Fjällgraven

Höst. Två väninnor är uppe och fjällvandrar i Jämtlandstriangeln. Det regnar häftigt och när en av dem kommer för nära kanten mot det forsande vattendraget ger den vika och kvinnan faller. Hon klarar sig, men kvinnorna gör en makaber upptäckt.Från flodbanken sticker en skeletthand upp. Lokal polis kommer till platsen. Det visar sig vara sex lik nedgrävda, två av dem barn. Ganska snart slås det fast att det inte handlar om ett fornfynd och Riksmordkommissionen kallas in. Sebastian Bergman är numera en del av teamet och beger sig tillsammans med de andra till Jämtland. Arbetet med att identifiera de döda tar sin början.Det blir en mycket svår uppgift. Två av de döda är ett holländskt par som rapporterades försvunna hösten 2003. Men de andra fyra, en familj, kommer de ingenstans med, trots att allt pekar på att de hamnat i graven samtidigt. De enda familjer som skulle kunna stämma överens...

Spännande och bra serie!

Jonas Qarlsson

2022-08-09

Stark 2:a. Välskriven och stundtals spännande, men jag tycker man får följa för många karaktärer för ingående. Lite för lite som händer sett till antalet sidor.

Rebecka Hjalmarsson

2020-09-04

Bra, men stör mig på att det skrivs om grön barmark i Åre i slutet av oktober...
//Jämtlänning

Merith @boktoken

2020-01-27

Även denna välskriven och spännande

Tomas Karlsson

2016-10-26

Hjorth och Rosenfeldt fortsätter leverera, har svårt att pausa från Bergmans tillkortakommanden, inte bäst men bra.

Marina Pedersen

2016-10-15

Kanon

Stefan Wern

2016-01-19

Nej, spänningen uteblir i 95 procent av boken. En hel del transportsträckor och Sebastian Bergman har inte en enda vettig sak att göra med själva utredningen, han bara råkar finnas med på något sätt. Tyvärr blir sidohistorierna också lite för många och tar lite väl mycket plats.

Johan CB

2015-12-03

2015-10-17

Inte den bästa av dem. Lite för mycket om huvudpersonernas privatliv och alldeles för lite spänning.

2015-07-16

Nja något större mästerverk är det ju inte. Inte mycket till deckare och persongalleriet känns bara krystat. Berättandet känns nästan lite löjeväckande framförallt alla beskrivningar av hur personerna tänker. det är som att skriva läsaren på näsan om vad vi bör tycka. Mellan en etta och tvåa.

Monica Helmersson

2015-06-13

Hatar när det slutar så där:(

Lotta Strandberg

2015-02-16

Gillar persongalleriet och den eländige Sebastian Bergman. Lyssnade lite för utspritt på bokenså en 3a kanske inte är rättvist men den satte väl inte några djupa spår. Ser ändå fram emot nästa.

Eva Aronsson

2014-10-14

Även denna boken har dem fått till bra! Bra skriven, handlingen och karaktärerna är på topp!

Anna Johansson

2014-09-18

Inte lika bra som bok 2 i serien (Lärjungen). En bok som jag kommer glömma handlingen efter några dagar. Godkänd svensk deckare.

Maria Jacobsson

2014-06-24

Lite rörigt med alla relationer mellan personerna i boken, för övrigt en bok helt i min smak!

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Men… Så frustrerande, så får man ju inte sluta en bok!
Fjällgraven av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt är en spännande berättelse. Som vanligt är både personskildringar och miljöskildringar fängslande. Ibland ville jag bara ropa ”Nej, gör inte så!” Jag satt tyst och givetvis gjorde personen precis det jag inte ville.

När jag börjar läsa/lyssna på en bok har jag aldrig läst baksidestexten. Jag tycker det förhöjer boken att inte veta vad som ska hända. Det blir mer överraskande.

Fjällgraven börjar med två kvinnor som fjällvandrar och snubblar över ett lik, som senare visar sig vara en massgrav. Sedan får läsaren möta en afghansk kvinna, vars man har försvunnit. Hon tar kontakt med Uppdrag granskning för att få hjälp att hitta mannen. Det är många personer inblandade i härvan som sakta, men säkert börjar nystas upp och kvinnans tonårsson axlar sin fars mantel och ger sig in i den dödliga leken.

