Flickan frn ingenstans

Cronin, Justin

| 2011

En liten flicka tycks vara den enda som kan rdda vrlden. Hon heter Amy Harper Bellafonte och r flickan frn ingenstans. Det var hon som var dr nr allting brjade och vrlden brjade g mot sin undergng. Frst, det otnkbara: ett fruktansvrt militrexperiment kollapsar och dess hemska innehll slpps ls i vrlden. Sedan, det onmnbara: en natt av kaos och fullstndig frdelse leder till att vrlden fr alltid frndras. Allt som terstr fr de chockade verlevarna r att kmpa. Det r en framtid som prglas av rdsla fr mrkret, fr dden och fr ett de som r nnu vrre n s. Civilisationens undergng leder till en ny vrld av rovdjur och byten. I detta undantagstillstnd sker tv personer efter en sker plats dr de kan gmma sig. Det r FBI-agenten Brad Wolgast och den frldralsa sexringen Amy Harper Bellafonte, som strax fre katastrofen lyckades rymma frn militrbasen...

Bortser jag ifrn att det r mnga karaktrer att hlla reda p, r denna bok fantastisk. Den skapar oro, ngest och viljan att flja berttelsens karaktrer. Se vilka som verlever och senare hur deras den fltas samman.

Andreas Ek

2016-12-17

Brjade lsa den hr efter att jag skrivit Raseri. En riktigt bra bok som gr lite i samma anda som Raseri. Fantastiskt bra skriven och bra driv i berttandet.

Sigfrid Lindhe

2016-12-15

Oerhrt ambitis tolkning av vampyrhistorien med en hel vrld som faller i bitar och sedan frsker resa sig. Den lider lite av ett alltfr hgt antal karaktrer, och kanske lite fr mnga liknelser. Och det enorma skuttet en bit in i handlingen blir svrt att hantera, oavsett kartor och annat som frfattaren frsker hjlpa oss med. Men allt r inte dligt, d hade den inte ftt en stabil fyra. De karaktrer som verkligen fr ta plats r jttefina, och actionscenerna r hur snygga som helst. Och man mste verkligen lska skalan av det hela, den vrld som Cronin har byggt upp.

Nina Lindgren

2015-11-15

Bst sen Pestens Tid.

Maria B Hansson

2015-04-06

En maffigt stor bok. Jag sgs snabbt in i berttelsen och brjade tycka om Amy, Wolgast, Carter och de andra. Cronin vxlar nutid och dtid p ett stt s att ven om man vet vad som hnde s vill man veta hur det hnde. Och nr boken vill man ju veta hur det fortstter. Och vad hnde egentligen med Wolgast? Tur jag har De frsta tolv hr bredvid mig.

Caroline Tornell

2015-01-31

Mycket bra bok! Hade svrt att lgga denna ifrn mig! ven om jag tyckte att det brjade bli lite segt efter ett tag i framtidscivilisationen och det tjatades lite fr mycket om personerna bakom murarna. Ser fram emot uppfljaren!

Lena Floser

2014-10-20

Den brjar bra, upplgget r spnnande. Beskrivningen av livet efter katastrofen r dock ganska fantasilst. Heteronormativt och fullt av icke-kreativa mnniskor som inte verkar kunna hitta p ngot eget. Det finns inget i den hr framtida vrlden som man inte knner igen. Utom mutanterna frsts.

se Bandling

2014-09-20

r nu igenom denna tegelsten. Var p vg att ge upp efter ca 300 sidor, men njd med att jag lste alla 900.

Tommy Olsson

2014-03-19

En av de bttre bckerna jag har lst p ett tag nu. Helt i min stil, lite vernaturligt typ King och Koontz. Men kanske att det drar lite fr mycket t det religisa hllet ibland. Gillar att ju att lsa sdana hr mastodontbcker s jag ser verkligen fram emot del tv och tre.

Bjrn Engqvist

2014-02-28

Precis alla sidospr och berttelser r intressant i denna underbara bok. Den r tjock och mastig och nd gick det s fantastiskt snabbt att lsa den.

