Fifty Shades of Grey

James, E L

| 2012

Romantic, liberating and totally addictive, this is a novel that will obsess you, possess you, and stay with you for ever. When literature student Anastasia Steele interviews successful entrepreneur Christian Grey, she finds him very attractive and deeply intimidating. Convinced that their meeting went badly, she tries to put him out of her mind - until he turns up at the store where she works part-time, and invites her out. Unworldly and innocent, Ana is shocked to find she wants this man. And, when he warns her to keep her distance, it only makes her want him more. But Grey is tormented by inner demons, and consumed by the need to control. As they embark on a passionate love affair, Ana discovers more about her own desires, as well as the dark secrets Grey keeps hidden away from public view...

Gillade den, även om den är lite platt i intrigen..

Gillade den, även om den är lite platt i intrigen..

Fastnar direkt när man börjar läsa.

Susanne Sjöholm

Alexsandra Larsson

2017-05-16

Maria S

2017-04-02

Sämsta bok på länge! Läste inte ens ut den. Detta tilltalade inte mig! Sex är inte makt och kontrollerande av andra.

Matilda Norberg

2016-06-22

Älskar den

amanda hildur

2016-04-03

Wow, vad jag har battlat med mig själv i mitt eget huvud vad gäller betygssättandet på den här boken. Jag vill alltid sätta mina betyg efter hur en bok känns. Ett högt betyg ska vara en bok som jag hela tiden vill ta upp och fortsätta läsa i, den ska helst innehålla ett problem eller karaktärer som får mig att grubbla och som får mig att vilja diskutera, eller veta mer. Jag vill att en bok känns. Däremot märker jag att ju fler böcker jag läser, desto mer kräsen blir jag, och börjar väva in även andra saker i mitt betygssättande. Jag börjar jämföra böcker med varandra. "Den är bra, men inte SÅ bra som den förra boken jag läste". Jag börjar tänka på stil och på flyt i texten. Men är en bok riktigt medryckande känslomässigt så spelar inte felstavningar någon roll. Så kändes det nämligen med Femtio nyanser. För herregud, vilken dålig korrigering som (inte) skett innan den här boken gavs ut. Felstavningar, uteblivna ord. Mail som skickas 22,10 men besvaras 19,30. ÅTERKOMMANDE. Jo jag lovar, nästan varenda mailkonversation hade olika tider för när den som skickade mailen sände dem, och när den som svarade svarade. Med den senares tidpunkt för svaret belägen INNAN det första mailet ens skickats! Som tur var räddades boken upp av karaktärspelet. Men de två kommande läser jag definitivt på engelska.

För grejen är, att jag köper Anastasias sätt att se på Grey, och se på relationen som de har. Jag var skeptisk innan (vem var inte det?), men när jag inser att hon inte bara tackar och tar emot utan faktiskt IFRÅGASÄTTER, sätter gränser och säger ifrån, blir jag trygg i att följa henne som karaktär. Jag känner med henne och för henne, och förstår verkligen varför hon på samma gång dras till, och slits ifrån, Christian Grey. Även Christian är komplex på ett trovärdigt, eggande och avskräckande sätt. Han är inte en platt karaktär, utan väldigt mångbottnad. Jag är fascinerad över hur de båda huvudkaraktärerna vävs ihop, hur deras relation omvandlas och förändras, blir omsmidd och stöpt igen flera gånger om, för att hela tiden ändå förbli passionerad, trovärdig och vacker.

Christian ÄR såklart skadad. Det måste jag skriva, för att inte helt lura folk som eventuellt läser detta, att tro att han är charmant och trevlig. Han har big issues, och är psykotisk. Att han följer efter sin flickvän, vill äga henne och tvinga henne att sluta umgås med sina vänner är problematiskt. En sådan här roman sänder ut signaler likt de från Skönheten och Odjuret, att farliga män är eggande och att de går att omvandla, bara man stannar hos dem och öser kärlek över dem. Det är såklart en farlig utgångspunkt. Samtidigt kan inte allt vara politiskt korrekt. Allt kan inte vara oklanderligt utifrån feministiska, politiska eller mänskliga grunder. Då hade inte böcker eller filmer kunnat existera över huvud taget. Och just den förvridna verkligheten är ju den man vill uppleva i böcker. Det som kanske inte fungerar på riktigt, kan väl iallafall få fungera i bokens värld. Så känner jag.

Boken lämnade mig med en extrem book hangover. Jag kan inte ens se åt någon annan bok. Jag vill läsa uppföljaren direkt och veta hur det här förhållandet kommer fortsätta. En sådan känsla uppstår endast efter en fempoängare, och en fempoängare är precis vad det är. Jag trodde aldrig jag skulle säga att jag älskar Fifty shades of Grey, men det gör jag.

Karin Löfstrand

2016-01-12

151229: Skräp egentligen men det känns som om man måste ha läst/lyssnat på denna uppmärksammade serie.

Solveig Andersson

2015-09-08

Jag läste inte ut den. Och kan inte förstå att förnedring kan vara så upphetsande för vissa.

Johan Arvidsson

2015-07-10

Jag försökte se det som ett fint fenomen eller nått sånt skit. Men nej. Läste hundra sidor och det är det sämsta tänkbara språk som går att ha. Historien är bara smygporr. Har hört att den ska bli bättre senare men just nu så kan den bara dra åt helvete.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Det som var bra tas över av det som inte var det. Oskyldig flicka möter en auktoritär pojke... Nja, det finns bättre böcker. Läser kanske tvåan för att se om det blir bättre.

jasmin lundh

2015-04-11

Bäst

Sanna T <3

2015-04-09

Nja denna var då inget för mig

jasmin lundh

2015-04-07

Älskar boken. Bästa boken jag har läst

Therese Östman

2015-03-31

Helt okej bok, men inte den bästa jag läst. Tycker språket var lite tråkigt, boken kunde kortas ner och även kapitlen, blir ganska seg med så långa kapitel. Betyg: 3

Karin Nilsson

2015-03-14

Så överskattad! Förstår inte hur denna bok kan hyllas av så många, jag blev mest bara arg och illa till mods när jag läste den. Trots det läste jag hela trilogin, och faktum är att jag tyckte de blev bättre och bättre

Inger Jonsson

2015-03-12

Hoppas verkligen att ingen flicka behövt utsätta sig för något liknande. Grey förefaller gravt stört och Anna blåögt naiv. En viss influens av Twilightböckerna tycker jag mig ana. Hoppas de andra två böckerna i serien är bättre.

Sanna

2015-02-18

Jag skulle inte rekommendera den här boken för någon som är yngre än 15 eftersom det är ganska mycket sex i den. Jag gillade den, den var verkligen beroendeframkallande. Man ville hela tiden veta vad som hände och jag ser framemot andra boken i serien. Jag kände stora liknelser med Twilight eftersom Ana precis som Bella är väldigt blyg och oskuldsfull och Christian precis som Edward är väldigt kontrollerande. När man läser den måste man tänka på att det är en historia och inte verklighet. E.L. James skrev verkligen jättebra! Det var lätt att komma in i berättelsen och gick hyfsat fort att läsa ut den.

Matilda S

2014-12-19

Spännande, mysig och lagom lättsam bok. Blev dock inte helt uppslukad av den. Den kändes inte helt övertygande för min del. Den var liksom lite för mycket av allt. Slutet lyckades dock beröra mig på djupet och jag slog ihop boken i tårar - love it!

