Fladdermusmannen

Nesbø, Jo

| 2000

När den norske polismannen Harry Hole skickas till Sydney på andra sidan jordklotet hamnar han i en verklighet långt ifrån turistbroschyrernas glättade värld. Tillsammans med en kollega på platsen söker han den som tagit livet av en kvinnlig, norsk B-kändis. För Harry Hole blir uppdraget också ett möte med det moderna Australien, de urgamla myterna och ¿ kärleken.    I en oförskräckt humoristisk ton skildrar Jo Nesbø människor som på ett eller annat sätt kommer fram till insikten att livet är värt att tas på allvar.    Jo Nesbø är utbildad civilekonom och arbetar som mäklare. I Norge är han dock mest känd som sångare i ett mycket framgångsrikt rockband. Fladdermusmannen, som bland annat fått priset för...

Matilda Persson

2022-05-08

Jag är vanligtvis inte särskilt förtjust i kriminalare så jag trodde aldrig att jag skulle säga att själva utredningen var det som var bra med boken. För att citera en av karaktärerna ”du är mitt i ett mordfall och använder tid och kraft på en värdelös personlig sak”, och jag tycker att det citatet sammanfattar boken ganska bra. Det är först efter ungefär 150 sidor som handlingen inte bara består av ”brunstiga grävlingar” och information om Australiens historia och politik. Jag blev nästan förvånad när det kom ett ”avslöjande” om den misstänkte för jag hade i princip glömt att vi skulle sätta dit någon för ett mord. Sen var det väl lite väl hoppigt i handlingen emellanåt. Och sen handlar ju inte boken om Batman (spoiler alert). De sista 200 sidorna var ändå okej men jag kommer nog glömma Fladdermusmannen så fort jag öppnar min nästa bok.

Kerstin Kolm

2022-02-13

Jo Nesbøs första bok i Harry Hole serien utkom -98, och det märks.
Jag vet att serien tar sig och HH slipas av de grövsta.
Ett plus att boken utspelar sig i Australien- viktigt känna till kontinentens historia och främst behandlingen av ursprungsbefolkningen vars effekter/konsekvenser fortfarande lever kvar på flera plan.

Utmärkt inläsning av Jonas Malmsjö- den förhöjer.

2020-05-15

Jag har läst de flesta av Harry Hole böckerna så det var kul att läsa om hur det började. Nesbö tillhör toppskiktet i spänningskategorin. Det är spännande och välskrivet och en riktigt bra debut även om han utvecklas i kommande böckerna.

Anna Andreasson

2016-11-19

Alltså vilken bok. Hade så svårt att lägga den ifrån mig. Läs den!!!

Cecilia Sollenby

2016-07-15

Första boken om Harry Hole och författaren låter oss lära känna honom utomlands. Långt ifrån hans vanliga vardag, miljö och de människor som formar hans liv. Det gör mig nyfiken på att få veta mer om Harry och se fram emot nästa bok.
I övrigt är boken inget märkvärdig, en deckarhistoria som är läsvärd och ett bra språk. Men med tanke på hur kända böckerna är hade jag väntat mig något mer.

Redan på sida 20 har Harry Hole lyckats beta av följande: rasism, kvinnofientlighet, homofobi, samt alkoholism. Jag förstår att Nesbö vill skapa en antihjälte, men kom igen...

Nesbö skriver rappt, bra och rakt på sak. Mordet hamnar lite i skymundan för att vi läsare ska få lära känna herr Hole, vilket känns lite tråkigt, men det kan bero på att jag redan läst senare böcker i serien och därför vet vem jag har att göra med sedan tidigare. Tillvägagångssättet för polisarbetet är helt absurt och inte ens en liten udd av troligt, men vilken deckare är egentligen trolig om man ska hårddra det?

Spännande, underhållande. Bitvis seg. En helt okej inledning på en deckar-serie, men inte mer. Är glad att jag inte började med den här. Nu vet jag ju att det blir bättre sen.

2015-03-23

Rappt skriven, spännande handling. En riktigt bra deckardebut av Nesbö!

Lotta Karlsson

2015-01-07

En stark trea till första boken om Harry Holy...

Matilda Krig

2015-01-05

Det var intressant att läsa Nesbös första bok, efter att ha läst en av de senaste. Imponerande bra för att vara hans debutroman. Man blir verkligen kompis med huvudkaraktären Harry. Men det blir inget toppbetyg, för att av någon anledning blev den aldrig så bra eller spännande att jag satt klistrad vid boken, snarare att jag efter nåt kapitel tröttnade. Kan inte riktigt säga varför...

