Fifty Shades of Grey

James, E L

| 2012

MORE THAN 150 MILLION COPIES SOLD WORLDWIDE Look for E L James's passionate new love story, The Mister, available now. When literature student Anastasia Steele goes to interview young entrepreneur Christian Grey, she encounters a man who is beautiful, brilliant, and intimidating. The unworldly, innocent Ana is startled to realize she wants this man and, despite his enigmatic reserve, finds she is desperate to get close to him. Unable to resist Ana's quiet beauty, wit, and independent spirit, Grey admits he wants her, too--but on his own terms. Shocked yet thrilled by Grey's singular erotic tastes, Ana hesitates. For all the trappings of success--his multinational businesses, his vast wealth, his loving family--Grey is a man tormented by demons and consumed by the need to control. When the couple embarks on a daring, passionately physical affair, Ana discovers Christian...

Vincent Larsson

2023-12-05

Herregud, kan huvudpersonen bli ännu mer submissive i sin personlighet än såhär? Kanske unik i sitt slag men författaren kunde gjort något åt karaktärsgestaltningen.

Jenny Kallin

2019-07-18

Bladvändare

Nina Gustafsson

2018-08-21

Skräp. Uselt repetativt språk samt mycket orealistiska personer och ytterst enkelspårig.

Camila Estrada

2017-11-06

Gillade den, även om den är lite platt i intrigen..

Camila Estrada

2017-11-06

Gillade den, även om den är lite platt i intrigen..

Linnea No

2017-09-16

Fastnar direkt när man börjar läsa.

Susanne Sjöholm

Alexsandra Larsson

2017-05-16

Maria S

2017-04-02

Sämsta bok på länge! Läste inte ens ut den. Detta tilltalade inte mig! Sex är inte makt och kontrollerande av andra.

Matilda Norberg

2016-06-22

Älskar den

Wow, vad jag har battlat med mig själv i mitt eget huvud vad gäller betygssättandet på den här boken. Jag vill alltid sätta mina betyg efter hur en bok känns. Ett högt betyg ska vara en bok som jag hela tiden vill ta upp och fortsätta läsa i, den ska helst innehålla ett problem eller karaktärer som får mig att grubbla och som får mig att vilja diskutera, eller veta mer. Jag vill att en bok känns. Däremot märker jag att ju fler böcker jag läser, desto mer kräsen blir jag, och börjar väva in även andra saker i mitt betygssättande. Jag börjar jämföra böcker med varandra. "Den är bra, men inte SÅ bra som den förra boken jag läste". Jag börjar tänka på stil och på flyt i texten. Men är en bok riktigt medryckande känslomässigt så spelar inte felstavningar någon roll. Så kändes det nämligen med Femtio nyanser. För herregud, vilken dålig korrigering som (inte) skett innan den här boken gavs ut. Felstavningar, uteblivna ord. Mail som skickas 22,10 men besvaras 19,30. ÅTERKOMMANDE. Jo jag lovar, nästan varenda mailkonversation hade olika tider för när den som skickade mailen sände dem, och när den som svarade svarade. Med den senares tidpunkt för svaret belägen INNAN det första mailet ens skickats! Som tur var räddades boken upp av karaktärspelet. Men de två kommande läser jag definitivt på engelska.

För grejen är, att jag köper Anastasias sätt att se på Grey, och se på relationen som de har. Jag var skeptisk innan (vem var inte det?), men när jag inser att hon inte bara tackar och tar emot utan faktiskt IFRÅGASÄTTER, sätter gränser och säger ifrån, blir jag trygg i att följa henne som karaktär. Jag känner med henne och för henne, och förstår verkligen varför hon på samma gång dras till, och slits ifrån, Christian Grey. Även Christian är komplex på ett trovärdigt, eggande och avskräckande sätt. Han är inte en platt karaktär, utan väldigt mångbottnad. Jag är fascinerad över hur de båda huvudkaraktärerna vävs ihop, hur deras relation omvandlas och förändras, blir omsmidd och stöpt igen flera gånger om, för att hela tiden ändå förbli passionerad, trovärdig och vacker.

