Flickan från ingenstans

Cronin, Justin

| 2011

En liten flicka tycks vara den enda som kan rädda världen. Hon heter Amy Harper Bellafonte och är flickan från ingenstans. Det var hon som var där när allting började och världen började gå mot sin undergång. Först, det otänkbara: ett fruktansvärt militärexperiment kollapsar och dess hemska innehåll släpps lös i världen. Sedan, det onämnbara: en natt av kaos och fullständig förödelse leder till att världen för alltid förändras. Allt som återstår för de chockade överlevarna är att kämpa. Det är en framtid som präglas av rädsla för mörkret, för döden och för ett öde som är ännu värre än så. Civilisationens undergång leder till en ny värld av rovdjur och byten. I detta undantagstillstånd söker två personer efter en säker plats där de kan gömma sig. Det är FBI-agenten Brad Wolgast och den föräldralösa sexåringen Amy Harper Bellafonte, som strax före katastrofen lyckades rymma från militärbasen...

Izabela Horn

Språk och berättarkonst 5/5

5/5 i helhetsbetyg

Lennart Thorén

2023-05-14

En maffig dystopisk apokalyptisk fantasi med inslag av hemliga agenter, blodtörstiga monster och filosofiska utsvävningar. En skickligt komponerad och spännande läsning, stundtals en äkta skräckis.

2019-09-23

Det tog mig tre försök och till slut över en månad att komma igenom den. Till att börja med: den är alldeles för lång och det är många karaktärer att hålla ordning på. Men om man står ut med det så är den riktigt bra!

Angelika N.

2017-06-27

Bortser jag ifrån att det är många karaktärer att hålla reda på, är denna bok fantastisk. Den skapar oro, ångest och viljan att följa berättelsens karaktärer. Se vilka som överlever och senare hur deras öden flätas samman.

Andreas Ek

2016-12-17

Började läsa den här efter att jag skrivit Raseri. En riktigt bra bok som går lite i samma anda som Raseri. Fantastiskt bra skriven och bra driv i berättandet.

Sigfrid Lindhe

2016-12-15

Oerhört ambitiös tolkning av vampyrhistorien med en hel värld som faller i bitar och sedan försöker resa sig. Den lider lite av ett alltför högt antal karaktärer, och kanske lite för många liknelser. Och det enorma skuttet en bit in i handlingen blir svårt att hantera, oavsett kartor och annat som författaren försöker hjälpa oss med. Men allt är inte dåligt, då hade den inte fått en stabil fyra. De karaktärer som verkligen får ta plats är jättefina, och actionscenerna är hur snygga som helst. Och man måste verkligen älska skalan av det hela, den värld som Cronin har byggt upp.

Nina Lindgren

2015-11-15

Bäst sen Pestens Tid.

Maria B Hansson

2015-04-06

En maffigt stor bok. Jag sögs snabbt in i berättelsen och började tycka om Amy, Wolgast, Carter och de andra. Cronin växlar nutid och dåtid på ett sätt så att även om man vet vad som hände så vill man veta hur det hände. Och när boken vill man ju veta hur det fortsätter. Och vad hände egentligen med Wolgast? Tur jag har De första tolv här bredvid mig.

Caroline Tornell

2015-01-31

Mycket bra bok! Hade svårt att lägga denna ifrån mig! Även om jag tyckte att det började bli lite segt efter ett tag i framtidscivilisationen och det tjatades lite för mycket om personerna bakom murarna. Ser fram emot uppföljaren!

Lena Floser

2014-10-20

Den börjar bra, upplägget är spännande. Beskrivningen av livet efter katastrofen är dock ganska fantasilöst. Heteronormativt och fullt av icke-kreativa människor som inte verkar kunna hitta på något eget. Det finns inget i den här framtida världen som man inte känner igen. Utom mutanterna förstås.

Åse Bandling

2014-09-20

Är nu igenom denna tegelsten. Var på väg att ge upp efter ca 300 sidor, men nöjd med att jag läste alla 900.

Tommy Olsson

2014-03-19

En av de bättre böckerna jag har läst på ett tag nu. Helt i min stil, lite övernaturligt typ King och Koontz. Men kanske att det drar lite för mycket åt det religiösa hållet ibland. Gillar att ju att läsa sådana här mastodontböcker så jag ser verkligen fram emot del två och tre.