Denna bok var helt okej

Teresia Kjellgren

2014-08-06

Efter allt man hört om denna författare och hans böcker var förväntningarna höga. Boken är absolut värd att läsa och jag kommer definitivt att läsa de andra böckerna om Harry Hole.

Therese Östman

2014-06-26

Helt okej, inte den bästa deckaren jag har läst. men ska ge andra boken en chans. Betyg: 3

Det är så många som lovordat Jo Nesbø böcker om Harry Hole, länge har jag tänkt börja läsa dem. Bäst att börja från början tänkte jag, valde också att lyssna på dem. Bokens handling utspelar sig i Australien, första boken och man har handlingen i ett annat land,hmm.
Handlingen var rörig och det handlade för mycket om fylla, sprit och spyor.
Dessutom var den så seg, det hände ingenting.Jag tycker inte heller Pontus Gårdinger var någon bra uppläsare. Nej det här var ett bottennapp, jag tog mig igenom den men det var inte mer.

Ingeborg Amnéus

2013-12-05

Ok deckare, men inte mer.

Sussie S

2013-10-24

Min första bok av Jo Nesbo och det var nära att jag hade slutat läsa efter ca 100 sidor. Jag förstod verkligen inte vad alla skriverier om Nesbo var om, för så bra var det inte. Stundvis var det rörigt och alldeles för många sidospår som inte ledde någonstans. Jag gillade inte Harry Holes personlighet det minsta och sådana böcker har jag svaårt att gilla. Dock blev den så mycket bättre på slutet att den får en svag 3:a av mig.

Peter Ahlqvist

2013-09-04

Efter jag läst huvudjägarna ville jag läsa mer av Jo Nesbo, Den här var i min mening dock bara sådär.

Kristina Norin

2013-06-11

Man tröttnar ganska snart på Harry Holy, som han kallar sig när han tillfälligt lämnat Norge och åkt till Australien. Det är ett under att han får något gjort med den alkoholkonsumtionen... Känslomässigt är han svår att nå och hans lösning är så klart att söka tröst hos diverse kvinnor. Historien kring mordet är något rörig och upplösningen är inte värd att vänta på.

Stefan Hedestig

2013-03-20

Anna Lindström

2012-09-18

Helt okej deckare, men inget mer egentligen. Far se om jag läser nagon mer bok av Nesbö.

Marita Ryen

2012-09-15

Jo Nesbös första bok om polismannen Harry Hole. Inte den bästa men helt ok. Jo Nesbö tillhör mina favoritförfattare.

Max Lundberg

2012-06-28

Storyn är stundtals lite för mycket standard-deckare, men det finns sköna karaktärer och Australien-settingen fungerar klart bra. Dessutom väldigt spännande, stundtals. Sträckläste.

Sträckläsning på tre dagar. I början verkar boken lite trött men åå så spännande i slutet! Kanon debutroman av Jo.

D

Hantverksmässig deckare. Nesbö är duktig när han självmedvetet leker med genren, men berättelsen om Mr. Holes kärleksliv är lätt patetisk. Känns också lite unket med en aborginier som serievåldtar unga blonda flickor...

Caroline Karlsson

2012-01-08

Det sämsta jag läst på riktigt länge!

Inte helt intressant. Lite rörig och bitvis seg. En av Nesbøs svaga kort.

Inger Mårtenson

2011-12-07

Handlingen utspelar sig i Sydney, Australien. Mycket information iom Australiens historia och om aboreginerna. Ganska bra story.

Marianne Strandberg

2011-09-01

Bra spänning, hela vägen...

Sofie Petersson

2011-05-27

En ung norska, känd från TV, hittas mördad i Australien och det blir den norske nyktre alkoholisten Harry Hole som skickas till landet för att bistå i mordutredningen. Tillsammans med kollegan och aboriginen Andrew Kensington upptäcker han snart att de har att göra med en seriemördare som riktar in sig på blonda kvinnor. Fladdermusmannen känns amerikansk i sin stil och den försupne antihjälten Hary Hole känns föga trovärdig. Han känns som en huvudroll i en dålig amerikansk actionfilm med undantag för hans mer känsliga och romantiska sida. Handlingen är rapp och utan krusiduller. Jag tycker om tempot i boken, det händer något hela tiden och det är svårt att lägga den åt sidan när farten väl är uppe. Annars är jag inte så förtjust i den. Jag tycker inte om det överdrivet manliga och känslan av amerikansk b-film.

Anette B

2011-02-21

Ja, 3+ vill jag nog ge den för jag gillar hans språk, hand fyndiga avlsut på avsnitt och kapitel. Avslut som gör att man får tänka till lite om vad han eg menar.

