Fight Club

Palahniuk, Chuck

| 1996

Med Fight Club - en korthuggen och extremt engagerande mix av lika delar samhällskritik, galopperande identitetskris och bisarr kärlekshistoria - slog amerikanen Chuck Palahniuk ner som en av den amerikanska nittiotalslitteraturens milstolpar. Här möter vi ett namnlöst berättarjag och hans mentala motpol Tyler Durden, som tillsammans utmanar det moderna samhällets döda balansakt mellan IKEA-hem, affärsresor och själlösa kontorsjobb med föreningen Fight Club, en plats man inte pratar om och där man bokstavligen slår sig fri med knytnävar och bar överkropp. Så småningom växer föreningen till en hel rörelse, Projekt Massförstörelse, där en armé av frustrerade män gör sprängmedel av lut och människofett från plastikkirurgikliniker för att spränga bort civilisationen.

Alicia L-D

2022-02-24

Klassiker! Inte alls så lång, så gillar du filmen bör rekommenderar jag att du läser denna boken för att ge skaparen till idén cred. Annars så missar du ingenting om du bara ser filmen!

Hampus Romu-Widell

2021-10-17

Mycket bra!

Philip Stenström

2017-12-03

Första regeln i Fight Club är att du inte pratar om Fight Club. Andra regeln i Fight Club är att du inte pratar om Fight Club. Grundaren av Fight Club, Tyler Durden, är självdestruktiv och utåtagerande anarkist. Han grundar slagsmålsklubben i syfte att känna sig levande. Vid sidan av arbetar Tyler som bioprojektionist, tvålmakare, servitör; han är allmänt kunnig i det mesta, men främst i kemi och explosiva medel. En okänd berättarröst återberättar sitt första möte med Tyler Durden och hur det förändrade hans liv för evigt. Det som till en början utvecklas till vänskap fylld av praktiska skämt och små bus mot samhällets elit övergår snart till drastiska, extrema handlingar som ställs på sin spetsen till avgrunden.

I det annars så vardagsmässiga drönarlivet som arbetsmyra, fylls lägenheten med noggrant utvalda IKEA-möbler. Kvällarna spenderas i olika stödgrupper, för dödssjuka och olyckliga, utblottade individer, med syfte att finna mening och skadeglädje. Det är det slentrianmässiga samhället utan motstånd som får folk att känna sig likgiltiga och meningslösa. Det är samhällets elit som är maktbasen, med kommersialism och produkter som äger människor. Fight Club är platsen som medelklassens faderlösa män kan klä av sig sina tröjor och skor för att, med sina bara knogar, få klubba på varandra, hämningslöst. Det är platsen som de kanaliserar sin ilska och vrede mot det annars så poänglösa och lealösa samhället.

Författaren, Chuck Palahniuk, grundar romanen, enligt sina efterord, på de regler som männen i Fight Club måste efterleva. Det är reglerna och klubben, samt romansen med Marla Singer, som utgör grunden för romanen och det är en handling som hänför och fascinerar. Det är en roman som bryter ner vårt kommersiella samhälle, fylld av onödiga produkter som konsumeras av onödiga individer som ägs av produkterna. Vad mer kan inte få en att känna sig mer levande än att gå en runda med bara knogar och smaka blod för första gången och faktiskt känna sig vid liv.

Zack Simone

2017-09-28

Filmen föredras

Det enklaste här för att få till en riktigt smart och snygg recension vore kanske att skriva den i någon form av regel-upplägg, eller helt enkelt endast kommentera boken med att man helt enkelt inte talar om slagsmålsklubben.

*Tystnad.*

Men nej, den här boken måste kommenteras, och jag är fortfarande lite för valborgs-trött i huvudet för att orka tänka ut en smart och snygg recension, so here comes helt enkelt en vanlig hederlig sådan:

Fight club är endast 208 sidor, ändå händer det extremt mycket på den tiden. Det är korta inhopp i olika tid och rum, där berättarjaget kastar oss in i händelser och scener som denne upplever, blandat med minnen och drömmar. Ibland är det tvära kast men på något sätt får man ihop storyn ändå. Kanske beror det på att jag har sett filmen innan, men jag vill inte tro det. Jag tror snarare att det faktum att jag har sett filmen förstör mer än det hjälper mig i den här bokens fall. Jag måste sluta med sånt, att se filmer baserade på böcker innan jag läst originalet. Blir alltid så besviken i efterhand annars. Blev förbannad på mig själv när jag fick reda på att det var en bok, vilket skedde långt efter att jag sett filmen - precis som Chuck Palahniuk själv nämner i bokens efterord. Att han fortfarande får förklara sig som den som skrev boken, INNAN filmen, eftersom folk alltid frågar "Finns det en BOK?" när filmen omtalas och boken nämns. Suck. Vill inte vara en av dem.

