Flickan på kyrkogården

Melin, Mårten

| 2016

Vart ska du? frågade flickan på kyrkogården. Till skolan, sa jag och sneglade på henne. Hon var väldigt blek. Det låter roligt! Får jag följa med? Vilken konstig tjej! Skojade hon med mig, eller? Det går inte, sa jag. Du går ju inte där. Vadå går inte där? Hon såg inte ut att förstå vad jag menade. Du måste ha ett papper där det står att du ska gå på Stenkuleskolan, sa jag. Har du det? Vet inte, sa flickan. Jag får leta. Vi ses! Hon lutade sig fram och kramade om mig. Hennes kind var iskall. Inte så konstigt. Hon hade ju knappt några kläder på sig. När Nila ska börja i sin nya skola blir hon lite sen och bestämmer sig för att gena över kyrkogården. Där möter hon Maj, som sitter på en gravsten i bara T-shirt och jeans trots att det är mitt i smällkalla vintern. Maj är rolig och rättfram, men det finns en del saker som är lite konstiga med henne: hon håller alltid till vid kyrkogården, och...

4A, Almunge skola

2021-12-15

Jag har läst 4 stycken spöksystrarböcker och de är jättebra!

4A, Almunge skola

2021-12-14

Jag tycker om alla böckerna om spöksystrarna men några av de andra är bättre än den här.

4, Vireda Skola

2021-11-24

Bra

den var helt ok. men skulle kunna vara roliga

Den var spännande men också rolig!!!

Den var spännande men också rolig!!!

2021-10-07

Jag tycker att den är bra för att den slutar väldigt bra.

2021-10-07

Jag tycker att den är bra för att den slutar väldigt bra.

Denna bok är till för dem som vill ha korta lätta böcker! Jag tipsar den till er som gillar lätta böcker. Jag gillar långa böcker men det är ju olika alla har olika svårt för att läsa så därför tipsar jag dig om denna bok! Den handlar om en tjej som ska börja på en ny skola sen möter hon en annan tjej som är blek på en kyrkogård.

Det handlar om en tjej som ska till sin nya skola. Då stöter hon på en tjej som heter Maj och bara har t-shirt och byxor på sig. Jag tycker den är okej, för att den var lite rolig på slutet. /Klara...

Spännnande.

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-09-24

Bokens titel:spöksystrarna.
Bokens författare:Mårten Melin.

Undersök!
Beskriv huvudpersonen:Maja.

När och var utspelar sig handlingen: i skolan.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):skräck.

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet: Maja förlorade hennes vänner för ett spöke.

2021-09-24

Den var spännande jag skulle tro att små barn kommer gilla den

Jag tycker att boken var bra för att den var spännande

Denna boken handlar om två bästa vänner som heter Nila och Maj. Maj är blek och kall men fryser aldrig. Nila blir vän med henne när hon ska gå till skolan för då ser hon henne sitta på en gravsten.
Denna boken är bra för att den är spännande och för att den är mystisk. hälsningar Tuva🙂

Nila har börjat på en ny skola. Hon tar genvägen genom kyrkogården och då så såg hon en flicka som satt på en gravsten. Dom blev bästa vänner men Maj är inte som anda barn för Maj hittar på elaka saker. Jag tyckte den var spännande och bra. Ellen

Vi har läst del 1-5 av serien Spöksystrar. Böckerna handlar om Nila som precis ska börja i sin nya skola, vilket inte går helt smärtfritt. På vägen till skolan lär hon känna den något udda Maj som sitter på muren vid kyrkogården.
Maj visar sig vara ett spöke - och en riktigt bra kompis! Flickorna blir bästa kompisar och även klasskompisar tack vare en rektor som inkluderar Maj och inte accepterar någon mobbning - bara för Maj råkar vara död!
Författaren väver samman vardagsnära händelser som vi alla känner igen från vår skolgång - samtidigt som spöket Maj sätter sprak på berättelsen med övernaturliga bus och äventyr. De två delarna skapar ett bra budskap kring vänskap samtidigt som böckerna är riktigt roliga att läsa.
Böckerna har korta kapitel och känns som bra lättlästa böcker när det är dags att börja läsa kapitelböcker på egen hand. Vi högläste dom högt under en kväll vilket också fungerade bra.
Illustrationerna är riktigt fina, speciellt omslagen som verkligen lockar barnet till att slå upp böckerna.
Bland klasskompisarna på skolan finns en mångfald av barn med namn från olika kulturer i böckerna. Av de aktiva karaktärerna i böckerna är en klar majoritet tjejer/kvinnor med en mängd olika personligheter och sätt att vara på. Skoj!
Trevliga och läsvärda böcker!

👍

Om vi börjar med omslaget så är det sjukt snyggt, boken innehåller många fina illustrationer och så har den stor text som gör det lättläst.
Det är inte alltid så lätt att börja ny skola och Nila får ingen bra start med klasskompisarna. Hon får kontakt med en tjej som sitter på muren på kyrkogården iklädd jeans och tröja trots kylan. Flickan frågar Nila hur hon haft det i skolan men Nila vill inte svara utan går vidare. Vem är flickan på muren?
En precis lagom spännande bok för ålderna 6-9 år. Vad jag förstår ska det bli fler böcker i serien om Spöksystrarna. Denna bok ska jag nog tipsa mina ettor om.