Fifty Shades of Grey

James, E L

| 2012

MORE THAN 100 MILLION COPIES SOLD WORLD WIDE. And, when he warns her to keep her distance, it only makes her want him more.As they embark on a passionate love affair, Ana discovers more about her own desires, as well as the dark secrets Christian keeps hidden away from public view ...

Fastnar direkt nr man brjar lsa.

urtrist

Alexsandra Larsson

2017-05-16

Maria S

2017-04-02

Smsta bok p lnge! Lste inte ens ut den. Detta tilltalade inte mig! Sex r inte makt och kontrollerande av andra.

Matilda Norberg

2016-06-22

lskar den

amanda hildur

2016-04-03

Wow, vad jag har battlat med mig sjlv i mitt eget huvud vad gller betygssttandet p den hr boken. Jag vill alltid stta mina betyg efter hur en bok knns. Ett hgt betyg ska vara en bok som jag hela tiden vill ta upp och fortstta lsa i, den ska helst innehlla ett problem eller karaktrer som fr mig att grubbla och som fr mig att vilja diskutera, eller veta mer. Jag vill att en bok knns. Dremot mrker jag att ju fler bcker jag lser, desto mer krsen blir jag, och brjar vva in ven andra saker i mitt betygssttande. Jag brjar jmfra bcker med varandra. "Den r bra, men inte S bra som den frra boken jag lste". Jag brjar tnka p stil och p flyt i texten. Men r en bok riktigt medryckande knslomssigt s spelar inte felstavningar ngon roll. S kndes det nmligen med Femtio nyanser. Fr herregud, vilken dlig korrigering som (inte) skett innan den hr boken gavs ut. Felstavningar, uteblivna ord. Mail som skickas 22,10 men besvaras 19,30. TERKOMMANDE. Jo jag lovar, nstan varenda mailkonversation hade olika tider fr nr den som skickade mailen snde dem, och nr den som svarade svarade. Med den senares tidpunkt fr svaret belgen INNAN det frsta mailet ens skickats! Som tur var rddades boken upp av karaktrspelet. Men de tv kommande lser jag definitivt p engelska.

Fr grejen r, att jag kper Anastasias stt att se p Grey, och se p relationen som de har. Jag var skeptisk innan (vem var inte det?), men nr jag inser att hon inte bara tackar och tar emot utan faktiskt IFRGASTTER, stter grnser och sger ifrn, blir jag trygg i att flja henne som karaktr. Jag knner med henne och fr henne, och frstr verkligen varfr hon p samma gng dras till, och slits ifrn, Christian Grey. ven Christian r komplex p ett trovrdigt, eggande och avskrckande stt. Han r inte en platt karaktr, utan vldigt mngbottnad. Jag r fascinerad ver hur de bda huvudkaraktrerna vvs ihop, hur deras relation omvandlas och frndras, blir omsmidd och stpt igen flera gnger om, fr att hela tiden nd frbli passionerad, trovrdig och vacker.

Christian R sklart skadad. Det mste jag skriva, fr att inte helt lura folk som eventuellt lser detta, att tro att han r charmant och trevlig. Han har big issues, och r psykotisk. Att han fljer efter sin flickvn, vill ga henne och tvinga henne att sluta umgs med sina vnner r problematiskt. En sdan hr roman snder ut signaler likt de frn Sknheten och Odjuret, att farliga mn r eggande och att de gr att omvandla, bara man stannar hos dem och ser krlek ver dem. Det r sklart en farlig utgngspunkt. Samtidigt kan inte allt vara politiskt korrekt. Allt kan inte vara oklanderligt utifrn feministiska, politiska eller mnskliga grunder. D hade inte bcker eller filmer kunnat existera ver huvud taget. Och just den frvridna verkligheten r ju den man vill uppleva i bcker. Det som kanske inte fungerar p riktigt, kan vl iallafall f fungera i bokens vrld. S knner jag.