Christian ÄR såklart skadad. Det måste jag skriva, för att inte helt lura folk som eventuellt läser detta, att tro att han är charmant och trevlig. Han har big issues, och är psykotisk. Att han följer efter sin flickvän, vill äga henne och tvinga henne att sluta umgås med sina vänner är problematiskt. En sådan här roman sänder ut signaler likt de från Skönheten och Odjuret, att farliga män är eggande och att de går att omvandla, bara man stannar hos dem och öser kärlek över dem. Det är såklart en farlig utgångspunkt. Samtidigt kan inte allt vara politiskt korrekt. Allt kan inte vara oklanderligt utifrån feministiska, politiska eller mänskliga grunder. Då hade inte böcker eller filmer kunnat existera över huvud taget. Och just den förvridna verkligheten är ju den man vill uppleva i böcker. Det som kanske inte fungerar på riktigt, kan väl iallafall få fungera i bokens värld. Så känner jag.

Boken lämnade mig med en extrem book hangover. Jag kan inte ens se åt någon annan bok. Jag vill läsa uppföljaren direkt och veta hur det här förhållandet kommer fortsätta. En sådan känsla uppstår endast efter en fempoängare, och en fempoängare är precis vad det är. Jag trodde aldrig jag skulle säga att jag älskar Fifty shades of Grey, men det gör jag.

Karin Löfstrand

2016-01-12

151229: Skräp egentligen men det känns som om man måste ha läst/lyssnat på denna uppmärksammade serie.

Solveig Andersson

2015-09-08

Jag läste inte ut den. Och kan inte förstå att förnedring kan vara så upphetsande för vissa.

Johan Arvidsson

2015-07-10

Jag försökte se det som ett fint fenomen eller nått sånt skit. Men nej. Läste hundra sidor och det är det sämsta tänkbara språk som går att ha. Historien är bara smygporr. Har hört att den ska bli bättre senare men just nu så kan den bara dra åt helvete.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Det som var bra tas över av det som inte var det. Oskyldig flicka möter en auktoritär pojke... Nja, det finns bättre böcker. Läser kanske tvåan för att se om det blir bättre.

jasmin lundh

2015-04-11

Bäst

Sanna T <3

2015-04-09

Nja denna var då inget för mig

jasmin lundh

2015-04-07

Älskar boken. Bästa boken jag har läst

Therese Östman

2015-03-31

Helt okej bok, men inte den bästa jag läst. Tycker språket var lite tråkigt, boken kunde kortas ner och även kapitlen, blir ganska seg med så långa kapitel. Betyg: 3

Karin Nilsson

2015-03-14

Så överskattad! Förstår inte hur denna bok kan hyllas av så många, jag blev mest bara arg och illa till mods när jag läste den. Trots det läste jag hela trilogin, och faktum är att jag tyckte de blev bättre och bättre

Inger Jonsson

2015-03-12

Hoppas verkligen att ingen flicka behövt utsätta sig för något liknande. Grey förefaller gravt stört och Anna blåögt naiv. En viss influens av Twilightböckerna tycker jag mig ana. Hoppas de andra två böckerna i serien är bättre.

Sanna

2015-02-18

Jag skulle inte rekommendera den här boken för någon som är yngre än 15 eftersom det är ganska mycket sex i den. Jag gillade den, den var verkligen beroendeframkallande. Man ville hela tiden veta vad som hände och jag ser framemot andra boken i serien. Jag kände stora liknelser med Twilight eftersom Ana precis som Bella är väldigt blyg och oskuldsfull och Christian precis som Edward är väldigt kontrollerande. När man läser den måste man tänka på att det är en historia och inte verklighet. E.L. James skrev verkligen jättebra! Det var lätt att komma in i berättelsen och gick hyfsat fort att läsa ut den.

