Fire: A Novel (Cancelled)

Cashore, Kristin

| 2009

2018-10-16

👍

Frida Bloom

2018-07-18

Erik Horizon

2018-01-02

Läsvärd, men jag blev besviken att det var nya huvudpersoner trots att det är en uppföljare

Aimy Tisell

2017-10-05

Precis lika bra som första boken och älskar sättet hur hon binder ihop historierna på.

2016-06-20

Precis lika fantastisk som första boken i serien! Fina karaktärer och så mycket nyanserad kärlek och styrka. Ser fram emot nästa bok.

Alice Ivelad

2015-02-16

VÄLDIGT BRA

Kim M. Kimselius

2015-01-10

Det här är andra boken i serien, De utvalda. Första boken uppslukade mig totalt och höll mig fången. Monstrets dotter höll mig inte fångad på samma sätt. Historien kändes inte riktigt trovärdig. Personporträtten var som tidigare fascinerande och skickligt beskrivna, precis som omgivningarna.

Sjuttonåriga Flamma kan läsa människors sinnen och styra deras vilja. Hela hennes väsen är förföriskt, men folk minns hennes elake döde far och undrar om dottern är likadan. Flamma vill bevisa att hon inte alls är som sin far. Med hjälp av sina krafter försöker hon avstyra ett hotande krig. Hon börjar inse den fulla vidden av sin styrka och den skrämmer henne. Kommer hon att bli ett lika fruktansvärt monster som hennes far var, eller kan hon använda sin förmåga till att göra gott?

En klart läsvärd bok.

Kim M. Kimselius

2015-01-10

En klart läsvärd bok.

Jennie Björklund

2014-09-09

Lite långsam, men annars gillade jag den! Älskar alla starka kvinnor, trots att det ff är rätt heteronormativt! Ser fram emot att ta mig an den sista boken i serien!

emelie .

2014-08-01

Bättre än sin föregångare. Cashore hanterar svåra frågor kring existens och samvete och makt på ett bra sätt.

Åh, karaktärerna! Och framförallt: relationerna som beskrivs mellan de olika personerna i boken. Det är helt fantastiskt. Hur kärlek växer fram mellan kvinnor som till en början inte känner varandra. Systerskap, broderskap och familjeband som kan vara hur starka och äkta som helst även om de blodsliga banden inte finns där egentligen. "Fire" är då och då vad många skulle kalla seg. Men de här passagerna behövs, för att de riktigt starka delarna ska kunna vara just så starka som de är. Mot slutet blir det hur bra som helst. Och: (SPOILER-ALERT) berättelsen fortsätter en stund när allt är bra. När det värsta har lagt sig. Jag har tidigare gnällt över andra böcker (till exempel Hunger Games) där man så länge följer karaktärerna genom allt det svåra men lämnar dem så fort det blir bra. I Fire får vi följa karaktärerna ytterligare en liten stund. Och det tycker jag är underbart.

Elli H

2013-08-14

Boken var seg i början och det hände inte så mycket fram till de sista 200 sidorna då boken verkligen tog fart och det höjde bokens betyg med en stjärna.

Katarina Strid

2013-07-13

Tyckte mycket om denna så jag slår till med en femma! Var nog snäppet bättre än första boken. Man känner verkligen med huvudkaraktären.

Bea Johansson

2013-01-11

Inte riktigt lika bra som 1an, men sjukt bra!

Bella Lagrange

2012-07-15

Boken var skitbra, sträckläste den, var bara tvungen att göra det!

Ella Stern

2012-06-11

Åh vilken fantastisk bok! Så himla bra att jag är helt mållös. <3

Iris Eriksson

2011-12-27

Den var bra.. Även om jag tror att jag uppskattat den mer om jag läst den utan avbryt. Nu var det ju så att jag var i en liten svacka och läste den i perioder och då kom jag inte riktigt in i berättelsen. Vilket var väldigt synd för det är en bra historia och jag hade verkligen gillat den om jag sträckläst den istället. Jag kanske läser om den om jag får chans..