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Men? Så frustrerande, så får man ju inte sluta en bok!
Fjällgraven av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt är en spännande berättelse. Som vanligt är både personskildringar och miljöskildringar fängslande. Ibland ville jag bara ropa ?Nej, gör inte så!? Jag satt tyst och givetvis gjorde personen precis det jag inte ville.

Det är en spännande bok, som avslutas mycket oväntat. Jag hoppas verkligen att Hjort/Rosenfeldt håller på att skriva en fortsättning! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/fjallgraven-av-michael-hjort-och-hans-rosenfeldt/

A H

2014-01-06

Riktigt bra!! Jag rekommenderar alla tre böckerna. Detta är den senaste men förhoppningsvis inte den sista.
Jag väntar med spänning på hur det går....

2014-01-01

Inte lika bra som del två, börjar spännande men blir lite för komplicerat för att det ska vara riktigt spännande.

Ulf Pettersson

2013-10-15

en bra och spännande bok, läser gärnafler

Caroline Karlsson

2013-09-03

Om man jämför med seriens tidigare böcker är det här en besvikelse. Den håller långt ifrån samma kvalitet som de två föregångarna. Det är för komplicerat, för rörigt och för splittrat.

Rasmusmatte .

2013-07-28

Nja, efter att lyssnat en gång till sänker jag mitt betyg till tre stjärnor. Handlingen är rörig. Många relationer att hålla reda på

Tommy Forsman

2013-06-15

inte lika bra som de två tidigare

Pia Stendahl

2013-05-21

"Fjällgraven" skiljer sig lite från de två första böckerna. Den är lite mindre av deckarkaraktär även om den innehåller det mesta en deckare kan behöva. Boken bjuder bland annat på personliga tragedier, en massgrav, försvunna människor, svensk och amerikansk underrättelsetjänst, SÄPO, stalkers och mycket annat. Trots att den är mindre av en deckare än de två tidigare, är boken både spännande och intressant.

Boken har lite mer fokus på karaktärerna än utredningen. Karaktärerna beskrivs på ett levande sätt och boken bjuder på många intressanta karaktärer, både nya och gamla. I boken, och även de två föregångarna, saknar jag miljöskildringar. Dom är det nämligen inte gått om. Framför allt hade jag velat ha lite av den varan från fjällvärlden.

Vi får se lite andra/nya sidor av Sebastian Bergman. Det kanske är enkelt och underhållande om han bara vore en skitstövel hela tiden men han blir mer intressant när han blir lite mer mångfasetterad. Men författarna får passa sig så dom inte gör honom för snäll och omtänksam. Det vore en katastrof (jag överdriver lite kanske )!

Man bör definitivt ha läst de två tidigare böckerna för att få ut det mesta av denna bok eftersom den bygger så pass mycket på karaktärerna och då blir deras tidigare historia viktigare. Författarna lyckas ändå bra med att återspegla vad som hänt tidigare med korta summeringar men det ger nog inte samma känsla.

Jag ser fram emot författarduons nästkommande bok om Sebastian Bergman och hans kollegor.

Kika in på min blogg: www.bokbrus.se

Per Nilsson

2013-04-13

Oväntat slut!

Lena L

2013-04-07

Inte alls i klass med de två tidigare. Rörig handling. Mera fokus på relationer än brott.

Björn Math

Splittrad berättelse.

Emma Kindholm

2013-04-07

Har tidigare läst "Det fördolda" och "Lärjungen" och tyckte de var jättebra. Fart, spänning och intressanta karaktärer, inte minst Sebastian Bergman. Med detta så hade jag en del förväntningar på "Fjällgraven" men är faktiskt ganska besviken. Känns inte alls lika bra, ganska utdragen och mer som en vägsträcka till nästa bok. Nja, inte samma klass alls.

Lisbeth Rodefors

2013-03-10

Det händer hela tiden något. Nu väntar jag på nästa bok av dessa författare. Den slutar ju så man känner vad händer sedan.