Evelina Austen

2014-11-18

Alltså, okej jag kan förstå att man dras till själva historien, men språket är så uselt att denna bok borde bannlysas. De här upprepningarna och banala meningarna ger mig krypningar. Författarens ordförråd måste vara extremt lite och fantasin känns som den tillhör en 16 åring som är i stort behov av en pojkvän.
Hoppas författaren använt sina miljoner till att gå X antal skrivkurser för skriva kan hon inte.

Linda Dahlström

2014-10-31

Skräp, egentligen behövs inte mer kommentar än så, men jag ska utveckla. 1. Ingen som helst handling. 2. Irriterande upprepningar. 3. Kliché efter kliché. 4. Tråkiga sexscener (vilket är ganska illa i en erotisk bok). 5. Irriterande huvudperson, och Christian Grey är mest dryg. 6. Det märks att det började som Twilight fanfiction, och att likna Twilight är ingen komplimang för en bok.
Skippa den och läs något bra istället.

SteffySivA .

2014-09-25

Hade helt andra uppfattningar om vad jag trodde boken skulle vara. Till en början var den otroligt seg. Kanske för att jag förväntade mig hejdundrandes sex och passion med en gång. Visade sig vara så mycket mer än så. Jag blev otroligt positivt överraskad.Trots att jag blir störd på Anastasia flera gånger under bokens gång kunde jag inte sluta läsa och ville bara ha mer..

Linda V

2014-08-05

Fångar en direkt.

Erica S

2014-07-29

Rn riktigt rolig bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Rekommenderar varmt

Louise Olsson

2014-07-07

Blev direkt beroende!

Ewa Mattsson

2014-05-10

Skulle vilja att det fanns möjlighet att kryssa över stjärnor. På min top 5 lista över de sämsta böckerna jag läst! Dåligt språk, fjantig tonårsromantik som känns som en kopia av Twilightsagan och så tråkiga sexscener- tekniskt och ingen känsla. En bok för dem som inte har ett eget fungerande sexliv?

Maria Thärning

2014-04-21

Trots allt snusk så vill jag veta vad som händer med dessa två onormala människor.

Johanna Sand

2014-04-16

upprepande oc barnsligt språk. Förutsägbar historia som inte ens kittlade min fantasi. Mycket besviken, men inte förvånad

Lotta Berlin

2014-03-02

Jag tycker som så många andra att det är oerhört tjatigt om hur "vacker han är" och alla olika sexscener som utspelar sig. Det blir lite som Ida tidigare skrivit lika tjatigt som när Bella tjatar på om Edward i Twilight-sagan. Det hade gärna fått vara mer handling utöver sex och tjat om Anas underdånighet och Greys idioti...
Dock är jag ju nyfiken på hur han (Grey) kommer att utvecklas, har inte bestämt mig om jag ska fortsätta läsa än. Måste låta irritationen släppa först...

2014-02-19

Betyg: 3,5 av 5.

Ja, nu har jag också läst den! ;-)

Jag kunde ju inte låta bli, efter allt jag har hört och läst om trilogin ?Femtio nyanser?. Extra roligt är det ju med böcker som läsarna tycker så olika om. Om man tittar på betygen på Boktipset till exempel, så är den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen är nästan jämt fördelade med cirka tvåhundra på varje betyg från ett till fem.

Och vad tyckte jag då?

Ja, av mig får den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, väldigt lättläst, och även beroendeframkallande som många har skrivit om den. Jag ska definitivt läsa dom två andra böckerna i serien, för jag måste ju bara läsa vidare och se hur det går för huvudpersonerna.

Sen måste jag ju dock ändå säga, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite färre sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, så tycker jag att boken hade varit ännu bättre.

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha lättsam underhållning. Fast man får verkligen inte vara pryd om man läser den. ;-)

Liselotte Johansson

2014-01-11

Bland det sämsta jag lyssnat på, lyssnade på boken i Mp3 format. Då vet jag inte om uppläsaren som så försämrade boken för denna röst var så entonig och släpig så man blev trött av att höra henne. Har aldrig läst en sådan bok med så många upprepningar som denna. Vart fanns handlingen i boken? Jag störs inte av sk tantsnusk alls men inte ens denna boken kunde fängsla mig som lyssnare/läsare

Liselotte Johansson

2014-01-11

Linda L

2014-01-09

Toppen bra bok!! Har redan läst den 2 ggr!! Läser den nog en 3:e gång snart!!!

Maia Rosén

2014-01-08

Lånade denna "tant snusk" boken av en vän och erkänner att jag hade förutfattade meningar om litterär erotik...Riktigt bra bok blev positivt överraskad!.

Sofia Pobog

2013-12-25

Nu har jag tvingat mig igenom dessa omåttligt populära och sällsynt uselt skrivna böcker som bortsett från sina ms-pornografiska inslag handlar om absolut ingenting. Bara att gratulera till en av de absolut bäst marknadsförda böckerna genom tiderna.

Emelie -

2013-12-11

Gillar inte alls det här att den osynliga alldagliga unga tjejen plötsligt förvandlas till en erotisk kvinna när en rik snygg man får syn på henne. Usch så ytligt. Men sen är det ju ändå något som gör att man vill veta hur det går för dem. Plus all hysteri kring boken så vill man ju gärna hänga med i diskussionerna.

Therese Lindskog

2013-12-08

Då alla i min omkrets läst denna bok (serie) och pratat om hur bra de skulle vara, fick jag lånat dem av min syster och började läsa.

Får säga att de inte levde upp till det ryktet som gick kring dem. Tyckte det saknade mycket i handling och att det kunde varit mer djup i karaktärernas historik. Men den var lätt att ta sig igenom då det är oerhört enkelt språk i den, tror att ett bätter språk hade kunnat lyfta den en del. De som läst böckerna på sve och eng, säger att den svenska översättningen är under all kritik, så skall man läsa den och inte har problem med engelska, så välj det istället....

Ida Holmén

2013-10-28

Jag läser alltid ut de serier jag påbörjat, men Fifty shades blir ett sällsynt undantag. Jag tycker inte om författarens språk och själva handlingen (finns det ens någon?) tilltalar mig inte på något som helst vis - vilket jag i för sig var medveten om redan från början. Den har varit smärtsamt uttråkande att över huvud taget avsluta och jag irriterade mig något otroligt på Anas ständigt återkommande "inner goddess" och "subconscious", liksom hennes uttryck "Holy cow/shit/fuck/crap"... Nej, den här boken har varit a total waste of time.

Maria Blomkvist

2013-10-24

Det är bortom mitt förstånd hur detta kan vara första boken i en triologi då inte ens denna första bok har en handling. Karaktärerna är totalt orealistiska, språket är fruktansvärt och jag kände flertalet tillfällen att jag ville kasta boken genom fönstret om jag ännu en gång behövde läsa om Anas "inner goddess", "subconscious" och hur hon 24/7 "is biting her lip". Det som gör mig mest upprörd med boken är dock att den beskrivs som sexig och sensuell. Vi har en kvinna som går med på saker helt bortom vad hon själv vill och är bekväm med för att hon känner att det är enda sättet att behålla sin pojkvän. Hur är detta tändande för någon? Jag har noll erfarenhet av BDSM-förhållanden men som jag har förstått det bygger de på total tillit och att båda parter ger uttryck för sin sexualitet på villkor de båda är bekväma med. Det är definitivt inte vad som illustreras i Fifty shades of Grey.