Björn Engqvist

2014-02-28

Precis alla sidospår och berättelser är intressant i denna underbara bok. Den är tjock och mastig och ändå gick det så fantastiskt snabbt att läsa den.

Erica S

2014-02-17

Mycket bra book och spännande

Gunilla Jönsson

2013-12-25

Lite svårt att komma in i handlingen, men efter ett tag blir den jättebra! Jag har redan lånat del två på bibblan.

Denna bok gillade jag verkligen och detta var en omläsning av den.. Så nu ska jag ge mig på del 2.

Carina Olsson

2013-11-02

Det här är en riktigt bra bok, en av de bättre jag läst faktiskt, Justins sätt att skriva påminner mig mycket om Stephen Kings, som f.ö. är en av mina favoritförfattare.
Jag har verkligen försvunnit in i boken, och det är som om jag varit mitt bland dem, Wolgast, Alicia, Peter och alla de andra. Jag ville bara läsa och läsa samtidigt som jag inte ville att boken skulle ta slut. De 907 sidorna (pocket) tog slut alltför fort men nu har jag ju de resterande två delarna att se fram emot.
Läs läs läs?

Tilia Qen

2013-09-07

Otroligt bra! Älskar att 2:an har kommit ut. Denna berättelse kan bara inte ta slut än. 899 sidor ain´t enough

Anna Jensen

2013-09-06

En av de bästa böckerna jag läst! Sååågalet spännande och som King skriver om den, ja, den verkliga världen försvinner... Det var sorgligt när boken tog slut, för då fanns det ju inget kvar att läsa. 899 sidor försvann i ett nafs!

Alexandra Ro

2013-07-28

Stark 3a, kunde kortats ner betydligt i vissa bitar. Men överlag spännande.

Linda Aulin

2013-07-20

Helt galet spännande! Måste läsa nästa del i trilogin så fort det bara går.

Johan Pihel

2013-07-03

En perfekt bok att starta semestern med, så att det finns tid att sitta och sträckläsa. Bra karaktärsdynamik och jag gillar författare som inte är rädda för att ta död på sina karaktärer. Det enda negativa skulle vara att det blir lite många cliffhangers, lite som att läsa en tv-serieserie.

Jessica Erlandsson

2013-03-12

Det här är en otroligt bra bok! Det var svårt att lägga den ifrån sig, jag längtade hela tiden efter nästa lästillfälle. Storyn är fängslande, spännande och gripande. Läs!

Monica Brandts

2013-03-01

Den levde inte riktigt upp till förväntningarna men en svag 4 får den för onekligen var den spännande.

Anette B

2013-02-20

Trodde det skulle var en helt annan typ av bok efter vad jag läste på baksidan. Hade inte hört nåt om den innan utan köpte den på rea för att den lät spännande.
Det är inte riktigt min typ av genre och jag är förvånad över att jag faktiskt läste ut denna 900 sidor långa bok men nåt i den lockade väl till fortsatt läsning även om jag har svårt för detta onaturliga. Kommer dock inte att läsa fortsättningen

Katarina Persson

2013-01-26

Knepig i början men blev bättre och bättre ju längre man kom.

Linn L

2013-01-02

OTROLIGT SPÄNNANDE!! Den går helt enkelt inte att sluta läsa, trots att den är på dryga 900 sidor. Påminner lite om boken "Metro 2033", fast om man tyckte den var läskig med alltför bildliga beskrivningar så ska man passa sig för denna bok. otroligt äcklig på sina ställen, men bara man kommer förbi dem så är den enormt bra! Har intre sträckläst en bok med sådan iver sen jag läste "Da Vinci-koden"

Sara Eriksson

2012-10-07

Spännande dystopisk skildring av en framtid, där en katastrof stort decimerat och nästan utplånat jordens befolkning. Inspirerar till sträckläsning, välskriven med känsla för detaljer. Del ett av en trilogi, där del två släpps på engelska ("The Twelve") i oktober 2012, och del tre år 2014.

