Flaskpost från P

Adler-Olsen, Jussi

| 2012

Fängslande, om en mardröm för kriminalarna på Q På polisstationen i Wick, långt borta i Skottland, stod under lång tid en grön, repad flaska i fönsterkarmen. Ingen tog någon notis om den, eller märkte brevet inuti med de halvt utplånade bokstäverna HJÄLP. Kriminalinspektör Carl Mørck tror först att nödropet är ett grovt pojkstreck. Men efterhand som han och hans assistent Assad lyckas avkoda brevet, inser de att två pojkar förts bort någon gång på nittiotalet och att flaskposten är det enda livstecken man fått från dem sedan dess. Vad hände med pojkarna? Varför har deras föräldrar aldrig anmält dem som saknade? Carl och Assad dras in i en beräknande och känslokall kidnappares nät. Tiden håller på att rinna ut. Även om många år har gått är kidnapparen fortfarande aktiv. Mardrömmen tar aldrig slut. Kriminalromanerna om Avdelning Q har snabbt blivit en stor framgång. De handlar om kriminalinspektör...

Izabela Horn

2023-07-23

Flaskpost från P Av Jussi Adler-Olsen.
En jätte bra kriminalroman från serien Avdelning Q.
Jag har inte läst de tidigare böckerna och hade därför lite svårt att komma in i boken. Men när jag väl gjorde det då var jag fast.

2021-04-15

Varken sämre eller särskilt mycket bättre än de två föregående. En ganska stabil trea. Kommer fortsätta på serien men efter att ha lyssnat på tre i rad är det dags för en paus.

2020-06-15

Spännande, Obehaglig och rolig. Jag gillar Adler Olsen och enligt mitt tycke är detta den bästa i serien. Stark 4:a

Anders S

2019-10-19

Bra fortsättning i serien. Spännande story. Karaktärerna är den stora behållningen.

Karin Johansson

2017-08-29

Så bra!

Malin Magnander

2017-02-26

Lotta Strandberg

2015-10-24

Fast i Adler-Olsens värld, gillar Carl Mörk, Assad, Rosé, Yrsa. Härligt inläst av Stefan Sauk, galet spännande i slutet. Tipsar alla jag kan och har fått igång minst 4 lyssnare!

Maria Larsson

2015-08-28

Sällsynt snygg och skicklig balans mellan obehag och humor.

2015-06-03

Årets satsning på att läsa klart serier går vidare och nu var det dags för tredje delen om Avdelning Q. En serie som jag tyckt varit både spännande och rolig. Nu när jag tittar tillbaka så ser jag ändå att betyget har sjunkit med ett halvt steg för varje bok... Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/06/flaskpost-fran-p-av-jussi-adler-olsen.html

Mats Karlsson

2015-05-24

Intressant och välskriven MEN man får en överdos med våld och elakhet. Deckarvärlden verkar för närvarande ha drabbats av inflation i berättelser om psykopater med närmast övernaturliga krafter som mördar och misshandlar både psykiskt och fysiskt på löpande band.

Inger Jonsson

2015-05-14

Intressanta personbeskrivningar.Visar hur negativa upplevelser i barndomen kan få en person att handla mycket grymt. Suveränt berättande där vi flyttas mellan olika personer, platser och tider. Mitt i allt tragiskt även en gnutta humor.

Per Nilsson

2015-01-14

Sandra Gustafsson

2014-11-26

Innehåller allt en spännande deckare ska ha. Bra story, lättläst och en bitter poliskommisarie.

Anna Jensen

2014-07-08

Ännu en sjukt bra Adlerbok! Hur lyckas han? Jag kan inte annat än att sträckläsa

Ursula Stålhandske

2014-06-25

Helt fantastisk bok med allt vad en spännande bok skall ha - läs den! Detta den tredje boken om polisen Carl M, böcker som jag rekommenderar bör läsas i rätt ordning.

Jag fullkomligt älskar Carl Mörk, Assad, Rosé och yYrsa.
Humor och spänning blandat i ett. Underbar!

Linn Røimål

2013-12-04

Helt ok

Helena Rasmusson

2013-11-22

Lite trevande början, sen tar den fart ordentligt! Läskig

Susanne Antonson

2013-10-05

En bok i härlig danskmentalitet

Oskar Henriksson

2013-08-22

Denna och den första i serien är riktigt bra. Hoppa över de andra.

2013-07-24

Betyg: 4,5 av 5.

Precis lika bra som ”Kvinnan i rummet” och ”Fasanjägarna” som är dom två första böckerna i serien om Avdelning Q.

Mycket härliga personporträtt. Och suverän humor. Väldigt välskriven och spännande.