Louise A

2013-02-21

Herrar Hjort & Rosenfeldt håller stilen även i tredje boken. Storyn är konspiratorisk och riktigt spännande. Väntar otåligt på nästa del.

Lika bra som de tidigare böckerna i serien. Jag har dock väldigt svårt för den odräglige Sebastian Bergman men det är väl antagligen författarnas avsikt att man ska ogilla honom.

2013-02-09

Det här är den tredje boken om Sebastian Bergman och dom andra i teamet i Riksmordkommissionen.

Jag har läst dom båda tidigare, och tyckt mycket om dom båda två. Här är en länk till den första boken, ”Det fördolda”. Och här är en länk till den andra boken, ”Lärjungen”.

”Fjällgraven” var nästan lika bra som dom två tidigare. Kanske en liten aning sämre bara. Tyckte ibland att fallet var lite väl invecklat och osannolikt. Men själva berättelsen som handlar om polisteamet tyckte jag var precis lika bra som i tidigare böcker.

Och precis som i dom tidigare böckerna så avslutas även denna bok med en lite irriterande cliffhanger. Så nu ser jag ju redan fram emot den fjärde boken i serien.

Tove Skarstedt

2013-01-10

Sebastian Bergman i högform - I rest my case.

Erik Zetterqvist

2013-01-04

Inte lika bra som tidigare, men bra slut. Svag fyra.

Gunilla E

2012-12-29

Rörig - de fick inte ihop det så bra! Inte i närheten av de tidigare böckerna vad gäller spänning. Men troligtvis så blir det i vart fall en bok till i serien.

Kerstin Hellgren

2012-12-28

Jag upplevde den som lite lång och trög i början. Blev bättre mot slutet.

Kitty Cat

2012-12-22

Fallet i boken är inte speciellt intressant o första delen av boken var nästintill tråkig. En besvikelse efter förra boken som bjöd på sträckläsning. Jag tycker dock om karaktärerna o deras relationer till varandra får mig att vilja läsa mer. Slutet var en riktig cliffhanger, surt när det troligtvis dröjer till nästa bok men samtidigt något att se fram emot!

Marita Ryen

2012-12-16

Inte lika bra som de två första böckerna men även denna bok får betyg 4 även om den är svag.

Elin Niklasson

2012-12-05

Vad besviken jag blev. Inte alls lika bra som de två första. Knappt spännande alls, alldeles för mycket fokus på polisernas privatliv.

My.loved.books

2012-11-27

Ännu en bra bok av Hjorth och Rosenfeldt! Spännande handling med ett rafflande slut; dock lite för många karatärer att hålla reda på. Läsvärd! :)

Carolina E

2012-11-22

I den här boken lägger författarduon mer fokus

på relationerna mellan karaktärerna än själva morden,

den storyn är dessutom inte så bra

så det gör mig ingenting.

Sebastian Bergman visar mer mänskliga känslor,

Billy blir helt plötsligt en intressant karaktär,

Jennifer är ingen jag vill se mycket mer av

och Vanja har jag tröttnat på vid det här laget..

Men trots mycket gnäll nu så gillar jag det där gänget.

Det som är skönt också är att man snabbt kan ta till sig karaktärerna

även om det var en tid sedan jag läste om dem så kommer minnet tillbaka snabbt.

Denna bok var helt klart efterlängtad, jag har läst de två tidigare som var riktigt bra. Så förväntningarna var helt klart höga, och nej, de uppfylldes inte.
Den började bra med lite olika händelser, som visade sig höra ihop.Jag tycker dock handlingen var lite väl snårig och det är svårt när man lyssnar att hänga med i svängarna. Det saknade också lite mer djup i berättelsen, Sebastian intar en mer slätstruken person och jag kan inte bestämma mig för om jag gillar det eller inte. Det som lyfte boken mycket var uppläsaren, Niklas Falk

Kenneth Olausson

2012-10-24

Den tredje boken om den pilske psykopaten, tillika psykolog, Sebastian Bergman på Riksmord. Här krånglar han till det värre än vanligt för sig själv och andra. Och tyvärr, om jag tolkar slutet rätt, lär det bli åtminstone en bok till om honom och de andra i gänget. Men då utan att jag gett författarna lite stödpengar.