Erica S

2014-02-17

Mycket bra book och spnnande

Gunilla Jnsson

2013-12-25

Lite svrt att komma in i handlingen, men efter ett tag blir den jttebra! Jag har redan lnat del tv p bibblan.

2013-11-19

Denna bok gillade jag verkligen och detta var en omlsning av den.. S nu ska jag ge mig p del 2.

Carina Olsson

2013-11-02

Det hr r en riktigt bra bok, en av de bttre jag lst faktiskt, Justins stt att skriva pminner mig mycket om Stephen Kings, som f.. r en av mina favoritfrfattare.
Jag har verkligen frsvunnit in i boken, och det r som om jag varit mitt bland dem, Wolgast, Alicia, Peter och alla de andra. Jag ville bara lsa och lsa samtidigt som jag inte ville att boken skulle ta slut. De 907 sidorna (pocket) tog slut alltfr fort men nu har jag ju de resterande tv delarna att se fram emot.
Ls ls ls?

Tilia Qen

2013-09-07

Otroligt bra! lskar att 2:an har kommit ut. Denna berttelse kan bara inte ta slut n. 899 sidor aint enough

Anna Jensen

2013-09-06

En av de bsta bckerna jag lst! Sgalet spnnande och som King skriver om den, ja, den verkliga vrlden frsvinner... Det var sorgligt nr boken tog slut, fr d fanns det ju inget kvar att lsa. 899 sidor frsvann i ett nafs!

Alexandra Ro

2013-07-28

Stark 3a, kunde kortats ner betydligt i vissa bitar. Men verlag spnnande.

Linda Aulin

2013-07-20

Helt galet spnnande! Mste lsa nsta del i trilogin s fort det bara gr.

Johan Pihel

2013-07-03

En perfekt bok att starta semestern med, s att det finns tid att sitta och strcklsa. Bra karaktrsdynamik och jag gillar frfattare som inte r rdda fr att ta dd p sina karaktrer. Det enda negativa skulle vara att det blir lite mnga cliffhangers, lite som att lsa en tv-serieserie.

Jessica Erlandsson

2013-03-12

Det hr r en otroligt bra bok! Det var svrt att lgga den ifrn sig, jag lngtade hela tiden efter nsta lstillflle. Storyn r fngslande, spnnande och gripande. Ls!

Monica Brandts

2013-03-01

Den levde inte riktigt upp till frvntningarna men en svag 4 fr den fr onekligen var den spnnande.

Anette B

2013-02-20

Trodde det skulle var en helt annan typ av bok efter vad jag lste p baksidan. Hade inte hrt nt om den innan utan kpte den p rea fr att den lt spnnande.
Det r inte riktigt min typ av genre och jag r frvnad ver att jag faktiskt lste ut denna 900 sidor lnga bok men nt i den lockade vl till fortsatt lsning ven om jag har svrt fr detta onaturliga. Kommer dock inte att lsa fortsttningen

Katarina Persson

2013-01-26

Knepig i brjan men blev bttre och bttre ju lngre man kom.

Linn L

2013-01-02

OTROLIGT SPNNANDE!! Den gr helt enkelt inte att sluta lsa, trots att den r p dryga 900 sidor. Pminner lite om boken "Metro 2033", fast om man tyckte den var lskig med alltfr bildliga beskrivningar s ska man passa sig fr denna bok. otroligt cklig p sina stllen, men bara man kommer frbi dem s r den enormt bra! Har intre strcklst en bok med sdan iver sen jag lste "Da Vinci-koden"

Sara Eriksson

2012-10-07

Spnnande dystopisk skildring av en framtid, dr en katastrof stort decimerat och nstan utplnat jordens befolkning. Inspirerar till strcklsning, vlskriven med knsla fr detaljer. Del ett av en trilogi, dr del tv slpps p engelska ("The Twelve") i oktober 2012, och del tre r 2014.

Fanny Gunnarsson

2012-09-14

Inte visste jag att jag gillade dystopiska apokalypsbcker fyllda av vampyrer och militra experiment som gr snett. Historien r dock trovrdig ? jag kper vampyrerna. Jag kper tanken att Amy kan leva i tusen r. Jag kper knslorna och reaktionerna som den katastrofala omgivningen skapar.

