Flickan i brevet

Gunnis, Emily

1956: När Ivy Jenkins blir gravid skickas hon bort av familjen till St Margaret s, ett hem för ogifta mödrar. Men när barnet väl föds adopteras det omedelbart bort mot Ivys vilja. Och Ivy kommer aldrig lämna St Margaret s. Nutid: Samantha Harper är journalisten som desperat söker efter ett scoop. När hon snubblar över ett gammalt brev från en flicka som satt instängd på St Margaret s fastnar hon direkt. För det som står i brevet är förfärande hemskt. Men om Samantha ska kunna berätta denna historia måste hon vara snabb. För St Margaret s, med alla sina hemligheter, ska rivas om bara några dagar. Flickan i brevet är en gripande roman med historiska inslag som dessutom är sanna. Boken skildrar den katolska kyrkans Magdalenatvätterier där unga kvinnor under slavliknande tillstånd hölls fångna och undan samhällets blickar. När dessa historier nystades upp för ett antal år sedan var chocken...

Maria Jönsson

2022-02-27

Tänker att den här bokens historia är för viktig för att mynna ut i galenskap. En berättelse som jag skriver om i huvudet och inte gör till en skräckhistoria om hämnd och bisarra mord.

Sofi Lindberg

2020-11-15

2020-09-06

Författaren är skicklig på att dra in läsaren i berättelsen. Trots ett stort antal personer och årtal. Förlagets presentation av romanen luras. Visst är det en historisk roman (1950-tal) men drar iväg åt att bli en skräckthriller med helt osannolik upplösning. Kan inte förlika mig med händelseförloppet.

Eva Pettersson

2020-08-05

Som så många andra böcker som utspelar sig både i dåtid och i nutid, så känns den historiska berättelsen mycket mer intressant än nutidshistorien. Det var också mycket som kändes förutsägbart i denna bok, och karaktärerna kändes alldeles för onyanserade, antingen onda eller goda, utan några nyanser. Men intressant att läsa om de stackars flickor som blev gravida utan att ha någon man, och tvingades till hårt arbete och bortadoption av sina barn.

När Ivy 1956 blir gravid skickas hon iväg till ett hem St Margarets för ogifta mödrar. När barnet föds tvingas hon adoptera bort det mot sin vilja men Ivy lämnar aldrig St Margarets.
Samantha lever i nutid, hon är journalist och desperat försöker hon hitta ett scoop. Av en slump kommer hon över ett gammalt brev från en flicka som satt instängd på St Margarets. Samantha fastnar direkt och vill gräva fram och berätta om denna historia men då måste hon vara snabb för St Margarets ska rivas om bara några dagar med alla sina hemligheter.

Boken bygger på en sann berättelse och den skildrar den katolska kyrkans Magdalenatvätterier där unga kvinnor hölls fångna från yttervärlden.

Jag fastnade direkt i boken och hade svårt att lägga ifrån mig den, den är välskriven och det känns att det är bra research. Boken är gripande, stark, spännande och skrämmande. Och att storyn bygger på en sann historia gör att boken blir så mycket bättre, att detta har hänt är så fruktansvärt, sorgligt och skrämmande. Jag älskar att läsa när böcker blandas med dåtid och nutid och i slutat vävs ihop på ett naturligt sätt och det gör denna bok. För mig var det en riktig bladvändare som höll mig på halster ända till slutet.

2020-04-09

Det här är en väldigt stark, bra, sorglig och spännande bok! En bok som grep tag i mig, en bok som ibland gjorde ont i mammahjärtat att läsa. Boken är baserad på verkliga händelser där katolska kyrkan hade hem för ogifta mödrar i England och Irland under bland annat 1950-talet. Hem där kvinnor levde under slavliknande förhållanden och barn som adopterades bort mot deras mammors vilja.

Boken utspelar sig både i nutid och dåtid, där dåtidens händelser påverkar det som sker i nutid. Boken är gripande och jag tycker att de båda delarna samspelar på ett väldigt bra sätt. Bit för bit får vi ledtrådar som hjälper läsaren att se helheten.

Att boken är baserad på verkliga händelser förstärker läsupplevelsen tycker jag och jag tänker att det inte är så fruktansvärt länge sedan som det här pågick. Boken är välskriven och slutet både oväntat och överraskande. Riktigt bra bok som jag tycker att du ska läsa!

Väver ihop nutida upptäckter och personer med dåtida händerlser i nära samband och på ett bra sätt. Rätt mörk, på fler sätt än jag trodde innan jag läste boken,

Spännande och otippad, men oxå lite rörig och overklig - trots att den bygger på verkliga händelser.

villa-freja.se

2020-03-22

Det är alltid spännande och intressant att läsa böcker som bygger på verkliga händelser. Det här är en bok full av tragik och hemskheter, men berättad med värme. Berättelser där nutid vävs samman med dåtid brukar jag också läsa med stor behållning. Stundtals tycker jag att det, den här gången, blir lite rörigt i passagen, men det är en bra bok som ibland blir riktigt spännande och där vändningarna är oväntade in i det sista.

Gripande, spännande & välskriven!