Fjärilseffekten

Alvtegen, Karin

| 2013

En bil krockar av en oförklarig anledning med ett tåg. Elva människor dör. Vad ledde fram till olyckan? Finns det något som ett exakt startögonblick? Vem mer än bilens förare bär skulden? När Bodil drabbas av en obotlig sjukdom bestämmer hon sig att äntligen lämna sin man. Hon förbereder sig på att inte längre finnas. Tanken på döden skrämmer henne inte men hon behöver förstå varför livet blev som det blev. Varför har hon så ofta gjort det som förväntats av henne istället för att göra det hon själv faktiskt vill? Bodil vill försöka närma sig sin vuxna dotter, Viktoria, som präglats av uppväxten med en dominant far och en undfallande mor. Men innan Bodil hinner berätta om sin sjukdom bryter Viktoria kontakten. Fjärilseffekten handlar om att våra gärningar verkar långt utanför våra egna liv. Om den fria viljans kamp mot barndomens kraft, och om vår ovilja att försonas med tillvarons...

2023-11-16

För en väldig massa år sedan (15!) läste jag Karin Alvtegens S-böcker. Jag tyckte om dem, väldigt mycket. Därför är det ju självklart att jag vill läsa allt hon skriver, vilket ju tyvärr inte längre är så mycket på grund av hennes sjukdom. Kanske är det därför jag har låtit Fjärilseffekten stå oläst så länge, för efter denna har jag inget mer oläst av henne.

I Karin Alvtegens böcker handlar det om vardag och vanliga människor, det är liksom hennes signum, och det är också det som gör att det är så intressant att läsa. Det blir lätt att relatera, trots att jag inte känner igen mig i den här berättelsen.

Fjärilseffekten visar visserligen fjärilseffekten, att precis allt vi gör får konsekvenser, men det blir för långsökt. Alla val och beslut känns inte riktigt förankrade och det hela blir en aning fragmentariskt. Allt hänger inte heller ihop riktigt. Eller så har jag redan glömt det.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/11/bok-fjarilseffekten-av-karin-alvtegen.html

John C

2017-07-24

Tre människor med sorgliga livsöden flätas ihop. Alvtegen är mästare på den här typen av upplägg och den här boken är precis lika läsvärd som hennes övriga produktion!

Xenia Oxenstierna

2016-08-28

Sorg o smärta. Ensamhet o känslolösa förhållanden. Traumatiska minnen. Lättar och flyger iväg

Snygg intrig, välstrukturerad, tänkvärd och spännande. Bra!

Mikaela86

2016-04-06

Jag älskade den här boken, aldrig läst henne tidigare och har nu köpt hem alla hennes S:böcker. Det enda jag inte gillade var att boken inte var längre och att man blev ledsen av slutet och att den tog slut. Jag gillade alla tre karaktärerna väldigt mycket.

2015-09-12

Åter igen en välskriven och engagerande roman av Karin Alvtegen! Stark 4:a!

Stefan Wern

2015-09-09

En bra grundidé, men lite tunt karaktärsbibliotek. Hade varit intressant med ytterligare någon karaktär och jag hade gärna sett att ödena på något sätt hade beröringspunkter med varandra...

Anneli Johansson

2014-07-07

Inte min typ av bok alls. Så långt ifrån en feelgoodbok bok man kan komma. Elände från första till sista meningen. Tung, ointressant och tråkig. Till och med betyg två är nog aningens för stort enligt mitt tycke. Nä Alvtegens tidigare böcker är mycket bättre!

Sofia Grundtman

2014-07-04

"Som odödlig är gjort och ogjort lätt att lämna bakom sig. Eller framför sig, kanske är den rätta benämningen. Som dödlig är det svårare."

Lotta Berlin

2014-05-28

Min första bok av Karin. Hon har ett speciellt sätt att skriva på, det griper en på något sätt. Man känner igen sig i tankar och känslor och det vardagliga.
En OK bok, men jag beställde ett par böcker till för att jag ändå vill läsa mer av henne!

Karin Alvtegen har på sitt eget sätt beskrivit livet, människan och döden. Tycker om hennes förmåga att berätta om valen i livet, och vad som formar oss till den person vi är idag. Rekommenderas.

2014-04-18

En bra och läsvärd bok om livet så som det är. Välskriven om tre människors vardag som förändras pga val de gör i livet. Jag känner för och känner igen beteendet framförallt i Bodils liv vilket gör mig nedstämd. Varför låter sig människor styras och domderas av andra? En stark 3:a

Jan Svensson

2014-04-14

Bra bok men inga riktigt bestående intryck

Satu Koivukangas

2014-04-04

ycket välskriven bok. Lätt läst och mycket intressant om valen man gjort och gör i livet.
Kan verkligen rekommendera denna bok.

Liza Bolin

2014-03-04

den får ett onaturligt högt betyg (egentligen inte så förtjust i realistiska samtidsromaner) för att beskrivningen av Andreas fall ner i vansinnet är otroligt läskig och jättebra. jag kunde inte sluta läsa, jag tog fel tunnelbanetåg och kom försent till jobbet för att jag var så uppslukad. utöver det var den egentligen inte så speciell, mamman och dottern är riktigt jäkla ointressanta att läsa om, särskilt dottern. och jag hade velat att det vävdes ihop bättre.

Maria Jönsson

2014-01-09

Tänkvärd och sorglig men ändå hoppfull. Kanske Alvtegens bästa hittills.

