Finna sig

Lidbeck, Agnes

| 2017

När Anna blir mamma förändras relationen till hennes äkta man och hennes uppfattning av sig själv, sin kropp, sitt värde, sin funktion dramatiskt. Men trots konflikterna det leder till stannar hon kvar hos sin man.Men med tiden söker hon bekräftelse i en relation med en äldre man, Ivan, en framstående konstnär som är van att få som han vill. Men så drabbas Ivan av en sjukdom, och det faller då på Anna att vårda honom den sista tiden fram till hans död.I alla dessa skeenden är Anna klaustrofobiskt låst i sina roller och ser ingen utväg, utan styrs snarast av en sträng självpåtagen disciplin och en jakt på yttre bekräftelse. Något som i stunder kan kännas befriande, paradoxalt nog.Minst lika mycket som en berättelse om Anna ärFinna sigen skarpt resonerande undersökning av kvinnoroller som är ständigt omdebatterade.

Kerstin Kolm

2023-12-17

Är Anna totalt självutplånande eller helt cyniskt egoistisk- min bedömning pendlar.

När känslor skymtar fram, avbryts de nästan omedelbart av torra sakliga konkreta kommentarer , tex Anna diskar ….regler, rutiner är det som skapar trygghet och lugn.

AnnieFrannie87

2021-05-14

Väldigt gnälligt om "kvinnans misär". Så där tror jag inte alls det hade behövt bli.

Anna Hedenstedt

2020-11-05

Häftig tunn roman om kvinnan i medelklassen och hennes roller. Rätt så tillspetsat, men ändå inte; hon är som uppstigen direkt ur, eller produkten av, en ameliatidning.

2020-09-26

Bra och tänkvärt inlägg i genusdebatten. Bra språk. Klart läsvärd

2019-07-19

Anna kan aldrig vara bara Anna. Anna existerar bara i en roll. Och den lever hon ut till fullo efter konstens alla regler. Eller efter samhällets regler. Bra språk. Bra kvinnoskildring.

Lovisa Ståtenhag

2019-03-20

Jag finner mig inte riktigt i denna kvinnoskildring. Förvisso ett viktigt bidrag för att beskriva kvinnors liv i tre bekanta avsnitt: Mamman, Älskaren, Vårdaren.
Välgenomtänkt och välformulerat. Men samtidigt så grått rakt igenom. Det är ingen underhållande läsning, men det var väl inte meningen heller. För mig blir det platt, man rör sig alltför mycket i tankarna hos huvudpersonen Anna. Boken känns som ett enda långt navelskåderi in i hennes liv, där hon hela tiden tittar på sina roller med en blick utifrån och aldrig riktigt verkar närvarande i nuet. Själsligt tomma relationer och alltför mycket beskrivning av längtan efter våldsamt sex. Stackars kvinna - men det kanske är den känslan författaren vill att jag ska känna? Är kvinnors liv verkligen såhär gråa? Jag har svårt att se att historien förmedlar något allmängiltigt om kvinnors situation, kontexten är för stockholmsintellektuell, inte något alla kvinnor relaterar till, tänker jag. Jag rekommenderar hellre Kristina Sandbergs trilogi för en mer allmän igenkänning i kvinnors situation, den är också mer medryckande och levande - fler miljöer och karaktärer.

Men Agnes Lidbeck skriver bra, skildrar vardagens detaljer med skärpa. Så jag kan absolut tänka mig att läsa henne igen!

Nina Gustafsson

2018-09-19

Anna finner sig i alla sina roller så till den grad att det blir plågsamt.

Susanne Edén

2018-04-28

Stark berättelse om ett snävt kvinnoliv.

Ulrika B

2018-02-23

Skrämmande på ett personligt plan och ett viktigt inslag i genusdebatten.

Sanna Carlborg

2017-12-28

Ärliga betraktelser, vackert språk. Lite för bitter eftersmak.

Christian Rydberg

2017-10-11

Det befläckade perspektivet, kvinnans, Annas. Av tradition, konstruktion, sensation, desperation. Hemsk, men också hemskt viktig.

Emma Fägerlind

2017-07-15

Det är så härligt att läsa böcker som är annorlunda och jättebra på samma gång. Att medan man läser känna att det här är nytt och spännande, men inte alls konstigt (som det lätt blir). Det här är en sån bok.

MaPa

2017-06-15