Flickan och skulden : En bok om samhällets syn på våldtäkt

Det sexuella våldet har alltid funnits ? men har det plötsligt blivit grövre? Har det skett en förändring i inställningen till våldtäkt, hos ungdomar, media, domstolar? Eller är det i själva verket samma urgamla syn på kvinnans ? och mannens ? rätt som härskar?Katarina Wennstam är kriminalreporter på SVT och har i den rollen bevakat ett stort antal uppmärksammade gruppvåldtäktsmål. I Flickan och skulden kan hon redovisa ett förkrossande material av det slag som den dagliga nyhetsrapporteringen sällan har utrymme för. Hon har träffat förövare, jurister, läkare och poliser. Hon har gått igenom en bedövande mängd domslut och rättegångsprotokoll. Hon har gjort djupintervjuer med flera unga flickor som utsatts för övergrepp, särskilt med Jonna, vars autentiska berättelse löper genom hela boken och bildar fonden för resonerande och faktaspäckade kapitel. Utifrån Jonnas berättelse, som är alltför...

W

Weronica

2023-03-12

Bör läsas och bra att ämnet tas upp återigen.

Moonie

2020-01-08

Ett måste.

Maria Myrberg

2018-07-31

Viktig!!! Mycket välskriven!

Anna-Karin Larsson

2017-11-16

Den här boken gav mig precis det "kött på benen" jag behövde för att fortsätta prata om hur vårt samhälle ser på våldtäkt. Hur kvinnor ifrågasätts och våldet normaliseras. Alla borde läsa denna

Anneli Eriksson

2017-09-04

Borde ingå i undervisning på högstadie , gymnasium, alla föräldrar borde få ett exemplar när de får barn...så viktig bok. Blir så arg av att läsa och så peppad att försöka göra skillnad!

Jennifer Tydén

2016-07-18

Denna bok bör alla läsa, väldigt angelägen!

Karin Granander

2014-10-03

En bok som verkligen ALLA behöver läsa. För att göra upp med sin kvinnosyn. Det gäller lika mycket kvinnor som män. Alla som kastar sten... Den kom ut för många år sen men är tyvärr aktuell fortfarande. När ska vi bli av med Madonna eller Hora synen på kvinnor????

En bok alla borde läsa. Alla.

Stark bok! En bok som alla ungdomar borde läsa. Men den är svår att komma igenom, dels för att den är tuff och ingen bok man har lusta att plocka upp och läsa bara för att läsa, och dels för att den upprepar sig mycket. Var också bered på att det inte är en skönlitterär bok utan mer som en lång debatt artikel. Men rekommenderar den ändå!

Lotta N

2013-09-25

Alla borde läsa denna, obligatorisk

Teresia Kjellgren

2013-08-29

Lika frukansvärd som innehållet är lika bra är boken skriven. Läs den!

Tobias Heimel

2013-08-21

Feminismen mår inte bättre av ett så trubbigt och effektsökande författande, där allt presenteras i någon halvdokumentär stil där Wennstams åsikter tenderar presenteras som fakta eller sanningar. Självklart är problematiken och historien angelägen, men samtidigt faller det i sin patos och iver att så tydligt demonisera det andra könet - det blir mest pamfletter och plakat, sällan något som är riktigt kvalitetsbärande eller som Verkligen adresserar problemen på ett riktigt analytiskt sätt. I mina ögon blir det grunt och Wennstam slarvar bort sina möjligheter. Sluta skriv för de redan totalt frälsta och slipa och redigera mer. Jag väntar fortfarande på att höra din riktiga röst. Den behövs.

Kristina Kex

2013-03-15

alltså ja. så fruktansvärt genomvidrig bok att läsa. men så sjukt jävla viktig, om ett så genomruttet rättsystem gällande hantering av kvinnor utsatta för våldtäkt.

Anna

2012-12-10

Jag läste denna för ett tag sedan, men tyvärr har det inte hänt så mycket i rättssystemet och inte heller på samhällets syn på våldtäkter. Fortfarande kommenterar folk vad hon hade på sig. Som om man ber om det när man har vissa kläder. Jag blir så förbannad på så många, jag som aldrig blir arg.

