Fingal Olsson - Harald och kärleken

Efter att ha fått tilldelat sig energiinjektionen familjen tre år tidigare, är livet mer förnöjsamt och Fingal Olsson, som är sjuttioåtta år, känner sig inte en dag äldre än sjuttio. Det mesta i livet rullar på i maklig takt. Fingal är en smula glömsk och katten Harald lika obstinat som vanligt. När Bella berättar att hon och Elin väntar barn, blir det ett virrvarr utan dess like. Hur har befruktningen gått till? Är töserna inte längre lesbiska? Dessutom beter sig Harald besynnerligt, svarar inte på tilltal och drar tassarna efter sig över parketten.Då Fingal möter Solbritt blir hans kropp klumpig och orörlig. Han får tunghäfta och hjärtat slår som en trumvirvel innanför bröstbenet. Men det passar sig inte att gå och bli förälskad vid en så hög ålder. Under den sista delen av livet ska man ju mest doppa skorpor, tänka på refrängen och planera den himmelska hädanfärden.

2019-04-01

Jag har läst den första boken om Fingal Olsson och Harald för något år sedan, det var en underbar varm berättelse. Fingal Olsson- Harald och kärleken är den fristående fortsättningen, nu har det gått några år sen vi sist träffade dem. Katten Harald finns kvar vid hans sida, ytterligare några kilo tyngre och även grannen Bella finns fortfarande kvar i Fingals liv. Det här är en riktig må-bra berättelse, jag blir varm i hjärtat av att läsa om vänskap över generationer och att hitta kärleken igen som äldre. Relationen mellan Fingal och den obstinata katten är rolig att läsa om, jag gillar kattens roliga kommentarer om det mesta. Jag blir full i skratt åt att han surfar på datorn och kollar på tjusiga kattdamer. Katten har en viktig plats att fylla vid Fingals sida, det hade inte alls varit samma härliga berättelse om inte Harald haft sin plats i berättelsen. Det skulle egentligen inte bli någon fortsättning på den första boken om Fingal Olsson, men jag är väldigt glad att det ändå blev en! Det känns som berättelsen fick ett fint slut här. Fingal Olsson- Harald och kärleken är en charmig och underhållande bladvändare som stannar kvar i hjärtat när boken är slut!

Lollos Bokhörna

2019-03-28

”Fingal Olsson - Harald och kärleken” är en otroligt mysig bok. Det är en sådan där bok du behöver om man känner sig lite matt på livet och allt runt omkring. Boken ger hopp om att livet som äldre kan innehålla både nöjen, kärlek, vänskap och roligheter. Författaren lyckas gestalta karaktärerna så att man kommer nära dem. Vilka underbara människor och katter man får läsa om i boken, de känns som vänner, bekanta och jag vill lära känna dem bättre! Många skratt och jag smålog genom hela boken! En varm, kärleksfull och rolig bok! Riktig #feelgood

Rolig, charmig & underbar!