Niklas Storm

2012-09-12

Medan jag lste genom bokens alla 900 sidor hann jag tnka bde en och tv gnger p hur jag skulle recensera det hr. Det finns vldigt mycket att sga, samtidigt som jag inte vill sga fr mycket. Vi kan brja med lite grundlggande om bokens frutsttningar. Det hr r Justin Cronins berttelse om hur vrat samhlle gr under. Fast det brjar inte dr. Det brjar med flickan som kom frn ingenstans, Amy.

Det brjar utspela sig i ngorlunda modern tid. Det brjar med en lngtan att rdda mnskligheten. Det brjar med en tanke om det perfekta vapnet. Sjlvklart gr det inte som det r tnkt. Det r berttelse om hur vrt samhlle faller och det r berttelsen om hur den nya tidsldern brjar.

Under det 900 sidorna s hinner vi lra knna mnga huvudpersoner genom flera olika skeden i historien. Ibland knns det rrigt men Jusin Cronin lyckas alltid knyta ihop trdarna och f det hela att verka begripligt. Stundtals r det lite fr mnga namn att hlla reda p men fr det mesta flyter det p.

Det som utmrker det hr till en riktigt bra bok r inte bara den att jag lyckades lsa igenom den p mindre n en vecka. Det r att jag inte kan lgga ifrn mig den. En timmes lsning blir alldeles fr ltt flera timmar och nr kvllarna blir kortare har jag envisats med att sitta p balkongen med stearinljusen tnda och lst i det flackande ljuset. Ibland blir jag s ivrig p att veta vad som kommer hnda att jag nstan hoppar ver ord fr att kunna lsa s fort som mjligt. Flickan frn ingenstans r s bra att jag redan nr jag lst sista sidan vill ha mer.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Den hr boken om en apokalyps och tiden efter lovar s mycket. Upplgget och karaktrerna r drabbande. Jag knner verkligen fr lilla Amy, tror jag hon heter, Nunnan och den cyniske agenten. Det r snygg, svettdoftande och engagerande.
Sen kommer den obligatoriska det gr t helvete fasen och sen en efter katastrofen fas.

Dr tycker jag boken har lite problem.....
Allts, hr kan vi snacka vi har sett sett frut. Och uppstarten dit r lng. Det gr t helvete snyggt men inte srskilt originellt. Och sen kommer den lnga apokalypsen. D yppar jag fullstndigt intresset. Nya karaktrer ska introduceras. Frklaringar till vad som hnt drjer och drjer och drjer. De onda eller skurkarna eller smittan skildras inte s det knns.

Och sen nr allt ska knytas ihop efter hundratals sidor r jag astrtt och sen slutar det hel med ett frgetecken. men vad hnde nu!

Den hr boken ska ni inte slsa tid p. Ls I am Legend en klassiker med ett genialiskt slut (inte som filmen men jag gillar filmen fr ensmhetsknslan som ter sig in), ls Pestens tid eller den fantastiska dokumentr romanen Krig Z.

Kickie Boman

2012-08-02

Mycket mycket bra! Knns som de 900 sidorna var fr lite. Lngtar till nsta bok kommer!!

2012-07-21

Jaha, d har ven jag lst denna bok, som hela bokbloggosfren verkar ha lst och ocks tokhyllat. Den har blivit jrmfrd med Stephen Kings Pestens tid och Cormac McCarthys Vgen. Pestens tid r den bsta bok jag ngonsin lst. Vgen har jag inte lst, men sett och jag tyckte den var bra. Flickan frn ingenstans kom dessvrre inte alls upp i samma niv som Pestens tid, men oj, s bra den var nd. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/07/flickan-fran-ingenstans-av-justin-cronin.html

2012-02-17

Jag bara lskade det jag lste, helt klart en 5a av mig.
Men den hade ocks vissa delar som bara var s trga att ta sig igenom men till slut s slppte det och jag lyckade att lsa klart den =)