Matilda S

2014-12-19

Spännande, mysig och lagom lättsam bok. Blev dock inte helt uppslukad av den. Den kändes inte helt övertygande för min del. Den var liksom lite för mycket av allt. Slutet lyckades dock beröra mig på djupet och jag slog ihop boken i tårar - love it!

Evelina Austen

2014-11-18

Alltså, okej jag kan förstå att man dras till själva historien, men språket är så uselt att denna bok borde bannlysas. De här upprepningarna och banala meningarna ger mig krypningar. Författarens ordförråd måste vara extremt lite och fantasin känns som den tillhör en 16 åring som är i stort behov av en pojkvän.
Hoppas författaren använt sina miljoner till att gå X antal skrivkurser för skriva kan hon inte.

SteffySivA .

2014-09-25

Hade helt andra uppfattningar om vad jag trodde boken skulle vara. Till en början var den otroligt seg. Kanske för att jag förväntade mig hejdundrandes sex och passion med en gång. Visade sig vara så mycket mer än så. Jag blev otroligt positivt överraskad.Trots att jag blir störd på Anastasia flera gånger under bokens gång kunde jag inte sluta läsa och ville bara ha mer..

Linda V

2014-08-05

Fångar en direkt.

Erica S

2014-07-29

Rn riktigt rolig bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Rekommenderar varmt

Louise Olsson

2014-07-07

Blev direkt beroende!

Ewa Mattsson

2014-05-10

Skulle vilja att det fanns möjlighet att kryssa över stjärnor. På min top 5 lista över de sämsta böckerna jag läst! Dåligt språk, fjantig tonårsromantik som känns som en kopia av Twilightsagan och så tråkiga sexscener- tekniskt och ingen känsla. En bok för dem som inte har ett eget fungerande sexliv?

Maria Thärning

2014-04-21

Trots allt snusk så vill jag veta vad som händer med dessa två onormala människor.

Johanna Sand

2014-04-16

upprepande oc barnsligt språk. Förutsägbar historia som inte ens kittlade min fantasi. Mycket besviken, men inte förvånad

Lotta Berlin

2014-03-02

Jag tycker som så många andra att det är oerhört tjatigt om hur "vacker han är" och alla olika sexscener som utspelar sig. Det blir lite som Ida tidigare skrivit lika tjatigt som när Bella tjatar på om Edward i Twilight-sagan. Det hade gärna fått vara mer handling utöver sex och tjat om Anas underdånighet och Greys idioti...
Dock är jag ju nyfiken på hur han (Grey) kommer att utvecklas, har inte bestämt mig om jag ska fortsätta läsa än. Måste låta irritationen släppa först...

2014-02-19

Betyg: 3,5 av 5.

Ja, nu har jag också läst den! ;-)

Jag kunde ju inte låta bli, efter allt jag har hört och läst om trilogin ?Femtio nyanser?. Extra roligt är det ju med böcker som läsarna tycker så olika om. Om man tittar på betygen på Boktipset till exempel, så är den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen är nästan jämt fördelade med cirka tvåhundra på varje betyg från ett till fem.

Och vad tyckte jag då?

Ja, av mig får den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, väldigt lättläst, och även beroendeframkallande som många har skrivit om den. Jag ska definitivt läsa dom två andra böckerna i serien, för jag måste ju bara läsa vidare och se hur det går för huvudpersonerna.

Sen måste jag ju dock ändå säga, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite färre sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, så tycker jag att boken hade varit ännu bättre.

