Flickan från Paradiset

Sjödin, Agneta

| 2011

Alkemisten möter Marianne Fredriksson Hittebarnet Yemen växer upp i oasen Paradiset, en plats präglad av trygghet och harmoni. Hon tar hand om sin fosterbror och mellan dem finns en kärlek och innerlighet som är få förunnad. Deras lycka gör fostermodern avundsjuk och hon säljer Yemen som brud till en resande handelsman. Yemen kan inte förhindra det som sker, och djupt sårad av moderns svek tvingas hon följa sin make till en annan oas. Äktenskapet är brutalt. Tillvaron är torr och död som sanden i öknen. Det känns som om livet är slut, och Yemen förlorar all självkänsla och fylls av mörker. Men en dag möter hon en främling vid brunnen. Betel väcker hennes nyfikenhet och förmår henne att söka inåt efter insikter om sig själv. Motvilligt erkänner Yemen att hon har låtit sig själv försvinna; att hon inte har haft mod att leva fullt ut. Det ger insikt om vad hon har gått miste...

2017-06-21

Budskapet i boken är säkert bra, men fasiken vad tråkig den är! Ingenting som jag kan rekommendera!

Maria Olofsson

2015-08-13

Fin bok, men ganska förutsägbar. Lite i djupaste laget för mig bitvis, men mycket bra skriven.

Carina Friberg

2014-10-12

En gripande och intressant skildring av Yemen. Kloka budskap boken igenom som fick mig att tänka en del.

Marie Carlsson

2013-03-12

En spännande bok om ett facinerande öde.

Monica Carlsson

2013-01-26

Budskapen i boken är nog bra men den är trist!

Maria Edholm

2012-12-19

Intressant skildring av Yemen och en kvinnas liv där. Gripande.

Amelie Adrielsson

2012-02-24

Agneta Sjödin försöker ta på sig rollen som Sveriges motsvarighet till Paulo Coelho... Vilket hon INTE gör särskillt bra.

Annimoure Nilsson

2012-02-10

"Yemen, det är ett stort misstag att se livet som något som ska uthärdas. Livet är glädje och kärlek, en fantastisk gåva som växer inom dig"

"Om du levde i ett paradis, hur skulle du vårda den platsen? frågade Bethel.
- Jag skulle se till att det alltid var rent, vackert och ljust. Att där fanns plats för vila och glädje" svarade hon lite trevande och undrade vart han ville komma.
- Bra! Nu ska du veta att din kropp är en helig boning. Som du skulle vårda ett paradis bör du vårda din kropp och själ".

Direkta ord som träffade mig och jag blev förvånad över hur de tog tag i mig. Kanske är det just enkelheten i språket, som vanligtvis skulle ha irriterat mig, som gör att jag kan ta till mig de här sanningarna.

Jag tror helt klart att det är Agneta som beskriver "Agneta", att hon gör paralleller och liknelser till sina egna yrkesval och relationer. Genom dem känner jag också mig själv. Genom Yemen ser jag också hur olika situationer man tror skulle kunna vara lyckogivande, ändå inte blir det eftersom du inte har kontakt med ditt inre jag.

Att boken är skriven som en "saga" med enkelt språk, att den ibland har syftningsfel, grammatikfel och saknar sidnummer på vissa blad, gör inte så mycket om du i övrigt har funnit en liten sanning om dig själv efter att du läst klart den.

Jag följer Agneta, mig själv och Yemen samtidigt. Då kan det inte bli annat än ett högt betyg.

Maria Jönsson

2011-12-23

Flummig. Inte alls så bra som tidigare läsningar av Sjödin.

Camilla Eriksson

2011-04-26

En mycket intressant bok och lärorik ,en bok om kärlek, förlåtelse,meningen med livet,tidigare liv,mod,visdom.och lärdomar.

Tack så hemskt mycket för boken. Jag blev så glad när jag hittade den i brevlådan. En riktigt trevlig bok som får en att minnas att livet är fullt av möjligheter och glädjeämnen.

Ciccis bokblogg

2011-04-03

Det här är en enkel berättelse om en flickas väg att finna sig själv och kärleken. På vägen dit träffar hon en vis man som vägleder henne på vägen. Den känns lite som en kvinnlig version av Alkemisten av Paulo Coelho. Att Agneta Sjödin är inspirerad av Paulo Coelho råder det inga tveksamheter om. Den ligger mellan betyg tre och fyra men på grund av den härliga känslan man får när man läser den så blir det en fyra. Det är som sagt inget avancerat litterärt mästerverk men en oerhört mysig bok med lite Tusen och en natt - känsla.