Filosofiska söndagsklubben

Mma Ramotswe i succéserien DAMERNAS DETEKTIVBYRÅ har fått konkurrens! I FILOSOFISKA SÖNDAGSKLUBBEN spelar Isabel Dalhousie huvudrollen i skotska Edinburgh, långt från Botswana. Hon är redaktör för en filosofisk tidskrift, men blundar inte för verkligheten. Isabel är mycket uppmärksam på moraliskt förfall som girighet, ohederlighet och mordiska tendenser i sin omgivning. Isabel blir ofrivilligt vittne till en olycka i stadens konserthus. En man faller från översta balkongen ner i salongen och dör omedelbart. Isabel förstår att något inte står rätt till och hon kan inte låta bli att undersöka saken. Möt en ny, driftig detektiv som försöker lösa mord och livets gåtor på samma gång.

2018-04-04

Nja, ganska pratig med onödiga utvikningar. Och upplösningen var ju inte precis gastkramande. Lockar inte till vidare läsning av den här serien.

Jennifer Tobiasson

2013-07-28

En mycket klok bok.

Carin Klintberg

2012-03-20

En vardagsfilosofisk, lite småmysig bok om Isabel som inte kan låta bli att i alla lägen fundera över vad som är rätt och fel, hur man ska förhålla sig till livets alla situationer ur ett filosofiskt perspektiv. Hon ser en ung man falla och slå ihjäl sig och börjar undersöka vad som egentligen hänt. Inte lika färgstark som Damernas detektivbyrå men läsvärd.

Carin Klintberg

2012-03-20

Em liten småmysig, vardagsfilosofisk historia om Isabel, som börjar fundera över om hon sett ett brott begås, när en man faller i en konsertsal och slår ihjäl sig. Mycket tankar om när och om man måste tala sanning, om girighet men också om kärlek. Inte i samma klass som böckerna om Detektivbyrån i Botswana, men läsvärd.

Ann Simonsson

2011-07-08

Roligt språk.. Tråkig storry.

Ann Simonsson

2011-07-08

Roligt språk.. Tråkig storry.

Sofie Petersson

2011-05-13

Detta är första boken i serien om Isabel Dalhouise - filosofiexpert och amatördetektiv. I Filosofiska söndagsklubben blir hon vittne till en tragedi, en man faller ner från en balkong i en av Edingburghs konserthallar och avlider direkt. Av ren nyfikenhet dras Isabel in i mannens olyckliga öde. Jag har redan läst den här boken, men valde av någon anledning att åter ta mig an den genom att lyssna på den som ljudbok. Med tanke på att jag tyckte att den var tråkig redan första gången jag läste den så vet jag inte varför jag gjorde detta beslut. Och historien
blev den inte bättre den här gången heller - men jag gillar skarpt Rachel Molin som uppläsare. Visst, boken är väl rätt vattnig och helt utan spänningsmoment eller lust till vidare filosofiska resonemang - men ändå är den på något sätt trivsam att lyssna på. Kanske något för lättsmält.

Caroline J

2011-03-28

Den började jättebra, men sen vet jag inte riktigt. Ska bli kul att fortsätta läsa hans böcker, för han är ändå en väldigt bra författare.

Josefine Ejebjörk

2009-07-26

McCall Smith är ett geni! Detta är den bästa serien tycker jag.