Flickan som lekte med elden

Larsson, Stieg

| 2006

Utsedd till rets bsta deckare p svenska av Svenska Deckarakademin I uppfljaren till Mn som hatar kvinnor r det Lisbeth Salander som str i centrum. Hon blir anklagad fr trippelmord och dras in i en hrva som leder tillbaka till hennes mrka frflutna. Lisbeth Salander terkommer till Sverige efter en lngre tids vistelse utomlands. Tack vare finansmannen Wennerstrms pengar har hon det bttre stllt n ngonsin, men hon tervnder till ett Stockholm dr hon inte lngre har familj eller vnner. Lisbeth r helt ensam i vrlden. En rad dramatiska hndelser intrffar som fr Lisbeths mrka frflutna att gra sig pmint, och nr hon dras in i en mrdarjakt dr hon sjlv r villebrd bestmmer hon sig fr att gra upp med det frgngna en gng fr alla. Hon ska straffa dem som frtjnar att straffas. Samtidigt har Mikael Blomkvist p Millennium ftt korn p hett...

Alla Stig Larssons bcker r vrda att lsa!

Mycket bra

Eva

2017-06-28

Helt okej.

Zack Simone

2017-04-15

Trodde ngot ltt och snnande skulle passa efter Hunger av Hamsun. Men allvarligt talat. Smartast, tuffast, godast och dummast? Stod ut med ettan, men det hr r allt jag inte nskar av en bok.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Annika Lindqvist

2017-01-30

En riktig fulltrff i sin genre. Nyskapande och viktigt budskap.

Angelica Pilman

2016-05-01

Spnning!

John C

2016-01-09

Om Mikael Blomkvist stod i centrum i frsta boken, r det hr berttelsen om Lisbeth Salander brjar. Efter hndelserna i frsta boken brjar Millenium g bttre och man har ett stort reportage och bokslpp p g, dr tv frilansare tnker avslja en stor traffickinghrva. De tv journalisterna mrdas dock brutalt och Lisbeth Salander pekas ut som den skyldige! Mikael Blomkvist kan naturligtvis inte tro att det skulle stmma, och vi fr en redogrelse av Salanders livshistoria som rymmer bde det ena och det andra hrresande. Vill minnas att jag tyckte denna var bst i serien. Vet inte riktigt vad jag tycker nu, men det r fortfarande en oerhrt stark deckarroman med tydligt socialt patos... skitbra!

Johan CB

2014-09-03

spnning.

Anna Karin Lidehll

2014-07-07

Spnnande! Men jag gillar inte hans stt att skriva. Omstndligt, och fr mycket detaljer.

Otroligt spnnande!

2013-05-09

Tycker om denna !!

marlenes. nu

2013-02-24

Alla bckerna i denna trilogi gade ftt hgsta betyg om det inte vore fr tilteln av den frsta och inledningen p den andra... Stieg Larssons koncentration p MN som hatar kvinnor var s ondigt feministiskt korrekt... en frfattare av denna klass borde vetat bttre och nyanserat det betydligt bttre

Susanne Rydvald

2013-01-17

Det jag frn brjan gillar i Larssons tre bcker r namngivningen av varje som r med - spelar ingen roll vem det handlar om, kanske bara en detalj fr s mnga andra men det tilltalar mig mycket. S som faktum att en liten men tuff o hemlighetsfull punk flicka heter Lisbeth

Bjrn Math

2012-11-19

Ls

Pia Siden Modin

2012-08-27

Fngslande frn sida ett.

Thomas Sievert

2012-07-01

Dussinthriller. Vlskriven, men inget mer n en schysst thriller.

Sina Ar

2012-03-11

Underbar! Gr inte att slppa den hr tegelstenen frrn man r klar. Mycket bttre n Mn som hatar kvinnor. Och fr mig som absolut hatar deckare... LSKAT LSKAT LSKAT

Emma Elisson

2012-02-26

Jag vet inte varfr men jag har oerhrt svrt fr svenska bcker/frfattare s jag var inte jtteentusiastisk ver att brja lsa denna...men jag blev snabbt sld. Jag lskade denna och de tv andra bckerna i serien och att filmen var bra gjord gjorde de p ngot stt nnu bttre

Lena Burghardt

2012-02-06

Kunde inte sluta att lasa den har boken.

Anette Hkerberg

2012-02-05

Andra boken p trilogin r nnu bttre n frsta. Det gr helt enkelt inte att lgga boken ifrn sig. Man fr den inte ur tankarna och d kan man ju lika bra lsa den som att frska koncentrera sig p ngot annat. Ska bli spnnande att lsa uppfljaren.

