Finns det hjärterum

Lövestam, Sara

| 2017

Det är en ren njutning att läsa också den här boken, som är så helgjuten, välskriven, rörande, upprörande och spännande och som dessutom tar upp dagsaktuella frågor i skönlitterär form. Slutet är magnifikt, skurkar sätts åt, hjältar får sin belöning och läsaren lämnas i ett lyckorus. Eva Åström, Expressen Kouplan vill aldrig mer tänka på livet han en gång levde. Han har sitt uppehållstillstånd nu, och detektivuppdragen har bytts ut mot praktik på Farsta bibliotek. Jo, en sak lämnar fortfarande inte hans tankar: Vad har hänt hans bror? I Uppsala vaknar Victor Holmberg kallsvettig om nätterna. Hans förflutna släpper honom inte. Just när han trodde att det fruktansvärda var bakom honom, kommer de igen med förnyad kraft. Männen som aldrig slutar söka. I en trea i Hagsätra bor fem afghaner, tre afrikaner och två östeuropéer. För femton kronor i timmen städar de, lagar mat och serverar,...

Detta är fjärde och sista delen i serien om den lite annorlunda detektiven Kouplan. Precis som de tidigare böckerna i serien är detta en bok som man läser med stort utbyte. Det är välskrivet och känslosamt. Man blir glad och ledsen om vartannat.
Ämnet är aktuellt och karaktärerna är trovärdiga. Boken är väldigt spännande och jag rekommenderar hela den här serien med varmt hjärta.

Betyg 5 av 5

Therese

2018-03-30

Serien av böcker om Kouplan slutar verkligen på topp. Spännande och underhållande historia. Som vanligt blir jag fängslad av Lövestams sätt att skriva.

Susanne Logren

2018-03-04

Alla borde läsa Sara Lövestams serie om Kouplan! Härlig och viktig läsning!

2018-02-26

Det sorgliga med den här boken är att det är den sista i serien om Kouplan! Hon blev han och till slut Daniel. En charmigare huvudperson är svårt att tänka sig. Lövestam väver ihop en insiktsfull story om hur den rädda, papperslösa Kouplan tar sig igenom ett antal deckarhistorier på ett ytterst fantasifullt sätt. Samtidigt ger det en inblick i hur livet kan vara för den som inte har någonting. Det är klokt, det är fasansfullt, det är tankeväckande - och det är lysande! Snudd på femma.

2017-10-23

Så kom den till slut, fjärde och sista delen om Kouplan. Läsvärd för oss som har följt hans öde. Något av en besvikelse, en anledning är att så mycket i berättelsen är omtagningar från tidigare delar.

2017-10-10

Finns det hjärterum är den fjärde och avslutande boken i serien om Kouplan av Sara Lövestam. Jag rekommenderar varmt serien, som definitivt ska läsas från början. Böckerna i rätt ordning är: Sanning med modifikation, Önska kostar ingenting, Luften är fri, och Finns det hjärterum. Länkarna går till mina recensioner av böckerna.

Böckerna om Kouplan är verkligen en annorlunda bokserie. Det är ju på ett sätt en sorts detektivroman. Men det är ju minst lika mycket ett drama.

Bokserien är välskriven, lättläst, spännande, och gripande. Det är mycket hjärta och djup i böckerna. Och det handlar till stor del om samhällsproblem och utsatta människor.

Jag kommer att sakna Kouplan, nu när serien är avslutad. Men jag tycker att författaren avslutade bokserien på ett mycket bra sätt.

Och eftersom jag även älskar alla Saras Lövestams fristående böcker, så vet jag ju att jag har många andra bra böcker att se fram emot i framtiden.

Och jag rekommenderar som sagt var ALLA författarens böcker.

2017-10-03

Bra upplösning i serien om Kouplan. Intressant, aktuella ämnen och snyggt slut. Jag kommer att minnas Kouplan med glädje.