Tydligen är det så att Fight club från början endast var 7 sidor lång och skriven som en novell, där fokus helt låg på reglerna i slagsmålsklubben snarare än huruvida det hade med slagsmål att göra eller inte. De sju sidorna är nu kapitel 6 i boken, den helt orörda novellen, som jag förstod det. Lite häftigt ändå. Älskar såna anekdoter, och var såklart tvungen att läsa om kapitlet igen när boken var färdig. Det står sig ensamt.

Boken är förstås våldsam, men det är berättandet och språket som lyfter den och gör den speciell. Det, och insikten om det meningslösa liv de allra flesta av oss lever, och att vi vet om det, men att vi ändå inte väljer att göra något åt det. Att det krävs så drastiska grejer som mordförsök och rejäla slagsmål för att väcka upp oss ur vår vardagsdvala och få oss att känna oss levande. Fight club är en samtidsklassiker med sjukt sorglig innebörd. Ett slag i magen på det vi kallar livet. Fenomenalt.

Victoire Marcel

2016-04-02

Jag gillar den, kände att jag tyckte bättre om den efter en omläsning. Har dock något lite spretigt över sig och jag tycker bättre om filmen, men det är en bra bok och jag gillar inte att Palahinuk inte är rädd för att skildra det äckliga.

Anton Bengtsson

2014-10-25

Boken saknar allt som filmen har förutom det flummiga.

Henrik Andersson

2014-06-29

Då det var en av mina absolut favoritfilmer jag skulle få läsa om var förväntningarna ganska högt ställda. Kontentan blir att boken inte tillför så mycket alls efter att man sett filmen vilket givetvis är en besvikelse. Det är en underhållande dags läsning men jag hade hoppats på lite mer utbyggnad av motiv och karaktärer än vad som erbjöds. Dock var jag förtjust i hur huvudpersonen först mötte Tyler. En stabil 3a.

D

David Andersson

2013-10-21

Otroligt onödig. Är i princip en novell i bokformat. Har du sett filmen (som dessutom är en av de få filmer som faktiskt ÄR bättre än boken), så har du läst boken. Den här boken ger inte något djup utöver det filmen ger, vilket är mycket ovanligt. Den får en tvåa eftersom den gav upphov till en fantastisk film, men jag rekommenderar ingen att läsa den.

Viktor Jerner

2011-12-30

Briljant samhällskritik

Hanna .

2011-06-04

Tyckte faktiskt att fight club som bok var bäst i ljudbok (har läst den både på svenska och engelska). Men berättarrösten använde sig av ett näst intill förnedrande tonläge när han citerade Marla, vilket fick henne att framstå som mesig. Det förstörde hela hennes karaktär.

Liza Bolin

2011-05-26

uppläsaren var inte briljant, lite tjatig och gnällig röst. det kan visserligen bero på att jag hela tiden väntade mig edward norton.

Micael Forsberg

2010-11-25

Tyckte boken hade en bättre "sammanhållning" än filmen på något sätt. Fanns vissa saker som jag tyckte var bättre i boken och vissa saker som jag tyckte var bättre i filmen.

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Fight Club är smart, rolig engagerande, välskriven och fruktansvärt vidrig.
Men det är någonting vitalt jag saknar i hela idén, och det är oerhört frustrerande. Utvecklingen i den samhällsstörtande organiseringen känns ofta väldigt ytlig, och våldet som jag uppfattar snarare som ett substitut och en symbol, än något intressant i sig, stjäl ljuset från frågorna om män, pojkar, kvinnlig frånvaro, och idioti. Kanske har jag missat något mellan raderna här, så rätta mig gärna. För visst är det väl häftigt ändå.

Hanna .

2010-08-29

Chuck Palahniuk är ett geni och fight club ett mästerverk. Men den svenska översättningen var löjlig och jag hade förväntat mig mycket mer av boken efter att ha sett filmen (som för övrigt är det bästa jag någonsin sett).

Mats Blom

2010-07-30

En modern klassiker som är svår att lägga ifrån sig. En av få böcker som dessutom blivit bra på film.

Mia Hansén

2009-08-06

Helt fantastisk. Underbart rå, jag läser den. Läses om och om igen. Fascinerande är rätt ord, berättarjaget (och Tyler Durden) är liksom ens egen inre demon som vill ut och skapa mening i sitt liv, man återföds. Författaren har också med många intressanta, riktigt riktigt sjuka beskrivningar olika tillverkningar. Det sjuka blir så självklart, jag känner ingen avsmak - jag bara fascineras.