Flickan framför muren

Flickan framför muren är klart Appelqvists bästa hittills ... Det är rappt skrivet med ett härligt flyt i språket." SR P4 Skaraborg En omstridd tysk professor ska utses till hedersdoktor vid Västgöta universitet. Beslutet utlöser en storm av reaktioner bland medier och personal. Då promotionshögtiden närmar sig ökar dramatiken eftersom universitetets rektor hotas till livet. Trots massiv polisbevakning slutar ceremonin i en oväntad mardröm. När litteraturforskaren Helena Waller upptäcker att en nära kollega burit på en mörk hemlighet ger hon sig in i jakten på en samvetslös mördare. Sökandet i det förflutna för henne ända till Berlin och tiden före murens fall. Kristina Appelqvist skriver trivseldeckare, utan några hjärtan i halsgropen eller långdragna, blodiga tortyrscener. Däremot har hon en genomarbetad intrig, människor man tycker om, flera överraskande vändningar och intressant kringhandling....

2020-02-10

Lite sämre än den första tycker jag ändå, men helt okej i sin genre.

2018-04-21

Helt okej mysdeckare. Inte mer eller mindre än så.

Pernilla Engström

2015-06-12

En omstridd tysk professor ska utses till hedersdoktor vid Västgöta universitet. Beslutet utlöser en storm av reaktioner bland medier och personal. Handlar mycket om Skövde kanske lite för mycket för den som inte känner Skövde stad.

Berit WT

2015-04-08

Började lyssna på boken, men slutade snart då jag fann den tråkig i det språkliga.

En omslag som lockar, bra upplägg med korta kapitel och olika delar. Det gör boken lättläst trots att den är på över 400 sidor. Jag tror hon jämförts med Agatha Christie och det kan jag faktiskt förstå, det är en riktig pusseldeckare. Och eftersom jag älskar Agatha så faller denna mig som handen i handsken. Jag är fast från första sidan och koppling till DDR gör det ännu mer spännande och mystiskt. Kristina lyckas verkligen i denna bok att skapa en intrig som både är trovärdig och inte innehåller en mängd villospår eller lösa trådar. Persongalleriet är kanske inte något spektakulärt men ändå trivsamt. Sammanfattning: En mysig deckare i bästa Agatha Christie anda.

2015-03-25

Det här är den sjätte boken av Kristina Appelqvist om Helena Waller och dom andra på Västgöta universitet.

Jag har tidigare läst bok nummer två, ?Den som törstar?, och bok nummer fem, ?Minns mig som en ängel?.

?Flickan framför muren? är en helt okej bok, men ingenting jag kommer att minnas. Boken är lättläst och välskriven. Men jag tyckte tyvärr inte att den var så särskilt spännande.