Fjrilsjakten

Marika Cobbold Hjörnes nya roman handlar om vad kvinnor får och kan göra, hur de förhåller sig till moderskap och barnlöshet, till kärleken och döden. I centrum står Grace Shields, fotograf. På sin 41-årsdag får hon ett stort paket med posten. Det visar sig vara en tavla som hennes älskare har skickat och som har varit på väg till henne i två års tid: ända sedan älskaren dog. De såg tavlan tillsammans en gång och nu vill hon spåra dess upphovsman. Spåren leder henne till Louisa, en gammal änka som själv som ung varit en djärv målare, men vars konstnärskap kvävdes av en oförstående omgivning och av makens mer konventionella måleri. Vi får ta del av Louisas berättelse såväl som av Graces, i denna spännande...

Annica Grdin

2011-08-07

Jag lskar hennes berttelser och hennes stt att skriva. Hennes k araktrer r intressanta och hennes bildsprk r oklyschigt. Jag tyckte mycket om Fjrilsjakten. Mina understryktningar och kommentarer i marginalerna blev mnga. Nr jag lade ifrn mig den utlsta boken funderade p om jag skulle lsa den igen. Direkt. Men den fr vila ngra veckor. Rekommenderas.

Peter F

2011-06-19

Det var omslaget som jag frst fll fr. Berttelsen var dock strre och bredare n vad jag kunnat tnka mig.
Vi fr flja tv kvinnor, en medellders och en gammal, via tre berttelser; ramberttelsen och de tv kvinnornas livshistorier.
Det handlar om tv konstnrligt begvade kvinnor som, pga att 50 r skiljer dem, fr helt olika frutsttningar att utva sin konst.