Helena Rasmusson

2013-10-03

Motsvarade inte mina förväntningar! Dåligt språk och ingen egentlig historia! Tyckte den stundtals var tråkig! Grep inte tag i mig. Trots allt blir jag nyfiken hur det ska gå för dem(blir säkert ett happy ending)! Har inte bestämt mig om jag ska läsa dom andra två böckerna. Mycket svag trea.

Beatrice Axaeus

2013-09-25

Borde vara en överkryssad stjärna :)

Sara Frimodig

2013-09-23

"Sex-boken" kallas den, och ja, det innehåller onekligen mycket sex. Själv tyckte jag mest att den var dåligt skriven och jag irriterade mig något oändligt på Anastasias naiva inställning och hennes osäkerhet. Visst var den fångande och jag sträckläste den, mer eller mindre, men ändå inte en bok jag rekommenderar. Jag kommer inte läsa fortsättningen.

Elli H

2013-09-18

Varken bra eller dålig. I början tyckte jag att boken var väldigt kvinnoförnedrande. Huvudkaraktärerna har sex på hans villkor och hon måste lyda. Men mot slutet växte boken lite i mina ögon då de faktiskt visade att de hade känslor för varandra och han var villig att försöka ändra sig för hennes skull. Jag tror inte att jag kommer läsa fortsättningarna. Språket var inte heller det bästa, vääääldigt lättläst.

Anna Lindgren

2013-09-04

Lite för mycket av allt!

O

Olle pung

2013-09-04

Typisk tjejbok. Gillar inte serien alls.

Linda Eriksson

2013-09-04

Inte särskilt välskriven, språket är är ovanligt onyanserat. Sexscenerna blir snabbt tråkiga. Handlingen är rätt tunn.

Och trots det så sträckläste jag boken. Har svårt att sätta fingret på varför jag ändå fastnade,

Susanne Honkanen

2013-09-02

Började bra, men lite för överdrivet sedan för min smak.

Laim Laim

2013-08-13

Underbar bok..

Elias Chougui

2013-07-28

Jag måste faktiskt ärligt säga att det här var en av de absolut sämsta böckerna jag läst. Verkligen uruselt skriven.Inte värd fem öre.

Linnea Lofjärd

2013-07-08

Älskar den här serien!

2013-06-04

Barnslig och löjlig. Väldigt dåligt skriven. Inget att rekommendera!

Beata Brunner

2013-06-02

Sexistiskt skräp, dåligt språk, mycket förutsägbara handlingar, brist på nyanser, inget lämnas åt fantasin...Kiosk literatur.!

Läste lite i den när jag var på bokmässan och slog igen boken. Tilltalade mig inte alls. På sidan jag läste kändes det mest som en bok fokuserad på sex och kontroll över annan människa. Känns inte som en story värd att läsa. Hört mig för kring vänner som läst den och insett jag gjort rätt i att hoppa den. Så blir inget mer läsande av denna för min del än sidan jag läste på mässan,

Sara Åman

2013-05-29

Erotisk roman, första och andra boken mest sex, om man gillar det.. I serien gillar jag första och sista boken mest! Påminner lite om twilight-böckerna

Ida

2013-05-11

Har haft kompisar som läst ut böcker väldigt fort och sagt att speciellt första var bra. Nu har jag avslutat första boken och det har tagit mig några månader förutom sista halvan som jag läste ut nu i helgen. När jag väl läser är jag inne i berättelsen men så fort jag lägger ifrån mig boken så försvinner hela alltet från mitt medvetande. Kan vara anledning till att det har tagit sådan tid. Boken har inte haft någon dragningskraft på mig, så som en riktigt bra bok har.

Det märks att Twilight ligger till grund för denna bok. Ana är lika naiv, oskuldsfull och grubblande som Bella, dock stör jag mig mer på Ana än Bella. Ana är så skild från verkligheten man kan komma. Hon är oskuld, osäker, rodnar för minsta lilla, blyg etc. men ändå kan hon få en rik man som Grey på fall. Vad han ser hos henne? Hon har flera röster i huvudet som säger åt henne vad hon bör göra, hur hon ska reagera, hur dum hon är. Vilken funktion har dessa? Jag slutar att läsa dem rätt fort eftersom de inte tillför något.

Grey är även han en man som inte känns särskilt verklighetstrogen. Han verkar ha stora psykiska problem och ett sjukligt kontrollbehov. Han vill bestämma vad hon ska äta, när hon ska äta, vad hon ska ha för kläder, vilken bil hon ska köra, när de ska ha sex, hur de ska ha sex. Hade jag träffat en sådan hade jag snarare sprungit åt andra hållet än in i hans armar, som Ana gör.

Jag antar att folk läser denna bok för att den har fått sådan publicitet, andra läser den för sexet. Är det för det sistnämnda så finns det bättre erotikböcker. Jag ger den en två och jag kommer att läsa fortsättningen. Jag vill trots allt veta vad som händer med Ana och Christian.

Lisette Bergh

2013-05-09

Förstår inte denna boks popularitet, att man som kvinna (oskuld och allt) skulle låta sig kontrolleras på detta sätt gjorde mig bara förbannad.

Annica johansson

2013-05-08

Jättebra. Gick knappt att lägga ifrån sig boken

Jenny Majgren

2013-05-06

Tog mig månader att komma igenom boken. "/
Den börjar lockande med tappar otroligt mycket på vägen. Har sina ljuspunkter.

Jag har inte läst twilight böckerna men tyvärr sett några av filmerna och man märker, särskilt i början, att den ligger som inspiration (EL James började ju med att skriva ett fanfiction till Twiligth och sedan blev den omskriven till Fifthy Shades).

Dessutom...;
Anastasia säger väldigt ofta "Oh my" och jag kan inte låta bli att höra George Takeis röst i mitt huvud varje gång jag läser det.

Handlingen lovar stort. Språket är simpelt och huvudkaraktären tröttsamt osäker på sig själv. När och varför blev Mr Gray så betagen? Historien håller sig uppe på ytan, jag förväntade mig mer mörker och djup i karaktärerna. Ja, de ligger med varann men det berör mig inte ett spår. Språket för mina tankar till ungdomsböckerna från bokklubben Läslusen, som jag läste i 9-12 årsåldern.

Heidi T

2013-04-24

Hm...!

Insidanavenros .

2013-04-14

En berättelse i total avsaknad av psykologiskt djup, trots mitt undermedvetna hit och inre gudinna dit. Personerna saknar all särprägel och detdär som får de att bli intagande och minnesvärda. När språket inte håller måtten och man ger innehållet en chans, men upptäcker hur undermålig den är då mister man hoppet om den här boken. Av den anledningen läste jag inte mer än ett par kapitel i den (trots att jag brukar vilja ge alla böcker en chans genom att läsa klart dem).

Vill man läsa om erotik (bdsm) är det bättre att leta efter andra böcker än att läsa den här boken. Språket förstör läsupplevelsen och istället för att leva sig in i berättelsen sitter jag mest och räknar återkommande formuleringar och överflödiga beskrivningar. Slutligen är hela historien med huvudpersonerna något förutsägbart.

