Filosofins problem

Russell, Bertrand

| 1994

Det har sagts att Bertrand Russell i motsats till andra filosofer, som gärna får enkla ting att se svåra ut, har en förmåga att få svåra ting att se enkla ut. Hans klassiska Filosofins problem är ett gott exempel på detta. Bertrand Russell kallade den själv för "en kunskapsteoretisk karta". Han tar upp de stora grundläggande filosofiska frågorna - och de är ofta desamma som de tankar och funderingar vem som helst kan ha utan att vara filosof - och diskuterar kring dem på ett fräscht och okonventionellt sätt. Översättning Anders Byttner

Magnus Johansson

2016-07-23

Tar upp många olika filosofiska frågor på ett pedagogiskt och ganska lättfattligt sätt. Mycket innehållsrik och givande för ett så lågt sidantal. Men jag rekommenderar att angripa frågorna också med hjälp av andra författare.

rojo Z

2013-09-17

Var länge sen jag läste denna lilla bok om filosofi. Vad jag minns var den klargörande, rolig och pedagogisk. Inte världens enklaste ämne att sätta sig in i som lekman. Detta är därför en bra början.

Henrik R.

2011-09-13

Filosofi från grunden, bokstavligen talat. Knappast en trivial introduktion till filosofin.

Tom Eriksson

2011-07-29

En av de allra bästa inledningar till filosofin som finns. Betyder inte att man här hittar Sanningen, den är inte lätt att hitta. Det är bättre att läsa den här boken för att lära sig filosofi än någon nutida dekonstruktör eller språklogiker.