Flickan som lekte med elden

Larsson, Stieg

| 2006

Utsedd till årets bästa deckare på svenska av Svenska Deckarakademin I uppföljaren till Män som hatar kvinnor är det Lisbeth Salander som står i centrum. Hon blir anklagad för trippelmord och dras in i en härva som leder tillbaka till hennes mörka förflutna. Lisbeth Salander återkommer till Sverige efter en längre tids vistelse utomlands. Tack vare finansmannen Wennerströms pengar har hon det bättre ställt än någonsin, men hon återvänder till ett Stockholm där hon inte längre har familj eller vänner. Lisbeth är helt ensam i världen. En rad dramatiska händelser inträffar som får Lisbeths mörka förflutna att göra sig påmint, och när hon dras in i en mördarjakt där hon själv är villebråd bestämmer hon sig för att göra upp med det förgångna en gång för alla. Hon ska straffa dem som förtjänar att straffas. Samtidigt har Mikael Blomkvist på Millennium fått korn på hett...

Karin Johansson

2017-08-29

Alla Stig Larssons böcker är värda att läsa!

Sara Länk

2017-07-30

Mycket bra

Eva

2017-06-28

Helt okej.

Zack Simone

2017-04-15

Trodde något lätt och sännande skulle passa efter Hunger av Hamsun. Men allvarligt talat. Smartast, tuffast, godast och dummast? Stod ut med ettan, men det här är allt jag inte önskar av en bok.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Annika Lindqvist

2017-01-30

En riktig fullträff i sin genre. Nyskapande och viktigt budskap.

Angelica Pilman

2016-05-01

Spänning!

John C

2016-01-09

Om Mikael Blomkvist stod i centrum i första boken, är det här berättelsen om Lisbeth Salander börjar. Efter händelserna i första boken börjar Millenium gå bättre och man har ett stort reportage och boksläpp på g, där två frilansare tänker avslöja en stor traffickinghärva. De två journalisterna mördas dock brutalt och Lisbeth Salander pekas ut som den skyldige! Mikael Blomkvist kan naturligtvis inte tro att det skulle stämma, och vi får en redogörelse av Salanders livshistoria som rymmer både det ena och det andra hårresande. Vill minnas att jag tyckte denna var bäst i serien. Vet inte riktigt vad jag tycker nu, men det är fortfarande en oerhört stark deckarroman med tydligt socialt patos... skitbra!

Johan CB

2015-12-03

Lars Wekell

2014-12-23

Spännande osvensk

Anki Johansson

2014-09-03

spänning.

Spännande! Men jag gillar inte hans sätt att skriva. Omständligt, och för mycket detaljer.

Otroligt spännande!

2013-05-09

Tycker om denna !!

marlenes. nu

2013-02-24

Alla böckerna i denna trilogi gade fått högsta betyg om det inte vore för tilteln av den första och inledningen på den andra... Stieg Larssons koncentration på MÄN som hatar kvinnor var så onödigt feministiskt korrekt... en författare av denna klass borde vetat bättre och nyanserat det betydligt bättre

Susanne Rydvald

2013-01-17

Det jag från början gillar i Larssons tre böcker är namngivningen av varje som är med - spelar ingen roll vem det handlar om, kanske bara en detalj för så många andra men det tilltalar mig mycket. Så som faktum att en liten men tuff o hemlighetsfull punk flicka heter Lisbeth

Björn Math

2012-11-19

Läs

Pia Siden Modin

2012-08-27

Fängslande från sida ett.

Thomas Sievert

2012-07-01

Dussinthriller. Välskriven, men inget mer än en schysst thriller.

Sina Ar

2012-03-11

Underbar! Går inte att släppa den här tegelstenen förrän man är klar. Mycket bättre än Män som hatar kvinnor. Och för mig som absolut hatar deckare... ÄLSKAT ÄLSKAT ÄLSKAT

Emma Elisson

2012-02-26

Jag vet inte varför men jag har oerhört svårt för svenska böcker/författare så jag var inte jätteentusiastisk över att börja läsa denna...men jag blev snabbt såld. Jag älskade denna och de två andra böckerna i serien och att filmen var bra gjord gjorde de på något sätt ännu bättre

Lena Burghardt

2012-02-06

Kunde inte sluta att lasa den har boken.

Anette Hökerberg

2012-02-05

Andra boken på trilogin är ännu bättre än första. Det går helt enkelt inte att lägga boken ifrån sig. Man får den inte ur tankarna och då kan man ju lika bra läsa den som att försöka koncentrera sig på något annat. Ska bli spännande att läsa uppföljaren.