Fanny Gunnarsson

2012-09-14

Inte visste jag att jag gillade dystopiska apokalypsböcker fyllda av vampyrer och militära experiment som går snett. Historien är dock trovärdig ? jag köper vampyrerna. Jag köper tanken att Amy kan leva i tusen år. Jag köper känslorna och reaktionerna som den katastrofala omgivningen skapar.

Niklas Storm

2012-09-12

Medan jag läste genom bokens alla 900 sidor hann jag tänka både en och två gånger på hur jag skulle recensera det här. Det finns väldigt mycket att säga, samtidigt som jag inte vill säga för mycket. Vi kan börja med lite grundläggande om bokens förutsättningar. Det här är Justin Cronins berättelse om hur vårat samhälle går under. Fast det börjar inte där. Det börjar med flickan som kom från ingenstans, Amy.

Det börjar utspela sig i någorlunda modern tid. Det börjar med en längtan att rädda mänskligheten. Det börjar med en tanke om det perfekta vapnet. Självklart går det inte som det är tänkt. Det är berättelse om hur vårt samhälle faller och det är berättelsen om hur den nya tidsåldern börjar.

Under det 900 sidorna så hinner vi lära känna många huvudpersoner genom flera olika skeden i historien. Ibland känns det rörigt men Jusin Cronin lyckas alltid knyta ihop trådarna och få det hela att verka begripligt. Stundtals är det lite för många namn att hålla reda på men för det mesta flyter det på.

Det som utmärker det här till en riktigt bra bok är inte bara den att jag lyckades läsa igenom den på mindre än en vecka. Det är att jag inte kan lägga ifrån mig den. En timmes läsning blir alldeles för lätt flera timmar och när kvällarna blir kortare har jag envisats med att sitta på balkongen med stearinljusen tända och läst i det flackande ljuset. Ibland blir jag så ivrig på att veta vad som kommer hända att jag nästan hoppar över ord för att kunna läsa så fort som möjligt. Flickan från ingenstans är så bra att jag redan när jag läst sista sidan vill ha mer.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Den här boken om en apokalyps och tiden efter lovar så mycket. Upplägget och karaktärerna är drabbande. Jag känner verkligen för lilla Amy, tror jag hon heter, Nunnan och den cyniske agenten. Det är snygg, svettdoftande och engagerande.
Sen kommer den obligatoriska det går åt helvete fasen och sen en efter katastrofen fas.

Där tycker jag boken har lite problem.....
Alltså, här kan vi snacka vi har sett sett förut. Och uppstarten dit är låååååång. Det går åt helvete snyggt men inte särskilt originellt. Och sen kommer den långa apokalypsen. Då yppar jag fullständigt intresset. Nya karaktärer ska introduceras. Förklaringar till vad som hänt dröjer och dröjer och dröjer. De onda eller skurkarna eller smittan skildras inte så det känns.

Och sen när allt ska knytas ihop efter hundratals sidor är jag astrött och sen slutar det hel med ett frågetecken. Ämen vad hände nu!

Den här boken ska ni inte slösa tid på. Läs I am ā Legend en klassiker med ett genialiskt slut (inte som filmen men jag gillar filmen för ensmhetskänslan som äter sig in), läs Pestens tid eller den fantastiska dokumentär romanen Krig Z.

Kickie Boman

2012-08-02

Mycket mycket bra! Känns som de 900 sidorna var för lite. Längtar till nästa bok kommer!!

2012-07-21

Jaha, då har även jag läst denna bok, som hela bokbloggosfären verkar ha läst och också tokhyllat. Den har blivit järmförd med Stephen Kings Pestens tid och Cormac McCarthys Vägen. Pestens tid är den bästa bok jag någonsin läst. Vägen har jag inte läst, men sett och jag tyckte den var bra. Flickan från ingenstans kom dessvärre inte alls upp i samma nivå som Pestens tid, men oj, så bra den var ändå. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/07/flickan-fran-ingenstans-av-justin-cronin.html

Jag bara älskade det jag läste, helt klart en 5a av mig.
Men den hade också vissa delar som bara var såå tröga att ta sig igenom men till slut så släppte det och jag lyckade att läsa klart den =)

