Final Word

Marklund, Liza

| 2016

Annika Bengtzon has spent her career telling stories that need to be heard. As a journalist, she's always been at the front line of criminal reporting, alongside the investigating officers. And now a court case that she's been reporting on - the savage murder of a homeless man - has begun to attract a lot of attention.

2017-03-22

Jag har med glädje och stor underhållning läst alla böcker om Annika Bengtzon, ända sedan jag läste Studio Sex redan 2000. Böckerna har stadigt pendlat mellan 3,5 och 4,5 och det är egentligen ett fantastiskt resultat med tanke på att detta nu är den elfte boken. Den elfte och sista. Läs mer på min blogg

Inger Jonsson

2016-10-10

Nja, kändes lite krystat för att få en avslutning på Annika-serien.

Inger Jonsson

2016-10-10

Nja, kändes lite krystat för att få en avslutning på Annika-serien.

Maria Larsson

2016-04-28

Jag tror det är klokt att pensionera Annika Bengtzon nu. Boken är lättläst och har ett driv men det blir aldrig riktigt spännande. Jag ser dock fram emot nya projekt från Liza Marklund.

Lotta Lettenström

2016-02-22

Sista boken om Annika Bengtzon. Den här är riktigt spännande.

Fia Kitti

2016-01-02

En värdig avslutning på en serie som följt mig hela min uppväxt till nu. En trea för lång och trogen tjänst och för att den fick mig att vilja sträckläsa.

Pia Falk

2015-12-11

Ursula Stålhandske

2015-11-10

Betyget blev en svag fyra. Bra bok, men som tog slut lite för snabbt och nära på snöpligt. Jag hade hoppats på mer i alla avseenden, baserat på alla tidigare goda erfarenheter av serien.

2015-10-19

Riktigt bra _ och en bra avslutning på Annika Bengtzon-serien, om det nu är det.

Marita Ryen

2015-10-05

Avslutande delen om Annika Bengtsson, Bra och spännande.

Katarina Nord

2015-08-28

Känns skönt att knyta ihop säcken runt Annika. Bengtzon och känna att sista boken "sätter spiken i kistan" och vara nöjd då boken är slut. boken är lättläst med ett snabbt tempo. Uppskattar att boken finns tillgänglig som e bok så ingen kötid på bibblan behövs.

Stefan Teppas

2015-08-16

Jag skulle vilja sätta 2,6... Hon har skrivit mycket bättre

Maria Rytterwall

2015-07-28

Inte samma kvalitet som förut men fortfarande spännande.

Solveig Lindkvist

2015-07-26

Det har nog blivit litet för många böcker om AB. Läst alla. I början var de spännande men de har blivit allt sämre. I denna fanns det ingen spänning alls men det blev ett avslut i alla fall. AB har fått ro.

Jan Svensson

2015-07-23

En riktigt tunn och lättläst soppa till avslutning som försöker få med så många aktuella ämnen som möjligt. För mycket, ofokuserat och rörigt. Fattade inte vad som var huvudhistorien förrän på slutet. När det var 30 sidor kvar undrade jag hur hon skulle hinna avsluta alla öppna trådar, vilket hon inte gjorde utan åtminstone 5 av dem förklarades summariskt i en epilog. Jag har läst hela serien och har tyckt att den har degenererat men att den tog sig igen i den föregående ?Lyckliga gatan?. Jag tror Marklund gör rätt i att avsluta nu.

Anna Ljunggren

2015-07-22

Till en början kände jag att detta är ju verkligen skräplitteratur, men där finns ändå ett sug, ett driv som gör att en vill läsa vidare. Lite tröttsamt refererande till de tidigare böckerna, antar att det är för att knyta ihop säcken men känns mest som att bli skriven på näsan..

ag har gillat hela serien om Annika Bengtsson och det är med lite vemod jag läser sista boken.
I boken finns en del tillbakablickar och eftersom hon måste reda ut saker som hänt i barndomen, med sin mor och syster.
Men förutom det så har Annika det ganska bra i sitt liv nu, hon har träffat en man hon trivs med och det ser ljust ut och bättre blir det.
På något sätt märks det så väl att det är sista boken, här ska inga lösa trådar finnas kvar. Smolket i bägaren är väl hennes ex som blivit lite konstig .Detta är inte den mest spännande i serien men helt klart läsvärd och ett riktigt bra avslut.

Eva Pettersson

2015-07-07

Spänning och vardagsdramatik i en blandning som är karakteristisk för denna kriminalserie. Jag har följt hela serien om Annika Bengtzon, och det känns lite tråkigt att den nu kommit till sitt slut.

A H

2015-07-04

Tråkigt att detta är sista boken.
Jag tycker att det var rätt långsökt och inte alls lika bra som de tidigare.

My.loved.books

2015-06-27

Om jag kunde skulle jag ge mer än fem stjärnor! Detta är en Riktig bladvändare och jag kommer verkligen sakna Annika Bengtzon Mycket!!

Fredrik Erlandsson

2015-06-23

Alldeles underbar avslutning på böckerna om Annika Bengtzon. Böckerna i serien är egentligen inte några deckare/thrillers utan handlar ju mer om journalistikens förutsättningar och medias sätt att rapportera nyheter samt om trassliga privatliv. Känns som Liza Marklund träffat rätt i denna tolfte bok om Annika och hennes familj och arbetskamrater. En riktig bladvändare!

Detta är som nog alla vet Liza Marklunds sista bok om Annika Bengtzon. Den är som alla dom tidigare väldigt spännande från första till sista sidan.
Marklund låter oss få tillbakablickar där vi påminns om vad som hänt och en hel del förklaringar till saker som inte avslöjats tidigare. Hon binder ihop alla lösa trådar så att säcken sluts.
Det är med stort vemod jag läser denna sista bok i serien som jag älskat från bok ett.
För att inte avslöja för mycket vill jag inte säga mer än att; Läs boken det är den absolut värd och den ger svar på en hel del frågor från tidigare böcker. Jag kommer att sakna Annika Bengtzon väldigt mycket.
Det är bara att hoppas att Marklund skriver något nytt spännande, och det tror jag nog att hon gör.
Jag ger boken 4,5 av 5 i betyg

2015-06-17

?Järnblod? är den sista och avslutande boken i serien om Annika Bengtzon. Elva böcker på sjutton år har Liza Marklund skrivit, och jag har läst dom alla. Jag har tyckt väldigt mycket om serien, och när hon började sin bokserie 1998, då fanns det inte så många kvinnliga svenska kriminalromansförfattare.

Jag tycker om Liza Marklunds sätt att skriva, och jag tycker att det är en bra fördelning på kriminalhistorierna i böckerna och huvudpersonernas privatliv. Politik, nyheter, och samhälle finns ju också alltid med i böckerna.

?Järnblod? är kanske inte den allra bästa boken i serien, tyckte kanske att den förra boken, ?Lyckliga gatan?, var något bättre. Men ?Järnblod? är ändå väldigt bra.

Rekommenderar absolut boken, och det känns lite tråkigt att inte få läsa något mer om Annika Bengtzon. Men förhoppningsvis så kanske Liza Marklund börjar med någon ny serie kriminalromaner.