(Läste den på engelska)
Den får 2 för att jag av någon konstig anledning lyckades läsa hela, och ännu konstigare- svagt överväger att läsa nästa. Usch. Sämre språk får man leta efter! Karaktärerna är platta, tråkiga, irriterande och inte särskilt trovärdiga. Storyn är däremot absolut tillräckligt djup för genren (pornografi alltså). Men kvaliteten kanske är enligt rimlig förväntan av en författare som bara skrivit fan-fiction om Twilight tidigare...

Annimoure Nilsson

2013-04-02

Bättre än jag trodde, men ändå inte "bra" bra. En extra stjärna fick den för att ha eldat på erotikgenren.
"Don't bite your lip" närmare 35 gånger i en bok känns annars inte så berättelseutvecklande. ;-)

Maria Lennartsson

2013-04-01

Förstår inte populariteten. Dåligt språk, återupprepningar, dålig fantasi och tråkig.

christina gröhn

2013-03-30

Jisses, vet inte vad jag ska säga - denna läste jag ut till skillnad från twilightbok- orkade bara ett kapitel i den...
Huvudpersonen har minst fyra inre röster.... ?? Där författaren inte har någon struktur eller ordning på dem.
Och huvudpersonen är extremt osannolik och det finns ingen konsekvens från författaren ang henne heller...
Tantsnusk - ja lite i början då beskrivningarna var bra men efter några sidor blev det extremt tjatigt.
Det enda jag kan ge ett pluss för är deras email konversation som emellanåt är humoristisk, mängden sådan är dock på nivå med chattriga tonårsflickor. I övrigt innehåller faktiskt boken inte mycket mer.
Den går superfort att läsa dock.

Emma Kindholm

2013-03-23

Sträcklästes! Kunde önska lite mer av språket men är man medveten om det så är boken väldigt bra! Ibland blev beskrivningarna lite för mycket men det gjorde inte mig så mycket. Ska absolut läsa andra och tredje boken!

Anki Lektorp

2013-03-10

Jösses vilken tradig bok, förstår inte hur den här boken kan ha blivit så omtalad. Tråkig redan från början men gav det en chans och lyssnade mer än hälften men samma malande alltigenom. Kände att det skulle vara slöseri med tid att lyssna igenom hela boken.

Maria Hjelm

2013-03-03

Jag lyssnade inte klart på den, men tvivlar starkt på att betyget skulle bli högre om jag stod ut längre. Jag förstår inte var den positiva kritiken kommer från. Karaktärerna är stereotypa och tråkiga. Jag blir irriterad på dem och boken är långtråkig. Ja, det finns en historia förutom allt snusk men den är överhuvudtaget inte intressant.

Ingrid Durhem

2013-03-02

Absolut inte så bra som alla verkar tro, tantporr på hög nivå, en bok på 20 timmar och det går endast 2 veckor i hela boken... Nä, inte den bästa boken jag läst/lyssnat på, dock en rätt så duktig berättare :-)

Maria B Hansson

2013-02-27

Vilket dravel. Barbara Cartland goes S/M. Klichéer staplas på varandra. RFSU sliter förmodligen sitt hår över den hopplösa bild som ges av kvinnans sexualitet. Tvi.

Marina Trenkoska

2013-02-26

Löjlig. Kunde inte ens läsa klart den.

emmakicki

2013-02-25

En tvåa är egentligen ett alltför generöst betyg till det här taffligt skriva spektaklet. I början störde jag mig enbart på hur dåligt skriven den är (och jag är inte kräsen!) men sedan vande jag mig kanske eller så blev det helt enkelt lite bättre. Ibland mådde jag bara illa över huvudpersonerna och funderade på att sluta läsa men jag ville ändå veta hur det skulle gå. Nu är jag lite i valet och kvalet om jag ska läsa nästa bok. Tanken på att läsa ännu mer om hur Anas "inre gudinna" hjular och gör volter ger mig kväljningar. Kanske jag är redo efter att ha läst något annat emellan.

Natalia Siaulys

2013-02-24

Om ni nödvändigtvis måste läsa den här boken köp den åtminstone inte, låna istället. Pengarna ni sparar kan ni med fördel använda på att köpa en porrtidning och forskningslitteratur om genus/makt.

Eva Bill

2013-02-12

Fattar inte riktigt tjusningen, tittar under lugg och biter sig i läppen är det som händer.

Ingrid Lindblad

2013-02-10

Twilight fast med sex. Typ.

Den gav mig i alla fall ett gott skratt.

Cecilia Fredriksson

2013-02-05

Skönt att varva med lättuggat ibland, den fyller sitt syfte. Blir dock ganska ofta enormt irriterad på karaktärerna som är vansinnigt stereotypa.

Linda V

2013-02-03

Intressant bok, inte bara snusk, finns en historia bakom också.

Okay, jag läste inte många kapitel men kom igen. Hon rodnar eller är förbryllad i var och varannan mening och hennes inre monolog kallas att det är hennes undermedvetna som talar. Hjälp, vad dåligt!

Camilla Lundberg

2013-01-31

Jag tycker den är bra. Sexet blev kanske lite tjatigt, det var liksom samma. Sen att det är fel i det gramatiska eller saknar ord beror väl på översättaren och någon trött korrekturläsare.

Anna Kreissl

2013-01-28

Helt ok i början sen blev det riktigt långtråkigt. Email dialogerna var ok.

Books I love

2013-01-27

Okej, men inte mer. Karaktärerna känns överdrivna och vissa bitar i boken är väldigt utdragna. Kommer nog läsa de bägge uppföljarna men det Lär dröja!

Monica Carlsson

2013-01-26

Trodde jag bar hem en godispåse men fy farao vilken skit rent ut sagt!

Amelie Adrielsson

2013-01-25

KOM HJÄLP MIG ATT DÖ!
Rent litterärt är detta ett skämt. Sämre författande får man leta efter. Det känns som att läsa en fjortis dagbok (det är nivån på språket) och de sexuella akterna är osannolika och oinspirerande. Storyn som ligger i bakgrunden är torftig och sövande, den egentliga anledningen till att boken skrevs torde vara ett enormt behov av att sätta sina egna sexuella fantasier på pränt och tanken på att andra ska läsa dessa och evenuellt bli upphetsade.
Att den ens passerat förläggarens skrivbord och in i tryckpressarna gör det ännu mer skrattretande. Måste ha varit en riktigt sexuellt frustrerad stackare...

Julia Åkesson

2013-01-25

Spännande och sexig i början. Resten av boken är långtråkig. Anastasia är sjukt velig, vilket man tröttnar på. Ingen handling direkt. Lättläst. Lökig översättning av "dirty talket" ... Åh himmel.. Jisses... ? (Kom igen!)

Farbror Barbro

2013-01-24

löjligt dålig bok! Karaktärerna är inte trovärdiga över huvud taget

Madeleine Dovrén

2013-01-23

Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Språket är inget vidare och den blir lite trist och repetitiv mot slutet, men man vill ändå inte riktigt sluta läsa.

Jessica Nilsson

2013-01-23

Gillar denna bok. Lättläst och ger mersmak .

Helena Nielsen

2013-01-22

Tyckte boken var mycket bra och då menar jag inte sexscenerna, då jag tycker att de är överreklamerade i medier. Det är spelet mellan Ana och Grey och hans dolda förflutna som driver historien framåt.