Boken lmnade mig med en extrem book hangover. Jag kan inte ens se t ngon annan bok. Jag vill lsa uppfljaren direkt och veta hur det hr frhllandet kommer fortstta. En sdan knsla uppstr endast efter en fempongare, och en fempongare r precis vad det r. Jag trodde aldrig jag skulle sga att jag lskar Fifty shades of Grey, men det gr jag.

Karin Lfstrand

2016-01-12

151229: Skrp egentligen men det knns som om man mste ha lst/lyssnat p denna uppmrksammade serie.

Solveig Andersson

2015-09-08

Jag lste inte ut den. Och kan inte frst att frnedring kan vara s upphetsande fr vissa.

Johan Arvidsson

2015-07-10

Jag frskte se det som ett fint fenomen eller ntt snt skit. Men nej. Lste hundra sidor och det r det smsta tnkbara sprk som gr att ha. Historien r bara smygporr. Har hrt att den ska bli bttre senare men just nu s kan den bara dra t helvete.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Det som var bra tas ver av det som inte var det. Oskyldig flicka mter en auktoritr pojke... Nja, det finns bttre bcker. Lser kanske tvan fr att se om det blir bttre.

jasmin lundh

2015-04-11

Bst

Sanna T <3

2015-04-09

Nja denna var d inget fr mig

jasmin lundh

2015-04-07

lskar boken. Bsta boken jag har lst

Therese stman

2015-03-31

Helt okej bok, men inte den bsta jag lst. Tycker sprket var lite trkigt, boken kunde kortas ner och ven kapitlen, blir ganska seg med s lnga kapitel. Betyg: 3

Karin Nilsson

2015-03-14

S verskattad! Frstr inte hur denna bok kan hyllas av s mnga, jag blev mest bara arg och illa till mods nr jag lste den. Trots det lste jag hela trilogin, och faktum r att jag tyckte de blev bttre och bttre

Inger Jonsson

2015-03-12

Hoppas verkligen att ingen flicka behvt utstta sig fr ngot liknande. Grey frefaller gravt strt och Anna blgt naiv. En viss influens av Twilightbckerna tycker jag mig ana. Hoppas de andra tv bckerna i serien r bttre.

Sanna

2015-02-18

Jag skulle inte rekommendera den hr boken fr ngon som r yngre n 15 eftersom det r ganska mycket sex i den. Jag gillade den, den var verkligen beroendeframkallande. Man ville hela tiden veta vad som hnde och jag ser framemot andra boken i serien. Jag knde stora liknelser med Twilight eftersom Ana precis som Bella r vldigt blyg och oskuldsfull och Christian precis som Edward r vldigt kontrollerande. Nr man lser den mste man tnka p att det r en historia och inte verklighet. E.L. James skrev verkligen jttebra! Det var ltt att komma in i berttelsen och gick hyfsat fort att lsa ut den.

Matilda S

2014-12-19

Spännande, mysig och lagom lättsam bok. Blev dock inte helt uppslukad av den. Den kändes inte helt övertygande för min del. Den var liksom lite för mycket av allt. Slutet lyckades dock beröra mig på djupet och jag slog ihop boken i tårar - love it!

Evelina Austen

2014-11-18

Allts, okej jag kan frst att man dras till sjlva historien, men sprket r s uselt att denna bok borde bannlysas. De hr upprepningarna och banala meningarna ger mig krypningar. Frfattarens ordfrrd mste vara extremt lite och fantasin knns som den tillhr en 16 ring som r i stort behov av en pojkvn.
Hoppas frfattaren anvnt sina miljoner till att g X antal skrivkurser fr skriva kan hon inte.

Linda Dahlstrm

2014-10-31

Skrp, egentligen behvs inte mer kommentar n s, men jag ska utveckla. 1. Ingen som helst handling. 2. Irriterande upprepningar. 3. Klich efter klich. 4. Trkiga sexscener (vilket r ganska illa i en erotisk bok). 5. Irriterande huvudperson, och Christian Grey r mest dryg. 6. Det mrks att det brjade som Twilight fanfiction, och att likna Twilight r ingen komplimang fr en bok.
Skippa den och ls ngot bra istllet.

