Flickan från ovan

Sebold, Alice

| 2009

2080

14 år gammal blir Susie Salmson våldtagen och mördad. Ingen - utom Susie - vet vem mördaren är. Från himmelens förgård ser hon ner på jorden, följer sin familj genom de svåra sorgeåren, följer polisens resultatlösa arbete utan att kunna ingripa. Det kunde vara en grym och svår historia - men sett genom Susies ögon blir allt ljust och kärleksfullt. Efter flera år, när familjen inte längre behöver henne, kan hon släppa taget. Alice Sebold har skrivit en fängslande roman om en tragedi som drabbar en familj som ändå kan leva vidare, tack vare Susies osynliga närvaro.

Sara Malm

2023-02-27

hittade den på bokbytarställe o visste inte va ja skulle förvänta mig. Den är långsam men riktigt hemsk och berör så mycket!

Sara Malm

2023-02-27

Nenne No

2020-08-06

Läst på svenska. Bra bok. Lite seg ibland, och man vill egentligen ha mer, gå djupare i händelser och världen. Tyvärr är karaktärerna lite ointressanta. Men ändå riktigt bra.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Riktigt ruggig och sorglig, men den berör något så otroligt!

Marita Ryen

2015-12-10

Lyssnade på 1/4 av boken. Otäck i början men sedan blir den bara tråkig och knepig. Orkade inte lyssna färdigt.

Läste när jag var yngre, den påverkade mig otroligt mycket. Vacker, sorglig och grym.

Ulrika Ejerblom

2014-12-25

Fantastisk bok som beskriver en hemsk händelse men som inger hopp.

Susanne Honkanen

2014-08-08

Väldigt speciell bok men gripande.

Sara Bengtsson

2014-08-04

Börjar väldigt bra men blir seg och tråkig efter halva.

Erica S

2014-08-04

4, 5 får den av mig. En mycket bra bok som får dig att vilja läsa ut den. .en på vissa ställen var den lite utdragen
Men rekommenderar starkt

Katarina Johansson

2014-03-11

En bok som fastnade.

Cia Söhrman

2012-09-19

Tyckte väldigt mycket om boken. Handlingen grep tag i mig och jag led med flickan och hennes familj.

Amanda Kinnander

2012-07-01

En bok som berör, dock blir den något långrandig. Dessutom med ett allt för övernaturligt och absurt slut.

Sabine Minell

2012-06-17

Det är en otroligt gripande och sorglig berättelse men med en twist där man får följa Susie även efter hennes död. Jag gillade på vilket sätt den var skriven och jag blev riktigt påverkad av hela handlingen, så hemsk men någonstans finns det ändå hopp om lycka.

Emma Björklund

2012-04-12

Det var ett tag sen som jag läste den här boken.. Men jag minns att det var en sommar, då tyckte jag att den var obehaglig minns sagt.. Men så här i efterhand så var den väldigt skruvad och väldigt obehgalig..

Johanna Jigström

2012-01-05

Oväntad ljus i allt vemod. Jag mådde sämre än väl men bättre än värst när jag läst färdigt.

Liam Olsson

2011-12-16

En oväntat ljus berättelse med tanke på den sorgliga intrigen. Hur en familj går vidare efter att äldsta dottern blivit sexmördad av en pedofil. Bokens berättare är den mördade flickan själv som betraktar sin familj och sina vänner uppifrån himlen.
Budskapet i boken är att det alltid finns ett ljus i slutet av tunneln. Hur mörkt det än verkar får vi aldrig låta hoppet dö.

2011-10-05

Boken skildrar ett tema som för alla föräldrar måste vara det värsta tänkbara, nämligen att mista sitt barn. Dessutom som i detta fallet genom ett brott och förövaren inte fälls gör det hela än värre. Alice Sebold skildrar hur detta brott påverkar familjen och vännerna på ett mycket övertygande och realistiskt sätt. Hon håller linjen utan att bli för sentimental. Dessutom är språket mycket bra. Boken är tämligen lättläst men efter att ha läst kommentarerna nedan förstår jag att det måste bero på vilka referenser man har i litteraturen.

Anna Idrestam

2011-09-23

Rekommenderar verkligen denna bok. Ett udda sätt att skildra sorgen och förlust i en familj. Gör inte misstaget att se filmen.

Sofie Petersson

2011-05-13

Flickan från ovan ger ett annorlunda perspektiv på våld, död och tragedi. Som läsare får man följa Susie Salmon som ser ner på livet på jorden från himmelen. 14 år gammal blir hon våldtagen och mördad av en granne i det lilla samhället. Det är en skarp berättelse framförallt om sorg och saknad men även om kärlek och kampen om att återfå livsgnistan efter en omskakande tragedi. Jag tycker om hur författaren inte lägger tyngden på mordet utan på familjen och historierna omkring. Flickan från ovan är även filmatiserad och jag tycker att både boken och filmen är sevärd/läsvärd.