Mattias Green

2012-01-29

Inte lika bra som sin föregångare. Många gånger blev den för tråkig och man fick verkligen kämpa sig genom boken. Betyget får den då den stundvis var mycket spännande.

malin norbäck

2011-11-23

En av de bästa deckarna!

Camilla Jardevall

2011-11-04

Paul Karlsson

2011-10-07

Den bästa boken i Stieg Larssons Millennium trilogi enligt mig. Här står Lisbeth Salander mer i fokus och man får uppleva henne in action. Det handlar här om att hennes fingeravtryck råkar hittas på ett mordvapen vilket leder till mediahysteri. Hon blir jagad av polis och andra myndigeter. Det finns de som vill tysta henne. Mikael Blomqvist ser det som sin skyldighet att hjälpa henne efter som hon en gång räddad hans liv. Finns inget att klaga på i denna bok. Älskar verkligen den. Det enda som är lite "lökigt" är att Paula Roberto har skrivits in i handlingen och får en hjälteroll. Vilket både känns töntigt i bok och film. Men bästa boken i trilogin som sagt. Läs den!

Eva Kiani

2011-10-04

Skönt och bra slut på en riktigt bra triologi.

spännande

Lena A

2011-08-27

Josefine Ejebjörk

2011-08-20

Mer välskriven än den första boken. Jag tyckte att handlingen i sig också var bättre, kanske för att jag kände i första boken att det fanns mer bakom Lisbet Salander som jag ville se.

Sandra Katby

2011-08-11

Denna bok var så mycket bättre än män som hatar kvinnor. En riktig bladvändare

Emma Olsson

2011-07-05

bra men seg

Lika svår att lägga ifrån sig första delen i trilogin.

Martina Nilsson

2011-05-14

Den här boken kunde jag inte släppa bara läste och läste tills den tog slut och började dagen efter på sista delen

Maken sa att så fort jag läst sista ordet i denna bok, skulle jag vilja börja nästa. Ibland har han alldeles rätt, den käre maken. Litet irriterades jag av listan på vad Lisbeth köpte på IKEA, men annars var det klockren spänning.

Sofia Rylander

2011-04-27

Uppföljaren till hyllade Män som hatar kvinnor. Känns svårt att toppa en så bra välskriven bok, och i mitt tycke är den en bit efter. Mycket bra bok, historien vävs vidare, det tätnar, man vill veta mer. Åter igen skickliga porträtt, välskrivet, en story som verkligen håller. Det känns också som att Milllenium-trilogin är som en enda lång bok, man måste bara läsa dem alla!

Elin Stenblom

2011-03-23

Ite lika bra som den första boken. Nu börjar karaktärerna bli lite väl skruvade och det är svårt att knyta an till karaktärer som är karikatyrer. Är ett par hundra sidor för lång, tyvärr är det mycket upprepningar och onödiga utdragningar.

hanna säkkinen

2011-03-15

sträckläste serien och avundas de som inte läst den än..

Anette Marcusson

2011-03-15

Redan en klassiker måste läsas

ronja eriksson

2011-03-03

jag tro den kommer va bäst av alla mina böcker

Eva Svensson

2011-02-15

Spänning på högsta nivå!

Birgit Johansson

2011-01-29

Mycket bra spännande

Annette Fischer

2011-01-06

Den absolut bästa av böckerna i Triologin, har man ännu inte läst så måste man!!

2011-01-05

Tyckte att den här var grymt bra, mer avancerad än ettan, och med en massa fakta som kom fram som man väntat på.
Storyn var bra, något man knappast kunnat förvänta sig och sånt gillar jag.
Älskar Salander, hon är den moderna superhjälten! En störd, intelligent tjej med moral (och så är hon ju grymt brutal mot de som förtjänar det) Hade riktigt roligt åt ett stycke i boken.
Men blev lite förvånad när Paolo Roberto kom in i handlingen (?!) Om det blir en film, ska han spela sig själv då eller? Känns som att han är överallt, så det var väl kanske inte det allra bästa tycker inte jag.
Det kan dock inte sänka betyget eftersom jag lyckades göra en allnighter med den här eftersom den var så beroendeframkallande!

Elin Hess

2010-12-22

Vad kan man sägas. Klockren uppföljare. Mästerligt skrivet.