SteffySivA .

2014-09-25

Hade helt andra uppfattningar om vad jag trodde boken skulle vara. Till en brjan var den otroligt seg. Kanske fr att jag frvntade mig hejdundrandes sex och passion med en gng. Visade sig vara s mycket mer n s. Jag blev otroligt positivt verraskad.Trots att jag blir strd p Anastasia flera gnger under bokens gng kunde jag inte sluta lsa och ville bara ha mer..

Linda V

2014-08-05

Fngar en direkt.

Erica S

2014-07-29

Rn riktigt rolig bok som jag inte kunde lgga ifrn mig. Rekommenderar varmt

Louise Olsson

2014-07-07

Blev direkt beroende!

Ewa Mattsson

2014-05-10

Skulle vilja att det fanns mjlighet att kryssa ver stjrnor. P min top 5 lista ver de smsta bckerna jag lst! Dligt sprk, fjantig tonrsromantik som knns som en kopia av Twilightsagan och s trkiga sexscener- tekniskt och ingen knsla. En bok fr dem som inte har ett eget fungerande sexliv?

Maria Thrning

2014-04-21

Trots allt snusk s vill jag veta vad som hnder med dessa tv onormala mnniskor.

Johanna Sand

2014-04-16

upprepande oc barnsligt sprk. Frutsgbar historia som inte ens kittlade min fantasi. Mycket besviken, men inte frvnad

Lotta Berlin

2014-03-02

Jag tycker som s mnga andra att det r oerhrt tjatigt om hur "vacker han r" och alla olika sexscener som utspelar sig. Det blir lite som Ida tidigare skrivit lika tjatigt som nr Bella tjatar p om Edward i Twilight-sagan. Det hade grna ftt vara mer handling utver sex och tjat om Anas underdnighet och Greys idioti...
Dock r jag ju nyfiken p hur han (Grey) kommer att utvecklas, har inte bestmt mig om jag ska fortstta lsa n. Mste lta irritationen slppa frst...

2014-02-19

Betyg: 3,5 av 5.

Ja, nu har jag ocks lst den! ;-)

Jag kunde ju inte lta bli, efter allt jag har hrt och lst om trilogin ?Femtio nyanser?. Extra roligt r det ju med bcker som lsarna tycker s olika om. Om man tittar p betygen p Boktipset till exempel, s r den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen r nstan jmt frdelade med cirka tvhundra p varje betyg frn ett till fem.

Och vad tyckte jag d?

Ja, av mig fr den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, vldigt lttlst, och ven beroendeframkallande som mnga har skrivit om den. Jag ska definitivt lsa dom tv andra bckerna i serien, fr jag mste ju bara lsa vidare och se hur det gr fr huvudpersonerna.

Sen mste jag ju dock nd sga, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite frre sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, s tycker jag att boken hade varit nnu bttre.

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha lttsam underhllning. Fast man fr verkligen inte vara pryd om man lser den. ;-)

Liselotte Johansson

2014-01-11

Bland det smsta jag lyssnat p, lyssnade p boken i Mp3 format. D vet jag inte om upplsaren som s frsmrade boken fr denna rst var s entonig och slpig s man blev trtt av att hra henne. Har aldrig lst en sdan bok med s mnga upprepningar som denna. Vart fanns handlingen i boken? Jag strs inte av sk tantsnusk alls men inte ens denna boken kunde fngsla mig som lyssnare/lsare

Liselotte Johansson

2014-01-11

Linda L

2014-01-09

Toppen bra bok!! Har redan lst den 2 ggr!! Lser den nog en 3:e gng snart!!!

Maia Rosn

2014-01-08

Lnade denna "tant snusk" boken av en vn och erknner att jag hade frutfattade meningar om litterr erotik...Riktigt bra bok blev positivt verraskad!.