Anna Nyman

2012-01-03

Jag vet inte. Jag var ju faktiskt väldigt inne i boken större delen av tiden jag läste. Det blev en självklar tunnelbanebok, trots tegelstensformatet - bara en sån sak! Och jag älskar ju postapokalyps. Men de sista hundra sidorna kom jag på mig själv med att läsa bara för att bli klar. Och nu efteråt närjag surfar runt på bloggar så är det som om jag tycker sämre om boken för varje hyllning jag läser. Jag tror att felet är att storyn i slutet av boken skiftar om för att lägga upp för fortsättningen, den liksom förbereder sig för resten av trilogin. Och helt plötsligt inser jag att jag liksom skiter i vilket. Jag bryr mig inte om vem som lever och dör och jag tycker inte att boken liksom SÄGER nåt länge. Det kanske den inte gjorde i början heller, men då hade den ett annat tempo, ett annat driv. Jag vet inte, som sagt. Kanske ändrar jag mig när jag fått smälta det hela lite.

Jakob Nylin

2011-12-17

Storslaget både till omfång och innehåll. Ett virusutbrott 2016 får förödande konsekvenser. Tankeväckande hur katastrofen hanteras. Starka karaktärer.

Anonym Pseudonym

2011-12-04

Mycket intressant storyline i denna. Upplevs som att man får en "logisk" förklaring till t ex vampyrer och zombies. Stundtals blir läsningen lite långtråkig då man utförligt beskriver personer, scener och relationer. Detta övervägs dock av den kreativa storyn och jag väntar med spänning på att få läsa övriga böcker i denna tänkta trilogi.

Elisabeth E

2011-11-14

Åh vilken bra bok! Läs, läs, läs!

Karin Söder

2011-11-04

Vilken bok! Kan inte nog rekommendera den här! LÄS!

Jag vacklar mellan trea och fyra. Håller med om Lizas och Annelies referenser till liknande verk. (Pestens tid och I am Legend). Och bitvis var den lite väl ordrik. Saknade naturskildringar, det var lite stjärnhimmel och skissartad öken men just inget mer.

Annelie A

2011-10-07

Bra bok, kan inte låta bli att ge den en fyra, storyn känns dock lite som att "detta har vi sett förut" känns lite grann som en sämre variant av Stephen King's "Pestens tid"

Eyez Only

2011-09-22

Årets hittills bästa bok!

Miriam T

2011-09-05

Det andra jag måste säga är att jag är sååå otroligt superbesviken på denna bok. Hade bara hört gott om den. Bokbloggar efter bokbloggar hyllade den. Det skrevs att det var den bästa bok de hade läst i år. En dystopi om ett virus, en bok som handlade om vampyrer och en framsidan som är fullkomligt underbar = jag hade räknat med att jag skulle älska den [...]

Läs recensionen på min blogg:

Liza Bolin

2011-07-25

från djungelexpedition, till militärexperiment, till postapokalyps, till Messias. en rejäl tegelsten, men klart värt ont i armarna efter en lång läsomgång. Uppskattar nicken till I am legend, med zombievampyrerna, och att man får följa med olika karaktärer genom olika delar av berättelsen. Spännande och intressant nästan hela tiden, med en liten svacka i början av Fristaden-delen.

Farbror Barbro

2011-05-29

En av de bästa böcker jag läst på länge........... Nu är det bara att vänta på uppföljaren

David Larsson

2011-03-03

En minst sagt storslagen novell om en värld i spillror, och om de modiga själar som försöker rädda vad som än går att rädda. Fylld med både spänning och högt tempo, men Cronin lyckas också baka in en enorm dos melankoli i sin berättelse, och det är omöjligt att ta sig igenom boken utan att påverkas känslomässigt av den. En av få böcker jag motvilligt tagit mig igenom, bara på grund av att jag inte ville att den skulle ta slut. Ett modernt mästerverk.

Lina J

2010-12-14

Fantastisk bok!! Saknar den redan och längtar efter uppföljaren.

Angela Alvarez

2010-10-13

Karaktärer att förälskas i, miljöer att omslutas av. Mänsklighet och fiktionell skönhet.

Angela Alvarez

2010-10-13