Flickan från tjugotalet

Kinsella, Sophie

| 2011

Författaren till böckerna om Becky Bloomwood - välkänd shopaholic - skriver i denna fristående roman om charleston, ett glamoröst spöke och jakten på ett försvunnet halsband. Lara har alltid haft en väldigt livfull fantasi. Men nu börjar även hon undra om hon kanske håller på att bli galen. Normala kvinnor hemsöks väl inte av spöken? Men, Lara har fått besök av sin gamla döda släkting tant Sadie - i form av en ung, rättfram Charlestondansande kvinna. Sadie vill ha hjälp att hitta ett försvunnet halsband, utan det kan hon inte lämna jordelivet. Lara har alldeles redan fullt av egna problem - utan döda släktingar - hennes bästa vän och affärskompanjon har rymt och hon har precis blivit lämnad av sin pojkvän. Men när Lara umgås med Sadie händer det spännande och ovanliga saker, Sadie kanske till och med är lösningen på några av hennes problem? Kan två kvinnor från helt olika tider och dimensioner...

Matilda Orona

2023-04-22

bra

Mina Sjöberg

2022-01-01

Lättläst & underhållande

Erica Lirsjö

2014-07-19

Jag gillar verkligen Sophie Kinsella, och jag gillade verkligen den här boken. Precis vad jag var ute efter, något lättläst och underhållande men som ändå berör tillräckligt mycket för att lämna någon slags känsla som sitter i ett par dagar efteråt.

Karin Källerholm

2014-03-09

Riktigt fantastisk och underhållande!

2013-01-14

Jag blev mest arg när jag läste den här boken men den får ändå en tvåa eftersom jag faktiskt läste ut den och för att den emellanåt var hyfsat läsvärd. På det hela taget var den dock jobbig och löjlig.

Nathalie Nilsson

2012-08-23

Lättläst! Helt okej men inte en av de bättre böckerna hon skrivit!

Camilla Lundberg

2011-10-14

Jag tyckte den var riktigt bra. Lagom pinsam men ändå bra.

Annione H

2011-09-12

En helt igenom fantastisk bok.

Ida

2011-07-13

Något klyschig, som alla hennes böcker är, men det är det jag gillar. Jag vet vad jag får. En bit in i handlingen vet jag hur det kommer sluta. Men det är så jag vill ha det när jag läser sådana här böcker!

jenny modin

2011-07-03

Riktigt bra bok ur chick-lit-genren! Rekommenderas!

Sara Eriksson

2011-06-05

Jag absolut avgudade den här boken :)

Jonna

2011-05-23

Inte alls lika bra som Kinsellas andra böcker. Skrattet bubblar upp emellanåt men annars var den ganska långrandig, tyvärr.

Cecilia Frid

2011-05-18

Otroligt lättläst och rolig. Den gick snabbt att läsa, ingen bok man lägger ifrån sig.

Charlotte Björk

2011-01-30

Fnissigt och fånigt, men hey.. jag gillar både 20-tal och fniss, så den gick hem hos mig. :)

Caroline J

2010-12-19

Den var mysig att läsa. men vissa tillfällen kändes den för hoppig, det var för många olika karaktärer och händelser.. men det var inte en av hennes bättre, men fortfarande bra! :)

Marianne Bergkvist

2010-07-21

Gud så härligt att få skratta när man läser böcker!

Felicia Dahlqvist

2010-07-19

Det tog faktiskt ett tag innan jag riktigt fastnade för boken, jag som brukar älska allt Kinsella skriver, men efter ett tag var jag fast här också. Gillar den annorlunda storyn och att det alltid är lite mer än bara vanlig, ytlig chiclit. Längtar efter nästa Kinsella!

Evelina Magnusson

2010-05-30

En av Kinsellas bättre böcker med hjärta och värme.

Marina Trenkoska

2010-05-18

Egentligen 3,5. Rolig bok som fick mig på gott humör. Rekommenderas varmt!

Åsa Norlund

2010-05-12

Kanske t.o.m. en fyra. Underhållning och feelgood men inte hjärngympa, vilket kan vara skönt som omväxling. Kan inte chic-lit-genren, men detta var en positiv överraskning.

Elisabeth E

2010-05-08

Betyg 3.5. Jag hade inte särskilt höga förväntningar på den eftersom jag hade hört att den inte skulle vara lika bra som Kinsellas andra böcker. Jag håller dock inte med om det. Jag tycker att den var rolig och efter att ha läst den har jag en feelgood-känsla i hela kroppen :)

2010-04-22

Jag tycker om Sophie Kinsellas böcker. Ska man läsa amerikansk chick lit så är hon en av dom bästa tycker jag. Jag har läst alla fem böckerna som hittills har kommit ut på svenska i "Shopaholic"-serien. Och det här var den fjärde boken av dom fristående böckerna som hon har skrivit, och som jag också har läst alla av.

Den här boken var mycket lik dom tidigare böckerna. Lättläst, rolig och till och med lite rörande. Gillar man lättsam amerikansk chick lit, så kan jag varmt rekommendera den här boken.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Karin Karlsson

2010-04-05

Jag har verkligen gillat alla Sophie Kinsellas tidigare böcker, men den här var bara för mycket. Jag tyckte inte alls den var särskilt underhållande, så jag vart besviken...

Helena S

2010-03-30

En riktig måbrabok som man läser med ett leende på läpparna.

Maria Larsson

2010-03-29

Lara är en föga framgångsrik headhunter som precis har blivit dumpad av sin pojkvän. Någonting som hon själv har svårt att acceptera. En dag hemsöks hon av en nyligen bortgången släkting som ber Lara att hitta ett försvunnet halsband.

På fullt allvar är det där upptakten till Sophie Kinsellas "Flickan från tjugotalet". Kombinationen av chick-litt och söt spökhistoria kryddad med lite sensmoral är inte helt lyckad. Det blir lite kaka på kaka och första halvan av boken påminner om en gammal Nils Poppe-buskis.
Sedan tar den sig något, främst på grund av sina kvicka och humoristiska dialoger. Men själva historien får underkänt.

"Flickan från tjugotalet" är en banal parantes och Kinsella har skrivit annat som är så mycket mer värt att lägga ner tid på. Den går obemärkt förbi men fungerar alldeles utmärkt om man inte vill ha för mycket intellektuell stimulans.
Annars kan man låta den vara oläst.

Maria Larsson

2010-03-29

Kombinationen av chick-litt och söt spökhistoria är inte alls lyckad. Påminner emellanåt om en Nils Poppe-buskis.

aida ho

2010-02-08

En av Kinsellas bättre, i klass med den första i shopaholicserien