Sofia Pobog

2013-12-25

Nu har jag tvingat mig igenom dessa omttligt populra och sllsynt uselt skrivna bcker som bortsett frn sina ms-pornografiska inslag handlar om absolut ingenting. Bara att gratulera till en av de absolut bst marknadsfrda bckerna genom tiderna.

Emelie -

2013-12-11

Gillar inte alls det hr att den osynliga alldagliga unga tjejen pltsligt frvandlas till en erotisk kvinna nr en rik snygg man fr syn p henne. Usch s ytligt. Men sen r det ju nd ngot som gr att man vill veta hur det gr fr dem. Plus all hysteri kring boken s vill man ju grna hnga med i diskussionerna.

Therese Lindskog

2013-12-08

D alla i min omkrets lst denna bok (serie) och pratat om hur bra de skulle vara, fick jag lnat dem av min syster och brjade lsa.

Fr sga att de inte levde upp till det ryktet som gick kring dem. Tyckte det saknade mycket i handling och att det kunde varit mer djup i karaktrernas historik. Men den var ltt att ta sig igenom d det r oerhrt enkelt sprk i den, tror att ett btter sprk hade kunnat lyfta den en del. De som lst bckerna p sve och eng, sger att den svenska versttningen r under all kritik, s skall man lsa den och inte har problem med engelska, s vlj det istllet....

Ida Holmn

2013-10-28

Jag lser alltid ut de serier jag pbrjat, men Fifty shades blir ett sllsynt undantag. Jag tycker inte om frfattarens sprk och sjlva handlingen (finns det ens ngon?) tilltalar mig inte p ngot som helst vis - vilket jag i fr sig var medveten om redan frn brjan. Den har varit smrtsamt uttrkande att ver huvud taget avsluta och jag irriterade mig ngot otroligt p Anas stndigt terkommande "inner goddess" och "subconscious", liksom hennes uttryck "Holy cow/shit/fuck/crap"... Nej, den hr boken har varit a total waste of time.

Maria Blomkvist

2013-10-24

Det r bortom mitt frstnd hur detta kan vara frsta boken i en triologi d inte ens denna frsta bok har en handling. Karaktrerna r totalt orealistiska, sprket r fruktansvrt och jag knde flertalet tillfllen att jag ville kasta boken genom fnstret om jag nnu en gng behvde lsa om Anas "inner goddess", "subconscious" och hur hon 24/7 "is biting her lip". Det som gr mig mest upprrd med boken r dock att den beskrivs som sexig och sensuell. Vi har en kvinna som gr med p saker helt bortom vad hon sjlv vill och r bekvm med fr att hon knner att det r enda sttet att behlla sin pojkvn. Hur r detta tndande fr ngon? Jag har noll erfarenhet av BDSM-frhllanden men som jag har frsttt det bygger de p total tillit och att bda parter ger uttryck fr sin sexualitet p villkor de bda r bekvma med. Det r definitivt inte vad som illustreras i Fifty shades of Grey.

Helena Rasmusson

2013-10-03

Motsvarade inte mina frvntningar! Dligt sprk och ingen egentlig historia! Tyckte den stundtals var trkig! Grep inte tag i mig. Trots allt blir jag nyfiken hur det ska g fr dem(blir skert ett happy ending)! Har inte bestmt mig om jag ska lsa dom andra tv bckerna. Mycket svag trea.

Beatrice Axaeus

2013-09-25

Borde vara en verkryssad stjrna :)

Sara Frimodig

2013-09-23

"Sex-boken" kallas den, och ja, det innehller onekligen mycket sex. Sjlv tyckte jag mest att den var dligt skriven och jag irriterade mig ngot ondligt p Anastasias naiva instllning och hennes oskerhet. Visst var den fngande och jag strcklste den, mer eller mindre, men nd inte en bok jag rekommenderar. Jag kommer inte lsa fortsttningen.