Mattias Green

2012-01-29

Inte lika bra som sin fregngare. Mnga gnger blev den fr trkig och man fick verkligen kmpa sig genom boken. Betyget fr den d den stundvis var mycket spnnande.

malin norbck

2011-11-23

En av de bsta deckarna!

Camilla Jardevall

2011-11-04

Paul Karlsson

2011-10-07

Den bsta boken i Stieg Larssons Millennium trilogi enligt mig. Hr str Lisbeth Salander mer i fokus och man fr uppleva henne in action. Det handlar hr om att hennes fingeravtryck rkar hittas p ett mordvapen vilket leder till mediahysteri. Hon blir jagad av polis och andra myndigeter. Det finns de som vill tysta henne. Mikael Blomqvist ser det som sin skyldighet att hjlpa henne efter som hon en gng rddad hans liv. Finns inget att klaga p i denna bok. lskar verkligen den. Det enda som r lite "lkigt" r att Paula Roberto har skrivits in i handlingen och fr en hjlteroll. Vilket bde knns tntigt i bok och film. Men bsta boken i trilogin som sagt. Ls den!

Eva Kiani

2011-10-04

Sknt och bra slut p en riktigt bra triologi.

spnnande

Lena A

2011-08-27

Josefine Ejebjrk

2011-08-20

Mer vlskriven n den frsta boken. Jag tyckte att handlingen i sig ocks var bttre, kanske fr att jag knde i frsta boken att det fanns mer bakom Lisbet Salander som jag ville se.

Sandra Katby

2011-08-11

Denna bok var s mycket bttre n mn som hatar kvinnor. En riktig bladvndare

Emma Olsson

2011-07-05

bra men seg

Lika svr att lgga ifrn sig frsta delen i trilogin.

Martina Nilsson

2011-05-14

Den hr boken kunde jag inte slppa bara lste och lste tills den tog slut och brjade dagen efter p sista delen

Maken sa att s fort jag lst sista ordet i denna bok, skulle jag vilja brja nsta. Ibland har han alldeles rtt, den kre maken. Litet irriterades jag av listan p vad Lisbeth kpte p IKEA, men annars var det klockren spnning.

Sofia Rylander

2011-04-27

Uppfljaren till hyllade Mn som hatar kvinnor. Knns svrt att toppa en s bra vlskriven bok, och i mitt tycke r den en bit efter. Mycket bra bok, historien vvs vidare, det ttnar, man vill veta mer. ter igen skickliga portrtt, vlskrivet, en story som verkligen hller. Det knns ocks som att Milllenium-trilogin r som en enda lng bok, man mste bara lsa dem alla!

Elin Stenblom

2011-03-23

Ite lika bra som den frsta boken. Nu brjar karaktrerna bli lite vl skruvade och det r svrt att knyta an till karaktrer som r karikatyrer. r ett par hundra sidor fr lng, tyvrr r det mycket upprepningar och ondiga utdragningar.

hanna skkinen

2011-03-15

strcklste serien och avundas de som inte lst den n..

Anette Marcusson

2011-03-15

Redan en klassiker mste lsas

ronja eriksson

2011-03-03

jag tro den kommer va bst av alla mina bcker

Eva Svensson

2011-02-15

Spnning p hgsta niv!

Birgit Johansson

2011-01-29

Mycket bra spnnande

Annette Fischer

2011-01-06

Den absolut bsta av bckerna i Triologin, har man nnu inte lst s mste man!!

2011-01-05

Tyckte att den hr var grymt bra, mer avancerad n ettan, och med en massa fakta som kom fram som man vntat p.
Storyn var bra, ngot man knappast kunnat frvnta sig och snt gillar jag.
lskar Salander, hon r den moderna superhjlten! En strd, intelligent tjej med moral (och s r hon ju grymt brutal mot de som frtjnar det) Hade riktigt roligt t ett stycke i boken.
Men blev lite frvnad nr Paolo Roberto kom in i handlingen (?!) Om det blir en film, ska han spela sig sjlv d eller? Knns som att han r verallt, s det var vl kanske inte det allra bsta tycker inte jag.
Det kan dock inte snka betyget eftersom jag lyckades gra en allnighter med den hr eftersom den var s beroendeframkallande!

Elin Hess

2010-12-22

Vad kan man sgas. Klockren uppfljare. Msterligt skrivet.