Ola Janåker

2013-01-21

Gav den 100 sidor och även om en bok är en bok är en bok är jag nog inte riktigt i målgruppen...eller så är den bara bedrövlig. :-)

Madelene Helgesson

2013-01-18

För det mestadels trist, långdragen och med mycket upprepningar. Sexet är helt okej, men jag gillar inte sättet EL James visar upp BDSM, då hon endast verkar ha sneglat på grunderna utan att förstå BDSM-världen på ett djupare plan, och det är det som gör att jag känner att boken är lite som en förolämpning mot dem som faktiskt lever i den. Som en fanfic är den mer intressant, men som bok i sig själv faller den platt.

Anette Hökerberg

2013-01-17

Annorlunda men klart läsvärd. Kanske inte så spännande men intressant att få en inblick i den världen, hur man tänker där. Närmare än så här tror jag inte jag vill komma.
Jag kommer definitivt att läsa de andra två böckerna också.

Katarina B.

2013-01-16

Efter att ha hört andras åsikter, både vänner och det media förmedlar, överraskades jag över hur mycket mindre sexorienterad boken är än jag väntade mig. Hade väntat mig att detta skulle vara huvudstoryn och resten utfyllnad. Tycker dock att den känslomässiga historien är fängslande och för den sakens skulle skulle jag kunna tänka mig läsa del två. Dock tröttnar jag lite på den tillrättalagdhet som blir när allt sex bara är underbart, fantastiskt och ffa frekvent beskrivet. Det ger mig inget. Dessutom att Mr Grey är så stereotyp.

Agneta Rosengren

Gäsp!
Har i skrivande stund ännu inte läst igenom boken. Lär nog dröja om det nu överhuvudtaget kommer att hända.
Tog mig väl igen om en si så där 100-150 sidor men kunde inte låta bli att komma på mig själv med att ständigt ligga och snegla på en annan nyinförskaffad bok av Dean Koontz, som slogs om platsen på mitt nattduksbord. Tillslut segrade Koontz.

Kristina Algesten

2013-01-16

"Min inre gudinna" hit och dit. Störtlarvigt!

Felicia Dahlqvist

2013-01-10

En porrig version av Twilight tycker jag sammanfattar boken bra! Hon är ganska opersonlig, tråkig och även om hon har manliga beundrare är det ingen som duger förrän mr Grey dyker upp då. Han är svår, komplicerad och jättesnygg. De första 200 sidorna visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta men jag tycker att den blir bättre därefter. Även om jag vill säga att jag aldrig skulle läsa fortsättningen kan jag nog inte lova det, även om det lär dröja. Är man nyfiken på hypade böcker så läs den!

Josefin Bohman

2013-01-09

Ja lite mot mitt bättre vetande började jag läsa denna bok. Hade samma känsla som när jag försökte ta mig igenom första twilight boken, lätt illamående och i stort behov av att om jag någonsin får en dotter ska jag använda denna som avskräckande exempel.

Med det menar jag inte att jag stör mig på inslaget av BDSM utan snarare att karaktärerna är totalt intetsägande. Den kvinnliga huvudkaraktären är så blaskig och ointressant att man orkar inte med henne, den manliga karaktären är för överdriven.

Som rubriken nämner är det 2012s upptrappning av Harlequin.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Detta var det värsta skit jag läst på länge. Så uselt skrivet. Orkade inte läsa ut den. Skönt att jag inte la ner några pengar på den utan lånade den istället. Hade helst satt minusbetyg men det går ju inte.

Alex Selldin

2013-01-08

Önskar att det gick att ge böcker minus betyg. Förstår inte varför den blivit så omtalad, vill en läsa erotisk litteratur finns det andra, välskrivna verk.

Edith Jacobson

2013-01-07

Ja, det här var nog den tråkigaste boken jag någonsin har läst. Den var inte bra skriven, den hade en otroligt tråkig handling och man märker verkligen att EL James har spenderat mycket tid på att skriva fan fiction till Twilight...

Karin Jilsén

2013-01-05

Slösa inte tid med att läsa den här finns sååå många bra böcker att läsa istället!

karin svärd

2013-01-02

Skitbra. Man bara måste läsa vidare.

Alekzandra K.

2013-01-02

Hemskt. Så ofantligt uselt språk, man kan undra ifall någon korrläste denna bok över huvudtaget. Platta karaktärer, tråkig story (fanns det ens någon story?), inte sexig eller "romantisk" alls. Hur man kan benämna denna berättelse för romantisk förstår jag mig inte på. Slöseri med tiden.

2013-01-02

Vilket skräp! Språket påminner om en "Mitt Livs Novell"- berättelse (om någon minns den tidningen). Dessutom stör jag mig på Anastasias eviga velande. Urkel:-(

Helt ny typ av roman för min del, mycket erotisk, sjuk, spännande, skrämmande och romantisk. Allt på en gång. Sträckläste. Ogillar Anastacias acceptans direkt av mr Greya perversa fantasier och lekar. Men utöver det (orimligt beteende av A) var den kanon!

Sara Bentfors

2012-12-17

Lite för mycket sex och för lite handling/kärlek för min smak. Trots överdrivet många sexscener och ett ganska torftigt språk så lyckas den ändå fängsla. Längtar efter att ge mig i kast med nästa bok för att få veta mer om Greys mörka förflutna.

Cecilia Grip

2012-12-17

Den här boken sträckläste jag. Bästa boken jag läst på länge. Inte bara för sexet och det men den väl spunna tråden flyter så bra och jag nästan kan känna lukten av rå sex när jag läser. Helt enkelt en kärringbok men den bästa!! Läs om du vill ha lite njutning på egen hand hihi.

En riktig mysbok!

En riktig mysbok!

2012-12-11

Måste säga att efter ett tag så handlade bara om samma sak om om igen. Den var bra i början med skulle hända lite mer i handlingen.

Miranda X---------

2012-12-09

Motsvarade inte förväntningarna.
Mail-konversationerna huvudrollsinnehavarna har är väldigt dryga och jag vill bara bläddra förbi dem (men eftersom jag lyssnar som ljudbok kan jag dessvärre inte det)

Förresten; finns det någon i denna verkiga värld som rodnar så mycket och ofta som Anastacia Steele??! Så tröttsamt......

Anna Sandstedt

2012-12-07

Först tyckte jag att den här killen var störd,en riktig manschovenist men allteftersom jag läste boken så förstod jag att han rädsla för att tex bli berörd grundades i en traumatisk händelse från hans barndom, han vill igentligen ingenting annat bli älskad men vet inte hur han ska visa kärlek. Sexet i boken tycker jag är rätt ointressant, hade jag varit yngre kanske jag hade tyckt att det varit upphetsande, jag skulle gärna vilja läsa resten av bokserien!

Kerstin Eriksson

2012-12-06

Att det kan vara så hypat att skriva om sex år 2012...? Hade varit ungefär lika intressant om det varit en bok med utdragna beskrivningar av maträtter och kulinariska upplevelser. Lever inte upp till något av det utlovade i beskrivningen "romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande".

emilie johansson

2012-12-03

den hade varit bättre om den hade skrivits med lite finess.

Annione H

2012-12-02

Gillar den, flyter på bra och jag vill läsa vidare.