Elli H

2013-09-18

Varken bra eller dlig. I brjan tyckte jag att boken var vldigt kvinnofrnedrande. Huvudkaraktrerna har sex p hans villkor och hon mste lyda. Men mot slutet vxte boken lite i mina gon d de faktiskt visade att de hade knslor fr varandra och han var villig att frska ndra sig fr hennes skull. Jag tror inte att jag kommer lsa fortsttningarna. Sprket var inte heller det bsta, vldigt lttlst.

Anna Lindgren

Lite fr mycket av allt!

O

Olle pung

2013-09-04

Typisk tjejbok. Gillar inte serien alls.

Linda Eriksson

2013-09-04

Inte srskilt vlskriven, sprket r r ovanligt onyanserat. Sexscenerna blir snabbt trkiga. Handlingen r rtt tunn.

Och trots det s strcklste jag boken. Har svrt att stta fingret p varfr jag nd fastnade,

Susanne Honkanen

2013-09-02

Brjade bra, men lite fr verdrivet sedan fr min smak.

Laim Laim

2013-08-13

Underbar bok..

Elias Chougui

2013-07-28

Jag mste faktiskt rligt sga att det hr var en av de absolut smsta bckerna jag lst. Verkligen uruselt skriven.Inte vrd fem re.

Linnea Lofjrd

2013-07-08

lskar den hr serien!

2013-06-04

Barnslig och ljlig. Vldigt dligt skriven. Inget att rekommendera!

Beata Brunner

2013-06-02

Sexistiskt skrp, dligt sprk, mycket frutsgbara handlingar, brist p nyanser, inget lmnas t fantasin...Kiosk literatur.!

Lste lite i den nr jag var p bokmssan och slog igen boken. Tilltalade mig inte alls. P sidan jag lste kndes det mest som en bok fokuserad p sex och kontroll ver annan mnniska. Knns inte som en story vrd att lsa. Hrt mig fr kring vnner som lst den och insett jag gjort rtt i att hoppa den. S blir inget mer lsande av denna fr min del n sidan jag lste p mssan,

Sara man

2013-05-29

Erotisk roman, frsta och andra boken mest sex, om man gillar det.. I serien gillar jag frsta och sista boken mest! Pminner lite om twilight-bckerna

Ida

2013-05-11

Har haft kompisar som läst ut böcker väldigt fort och sagt att speciellt första var bra. Nu har jag avslutat första boken och det har tagit mig några månader förutom sista halvan som jag läste ut nu i helgen. När jag väl läser är jag inne i berättelsen men så fort jag lägger ifrån mig boken så försvinner hela alltet från mitt medvetande. Kan vara anledning till att det har tagit sådan tid. Boken har inte haft någon dragningskraft på mig, så som en riktigt bra bok har.

Det märks att Twilight ligger till grund för denna bok. Ana är lika naiv, oskuldsfull och grubblande som Bella, dock stör jag mig mer på Ana än Bella. Ana är så skild från verkligheten man kan komma. Hon är oskuld, osäker, rodnar för minsta lilla, blyg etc. men ändå kan hon få en rik man som Grey på fall. Vad han ser hos henne? Hon har flera röster i huvudet som säger åt henne vad hon bör göra, hur hon ska reagera, hur dum hon är. Vilken funktion har dessa? Jag slutar att läsa dem rätt fort eftersom de inte tillför något.

Grey är även han en man som inte känns särskilt verklighetstrogen. Han verkar ha stora psykiska problem och ett sjukligt kontrollbehov. Han vill bestämma vad hon ska äta, när hon ska äta, vad hon ska ha för kläder, vilken bil hon ska köra, när de ska ha sex, hur de ska ha sex. Hade jag träffat en sådan hade jag snarare sprungit åt andra hållet än in i hans armar, som Ana gör.

Jag antar att folk läser denna bok för att den har fått sådan publicitet, andra läser den för sexet. Är det för det sistnämnda så finns det bättre erotikböcker. Jag ger den en två och jag kommer att läsa fortsättningen. Jag vill trots allt veta vad som händer med Ana och Christian.