Men lika bra som "Snömannen" är den inte. Och ja, jag har läst den redan även om den kommer senare i ordningsföljden.

2011-01-23

I början kändes boken mest som en historielektion, vilket i och för sig är intressant, om man läser en historiebok. Var mest förvånad över att Harry Hole inte alls verkade tycka att det var konstiga och irrelevanta, just då, utflykter han blev medtagen på. Som läsare kunde man ju anta att de hade med upplösningen att göra. Gillade ändå boken och den var spännande, med minst en twist. Bara att ge sig i kast med resten av serien.

Anna-Karin L

2011-01-14

Harry Hole är väl inte direkt "min typ", men han väcker definitv känslor! :-) Jag tyckte att det tog lite tid för boken att komma igång, men jag gillar Jo Nesbös sätt att skriva och detta är inte den enda Harry Hole-boken jag kommer att läsa.

2011-01-05

Jag tycker lika bra om den här Hole-deckaren som jag gjorde om Snömannen. Jag fastnar i Nesbös sätt att skriva, och jag både tycker om och tycker inte om Harry Hole som person. Han är ett bevis på att allt inte är svart eller vitt, att personer kan vara ljusa och mörka på en och samma gång. Men framför allt så fick den här boken mig att känna saker och det är det som gör det till en bra bok för mig.

Handlingen är rätt udda från vad jag brukar läsa, personerna är speciella, och det var inte alls förutsägbart.

Magnus Bergström

2010-10-26

Slutspurten lyfter berättelsen rejält, hur Nesbø använder trådarna för att knyta ihop säcken är verkligen allt vi kan önska av en liknande deckare. Däremot blir jag inte utomordentligt berörd eller engagerad av karaktärerna, även om Harry Hole i det hänseendet fick en viss potential att växa i uppföljarna. Hans namn däremot, hur jag än försöker leva mig in i romanen så verkar den handla om en porrskådis...

harriet karlsson

2010-09-23

Pia Stendahl

2010-06-26

Fladdermusmannen är en spännande och välkomponerad bok. Jag måste säga att Nesbö gör ett riktigt bra jobb med sin debutroman. Boken är lite trög i starten men så småningom får Nesbö upp tempot och det är då jag tycker att boken börjar bli bra.

Trots att Harry Hole nästan är en parodi på en klichéartad kriminalare så tycker jag att han fungerar som karaktär. Han är en riktig antihjälte med stora alkohol- och relationsproblem.

Jag kan inte säga att jag gillar Hole men jag tycker att han är intressant. Han väcker känslor och ganska ofta retar han gallfebern på mig vilket jag gillar. Det jag däremot inte gillar är när jag inte känner någonting för huvudkarraktären.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.

/Pia

Fredrik Davidson

2010-05-29

Jag tycker att det var alltför lite relevant polisarbete och för mycket irrelevanta händelser. Huvudkaraktären, den norska polisen Harry Hole med påstådd alkoholism i bagaget, spårar ur totalt och prövar knark. Jo Nesbö skriver nog inte för mig.

Nils Thor

2010-05-27

Tyckte bättre om den när jag läste om den efter två år. Den är spännande och har en bra handling. Men Harry Hole är inte trovärdig.

Patricia B

2010-05-27

Jag älskar Nesbös sätt att skriva och jag älskar Harry Hole.

Maria Josefsson

2010-04-02

En överraskande bra deckare, där framför allt persongalleriet imponerar. Jag tycker det finns vissa brister, kanske på grund av att det är författarens debutbok. Bland dessa är trovärdigheten hos huvudkaraktärens personlighet, men kanske främst att boken känns något överarbetad. Inte en person, inte en händelse har tagits med av en slump. I mitt tycke gör detta faktum att historien blir lite tråkig och förutsägbar, men jag tycker mig ändå se en kvalitet som verkligen tilltalar mig. Så småningom kommer nog jag och Harry Hole mötas igen.

Karin Löfstrand

2009-12-18

Harry Hole var en märklig man! En norsk, väldigt udda, kriminalare i Australien som träffar på skruvade personer i utredning av en mördad norska. Jag måste nog läsa några till i serien innan jag kan bestämma mig om min lillebror hade rätt i att Nesbo skriver så fantastiskt.

Cecilia Hultberg

2009-08-04

Första och andra boken var sega men tredje och fjärde som jag nyss läste ut får mig att köpa en dubblett i morgon för jag glömde boken hemma. Ge honom en chans!

Lena L

2009-07-25

Nesbös sätt att skriva passade inte alls mig. Jag får vänta ett tag och läsa någon av hans andra deckare. Kanske var jag i fel sinnesstämning, vet vet?