Josefine Andersson

2012-11-27

Besviken, dåligt språk och tröttsam! Det enda som var okej var mailkonversationerna.

Sussie S

2012-11-27

I´m speechless .. haha.

Julia Desdemona

2012-11-26

Sämsta boken någonsin.

2012-11-23

Har nog aldrig tidigare varit så kluven till en bok. Jag både gillade den och inte. Den blev bättre ju mer mot slutet den kom, men slutet blev lite konstigt. Störde mig på alla detaljer som kändes så tagna från Twilight (mystisk, rik och kontrollerande Adonisliknande man som spelar piano, plus klumpig, självklandrande tjej med en tystlåten fadersgestalt och en förvirrad men kärleksfull mor som skaffat ny man och bor nere i värmen) Osv. Detaljerna kan fortsätta i evighet. Även repliker känns kopierade. Det är som Twilight uppskruvad till max, i början var jag mer irriterad än mot slutet. Relaterade ofta till relationen mellan en misshandlande och kontrollerande man och den "utvalda" kvinnan. Ibland kunde greppet med "undermedvetna" och "inre gudinnan" vara lite kul men oftast var det bara irriterande. Ändå får den en tvåa och det är nog på grund av att den ganska bra beskriver hur komplex människan är. Också mycket på grund av humorn i mailavsnitten, samt relationen mellan Ana och Christian när den blev lite mer fördjupad. Desperationen gick stundvis att verkligen leva sig in i. Känslan av att vilja mer än det kanske är möjligt att åstadkomma berörde mig. Mörk berättelse. Hade varit mycket bättre om den slutat med bok ett. Vad jag förstått blir det bara värre och värre i efterkommande böcker.

PL *

2012-11-22

Som en Harlequin på steroider. Typ. Det går väldigt hett till, i princip hela tiden. Man undrar liksom; tröttnar de aldrig? Språkligt är den riktigt dålig, med fraser som upprepas hela tiden, och jag stör mig grymt på "the inner goddess" och "jeez" som förekommer på var och varannan sida. Skulle dock vara intressant att läsa boken ur Mr Grey's synvinkel. Intressant att läsa för att förstå varför den blivit så omtalad, trots att den inte är något litterärt mästerverk. Eller det är kanske just därför den blivit så hypad, för att den tilltalar den stora massan som inte kräver mycket mer.

Elina Backeby

2012-11-21

Jag förstår varför folk säger att den liknar Twilight, för det gör den och ändå inte. Jag tycker den är väldigt bra. Fast det blev lite för mycket ibland, men jag tänker fortsätta läsa serien. Det jag störde mej mest på var att de upprepa "min inre gudinna" på varannan sida.

Ja vad ska man säga. Handlingen är ju ett särskilt kapitel. Men den var otroligt lättläst och då blir det en 4.

Sara Johansson

2012-11-20

En väldigt speciell bok. E L James skriver väldigt bra, alltså t om en fika blir intressan så där blir de en fyra men för själva handlingen ca en trea. Men just av språket sugs man in och de blir betyg 3,5-4

Maria Strömqvist

2012-11-19

Oh. Herre. Gud. Jag. Dör.

Malin Palm

2012-11-18

Skäms nästan över att sätta betyg på den här. Vill en läsa erotisk litteratur finns annat, bättre.

Malin H

2012-11-18

lättsmält och underhållande. men mycket problematiskt med själva projektet: kontrollerande man, oskuldsfull flicka. rädda stora stygga vargen-projektet. hade svårt för språket, greppet med den inre gudinnan funkar inte för mig!

Thony Glans

2012-11-17

Innehåller allt vad litterära schabloner heter.

Elisabeth E

2012-11-14

Då var den här väldigt omtalade boken utläst och den går väldigt fort att läsa. Språket är lättläst och handlingen är inte heller särskilt tung. Jag tror inte ens att jag behöver berätta desto mer om vad den handlar om? I alla fall, jag hörde av min kollega att Fifty Shades of Grey från början var fanfiction på Twilight. Det märks på flera sätt:

- Christian Grey och Edward uppvisar samma stalker-tendenser. Exempel: Christian spårar hennes mobiltelefon. Edward håller koll på vilka Bella umgås med.

- Anastasia är väldigt klumpig. Det är Bella också.

- Anastasia blir nästan påkörd av en bil i början av berättelsen. Det blir Bella också. Och båda blir då räddade av Christian/Edward.

Ibland så glimtar själva berättelsen till och jag tycker att det är ganska intressant men så dyker det upp vissa irritationsmoment som jag mest troligt hade överlevt utan. Allt det här tjatet om att hon måste äta hela tiden. Jag tror inte ens att det går tre sidor mellan gångerna när Christian säger ”Eat. You must eat.” Sedan pratar han om att hon ska leva nyttigt men ordinerar henne att äta pannkakor och bacon till frukost. Ehum? En annan sak som jag (och flera andra visade det sig) stör mig på är den där inner goddess som dyker upp hela tiden. Vad är meningen med henne egentligen? Och bitandet på läppen. Så mycket som Ana biter på sin läpp så kan hon inte ha någon läpp kvar snart.

Jepp. Det var det jag störde mig mest på tror jag. Till det positiva då Jag läste ut boken och jag kommer att läsa nästa del också (mest för att den finns här hemma i bokhyllan). Jag vill veta mer om Christians dystra förflutna och hans förhållande till sina adoptivföräldrar och bror. Sedan hoppas jag att Ana slutar bita sin läpp.

Elisabeth E

2012-11-14

Inner goddess hit och dit och massa tjat om att Ana måste äta ordentligt så att hon ska orka vara med på Christians små lekar. Ibland glimtar berättelsen till men för det mesta inte.

Nadja Nygren

2012-11-11

Herregud vilken bok! Är totalt knockad.

Malin Nilsson

2012-11-10

Inget för den pryda typen, men jag fullkomligt älskar den!

Emma Björklund

2012-11-10

Har nu läst ut den första delen E.L James " klassiker" Femtio nyanser av honom. Hmm vet inte riktigt vad jag ska säga om denna bok som på ett sätt är beroendeframkallande men också lite svår att förstå, tycker jag. För mig känns det som att Anastasia inte har något "eget" liv utan bara ska vara med Christian Grey och uppfylla hans behov som jag ser det, men i själva verket är det Anastasias behov.. Konstigt. Är det bra att ha en sådan kärlek, tänker jag. Kan man inte ha bägge delarna?

Emma Björklund

2012-11-09

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna bok som handlar om ett " sexuellt maktspel" mellan Christian Grey och Anastasia Steel. På ett sätt tyckte jag att den kändes för lång, kom till sidan 400 och sen kändes det som att jag kunde läsa slutet så var jag färdig.. På ett annat plan så kändes det som att jag blev alldeles beroende av denna bok, vilket jag inte förstår varför. Kanske var det att jag inte riktigt förstod vare sig Christian och Anastasia i sina sexuella lekar, men det kanske också var det som var poängen. Jag vet inte. Får kanske fundera vidare på det, helt enkelt.

Paul Karlsson

2012-11-08

FIFTY SHADES OF GREY

Så var då äntligen första delen i E.L. James trilogi om sexuellt maktspel utläst. Nu ska jag med denna recension skriva lite om vad jag tyckte om boken. Men föst ska jag berätta lite om vad boken handlar om för de som mot all förmodan har lyckats missa det.

