Flickan som aldrig dög

Lundh, Lotta

| 2020

Den här berättelsen handlar om vad som händer med ett barn när vuxenvärlden sviker. Vilka sår det ger och hur svårt det är att läka dem. Hur man som barn gör vad som helst för att duga, men aldrig räcker till. Hur en separation inte bara skiljer de vuxna åt, utan också kan göra att barnet får ta hand om sig själv. Det här är Lottas berättelse. Hon kände sig alltid oönskad, vilket ledde till självskadebeteende och självmedicinering. När hon var på botten lyckades hon emellertid ta sig upp, och med sin historia vill hon visa att det går att förändra sitt liv och sitt mående, även om det är en kamp man aldrig kan vinna helt. Hon är inte längre flickan som aldrig dög. Lotta Lundh är bosatt i Värmland och arbetar som författare på heltid. Några av hennes tidigare böcker är Kvinnornas hus och deckartrilogin om Sunnepolisen Erik Ljung.Enlig författarens önskan går...

Jag blir alltid berörd när jag läser om barn som far illa, så även denna gång.
Jag känner verkligen för författarinnan i hennes berättelse och det gör ont när hon skriver att det är värre att vara ensam när man har människor omkring sig än att vara helt själv.
Boken har ett bra flow och jag gillar att man får följa henne från dess att hon var liten till där hon är idag.
Jag tänker att boken kan ge hopp till de som mår dåligt och behöver se att livet kan bli bättre.

Flickan som aldrig dög är Lotta Lundhs självbiografi, där hon berättar om hur hon kände sig oönskad som barn. Hur vuxenvärlden svek och hur det har påverkat henne även som vuxen. Med den här boken vill Lotta berätta sin historia, och visa att det går att förändra sitt liv och sitt mående även om det alltid kommer att vara en kamp.

Jag har förståelse för det lilla barnets utsatthet, och hur den kan påverka en människa långt in i vuxen ålder. Kanske ett helt liv. Jag kan föreställa mig hur mycket det krävs för att våga och kunna berätta. Hårt arbete, mod och en enorm styrka ligger bakom för att ro en sådan självbiografi i hamn. Lotta Lundh har precis allt det som krävs, och mer därtill. Jag är imponerad!

Lotta hade en tuff uppväxt. Hon kände sig aldrig sedd eller att hon var bra nog. Någon trygghet fanns inte i hemmet. Hela tiden gjorde hon vad hon kunde, men det räckte aldrig. Hon kände sig väldigt oönskad. Att vara med om flera traumatiska händelser ger svåra ärr för livet.
Detta har påverkat Lotta i hela hennes liv.

För att döva smärtan tog hon till självskadebeteende och självmedicinering. Alkohol hjälpte för stunden.

Lotta har under alla år hållt detta inom sig, mycket på grund av skamkänslor.

En gripande berättelse om hur Lottas uppväxt påverkat henne, och gör ännu idag. Hon berättar väldigt öppet och ärligt. Det kan ibland vara jobbigt att läsa, då det påverkar mig mycket. Det är starkt och modigt av Lotta att våga blotta sig så.

Enligt författarens önskan går två kronor per såld bok till den ideella föreningen SHEDO som verkar för att sprida kunskap om ätstörningar och självskadebeteende samt ge stöd till drabbade och deras anhöriga.

Stark, skakande och genuin!