Anna Nyman

2012-01-03

Jag vet inte. Jag var ju faktiskt vldigt inne i boken strre delen av tiden jag lste. Det blev en sjlvklar tunnelbanebok, trots tegelstensformatet - bara en sn sak! Och jag lskar ju postapokalyps. Men de sista hundra sidorna kom jag p mig sjlv med att lsa bara fr att bli klar. Och nu eftert nrjag surfar runt p bloggar s r det som om jag tycker smre om boken fr varje hyllning jag lser. Jag tror att felet r att storyn i slutet av boken skiftar om fr att lgga upp fr fortsttningen, den liksom frbereder sig fr resten av trilogin. Och helt pltsligt inser jag att jag liksom skiter i vilket. Jag bryr mig inte om vem som lever och dr och jag tycker inte att boken liksom SGER nt lnge. Det kanske den inte gjorde i brjan heller, men d hade den ett annat tempo, ett annat driv. Jag vet inte, som sagt. Kanske ndrar jag mig nr jag ftt smlta det hela lite.

Jakob Nylin

2011-12-17

Storslaget bde till omfng och innehll. Ett virusutbrott 2016 fr frdande konsekvenser. Tankevckande hur katastrofen hanteras. Starka karaktrer.

Anonym Pseudonym

2011-12-04

Mycket intressant storyline i denna. Upplevs som att man fr en "logisk" frklaring till t ex vampyrer och zombies. Stundtals blir lsningen lite lngtrkig d man utfrligt beskriver personer, scener och relationer. Detta vervgs dock av den kreativa storyn och jag vntar med spnning p att f lsa vriga bcker i denna tnkta trilogi.

Elisabeth J

2011-11-14

h vilken bra bok! Ls, ls, ls!

Karin Sder

2011-11-04

Vilken bok! Kan inte nog rekommendera den hr! LS!

Jag vacklar mellan trea och fyra. Hller med om Lizas och Annelies referenser till liknande verk. (Pestens tid och I am Legend). Och bitvis var den lite vl ordrik. Saknade naturskildringar, det var lite stjrnhimmel och skissartad ken men just inget mer.

Annelie A

2011-10-07

Bra bok, kan inte lta bli att ge den en fyra, storyn knns dock lite som att "detta har vi sett frut" knns lite grann som en smre variant av Stephen King's "Pestens tid"

Eyez Only

2011-09-22

rets hittills bsta bok!

Miriam T

2011-09-05

Det andra jag mste sga r att jag r s otroligt superbesviken p denna bok. Hade bara hrt gott om den. Bokbloggar efter bokbloggar hyllade den. Det skrevs att det var den bsta bok de hade lst i r. En dystopi om ett virus, en bok som handlade om vampyrer och en framsidan som r fullkomligt underbar = jag hade rknat med att jag skulle lska den [...]

Ls recensionen p min blogg:

Liza Bolin

2011-07-25

frn djungelexpedition, till militrexperiment, till postapokalyps, till Messias. en rejl tegelsten, men klart vrt ont i armarna efter en lng lsomgng. Uppskattar nicken till I am legend, med zombievampyrerna, och att man fr flja med olika karaktrer genom olika delar av berttelsen. Spnnande och intressant nstan hela tiden, med en liten svacka i brjan av Fristaden-delen.

Farbror Barbro

2011-05-29

En av de bsta bcker jag lst p lnge........... Nu r det bara att vnta p uppfljaren

David Larsson

2011-03-03

En minst sagt storslagen novell om en vrld i spillror, och om de modiga sjlar som frsker rdda vad som n gr att rdda. Fylld med bde spnning och hgt tempo, men Cronin lyckas ocks baka in en enorm dos melankoli i sin berttelse, och det r omjligt att ta sig igenom boken utan att pverkas knslomssigt av den. En av f bcker jag motvilligt tagit mig igenom, bara p grund av att jag inte ville att den skulle ta slut. Ett modernt msterverk.

Lina J

2010-12-14

Fantastisk bok!! Saknar den redan och lngtar efter uppfljaren.

Angela Alvarez

2010-10-13

Karaktrer att frlskas i, miljer att omslutas av. Mnsklighet och fiktionell sknhet.

Angela Alvarez

2010-10-13