"Fyra nyanser av honom" som första boken heter på svenska handlar om den oskuldsfulla litteraturstudenten Anastasia Steele som hoppar in istället för sin rumskamrat då den rika och framgångsrika vd:n Christian Grey ska intervjuas till en studenttidning. Anastasia vet inte vad det är för känslor den mystiska Mr. Grey väcker hos henne. Men från deras första möte har hon en dragningskraft till honom som inte går att motstå. Detta trots att en varningsklocka ringer och att hennes rumskamrat varnar henne. Dessutom varnar Christan Grey själv henne genom att säga att hon bör hålla sig borta från honom. Det visar sig att han bär på mörka hemligheter som innefattar något i hennes ögon väldigt konstiga sexuella böjelser som bygger på kvinnlig underkastelse. Dessutom är han ett riktigt kontroll freak. Det hela blir inte heller bättre genom att Christan har samma dragningskraft till Miss Steele. Anastasia ställs nu alltså inför sitt livs största val. Ska hon gå vidare med relationen som hon har svårt att säga nej till eller bör hon lyssna på varningarna från sina vänner och sitt undermedvetna?

Jag gillade verkligen boken. Storyn känns inte helt obekant. Det är som en mer vuxen version av "Twilight" böckerna. En oskuldsfull kvinna som aldrig upplevt kärlek och förälskelse som faller för en farlig man. Skillnaden är bara den att här finns inget övernaturligt om varulvar och vampyrer. Istället bygger man på med det sexuella temat som saknades i "Twilight" böckerna. Men historien är liknande uppbyggd. Storyn utformas som en långt utdragen orgasm. 100 sidor in i boken så handlar det om åtrå och sexuell väntan för bokens huvudperson. När förspelet sedan är passerat och bokens klimax är nådd så görs det i princip inte annat än att knullas i boken. Det är bara några sidor däremellan som laddar inför varje samlag. Väldigt detaljerat, snuskigt men också romantiskt är sexscenerna beskrivna. Det märks att det är en kvinna som har skrivit boken.

Det enda man kan klaga lite på är karaktären Christian Grey. Han är lite väl stereotyp och för att heta Grey i efternamn så saknas det verkligen en gråskala i hans karaktärsdrag. Titelns syftar förvisso på nyanserna i hans förstörda psyke. Just vad som ligger till grund för de 50 gråa nyanserna kanske man får svar på i någon av de efterföljande 2 böckerna.

Men vad jag menar är att det inte finns något mellanting för Christian Grey vad gäller hans udda sexuella intressen.
Antingen köper man hela paketet eller får man inget alls. Om jag ska utgå från mig själv som blev lite nyfiken på vissa bondage grejer och annat efter att ha läst boken så tycker jag att Grey är lite väl kompromisslös. Jag skulle bara intressera mig av sådana där skumma sexgrejer om min partner skulle dela samma intresse. Så på så vis är Christian Grey ganska endimensionell. Men det kanske utvecklas i de andra två böckerna som sagt.. Anastasia Steele och många andra karaktärer fattar man tycker för direkt däremot.

Jag kan starkt rekommendera boken. När man börjat läsa den är den svår att lägga ifrån sig. Inte enbart för att man är nyfiken på de eggande sexscener som det talats om mycket i hypen kring böckerna. Man är även nyfiken på hur det ska sluta för det här ganska osannolika kärleksparet. Och när man läst sista sidan i "Fyra nyanser av honom" så längtar man verkligen efter att läsa bok 2.

Jennifer Tydén

2012-11-07

Hopplös bok, fixade bara 150 sidor...

Aida Beganovic

2012-11-01

En bra bok. När jag började läsa den var jag bara tvungen att fortsätta eftersom jag var hela tiden nyfiken på vad som kommer att hända.

Ceen E

2012-10-28

Läste boken på engelska och vill läsa de andra två..En del upprepningar och en del som jag ville hoppa över men slutet gör att jag vill läsa nästa för att se vad som händer med Grey och Ana.

Sabina T

2012-10-26

Urfånig bok. Orkade inte ens läsa klart den.

Natalie Nordström

2012-10-25

Var tvungen att få en egen uppfattning av denna hypade bok. Jag älskade inte den. Tyckte mycket i boken drygades ut till det maximala. Pga slutet känner jag mig tvingad att läsa uppföljaren. Väldigt bra snuskiga delar!

Ida Björkman

2012-10-23

Mycket speciell - men fascinerande!

Mari J

2012-10-22

Håller fullständigt med recensionen skriven av Anna Lindström (kunde inte skrivit den bättre själv). En riktig "skitbok" på ren svenska. Förtjänar inte ens en stjärna.

Maria Larsson

2012-10-22

När böcker blir överhypade lämnar de inte sällan mig med en eftersmak av besvikelse och en känsla av att vara blåst på konfekten (två bra exempel på detta är Dan Browns "Da Vinci-koden" och svenska "Hypnotisören").

Den senaste tidens stora "snackis" har varit EL James "Fifty shades"-triologi som utlovar erotisk litteratur av sällan skådat slag.

Och självklart blir jag nyfiken. Efter de senaste årens deckarvåg var kanske erotik precis det vi behövde som motvikt. Man vill ju liksom veta orsaken till att dessa böcker skapat så stor uppståndelse.

Så jag börjar läsa "Femtio nyanser av honom". Och jag läser och läser. Förvisso går det fort eftersom språket är banalt och många sidor ägnas åt mailkonversation mellan de två huvudrollsinnehavarna som bara är sidutfyllnad (kanske får EL James betalt per sida istället för ord?).

Men det händer ingenting. "Femtio nyanser av honom" är som ett långt förspel utan klimax.

Att boken inte faller mig i smaken är en sak. Det som verkligen skrämmer mig är att kvinnor på 2010-talet faktiskt finner den revolutionerande.

På den svenska upplagan har man till och med citerat recensionen från The Telegraph med orden: "Utan tvivel kommer kvinnor att diskutera den under år framöver".

Verkligen? Vad exakt är det vi kommer att diskutera? Hur man lyckas sälja 35 miljoner exemplar av dynga med hjälp av bra marknadsföring? Det har vi faktiskt varit med om förut.

"Femtio nyanser av honom" gör mig bara uttråkad och jag betvivlar starkt att jag kommer att läsa de två andra böcker i triologin - det vore bara slöseri med tid.

Vill man läsa tantsnusk rekommenderar jag istället att man dammar av gamla Jackie Collins-böcker.

Maria Larsson

554 sidor av tristess.

Synnøve Hallberg

2012-10-21

Som ljudbok va den, hmmm intressant

Nettan Holmér

2012-10-16

En uppdaterad harlequinroman. Snygg, rik man möter oerfaren ung kvinna. Han vill bestämma och hon finner sig i det. Känns det igen?

Jenny Jansson

2012-10-15

Bra bok väldigt mycket erotik med kärlek. Väntar på fortsättningen! Kan dom få varandra?

