Filosofins historia

Nordin, Svante

| 1995

"Filosofins historia" var när den publicerades 1995 den första allmänna filosofihistoria av större omfång som skrivits på svenska på drygt trettio år. Den innehåller en översikt över hela den västerländska filosofins utveckling från försokratikerna till 1980- och 1990-talens tänkare. Boken uppmärksammar personligheter, skolor och strömningar men också de filosofiska verkens litterära utformning och institutionella miljö. Den filosofiska problemutvecklingen sätts in i ett allmänt idéhistoriskt perspektiv. I den här nya reviderade upplagan uppmärksammas aktuella utvecklingstendenser inom filosofin såsom den s.k. dygdeetiken och medvetandets psykologi. Boken är avsedd att användas som lärobok vid universitet och högskolor. Den är lämplig inom filosofi och idéhistoria, men också användbar för exempelvis teologer eller litteraturvetare. Dessutom vänder den sig till en filosofiskt och...

Maria Linder

2015-03-02

Ingen bok att sträck- eller skumläsa direkt! Men den fick mig att intressera mig för filosofi, well done. Förklarar bra, med röd tråd och idéer förankrade i sin samtida miljö.

Filip Häggblom

2014-03-27

Om man vill veta "allt" om filosofin på så kort tid som möjligt är detta en bra bok. Lite utdaterad och "gubbig".

E. Josefsson

2010-11-09

Bra översiktlig introduktion till västerlandets filosofi och de tanker som präglat dess historia.

Nils Thor

2010-05-25

Mycket intressant och ganska lättläst.

marten l

2009-08-26

Mycket innehåll, men stannar lite för lite på varje punkt.