Anchi L

2012-10-02

Skrämmande läsning som gjorde mig så fruktansvärt arg, förbannad och ledsen. Jag kommer be alla jag känner att läsa den för så viktig tycker jag boken är!

Cennet Johansson

2012-09-26

En nödvändig bok, som jag hatar att den behövs....

Viktig och faktamässig, kan bli lite rörig då man hoppar fram och tillbaka mellan olika fall.

Tyvärr verkar den bli mer och mer nödvändig i vårat samhälle.
Borde vara mer obligatorisk i skolväsendet än gamla klassiker.

Marja-Liisa Luther

2012-02-14

Otroligt bra bok, jag hoppas att alla läser den eftersom jag anser att detta borde alla bli medveten om, hur det ser ut i samhället idag. Och kanske börja fundera på varför det gör det och vad vi måste göra för att förändra det! Verkligen en omskakande och chokerande bok som fick en att reagera! Rekomenderas!

Melinda W

2011-11-03

riktigt bra bok!

Elin D

2011-10-15

En viktig bok som alla borde läsa

Kamali 

2011-10-12

Viktigt reportage som alla borde läsa. Själv blir jag så jävla förbannad!

Sanna Holm

2011-08-04

Mycket intressant. Synd att den är lika aktuell i dag.

Sara .

2011-06-19

Den borde vara obligatorisk för alla niondeklassare.

Jenny J

2011-05-22

Läste boken i samband med mitt projektarbete; en bra bok som visar hur det faktiskt är - inga skygglappar här inte. Wennstam skriver rappt och precist.

Sara Eriksson

2011-04-25

Jag blir så förbannad. Jag hatar den här boken, jag blir upprörd å alla tjejers vägnar. Fy tusan för att vi inte kan känna oss trygga ute, fy tusan att våra kläder spelar roll, när killar kan gå i shorts och nakna överkroppar utan att det spelar roll! En stark och viktig bok!

Ally Regins

2011-01-09

Mycket bra bok, dockblir det en del upprepningar som stör. Känns som att boken försöker övertyga mig om någonting

Pia W

2010-12-03

Det är fruktansvärt hur våldtagna kvinnor behandlas av rättsväsendet. Offren skuldbeläggs, förutom det hemska de varit med om. Wennstam visar med precision och med fall ur verkligheten hur illa det är.

Mycket viktig bok

Ellinor Stråhed

2010-03-18

Mådde hemskt i en vecka efter den här, men gud vad bra den var. Alla kvinnor i Sverige borde läsa den här.

Sofia Åkerberg

2010-01-31

Intressant opch angeläget men möjligen beroende på att det har gått åtta år sedan publiceringen av boken känns det lite som om Wennstam slår in öppna dörrar. Jag upplever att jag i princip redan läst boken i olika tidningar under de senaste fem åren -- problematiseringen av kringskärningen av flickors/kvinnors levnadsutrymme och beteende, problem med hål i och tolkningar av lagstiftningen och attityden från både polis, rättsväsende och allmänheten.

Maria Blomkvist

2010-01-19

Det är sorgligt att en sådan här bok ska behövas, men det gör den. Wennstam presenterar problematiken kring sexualbrott och fördomarna runt detta på ett ursinnigt men genomtänkt sätt och jag kan egentligen bara säga: vilket slag i ansiktet både på det svenska rättssystemet men även på alla oss som någon gång varit delaktiga i att låta illasinnade rykten få florera utan att bli tystade.

Eyez Only

2010-01-10

Flickor får alltid lida lite extra bara för att de är flickor. Världen över förekommer förtryck, hedersmord, löneskillnader m.m och även i Sverige och våra svenska rättssalar följer den här skiten med in. Läs!

Irene Asp

2009-06-17

En bok som ALLA borde läsa! Skrämmande!

edith edee

2009-05-27

Den här boken samt 'En riktig våldtäcksman' av samma författare borde vara obligatorisk läsning för alla niondeklassare. Vi behöver bli mer medvetna om hur det ser ut i samhället på riktigt. Att det som står på löpsedlarna inte är representativt för hur det ser ut i verkligheten. Katarina Wennstam har gjort oss en san tjänst och förtjänar att rosaas till skyarna.
Tack