Lovisa Ekdahl

2010-12-18

Jag blir helt fascinerad över hur de här böckerna kan få så mycket cred! De är ganska underhållande, sant. Men de är så fruktansvärt överdrivna, det finns inget djup i dom överhuvudtaget. Det levereras bara osannolikhet på osannolikhet och Lisbeth Salander som karaktär blir ju nästan komisk i all sin extremitet.

CAROLINE BREMS

2010-12-17

Bra bok.

Tobias Ek

2010-11-24

Blev helt fängslad av alla delar i denna trilogi. Jag läste dem långt innan de kom ut som film, vilka jag inte sett än, och inte är intresserad av heller. Det är rätt råa brutala böcker, med riktigt bra karaktärer. Storyn håller också hög klass. Det känns som att Bok 1 är lite stand alone, och att bok 2 & 3 är en fortsättning han inte visste om skulle ske när han skrev den första boken. De är mycket mer sammanflätade storymässigt.

Gudrun Edlund

2010-09-18

en bok som jag sträckläste

Marko Krejic

2010-09-07

Bra bok, men inte lika bra som "Män som hatar kvinnor"... men fortfarande jättebra...

Sandra Svensson

2010-08-22

inte lika skarp som den första. dock helt klart godkänd.

Ännu mer spännande än den första i serien!

2010-07-28

Den bästa i serien.

Lise-Lotte Emilsson

2010-07-03

den bästa deckare jag läst

Margareta Johansson

2010-06-27

Boken fyller sin plats i triologin och jag kommer verkligen att läsa om alla tre böckerna. SNART!

Arne Johansson

2010-05-22

Skjuten flera gånger, medvetslös, levande begravd, gräver sig fram med ett cigarett-etui.... det är fan-i-mig mer sanslöst än bibeln ..."på trdeje dagen uppstånden"...
Dumt är det enda jag kommer på.

Jenny Karlsson

2010-04-27

Tyckte mindre om denna då det var mer våld och mindre tankeverksamhet från Salander och det politiska budskapet var inte heller så starkt...men en drog var det likafullt....höll på bli sjuk i väntan på tredje delen,

Bengt Månsson

2010-04-04

Del 2 i trilogin. Här uppräknad i tidsordning. Filmad med gott resultat.

Ulrika Karlsson

2010-03-26

Superbra bok! mycket bättre än den första... kunde inte lägga ifrån mig den - jag blev helt onåbar när jag läste den.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

trög, inte särskilt trovärdig i vare sig personskildring eller annat... spännande trots allt

Maria B Hansson

2010-03-21

Ovanligt bra för att vara svensk.

Roger Gyllensten

2010-03-17

Suverän, helt i min smak

Mats T

2010-03-04

jag tycker att den bok var super bra en bland de bästa jag läst på länge

ingrid lindahl

2010-03-01

vill inte se filmen, för hela trilogin var så spännande och underhållande att ingen film kan vara bättre

Malin Persson

2010-02-26

Älskar Lisbeth!

harriet karlsson

2010-02-07

Ljudbok.Bra , bitvis mycket spännande men kanske lite för overklig när Salander som katten verkar ha 7 liv ( eller är det 9), skjuten och begravd men lever ändå. Jag vet det är en bok. Lite väl mycket upprepningar om utredningar status mm men ok

A Bookaholic Swede

2010-02-03

En mycket bra uppföljare till Män som hatar kvinnor.

Lena Svensson

2010-02-03

Jättebra, men filmen var bättre.

Tomas Lindh

2010-01-10

Ville inte tro att jag var avvikande men jag tycker inte om den här typen böcker det är bara att konstatera. Jag kom halvvägs men orkade inte längre. Vilket tjat och blajsnack, köplistor på 7/11 och osannolika seriefigurer.

2010-01-03

Jag ville inte att denna bok skulle ta slut, heller. Kan väl som minus lägga till samma text som till den första boken: Några hackiga stycken där jag undrade om det var en ny författare eller om redaktören somnat, men helhetsupplevelsen med triologin var magisk!

Tarja Ahlgrén

2010-01-03

Jag är glad att jag inte gav upp efter Bok 1 - den här är så mycket bättre! Sträckläsning.

M W

2009-12-01

Yvonne Moström

2009-11-24

lättläst, spännande och man ville inte släppa boken!!!

Katrine Hammarstedt

2009-11-18

Lisbeth är bara för underbar

Robert Krook

2009-11-08

Mycket bra intrig och karaktärer. En streckläsning-bok.

