Flickan som fick en rst

Dare, Abi

| 2020

Flickan som fick en rst r en oerhrt gripande skildring av en skyddsls flickas frfrliga umbranden men ocks en berttelse om styrka och mod. Karaktrerna knns levande och trovrdiga. Inte minst det ogrammatiska och uppfinningsrika sprket skapar en knsla av kthet och versttaren mste bermmas fr sin bde respektfulla och inknnande tolkning. BibliotekstjnstFjortonriga Adunni drmmer bara om en sak. Att f utbilda sig. Hennes mamma har alltid sagt att det r det enda sttet att f en rst en mjlighet att gra sig hrd och bestmma sin egen framtid.Men istllet fr utbildning fr hon en make, sld av sin pappa som fru nummer tre till en ldre man som vill att hon ska fda honom en son och arvinge.Hon ser sin drm sakta vittra snder och rymmer till stan, med frhoppningen om att f ett bttre liv, och hamnar som hembitrde i en vlbrgad familj i Lagos. Bde...

Jonna

2022-08-09

Wow. The chills. En mycket vlskriven novell om Adunni, tjejen som strvar efter att f en egen hgljudande rst i Nigeria. Hon drmmer om att utbilda sig, men istllet blir hon sld till en make dr hon frvntas, som fjortonring, att fda en son. S hon rymmer.

Flickan som fick en rst r en brutal historia om de barbariska vergreppen mot kvinnorna i byn, vnskap och frltelse.

Om det krvs tv personer fr att gra ett barn, varfr r det d bara ena personen, kvinnan, som lider nr barnet inte kommer? r det fr att det r hon som har brst och magen till att bli gravid? Eller varfr? Jag vill frga, vill skrika, varfr knns det som kvinnorna i Nigeria lider fr allt mer n mnnen?

Lollos bokhrna

2021-09-16

Oj! Den hr boken drabbade mig. Drabbade mig p ett stt jag inte riktigt var beredd p. Det r en stark och fngslande berttelse om 14-riga Adunni som bara drmmer om en sak - att f utbilda sig! Hennes kamp fr att gra sin rst hrd r stark.

Men det r svrt fr flickor i Nigeria att f studera. Adunni fr leva ett hrt liv, dr hon fr lra sig att hon r ingen! Boken r nd full av hopp. Adunni kmpar fr att n sina ml och fr st ut med mycket obehag och tuffa hndelser.

En ung flicka i Nigeria fr ofta kmpa i motvind. Hon fr sllan bestmma sjlv vad hon vill med sitt liv utan det som kan drabba dem r bde barnktenskap, sexuella vergrepp och misshandel. Flera kapitel i boken inleds med fakta om Nigeria vilket jag uppskattade. Jag fick lra mig nya saker vilket jag gillar ven om det var skrmmande fakta.

Sammantaget r det hr en vldigt bra bok. Sprkligt r den lite svr att komma in i d den r skriven med talsprk. Men nr jag vl slppt det kunde jag inte sluta lsa! Jag frstr varfr boken r nominerad till rets bok och den seglar upp till topp tre p min lista.

Jennifer Johansson

2021-05-23

I Flickan som fick en rst fr vi flja Adunni som drmmer om att bli lrare. Men nr hennes mamma gr bort s tvingar hennes pappa henne att gifta bort sig, p grund av dlig ekonomi, till en man som sedan innan redan har tv fruar - men som han inte ftt ngon son med. Nr omstndigheterna ndras och hon tvingas fly frn staden hamnar hon hos en vlbrgad familj i Lagos som maktls tjnare.

Jag vet inte ens hur jag ska brja frska frklara hur bra den hr boken r. Nr jag hade lst ut den satt jag och stirrade p omslaget och var helt mlls. Bde ver resan som Adunni hade, men ocks vilken kraft ett sprk har och hur kreativt och fantastiskt som frfattare jobbade med sprket i boken. Till en brjan hade jag svrt att hnga med, just fr att sprket r vldigt kantigt. Men i och med att Adunni lr sig sprket bttre, desto mer flyt blir det i berttartekniken.

Jag uppskattade vldigt mycket de sm stroferna i brjan av mnga kapitel om fakta om Nigeria. Knslan som Abi Dar skapar i varje liten mening knns nda in i mrgen. Det r kraftfullt, trande och magiskt hur Adunni vxer upp och fortstter att st emot allt hon r med om och nd r s pass stark. Sidokaraktrerna r inte bara sidokaraktrer, utan har ocks ett djup i sig som gr de mer mnskliga. De r inte bara dr fr huvudkaraktrens berttelse, utan har ven ngot eget att bertta.

Jag vet knappt vad jag mer ska skriva fr jag vill bara trycka den hr boken i varenda hand jag ser. Den r fantastiskt. Den r kraftfull. Det var lngesedan jag lste en bok som var shr kraftfull och gjorde s jag knde s mycket som jag knde. Absolut en ny favorit hos mig - och jag hller tummarna att det ven r en ny favorit hos dig.

Ser oerhrt fram emot att se vad Abi Dar ger ut i framtiden, fr om detta var hennes debut - hur bra kan hon bli i framtiden!?

Annie

2021-02-16

Superbra

Helt fantastisk bok som kommer finnas med mig lnge. Jag vill lsa mer om Adunni, flickan som fick en rst efter att ha gtt igenom helvetet flera gnger om. Jag lskar denna bok s mycket. Frsta sidan tyckte jag att sprket var lite jobbigt, men det frsvann nstan p en gng och gjorde istllet boken nnu mer trovrdig. Och sprket vxten med karaktren. h, den hr boken har precis allt jag nskar i en bok.