Lovisa Ekdahl

2010-12-18

Jag blir helt fascinerad ver hur de hr bckerna kan f s mycket cred! De r ganska underhllande, sant. Men de r s fruktansvrt verdrivna, det finns inget djup i dom verhuvudtaget. Det levereras bara osannolikhet p osannolikhet och Lisbeth Salander som karaktr blir ju nstan komisk i all sin extremitet.

CAROLINE BREMS

2010-12-17

Bra bok.

Tobias Ek

2010-11-24

Blev helt fngslad av alla delar i denna trilogi. Jag lste dem lngt innan de kom ut som film, vilka jag inte sett n, och inte r intresserad av heller. Det r rtt ra brutala bcker, med riktigt bra karaktrer. Storyn hller ocks hg klass. Det knns som att Bok 1 r lite stand alone, och att bok 2 & 3 r en fortsttning han inte visste om skulle ske nr han skrev den frsta boken. De r mycket mer sammanfltade storymssigt.

Gudrun Edlund

2010-09-18

en bok som jag strcklste

Marko Krejic

2010-09-07

Bra bok, men inte lika bra som "Mn som hatar kvinnor"... men fortfarande jttebra...

Sandra Svensson

2010-08-22

inte lika skarp som den frsta. dock helt klart godknd.

nnu mer spnnande n den frsta i serien!

2010-07-28

Den bsta i serien.

Lise-Lotte Emilsson

2010-07-03

den bsta deckare jag lst

Margareta Johansson

2010-06-27

Boken fyller sin plats i triologin och jag kommer verkligen att lsa om alla tre bckerna. SNART!

Arne Johansson

2010-05-22

Skjuten flera gnger, medvetsls, levande begravd, grver sig fram med ett cigarett-etui.... det r fan-i-mig mer sanslst n bibeln ..."p trdeje dagen uppstnden"...
Dumt r det enda jag kommer p.

Jenny Karlsson

2010-04-27

Tyckte mindre om denna d det var mer vld och mindre tankeverksamhet frn Salander och det politiska budskapet var inte heller s starkt...men en drog var det likafullt....hll p bli sjuk i vntan p tredje delen,

Bengt Mnsson

2010-04-04

Del 2 i trilogin. Hr upprknad i tidsordning. Filmad med gott resultat.

Ulrika Karlsson

2010-03-26

Superbra bok! mycket bttre n den frsta... kunde inte lgga ifrn mig den - jag blev helt onbar nr jag lste den.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

trg, inte srskilt trovrdig i vare sig personskildring eller annat... spnnande trots allt

Maria B Hansson

2010-03-21

Ovanligt bra fr att vara svensk.

Roger Gyllensten

2010-03-17

Suvern, helt i min smak

Mats T

2010-03-04

jag tycker att den bok var super bra en bland de bsta jag lst p lnge

ingrid lindahl

2010-03-01

vill inte se filmen, fr hela trilogin var s spnnande och underhllande att ingen film kan vara bttre

Malin Persson

2010-02-26

lskar Lisbeth!

harriet karlsson

2010-02-07

Ljudbok.Bra , bitvis mycket spnnande men kanske lite fr overklig nr Salander som katten verkar ha 7 liv ( eller r det 9), skjuten och begravd men lever nd. Jag vet det r en bok. Lite vl mycket upprepningar om utredningar status mm men ok

A Bookaholic Swede

2010-02-03

En mycket bra uppfljare till Mn som hatar kvinnor.

Lena Svensson

2010-02-03

Jttebra, men filmen var bttre.

Tomas Lindh

2010-01-10

Ville inte tro att jag var avvikande men jag tycker inte om den hr typen bcker det r bara att konstatera. Jag kom halvvgs men orkade inte lngre. Vilket tjat och blajsnack, kplistor p 7/11 och osannolika seriefigurer.

2010-01-03

Jag ville inte att denna bok skulle ta slut, heller. Kan vl som minus lgga till samma text som till den frsta boken: Ngra hackiga stycken dr jag undrade om det var en ny frfattare eller om redaktren somnat, men helhetsupplevelsen med triologin var magisk!

Tarja Ahlgrn

2010-01-03

Jag r glad att jag inte gav upp efter Bok 1 - den hr r s mycket bttre! Strcklsning.

Hamphus Kjellman

2009-12-06

Den bsta boken i serien enligt mig. Lisbeth r i fokus och om man tycker om henne (vilket jag gr) s borde det hr vara en hjdarbok.

M W

2009-12-01

Yvonne Mostrm

2009-11-24

lttlst, spnnande och man ville inte slppa boken!!!

Katrine Hammarstedt

2009-11-18

Lisbeth r bara fr underbar

Robert Krook

2009-11-08

Mycket bra intrig och karaktrer. En strecklsning-bok.