Ann-Sofie Lindmark

2009-10-25

Bra fortsättning på män som hatar kvinnor. I den här filmen mår Lisbeth bättre-Hon har mer pengar (Antonowsky).

Skrotmagnet

2009-10-08

Milde tid, Salander blir mer skruvad till perfektion än Miss Universum i den här boken (och det säger jag inte för att hon på artificiell väg skaffat sig bröst). Hon är fantastisk på datorer, check. Hon drar till sig både män och kvinnor, check. Hon har fotografiskt minne..eh..okej, check.

Men hon kan köra motorcykel och slåss lika hårt som The Bride i Kill Bill (däribland med en klichéGoliat som dessutom inte känner smärta) fastän hon har en fysik som låter som en beskrivning av Iprenmannen? Kom igen. Hon är för overklig och det sabbar tyvärr för mycket.

Liksom sin föregångare är den en spännande bladvändare, men skulle jag göra ett kvalitetsdiagram för alla tre böckerna så skulle den se ut som ett M.

Nenne N

2009-09-26

Det här är det bästa jag läst och jag befarar att jag inte kommer att läsa något lika bra någonsin igen... För kan det bli bättre än så här?? Hela serien är underbar och man vill bara ha mer!!

Birgitta Astgård

2009-09-21

Tvärs emot vad alla andra tycker, så tycker jag INTE att denna trilogi av Stieg Larsson är så toppenbra! Har läst bättre böcker!

Ruskigt spännande!

maria hansson

2009-08-28

Gillade den verkligen, men hade velat ha mer, när den väl tog slut..=) Ska absolut läsa trean snarast!

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Vetgirig när denna kom ut och jag ville bara veta hur det hade gått.

Gunvi Lundqvist

2009-08-24

Vad annat kan man säga, vad vore denna triologi utan henne. Verkligen lätt att fastna, och Lisbeth lämnar länge kvar i skallen. Ser med spänning framemot sept. och filmen, tvåan i denna serie.
Helt suverän triologi. Femman håller i alla tre böckerna, mera sådant ! !

ingela lindgren

2009-08-24

Den här boken var ännu bättre än den första ..helt otroligt bra skriven..och drivet i den är bara så bra bra...Jag kunde läsa hur länge som helst när jag började..man kunde liksom inte sluta läsa...Och vad säger det? Jo den är helt enkelt BÄST....

Mankan

2009-08-18

I sin helhet spännande och välskrivet. Kunde dock ha kortats med 200 sidor, mycket utfyllnad. Trög start. Salanders aktiviteter i slutet en kraftig besvikelse, hade inte väntat mig det av en så duktig författare.

Tina Söderlund

2009-08-17

man har svårt att lägga ifrån sig boken, men storyn är så jävla banal så jag blir arg.

Karin R-g

2009-08-12

Av någon anledning läste jag denna först i trilogin och blev omedelbart förälskad. Jag läste den som ljudbok (min första) och den fick mig även att därför älska ljudböcker!

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2007-07-13
Mord och dunkla förflutna. Imponerande, spännande och bra.

Helena Wikström

2009-07-19

läste tills den tog slur superbra

Sofia Åkerberg

2009-07-04

Larsson kan förvisso skriva så att man hänger med till slutet bara för att se "vad som händer sedan" men här blev han klart slarvig. Är inte den blonde jätten och hans särskilda tillstånd en väldigt trött kliché? Det lesbiska förhållande känns mer ditslängt för att visa hur alternativ Salander är och för att flörta lite med publiken om det nu var så att de blev lessa på allt heterosex i Män som hatar.... Droppen som fick bägaren att rinna över i det rent löjeväckande var för min del Salanders matematiska uppenbarelse.

Johanna Falkered

2009-07-01

Kommentarer överflödiga va?

Jimmy Hassel

2009-06-28

Ger den en ytterst svag 4'a. Blev lite löjligt med alla tvistar.

Bäst av alla tre?

Emilia J

2009-06-13

Väldigt bra! Var svårt att toppa " Män som hatar kvinnor" dock, och det lyckas han inte med. Men det är en bra historia med mycket vändningar.

Jack Russel

2009-05-23

Verkligen en bok att sträckläsa som har det mesta! Bitvis oerhört spännande, mycket bra personporträtt och hur kan man bara inte annat än älska Salander? Tyckte bättre om denna bok än föregångaren, främst för att denna bok kändes mindre "otäck" på sätt och vis.