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha lättsam underhållning. Fast man får verkligen inte vara pryd om man läser den. ;-)

Liselotte Johansson

2014-01-11

Bland det sämsta jag lyssnat på, lyssnade på boken i Mp3 format. Då vet jag inte om uppläsaren som så försämrade boken för denna röst var så entonig och släpig så man blev trött av att höra henne. Har aldrig läst en sådan bok med så många upprepningar som denna. Vart fanns handlingen i boken? Jag störs inte av sk tantsnusk alls men inte ens denna boken kunde fängsla mig som lyssnare/läsare

Liselotte Johansson

2014-01-11

Linda L

2014-01-09

Toppen bra bok!! Har redan läst den 2 ggr!! Läser den nog en 3:e gång snart!!!

Maia Rosén

2014-01-08

Lånade denna "tant snusk" boken av en vän och erkänner att jag hade förutfattade meningar om litterär erotik...Riktigt bra bok blev positivt överraskad!.

Sofia Pobog

2013-12-25

Nu har jag tvingat mig igenom dessa omåttligt populära och sällsynt uselt skrivna böcker som bortsett från sina ms-pornografiska inslag handlar om absolut ingenting. Bara att gratulera till en av de absolut bäst marknadsförda böckerna genom tiderna.

Emelie

2013-12-11

Gillar inte alls det här att den osynliga alldagliga unga tjejen plötsligt förvandlas till en erotisk kvinna när en rik snygg man får syn på henne. Usch så ytligt. Men sen är det ju ändå något som gör att man vill veta hur det går för dem. Plus all hysteri kring boken så vill man ju gärna hänga med i diskussionerna.

Therese Lindskog

2013-12-08

Då alla i min omkrets läst denna bok (serie) och pratat om hur bra de skulle vara, fick jag lånat dem av min syster och började läsa.

Får säga att de inte levde upp till det ryktet som gick kring dem. Tyckte det saknade mycket i handling och att det kunde varit mer djup i karaktärernas historik. Men den var lätt att ta sig igenom då det är oerhört enkelt språk i den, tror att ett bätter språk hade kunnat lyfta den en del. De som läst böckerna på sve och eng, säger att den svenska översättningen är under all kritik, så skall man läsa den och inte har problem med engelska, så välj det istället....

Ida Holmén

2013-10-28

Jag läser alltid ut de serier jag påbörjat, men Fifty shades blir ett sällsynt undantag. Jag tycker inte om författarens språk och själva handlingen (finns det ens någon?) tilltalar mig inte på något som helst vis - vilket jag i för sig var medveten om redan från början. Den har varit smärtsamt uttråkande att över huvud taget avsluta och jag irriterade mig något otroligt på Anas ständigt återkommande "inner goddess" och "subconscious", liksom hennes uttryck "Holy cow/shit/fuck/crap"... Nej, den här boken har varit a total waste of time.

Maria Blomkvist

2013-10-24

Det är bortom mitt förstånd hur detta kan vara första boken i en triologi då inte ens denna första bok har en handling. Karaktärerna är totalt orealistiska, språket är fruktansvärt och jag kände flertalet tillfällen att jag ville kasta boken genom fönstret om jag ännu en gång behövde läsa om Anas "inner goddess", "subconscious" och hur hon 24/7 "is biting her lip". Det som gör mig mest upprörd med boken är dock att den beskrivs som sexig och sensuell. Vi har en kvinna som går med på saker helt bortom vad hon själv vill och är bekväm med för att hon känner att det är enda sättet att behålla sin pojkvän. Hur är detta tändande för någon? Jag har noll erfarenhet av BDSM-förhållanden men som jag har förstått det bygger de på total tillit och att båda parter ger uttryck för sin sexualitet på villkor de båda är bekväma med. Det är definitivt inte vad som illustreras i Fifty shades of Grey.

Helena Rasmusson

2013-10-03

Motsvarade inte mina förväntningar! Dåligt språk och ingen egentlig historia! Tyckte den stundtals var tråkig! Grep inte tag i mig. Trots allt blir jag nyfiken hur det ska gå för dem(blir säkert ett happy ending)! Har inte bestämt mig om jag ska läsa dom andra två böckerna. Mycket svag trea.