Anna Lindström

2012-10-12

Vad ska man säga? Herregud, vilken fånig bok. Eller för att använda favorituttrycket i boken: "Holy crap!". I början skrattar jag, efter ett tag blir jag mest förbannad och lite sorgsen. Över att kvinnor ska nöja sig med svin och över deras hopplösa försök att "rädda honom" (vilket man vet händer överallt i verkliga livet). Att de på direkten "Åhhh, han är så komplicerad och fucked up men lilla jag ska nog få honom på bättre tankar. Han ÄR ju lite elak men jag smälter ju så fort han säger 'Jeez, you look hot in that dress'". Dialogen är fånig och karaktärerna stereotypa: asrik, skitsnygg (tjatas det om hela tiden), dominant snubbe med mörkt inre och kontrollbehov vill äga ung, oerfaren oskuld (självklart är hon det!) som sexslav. Men vad vet jag? Det kanske är den ultimata drömmen?

Kickie Boman

2012-10-10

Ändrar mig nu, den är nog inte värd mer än en 3:a iaf... Men visst kommer jag läsa nästa också

Fatima Andersson

2012-10-09

Svaga personligheter. Tycker inte man får grepp om någon av dem. Det är mycket sex men platt och tråkigt tom en normal Harlequinroman har bättre beskrivna och medryckande sexscener!!! Den S

Carin Lundberg Papp

2012-10-08

Wow! Läs den!!

Kickie Boman

2012-10-07

Ja, jag föll för nyfikenheten och måste också jag läsa denna bok.
Svår att betygsätta... men det blev en 4 till för att den var underhållande. Tyckte bitvis att den var usel och tänkte sluta läsa... men det goda övervägde ändå

Otroligt bindande bok, ger en otrolig tankeställare för ens eget liv!

Elin Lännholm

2012-10-01

Läste boken för alla pratade om den. Inte särskilt minnesvärd, tunn historia och sexscenerna var så dåliga att jag skrattade medan jag läste. Språket ska vi inte ens tala om, tyvärr har jag en förmåga att ta över språk från böcker jag läser och av någon anledning har jag sagt "jeez, holy, crap" x antal gånger idag. Pinsamt!
Men den är lättläst och svår att lägga ifrån sig. Hoppas de två andra böckerna är bättre,

Carolina E

2012-09-27

Vissa personer tror jag bara är kritiska till den här boken "bara för att de ska vara kritiska till allt som är hypat". Jag tycker att boken fyller sitt syfte, det är underhållning. Lite som vilken kärlekstramshistoria som helst. Den mäktiga mannen och den oskyldiga kvinnan, hur många böcker har man inte läst om det?
Visst, det finns ett "Red room om pain... or pleasure?" Men BDSM, njaa..
Däremot kan jag hålla med om att språket är katastrofalt dåligt! Men det har ju aldrig hindrat folk från att tycka att en bok är bra förut.

"Chick lit med feministiska förtecken". Gud hjälpe.
Fast det är rätt kul att läsa genomusla böcker ibland. Min vän Merit har skrivit bra om boken här:

Pernilla Andersson

2012-09-26

Allför rå och för lite romantik för min smak.

Caroline Karlsson

2012-09-26

Gåshud!! Visserligen är detta på inget vis något språkligt mästerverk (språket är dåligt nyanserat), men i det här fallet kunde jag inte brytt mig mindre! Storyn är genial och aldrig förr har jag blivit så besatt av en bok att jag inte kan tänka på annat än hur jag ska få tid att läsa vidare.

Vissa har kallat det här för "tantsnusk" och "usel litteratur", men om man ser bortom de detaljerade sexscenerna finns där en väldigt viktig historia. E L James visar på hur långt människor är beredda att gå för att bli älskade... och för att få sina behov tillfredsställda!

Jenny Sjöström

2012-09-25

Lättsmält och underhållande

Karin Söder

2012-09-24

Ja ja, klart jag kommer att läsa de andra två, men var den verkligen sååå bra? Nä, inte alls. Rätt förutsägbara, men bra skriven.

Veronica Kamsten

2012-09-24

Mycket gripande kärlekshistoria som är svår att lägga ifrån sig.

Emelie A

2012-09-22

Tyckte boken började bra med ett gott flyt, men tyvärr blir man road av den här boken på helt fel sätt. Jag har läst böcker som inte klassificerades som erotik som hade betydligt bättre erotikpassager än den här boken. Dessutom vill jag börja skratta ett oroväckande stort antal gånger över att det blir så otroligt patetiskt, och löjligt med larviga kontrakt och repliker. Och om jag ser ett enda "oh my" i tryck igen under de kommande året så kommer jag förmodligen att spy. Jag anser att den enda anledningen till att det blivit ett sånt himla hallå om den här boken är S&M-sexet, för det är helt klart inte på grund utav att den är välskriven eller har realistiska karaktärer som är lätta att identifiera sig med och tycka om. Borde ha lärt mig vid det här laget att NY Times bästsäljare allt som oftast är precis samma sak som skräplitteratur.

Karin Ljung

2012-09-09

För det första får du inte vara lättgenerad ;)
Fifty Shades of Grey är lättläst, fascinerande och mkt mer än detaljerade sexscener. Det är även en bok som beskriver relationer och vad som kan hända när man träffar rätt.

Nathalie Nilsson

2012-08-23

Första boken i en triologi om en ung kvinna, Anastasia som startar ett förhållande med en rik man vid namn Christian Grey. Helt omedveten om vad hon beger sig in i och vilka mörka hemligheter som finns i Greys liv är hon som besatt av Christian Grey. Som det står på boken: Romantic, liberating and totally addictive, this is a novel that will obsess you, possess you, and stay with you forever.

Utan tvekan en bok som är välskriven väldigt formulerande och självklart sexig! Ser framemot att läsa bok nummer och två och förväntningarna är högre än på det var på denna boken.

Nathalie Nilsson

2012-08-23

Läsvärd, välskriven och fullständigt fascinerande!

Elin Cidh

2012-07-24

Det var verkligen en "Stolthet & Fördom" för 2000-talet. Det blev lite väl mycket upprepningar och utplattat på slutet. Det ska bli intressant att se hur hon ska lyckats fylla hela två böcker till. I övrigt tyckte jag om boken...

kristina Wåhlin

2012-07-19

Bra bok om man vill bryta ett mönster av endast kriminalromaner. Man får dock inte vara pryd, då de, nästintill, alldeles för många sexscenerna är väldigt detaljerande.

Pernilla Lindholm

2012-07-05

Efter att ha snabbvalt den här boken på Budapests flygplats så visste jag inte alls vad det var jag tagit mig an, bara att det var den här boken de VILLE sälja till mig eftersom den var mest skyltad. Jag irriterar mig på de platta karaktärerna och den upprepande handlingen, men eftersom den på något sätt ändå fascinerade mig kommer jag säkert läsa hela trilogin.

FranZone c",)

2012-06-28

Mycket lättläst (på engelska) men blev lite tjatig...

Cime Larsson

2012-06-25

Tyvärr så går storyn lite förlorad i och med allt sex, men den är fortfarande läsvärd.

Linda Lou

2012-04-20

Jag ville verkligen älska den här boken och var helt inriktad på det, men nä...orkade inte med de sista femtio sidorna för storyn försvann helt i allt sex (vilket var bra, absolut, men nån måtta får det vara)

Bia Sigge

2012-04-18

så jag är den första att betygsätta snuskboken för medelålders kvinnor på boktipset? är inte helt bekväm med det.
passar de som längtat efter romantisk porr. kommer säkert att hitta många läsare, inte bara kvinnor.