Mycket bra och tänkvärd bok, och bra uppläsning av författaren själv.

Mona Hedestig

2013-11-02

Spännande att följa två kvinnor och förstå hur en generation påverkar nästa. Det blir tydligt hur förödande det är att hålla inne med tankar och känslor

G Anna G

2013-10-15

Rörande utan att vara för sentimentalt. Underbara, genomtänkta människoporträtt. Bittersweet slut. Ibland spelar tillfälligheterna rysk roulett med våra liv...

Marita Ryen

2013-10-05

En lättläst bok med ett ämne som väcker eftertanke. Slutet blev lite abrupt.

Annelie Wallén

2013-09-20

Nja, inte en av hennes bästa men läsvärd!

A H

2013-08-29

Lite deprimerande - men ändå bra. Slutade lite abrupt.

2013-07-28

Bra och dessutom läser Karin Alvtegen så himla bra.

Lotta Karlsson

2013-07-20

En svår bok att betygsätta, finns så många frågor kvar efter att man läst den. Men så är ju livet i sig självt och meningen är kanske inte att man skall ha svaren...

En av dom bästa böcker jag läst på länge!!

2013-06-26

Jag har läst alla Karin Alvtegens sex tidigare böcker, och tyckt mycket, mycket om dom alla.

Mest har jag tyckt om dom fem psykologiska spänningsromanerna i ”S”-serien, ”Skuld”, ”Saknad”, ”Svek”, ”Skam”, och ”Skugga”. (Här är en länk till min recension av den femte boken, ”Skugga”, och där finns det också länkar till dom fyra tidigare).

Men jag tyckte också om hennes senaste bok, som var en ”helt vanlig” roman, ”En sannolik historia”. (Här är länk till den).

Hennes nyaste bok, ”Fjärilseffekten”, är en psykologisk roman, som var mycket, mycket bra. Man får följa tre personers liv, fram till en specifik händelse. Mycket bra personporträtt, och väldigt väl beskrivna relationer.

Lättläst med skönt flyt i. Spännande och engagerande. Och mycket, mycket bra.

Ska man klaga på någonting, så var det väl att den kanske var lite väl kort i min smak, endast 184 sidor.

Men jag rekommenderar verkligen boken!

Fanny Gunnarsson

2013-06-24

Alvtegen skriver med en psykologisk skärpa som gör karaktärerna synnerligen
mänskliga och jag kan spegla mig själv i dem alla. Hon beskriver hur skuld och skam är våra ständiga följeslagare och hur vi gör allt för att undvika det som inte går att undvika: döden. När du får ta del av personernas tankar kommer du dem mycket nära samtidigt som det står klart hur illa de försöker kommunicera med varandra. Ingen når riktigt fram till någon, vilket känns sorgligt. Som läsare ser du mönstren, du ser sambanden, du känner fjärilens vingslag, men kan bara se på hur det oundvikliga och tragiska slutet närmar sig.

Läs mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/06/24/om-fjarilens-vingslag-som-orsakar-en-orkan-pa-andra-sidan-jorden/

Maud Ekblad

2013-05-27

Mycket läsvärd.
Hur människor bär sig åt och förhåller sig till varandra känner jag igen - olika mönster går helt enkelt igen.
Boken är en tankeställare.

Pia Stendahl

2013-05-21

Namnet på boken, Fjärilseffekten, avser en hur en marginell händelse på ett ställe kan få stor påverkan någon annanstans tex om en fjäril slår med sina vingar i Mexiko kan det skapa en orkan i Kina.

Namnet är extremt träffande vad gäller boken. Den handlar precis just om det. Hur våra handlingar påverkar långt utanför våra egna liv. Hur några mindre händelser till sist leder till en stor olycka med 11 döda.

Fjärilseffekten är en bok som är omöjlig att läsa utan att känna något. Det är verkligen en bok som berör. Boken får mig att gå igenom hela känsloregistret. Både fram och tillbaka.

Det är kanske ingen munter berättelse som Alvtegen delar med sig av men den är ack så gripande. En bok om hur det är att vara människa, en berättelse om livet helt enkelt.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Merja A

2013-05-12

En stark läsupplevelse som jag portionerade i små njutningsbara stunder. Ville inte att boken skulle ta slut för fort!
Fjärilseffekten är något jag vill läsa mer om. En stark fyra!

Lotta Lettenström

2013-05-10

Allt har ett samband visar Alvtegen på i sin nya bok. Hur en enda händelse kan utlösa en hel rad med skeenden sim här har vävts ihop till en historia som passar som handen i handsken. Måste säga att i alla fall jag gillar såna här böcker!

Lisette Bergh

2013-05-09

En bok som berör och får en att tänka ett steg längre.

Anna Dybeck

2013-05-08

Den växer! Fint uppläst. Berörande.

Rasmusmatte .

2013-05-06

Som vanligt en mycket bra bok av Karin Alvtegen

Märkligt, när man tänker efter,att det ena hela tiden leder till det andra osv. Mycket läsvärd bok av en underbar författare. En stark 4:a.

Jennifer Tydén

2013-04-16

Tyvärr inte så bra som Alvtegen brukar vara....

2013-04-07

Det är egentligen inget speciellt, det är livet. Små, små händelser eller ord som påverkar generationer. Blir väldigt berörd och får lägga ifrån mig boken flera gånger. Det känns som om texten är för mig, menad att läsa just nu. En 5:a.