Flickan som aldrig dög

Lundh, Lotta

Utåt sett levde Lotta ett perfekt liv. Hon hade en fin utbildning, skaffade jobb utomlands, bildade familj och blev en uppskattad författare. Men vad ingen såg var det som fanns bakom den lyckliga fasaden. Det kaos och den förtvivlan som rådde inom henne.Inte förrän Lotta kommer i kontakt med en terapeut som gör henne uppmärksam på det som hänt under barndomen, lossnar allt för henne. Som barn gick hon igenom flera traumatiska händelser som gav ärr för livet. Hon fick aldrig sina föräldrars bekräftelse och upplevde inte någon trygghet. Trots att hon ständigt försökte vara till lags kände hon aldrig att hon dög. Allt det här drog in henne i en spiral av ångest, destruktivt beteende och skamkänslor. Tills hon en dag bestämde sig för att det fick vara nog.Lotta Lundh har tidigare gett ut flera hyllade deckare och barnböcker. I ?Flickan som aldrig dög: en författares självbild? berättar...

Rebecka Nyman

2021-02-01

En stark berättelse som jag, likt Lotta, hoppas kan hjälpa personer med liknande känslor. Boken berättas utifrån händelser blandat med kursiv text där det mer personliga lyser igenom. Första halvans kursivt skrivna bitar upplever jag är något upprepande, men mot slutet uppskattar jag de kursivt skrivna delarna. Jag kan känna igen mig i mycket av det Lotta Lundh skriver om samtidigt som jag inte har upplevt ens i närheten av det hon har upplevt. Det jag känner igen mig i får mig att fundera på hur jag hade hanterat något värre. Det får mig att reflektera över mitt liv och varför jag har gjort som jag har gjort. Lundh skriver ofta om hur det är värre att känna sig ensam i ett sällskap än att vara ensam själv. Det är något jag hela mitt liv har känt och kan hålla med om till 110 %. Lundh skriver också om hur hon dränkte sig i alkohol, men att droger och sex inte var något hon använde sig av som självmedicinering. Att hon där hade en slags spärr som hon inte vet var den kom ifrån. Även om jag alltid har mått dåligt så har jag också haft en liknande spärr, och jag är tacksam för att den spärren ligger ganska nära mig. Det är skönt att läsa andra perspektiv och att läsa om någon som har tagit sig upp från botten. Någon som i vissa områden liknar mitt sätt att bete mig och känna. Tack för delad historia!

Enligt en önskan från Lotta Lundh går två kronor per såld bok till den ideella föreningen SHEDO.

Bokdjungeln

2021-01-10

Jag blir alltid berörd när jag läser om barn som far illa, så även denna gång.
Jag känner verkligen för författarinnan i hennes berättelse och det gör ont när hon skriver att det är värre att vara ensam när man har människor omkring sig än att vara helt själv.
Boken har ett bra flow och jag gillar att man får följa henne från dess att hon var liten till där hon är idag.
Jag tänker att boken kan ge hopp till de som mår dåligt och behöver se att livet kan bli bättre.

Anna Hallqvist

2020-12-27

Flickan som aldrig dög är Lotta Lundhs självbiografi, där hon berättar om hur hon kände sig oönskad som barn. Hur vuxenvärlden svek och hur det har påverkat henne även som vuxen. Med den här boken vill Lotta berätta sin historia, och visa att det går att förändra sitt liv och sitt mående även om det alltid kommer att vara en kamp.

Jag har förståelse för det lilla barnets utsatthet, och hur den kan påverka en människa långt in i vuxen ålder. Kanske ett helt liv. Jag kan föreställa mig hur mycket det krävs för att våga och kunna berätta. Hårt arbete, mod och en enorm styrka ligger bakom för att ro en sådan självbiografi i hamn. Lotta Lundh har precis allt det som krävs, och mer därtill. Jag är imponerad!

Stinas_boksida

2020-12-22

Lotta hade en tuff uppväxt. Hon kände sig aldrig sedd eller att hon var bra nog. Någon trygghet fanns inte i hemmet. Hela tiden gjorde hon vad hon kunde, men det räckte aldrig. Hon kände sig väldigt oönskad. Att vara med om flera traumatiska händelser ger svåra ärr för livet.
Detta har påverkat Lotta i hela hennes liv.

För att döva smärtan tog hon till självskadebeteende och självmedicinering. Alkohol hjälpte för stunden.

Lotta har under alla år hållt detta inom sig, mycket på grund av skamkänslor.

En gripande berättelse om hur Lottas uppväxt påverkat henne, och gör ännu idag. Hon berättar väldigt öppet och ärligt. Det kan ibland vara jobbigt att läsa, då det påverkar mig mycket. Det är starkt och modigt av Lotta att våga blotta sig så.

Enligt författarens önskan går två kronor per såld bok till den ideella föreningen SHEDO som verkar för att sprida kunskap om ätstörningar och självskadebeteende samt ge stöd till drabbade och deras anhöriga.

Stark, skakande och genuin!