Fiskarmännen

Obioma, Chigozie

| 2016

Nioårige Benjamin är yngst av fyra oskiljaktiga bröder som växer upp i 1990-talets Nigeria. När deras stränge far lämnar hemmet för en tid utnyttjar bröderna sin nyvunna frihet till att fiska vid floden, en gång ren och livskraftig, numera en nedsmutsad, förbjuden plats. På denna förbjudna plats får de höra en fruktansvärd spådom om hur en av bröderna kommer att dö, en förutsägelse som får misstron att börja växa mellan dem och sätter igång ett katastrofalt händelseförlopp. Genom att väva samman mytiska inslag med modernt berättande gestaltar Obioma ett samhälle som står mittemellan tradition och modernitet. Fiskarmännen är en roman om skuld, syskonlojalitet och om trons kraft. Genom skildringen av en familjs öde framträder också berättelsen om Nigeria, och om en betydelsefull tid i landets komplexa historia. Chigozie Obioma har för sin sensationella debut hyllats av kritiker...

Man får ta del av en väldigt annorlunda tillvaro i 90-talets Nigeria, tuff uppväxt som kretsar kring bröder där profetior vidskeplighet har stort utrymme, man kommer absolut minnas denna roman, mest för att den är annorlunda och inte för att den är så fantastiskt bra, man kommer faktiskt inte så nära karaktärerna, för att författaren missar att dela en inblick i deras tankar och inre liv. Det är romanens största brist, det leder till en mindre engagerande historia som ändå är såpass intressant och tillräckligt omvälvande att man ändå vill läsa klart.

petter sylvan

2019-03-02

Närgången beskrivning av ett väldigt annorlunda vardagsliv.

petter sylvan

2019-03-02

Närgången beskrivning av ett väldigt annorlunda vardagsliv.

Nina Gustafsson

2019-02-17

En mycket bra debut om en familj i 90-talets Nigeria. De fyra äldre bröderna som en gång varit enade splittras av en galnings profetia vilket leder till enorma konsekvenser för hela familjen. I bakgrunden får vi utvalda bitar om Nigerias utveckling och moderna historia.

Benjamin Elfors

2018-06-17

Bra historia och hela tiden intressant att läsa. Tycker dock att många av händelseförloppen passerar okommenterade. Karaktärerna blir onyanserade då det är oklart varför de gör som de gör.

Lars B.

2016-07-31

Vad månde bliva? Fantastisk debut. Trollbunden från första till sista sidan.

2016-06-10

Trodde att detta skulle vara en bok för mig. Tyvärr, den var allt för mycket fylld av vidskepligheter och konstig tro om allt möjligt. Här handlar om en profetia och hämnd som får fruktansvärda konsekvenser. Det som retar mig är nog allt som ledde till detta. Inte min typ av bok.