Flickan och skulden

Det sexuella våldet har alltid funnits – men har det plötsligt blivit grövre? Har det skett en förändring i inställningen till våldtäkt, hos ungdomar, media, domstolar? Eller är det i själva verket samma urgamla syn på kvinnans – och mannens – rätt som härskar? Katarina Wennstam är kriminalreporter på SVT och har i den rollen bevakat ett stort antal uppmärksammade gruppvåldtäktsmål. I Flickan och skulden kan hon redovisa ett förkrossande material av det slag som den dagliga nyhetsrapporteringen sällan har utrymme för. Med lika mycket ursinne som medkänsla berättar hon om de övergrepp som fortsätter att äga rum mitt i vår upplysta vardag. Det är ett skrämmande aktuellt reportage, men det kunde – skrämmande nog – också...

Jennifer Tydn

2016-07-18

Denna bok br alla lsa, vldigt angelgen!

Karin Granander

2014-10-03

En bok som verkligen ALLA behver lsa. Fr att gra upp med sin kvinnosyn. Det gller lika mycket kvinnor som mn. Alla som kastar sten... Den kom ut fr mnga r sen men r tyvrr aktuell fortfarande. Nr ska vi bli av med Madonna eller Hora synen p kvinnor????

Anna Granstrm

2014-04-30

En bok alla borde lsa. Alla.

Stark bok! En bok som alla ungdomar borde lsa. Men den r svr att komma igenom, dels fr att den r tuff och ingen bok man har lusta att plocka upp och lsa bara fr att lsa, och dels fr att den upprepar sig mycket. Var ocks bered p att det inte r en sknlitterr bok utan mer som en lng debatt artikel. Men rekommenderar den nd!

Lotta N

2013-09-25

Alla borde lsa denna, obligatorisk

Teresia Kjellgren

2013-08-29

Lika frukansvrd som innehllet r lika bra r boken skriven. Ls den!

Tobias Heimel

2013-08-21

Feminismen mr inte bttre av ett s trubbigt och effektskande frfattande, dr allt presenteras i ngon halvdokumentr stil dr Wennstams sikter tenderar presenteras som fakta eller sanningar. Sjlvklart r problematiken och historien angelgen, men samtidigt faller det i sin patos och iver att s tydligt demonisera det andra knet - det blir mest pamfletter och plakat, sllan ngot som r riktigt kvalitetsbrande eller som Verkligen adresserar problemen p ett riktigt analytiskt stt. I mina gon blir det grunt och Wennstam slarvar bort sina mjligheter. Sluta skriv fr de redan totalt frlsta och slipa och redigera mer. Jag vntar fortfarande p att hra din riktiga rst. Den behvs.

Kristina Kex

2013-03-15

allts ja. s fruktansvrt genomvidrig bok att lsa. men s sjukt jvla viktig, om ett s genomruttet rttsystem gllande hantering av kvinnor utsatta fr vldtkt.

Anna

2012-12-10

Jag lste denna fr ett tag sedan, men tyvrr har det inte hnt s mycket i rttssystemet och inte heller p samhllets syn p vldtkter. Fortfarande kommenterar folk vad hon hade p sig. Som om man ber om det nr man har vissa klder. Jag blir s frbannad p s mnga, jag som aldrig blir arg.

Anchi L

2012-10-02

Skrmmande lsning som gjorde mig s fruktansvrt arg, frbannad och ledsen. Jag kommer be alla jag knner att lsa den fr s viktig tycker jag boken r!

Cennet Johansson

2012-09-26

En ndvndig bok, som jag hatar att den behvs....

Viktig och faktamssig, kan bli lite rrig d man hoppar fram och tillbaka mellan olika fall.

Tyvrr verkar den bli mer och mer ndvndig i vrat samhlle.
Borde vara mer obligatorisk i skolvsendet n gamla klassiker.

Marja-Liisa Luther

2012-02-14

Otroligt bra bok, jag hoppas att alla lser den eftersom jag anser att detta borde alla bli medveten om, hur det ser ut i samhllet idag. Och kanske brja fundera p varfr det gr det och vad vi mste gra fr att frndra det! Verkligen en omskakande och chokerande bok som fick en att reagera! Rekomenderas!

Melinda W

2011-11-03

riktigt bra bok!

Elin D

2011-10-15

En viktig bok som alla borde lsa

Kamali 

2011-10-12

Viktigt reportage som alla borde lsa. Sjlv blir jag s jvla frbannad!

Sanna Holm

2011-08-04

Mycket intressant. Synd att den r lika aktuell i dag.

Sara .

2011-06-19

Den borde vara obligatorisk fr alla niondeklassare.

Jenny J

2011-05-22

Lste boken i samband med mitt projektarbete; en bra bok som visar hur det faktiskt r - inga skygglappar hr inte. Wennstam skriver rappt och precist.

Sara Eriksson

2011-04-25

Jag blir s frbannad. Jag hatar den hr boken, jag blir upprrd alla tjejers vgnar. Fy tusan fr att vi inte kan knna oss trygga ute, fy tusan att vra klder spelar roll, nr killar kan g i shorts och nakna verkroppar utan att det spelar roll! En stark och viktig bok!

Ally Regins

2011-01-09

Mycket bra bok, dockblir det en del upprepningar som str. Knns som att boken frsker vertyga mig om ngonting

Pia W

2010-12-03

Det r fruktansvrt hur vldtagna kvinnor behandlas av rttsvsendet. Offren skuldbelggs, frutom det hemska de varit med om. Wennstam visar med precision och med fall ur verkligheten hur illa det r.

Mycket viktig bok

Ellinor Strhed

2010-03-18

Mdde hemskt i en vecka efter den hr, men gud vad bra den var. Alla kvinnor i Sverige borde lsa den hr.

Sofia kerberg

2010-01-31

Intressant opch angelget men mjligen beroende p att det har gtt tta r sedan publiceringen av boken knns det lite som om Wennstam slr in ppna drrar. Jag upplever att jag i princip redan lst boken i olika tidningar under de senaste fem ren -- problematiseringen av kringskrningen av flickors/kvinnors levnadsutrymme och beteende, problem med hl i och tolkningar av lagstiftningen och attityden frn bde polis, rttsvsende och allmnheten.

Maria Blomkvist

2010-01-19

Det r sorgligt att en sdan hr bok ska behvas, men det gr den. Wennstam presenterar problematiken kring sexualbrott och frdomarna runt detta p ett ursinnigt men genomtnkt stt och jag kan egentligen bara sga: vilket slag i ansiktet bde p det svenska rttssystemet men ven p alla oss som ngon gng varit delaktiga i att lta illasinnade rykten f florera utan att bli tystade.

Eyez Only

2010-01-10

Flickor fr alltid lida lite extra bara fr att de r flickor. Vrlden ver frekommer frtryck, hedersmord, lneskillnader m.m och ven i Sverige och vra svenska rttssalar fljer den hr skiten med in. Ls!

Irene Asp

2009-06-17

En bok som ALLA borde lsa! Skrmmande!

edith edee

2009-05-27

Den hr boken samt 'En riktig vldtcksman' av samma frfattare borde vara obligatorisk lsning fr alla niondeklassare. Vi behver bli mer medvetna om hur det ser ut i samhllet p riktigt. Att det som str p lpsedlarna inte r representativt fr hur det ser ut i verkligheten. Katarina Wennstam har gjort oss en san tjnst och frtjnar att rosaas till skyarna.
Tack