Flicka med pärlörhänge

Chevalier, Tracy

| 2002

Hon har vridit på huvudet och ser på åskådaren över vänster axel. Hennes läppar är åtskilda och fuktiga. Hon ser både glad och ledsen ut. Vem var hon den okända flickan vars direkta blick är på samma gång oskuldsfull och inbjudande? Romanen som inspirerats av målaren Vermeers berömda porträtt har gjort sitt segertåg över världen. Boken som alla talar om... "Den är ett litterärt konstverk, en av de vackraste kärlekshistorier jag läst"...Bodil Malmsten "Knappt och rofyllt och avskalat och vardagligt och vackert". Cecilia Hagen

margareta Wandin

2023-09-27

Vacker och sorglig

Karolina Jonsson

2022-07-27

En av mina absoluta favoriter, det är tredje gången jag läser om den och jag tror att det är den enda boken som jag faktiskt har läst om än så länge. Jag läste den första gången som tonåring och läste om den ett par år senare, nu som vuxen blev den bara ännu bättre när jag kan förstå och se fler nyanser av berättelsen. Den är helt enkelt utsökt i mina ögon. Magnifik, magisk. Om man inte kan se, känna eller läsa sig till undertonen så tror jag inte att man kan förstå storheten med boken. Någonting som jag förstod den här gången är varför jag verkligen gillar boken så mycket, och en anledning är Griet. Jag är Griet fast i nutid. Vi är så otroligt lika som personer. Ser detaljer som andra inte ser, tänker mer än vad som sägs, jobbar hårt, älskar djupt, gillar ordning och förstår framförallt det oerhört vackra och trollbindande som konst kan åstadkomma. Det är en lågmäld historia, väldigt fin och samtidigt spännande. Det är kärlek och det är sorg. Det är allt jag någonsin önskat mig.

Stina Heimonen

2021-12-30

Underbar!

Sevgi Akalin

2019-08-26

en av mina favoriter just nu.

Helena Flemström

2018-04-23

Fin bok

Bettan_bokprataren

2018-04-18

Välskriven men finstämdhet.

Anki Hedberg

2018-04-04

Historisk roman om målaren Veermer. Du får inblick i hushållet och ges en historia över den kända tavlan "Flickan med pärlörhänge"

Agneta Sjöberg

2017-04-10

En finstämd bok där konsten får slå an tonen. Miljön är lugn och tillbakahållen, men så småningom kommer kärleken och "stökar" till det...

Therese Dahlberg

2017-02-12

Linda Billström

2017-01-15

Malena Palmquist

2017-01-04

Lättläst men grep mig aldrig riktigt

Den här boken var mycket bra sidorna bara flöt fram och jag kan allt rekommendera denna till er andra

Maria Linder

2013-07-14

Mysig, lättläst och enkel berättelse. En skön läsupplevelse, som i och för sig kanske inte dröjer kvar särskilt länge...

Louise Ö

2013-07-03

Det här är en sådan här bok som är bra, men som är ganska låångsam. Det händer liksom inget riktigt, men den är ändå fängslande.

Sara Krondahl

2013-01-01

Jag kände mig märkligt närvarande i den här berättelsen. Jag var med Griet till den grad att jag blev förvirrad när jag läst ut boken, Språket var vackert, handlingen också.

Kristin Zimmerl

2011-12-19

Inte hennes bästa bok, men absolut värd att läsa. Vackert språk, bra handling. Önskar bara att hon fördjupat sig lite mer i de olika karaktärerna.

Iris Eriksson

2011-06-24

det är en bra berättelse, jag lyssnade på den på band. I slutet var det på nått sätt sorgligt... det var musik i slutet, och det var nog det som gjorde det lite sorgligt...

Josefine Ejebjörk

2011-05-28

Chevalier är som vanligt kunnig om den historiska period hon skriver om och det förhöjer boken mycket.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Elin Stenblom

2011-02-20

Finstämd historia

Aniko Ja

2010-08-22

Alldeles för långsamt för min smak

2010-07-25

Den var inte riktigt vad jag trodde. Tyvärr var den sämre än jag förväntade mig.

Merja A

2010-07-08

Jag tyckte om boken men kommer inte ihåg så mycket om den när det har gått ett par år sedan jag läste den.

Nils Thor

2010-05-23

Fint skriven med en lågmäld stil. Läsvärd.

En ganska bra bok!

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Läste hela, trots att jag fann den mest långtråkig. Den som skulle vara så bra?

2010-01-02

Ännu en bok som höjdes till skyarna. Jag tyckte att den var okej. Inte ett mästerverk, inget som berörde speciellt.

Å

Åsa s

2009-11-02

Lagom bra.

Maria Blomkvist

2009-09-17

Jag fick inte ut något av den här boken trots att historiska romaner brukar beröra mig mycket. Karaktärerna kändes platta och overkliga, handlingen kändes utdragen och språket påklistrat. Jag hade väntat mig betydligt mer av en bok som nästan kan ses som en nutida klassiker.

Karin Pantzar

2009-07-15

Förtjusande, hemsk och upprörande. Fin tidsskildring. Känns äkta och genuin.

Karin Karlsson

2009-07-10

Så trist...

Victoria G

2009-06-11

Nja... Ganska trist och platt. Blev ganska besviken eftersom så många hade sagt att den var så bra.