Firmin - Ein Rattenleben

Savage, Sam

| 2008

Verkar inte finnas inlagd p engelska som jag lste den p, trots att det r en amerikansk bok.
Inte fr mig. Idn om att en rtta ska lra sig litteratur och kommunicera med mnniskor r genialisk men utfrandet funkar inte fr mig. Alldeles fr ointressant med en sexfixerad rtta och en massa gubbar. Vet inte varfr bde The Guardian och The Times lskade den och fick mig att kpa den.

Karin Waller

2009-04-13

Rttan Firmin vxer upp i en antikvariatskllare i Boston p 60-talet, fdd i ett bo byggt av en snderriven Finnegans wake. Som yngst av 13 ungar fr han aldrig tillrckligt med mjlk och brjar ta bcker. Snart upptcker han att han ven kan lsa dem (Good to eat is good to read, became my motto.) och lser p ntterna igenom alla bcker i antikvariatet.

Utan ngot gemensamt med de andra rttorna och utan mjlighet att kommunicera med mnniskor blir Firmin en av de sorgligaste utanfrskapen som ngonsin berttat sitt livs historia. Hans krlek till bcker br honom s lngt det gr genom svek, katastrofer och ensamhet, och hans roliga, belsta berttarrst visar vgen genom hopplshet och ilska. Det r en mrk historia, men bitter p ett stt som fr en bokoholist att knna att man har trffat en vn