Ann-Sofie Lindmark

2009-10-25

Bra fortsttning p mn som hatar kvinnor. I den hr filmen mr Lisbeth bttre-Hon har mer pengar (Antonowsky).

Skrotmagnet

2009-10-08

Milde tid, Salander blir mer skruvad till perfektion n Miss Universum i den hr boken (och det sger jag inte fr att hon p artificiell vg skaffat sig brst). Hon r fantastisk p datorer, check. Hon drar till sig bde mn och kvinnor, check. Hon har fotografiskt minne..eh..okej, check.

Men hon kan kra motorcykel och slss lika hrt som The Bride i Kill Bill (dribland med en klichGoliat som dessutom inte knner smrta) fastn hon har en fysik som lter som en beskrivning av Iprenmannen? Kom igen. Hon r fr overklig och det sabbar tyvrr fr mycket.

Liksom sin fregngare r den en spnnande bladvndare, men skulle jag gra ett kvalitetsdiagram fr alla tre bckerna s skulle den se ut som ett M.

Nenne N

2009-09-26

Det hr r det bsta jag lst och jag befarar att jag inte kommer att lsa ngot lika bra ngonsin igen... Fr kan det bli bttre n s hr?? Hela serien r underbar och man vill bara ha mer!!

Birgitta Astgrd

2009-09-21

Tvrs emot vad alla andra tycker, s tycker jag INTE att denna trilogi av Stieg Larsson r s toppenbra! Har lst bttre bcker!

Ruskigt spnnande!

maria hansson

2009-08-28

Gillade den verkligen, men hade velat ha mer, nr den vl tog slut..=) Ska absolut lsa trean snarast!

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Vetgirig nr denna kom ut och jag ville bara veta hur det hade gtt.

Gunvi Lundqvist

2009-08-24

Vad annat kan man sga, vad vore denna triologi utan henne. Verkligen ltt att fastna, och Lisbeth lmnar lnge kvar i skallen. Ser med spnning framemot sept. och filmen, tvan i denna serie.
Helt suvern triologi. Femman hller i alla tre bckerna, mera sdant ! !

ingela lindgren

2009-08-24

Den hr boken var nnu bttre n den frsta ..helt otroligt bra skriven..och drivet i den r bara s bra bra...Jag kunde lsa hur lnge som helst nr jag brjade..man kunde liksom inte sluta lsa...Och vad sger det? Jo den r helt enkelt BST....

Mankan

2009-08-18

I sin helhet spnnande och vlskrivet. Kunde dock ha kortats med 200 sidor, mycket utfyllnad. Trg start. Salanders aktiviteter i slutet en kraftig besvikelse, hade inte vntat mig det av en s duktig frfattare.

Tina Sderlund

2009-08-17

man har svrt att lgga ifrn sig boken, men storyn r s jvla banal s jag blir arg.

Karin R-g

2009-08-12

Av ngon anledning lste jag denna frst i trilogin och blev omedelbart frlskad. Jag lste den som ljudbok (min frsta) och den fick mig ven att drfr lska ljudbcker!

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2007-07-13
Mord och dunkla frflutna. Imponerande, spnnande och bra.

Helena Wikstrm

2009-07-19

lste tills den tog slur superbra

Sofia kerberg

2009-07-04

Larsson kan frvisso skriva s att man hnger med till slutet bara fr att se "vad som hnder sedan" men hr blev han klart slarvig. r inte den blonde jtten och hans srskilda tillstnd en vldigt trtt klich? Det lesbiska frhllande knns mer ditslngt fr att visa hur alternativ Salander r och fr att flrta lite med publiken om det nu var s att de blev lessa p allt heterosex i Mn som hatar.... Droppen som fick bgaren att rinna ver i det rent ljevckande var fr min del Salanders matematiska uppenbarelse.

Johanna Falkered

2009-07-01

Kommentarer verfldiga va?

Jimmy Hassel

2009-06-28

Ger den en ytterst svag 4'a. Blev lite ljligt med alla tvistar.

Bst av alla tre?

Emilia J

2009-06-13

Vldigt bra! Var svrt att toppa " Mn som hatar kvinnor" dock, och det lyckas han inte med. Men det r en bra historia med mycket vndningar.

Jack Russel

2009-05-23

Verkligen en bok att strcklsa som har det mesta! Bitvis oerhrt spnnande, mycket bra personportrtt och hur kan man bara inte annat n lska Salander? Tyckte bttre om denna bok n fregngaren, frmst fr att denna bok kndes mindre "otck" p stt och vis.