Ser verkligen fram emot dom följande böckerna i serien. Det finns fem utgivna, och serien är planerad till åtta böcker.

Rekommenderas varmt.

Kerstin Hellgren

2013-07-01

Riktigt bra och spännande! Jag sträckläste boken. Bästa boken på länge!

Elisabeth E

2013-04-23

Vad han är grym denna Adler-Olsen! Läs!

Kenneth Olausson

2013-03-12

Habilt hantverk, förvisso men ack så förutsägbart, tillkrånglat och utan ens den gnutta av verklighetsförankring som man kan hoppas på också i storsäljande, lättuggad deckare. Temat denna gång är frireligiösa sekter och vad som frodas i dessa. Förutom inskränkta, krökta och hunsade människor tydligen också mördare. Trots att boken är tjock (446 pocketsidor) finns inte tillstymmelse till en diskussion kring problematiken med (små) religiösa sekter och vad sådana kan driva människor till och på vilket sätt de sannolikt begränsar horisonterna får inte minst barnen. Och det tycker jag Adler-Olsen kunnat kosta på sig. Om han kunnat.

Josefine Andersson

2013-03-04

Bra men de andra böckerna har varit mkt mer spännande!

Björn Math

2013-03-03

Bra.

Nettan Holmér

2013-01-23

Otäck historia men underhållande och lättläst.

Pia Stendahl

2013-01-03

Jag tyckte mycket om de två första böckerna i serien och Flaskpost från P är minst lika bra. Den är faktiskt till och med än bättre! Spänningen är hög och det går inte att låta bli att bli engagerad när det gäller kidnappade barn.

Dessutom innehåller Flaskpost från P ett humoristiskt sidospår som verkligen får mig att dra på mungiporna och stundtals skratta högt.

Karaktärbeskrivningarna är vassa och är en av de ingredienser som gör Jussi Adler-Olsens böcker så bra.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

2012-12-10

Så bra, så bra, så bra, så bra ......
Och Stefan Sauk uppläsning gör ju inte saken sämre:-)

Jan Banan

2012-11-07

Som vanligt mycket bra. Fantastiskt att i 2000-talet kunna skriva deckare på ett sätt som inte tidigare gjorts. Det humoristiska samspelet med sin medhjälpare Assad kanske bör tonas ner något, finns en risk att det i nuvarande mängd kan uppfattas som klämkäckt och tjomigt. Stark 4:a!!

Ulf Pettersson

2012-10-02

spännande och fyndigt upplagd story, betyget dock sänkt av dåligt språk

A H

2012-08-24

Gillar hans böcker!!!

Jag fortsatte med nummer 3 i serien om Avdelning Q, som tar upp gamla fall. Denna bok var spännande och "boven" var en riktigt läskig typ. Så gillar jag Carls assistent Assad, han verkar ha hjärtat på rätta stället.Stefan Sauk är super som uppläsare.Väntar spänt på fortsättningen, den har redan kommit ut som bok "Journal 64" men som ljudbok kommer den först i augusti

Kickie Boman

2012-05-27

En riktigt spännande historia. Underbart berättad av min favorituppläsare Stefan Sauk! Lycka att få lyssna på denna :)

Lars Sederlin

2012-05-02

myCKET ROLIG PÅ SINA STÄLLEN. hANDLINGEN SÅDÄR.

Nils Thor

2012-04-01

Det är en riktigt bra hopknåpad historia med en spännande upplösning. Men jag gillade inte tonen i boken med det ständiga gnabbandet med kollegorna på stationen. Dessutom framställdes Carl som onödigt enfaldig. Den som skötte sig någorlunda var Assad från Syrien. Ett sympatiskt drag i boken när man ständigt läser om den danska främlingsfientligheten.
Sammanfattningsvis en underhållande deckare men inget som lockar till vidare läsning.

Jenny Hjalmarsson

2011-08-10

Bra intrig, spännande upplösning. Väl skrivet. Kan bara inte låta bli att störa mig på all "torr humor" om invandrare och då framförallt sidekicken Assad som förekommer från början till slut. Är antagligen så påverkad av Danmarks sunkiga invandringspoitik för att uppskatta dessa skämda skämt.

Louise A

2011-03-10

Otroligt spännande, mycket intressant story om vad religiös fanatism kan göra med människor. Och så välskrivet att jag bara vill ha mer. 2011 års bästa deckare?

Camilla Eriksson

2011-03-09

En mycket bra deckare och intressanta karaktärer . Vill gärna läsa fler böcker om polisen Carl Mörk och hans kollega Assad.

Lena L

2011-02-26

En av de bästa deckare jag läst på länge. Intrigen är suverän och karaktärerna är bara så bra. Läs den!