Martina Hellström

2011-05-03

Sjukt bra bok! innehåller allt: glädje, sorg och spänning. Alice Sebold använder engelska språket på ett så vackert sätt. ett måste!!

den här boken är hämskt bra!! jag rekomenderar den till dom som gillar sorg,kärlek och spänning!!:))<3<3

Anette Marcusson

2011-03-15

Denna bok var inte vad jag tänkt mig den var seg och jag tröttnade ganska fort på den.
När jag läst nästan halva boken var det dax att säga adjö till den..
Jag hoppas att någon annan kommer att gilla den..

Mim-Ariel Almquist

2011-01-15

En bok skriven med tårar, ilska. Jag klarade bara av att läsa några kapitel.

Elin Elssjö

2010-10-06

Mycket fin men lite tråkig bok.

2010-07-25

Jag tyckte den var lite seg. Hade förväntat mig mera spänning.

Caroline J

2010-07-23

nej... detta gick inte. störde mig på meningsuppbyggnaden och ibland var det så mycket onödigt skrivet så jag nästan blev arg. man kunde nog halverat boken om all denna onödighet att klippts bort... men storyn i sig får ändå en tvåa eftersom det är lite annorlunda!

Ansam Palmqvist

2010-07-16

Nytt sätt att vinkla en berättelse. Känsloladdat att följa Susie när hon följer sina nära och kära, och sin mördare.

Intrycket av boken stämde med omslagstexten och var faktisk positiv. Det finns en tröst i att de som lämnar oss finns någonstans och fortfarande månar om oss.

Josefine D

2010-06-05

En hemsk men samtidigt mycket vacker bok :)

Sara Hagström

2010-02-20

Börjar man läsa den går det inte att sluta!

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Den här berättelsen var väldigt hemsk, med en vacker tanke att man kan sitta och kika på sina och leda dem rätta vägen, en tankeställare verkligen, hade denna bok länge i mitt huvud. Älskar verkligen denna bok.

Josefine Larsson

2009-12-23

Sorgsen och speciellt bok. Mycket fint men mycket vemodigt. Annorlunda story.

Johanna Galenpanna

2009-10-21

En bok som är svår att lägga ifrån sig. Även om handlingen tar fart på ett sätt som man inte alls vill, med Susies död, så gör författaren det lättare för läsaren att acceptera Susies öde eftersom boken börjar med just förutsättningen att Susie är död. Den som berättar är Susie själv och hon börjar med att berätta att hon blev mördad den 6 december 1973.

Jag tyckte väldigt mycket om boken, det hemska som utspelar sig till trots. Den är välskriven och medryckande. Språket flyter på bra, med följsamma och träffande beskrivningar som ibland gör ont att läsa. Det är på något vis bitterljuvt.
Boken gav mig personligen ganska mycket. Man blir påmind om livets bräcklighet och hur maktlöst man är utlämnad till slumpen men samtidigt lämnade boken mig med en känsla av hopp och försoning. Inte med mannen som förgrep sig på och sedan mördade Susie, utan med sorgen boken rymmer.
Det är en bok jag verkligen rekommenderar.

Annelie S

2009-10-14

Åh vilken fängslande bok!!! Gillade den mycket. Annorlunda perspektiv där den mördade personen berättar storyn från där hon befinner sig. Samma slags upplägg som i "Varför dog Monika P ?" av Elisabeth Gilek. Men den här var mycket bättre. Vacker.

Sååå vacker. Sorglig, men ändå så fin och skör. Mycket läsvärd.

Skrotmagnet

2009-10-03

Vilken tear-jerker, men bra berättad historia. Cirkeln sluts på ett fint sätt och man kan inte förutsäga något.

Emil A

2009-08-18

Lovelyh Bones hade blivit en klockren 5:a om det inte hade varit för de sista 20 sidorna. I övrigt var storyn otroligt vackert skriven.

Josefine Ejebjörk

2009-07-26

Blev rekommendard att läsa boken av en kompis, och av bibliotikarien när jag lånade den på biblan. Verkligen läsvärd.

Jack Russel

2009-05-23

Helt ok bok. Annorluna perspektiv att få ta del av en död flickas berättelse. Jobbig början som man helst bara vill ta sig förbi eftersom pedofiler inte är en särskilt kul ämne precis.

Jessica Hanning

2009-04-23

riktig bra bok tyckte "himmelen" i boken var lite konstig.