Lisette Bergh

2013-05-09

Frstr inte denna boks popularitet, att man som kvinna (oskuld och allt) skulle lta sig kontrolleras p detta stt gjorde mig bara frbannad.

Annica johansson

2013-05-08

Jttebra. Gick knappt att lgga ifrn sig boken

Jenny Majgren

2013-05-06

Tog mig mnader att komma igenom boken. "/
Den brjar lockande med tappar otroligt mycket p vgen. Har sina ljuspunkter.

Jag har inte lst twilight bckerna men tyvrr sett ngra av filmerna och man mrker, srskilt i brjan, att den ligger som inspiration (EL James brjade ju med att skriva ett fanfiction till Twiligth och sedan blev den omskriven till Fifthy Shades).

Dessutom...;
Anastasia sger vldigt ofta "Oh my" och jag kan inte lta bli att hra George Takeis rst i mitt huvud varje gng jag lser det.

Ellinor Brnnstrm

2013-05-06

Handlingen lovar stort. Sprket r simpelt och huvudkaraktren trttsamt osker p sig sjlv. Nr och varfr blev Mr Gray s betagen? Historien hller sig uppe p ytan, jag frvntade mig mer mrker och djup i karaktrerna. Ja, de ligger med varann men det berr mig inte ett spr. Sprket fr mina tankar till ungdomsbckerna frn bokklubben Lslusen, som jag lste i 9-12 rsldern.

Heidi T

2013-04-24

Hm...!

Insidanavenros .

2013-04-14

En berttelse i total avsaknad av psykologiskt djup, trots mitt undermedvetna hit och inre gudinna dit. Personerna saknar all srprgel och detdr som fr de att bli intagande och minnesvrda. Nr sprket inte hller mtten och man ger innehllet en chans, men upptcker hur undermlig den r d mister man hoppet om den hr boken. Av den anledningen lste jag inte mer n ett par kapitel i den (trots att jag brukar vilja ge alla bcker en chans genom att lsa klart dem).

Vill man lsa om erotik (bdsm) r det bttre att leta efter andra bcker n att lsa den hr boken. Sprket frstr lsupplevelsen och istllet fr att leva sig in i berttelsen sitter jag mest och rknar terkommande formuleringar och verfldiga beskrivningar. Slutligen r hela historien med huvudpersonerna ngot frutsgbart.

(Lste den p engelska)
Den fr 2 fr att jag av ngon konstig anledning lyckades lsa hela, och nnu konstigare- svagt vervger att lsa nsta. Usch. Smre sprk fr man leta efter! Karaktrerna r platta, trkiga, irriterande och inte srskilt trovrdiga. Storyn r dremot absolut tillrckligt djup fr genren (pornografi allts). Men kvaliteten kanske r enligt rimlig frvntan av en frfattare som bara skrivit fan-fiction om Twilight tidigare...

Annimoure Nilsson

2013-04-02

Bttre n jag trodde, men nd inte "bra" bra. En extra stjrna fick den fr att ha eldat p erotikgenren.
"Don't bite your lip" nrmare 35 gnger i en bok knns annars inte s berttelseutvecklande. ;-)

Maria Johansson

2013-04-01

Frstr inte populariteten. Dligt sprk, terupprepningar, dlig fantasi och trkig.

christina grhn

2013-03-30

Jisses, vet inte vad jag ska sga - denna lste jag ut till skillnad frn twilightbok- orkade bara ett kapitel i den...
Huvudpersonen har minst fyra inre rster.... ?? Dr frfattaren inte har ngon struktur eller ordning p dem.
Och huvudpersonen r extremt osannolik och det finns ingen konsekvens frn frfattaren ang henne heller...
Tantsnusk - ja lite i brjan d beskrivningarna var bra men efter ngra sidor blev det extremt tjatigt.
Det enda jag kan ge ett pluss fr r deras email konversation som emellant r humoristisk, mngden sdan r dock p niv med chattriga tonrsflickor. I vrigt innehller faktiskt boken inte mycket mer.
Den gr superfort att lsa dock.

Emma Kindholm

2013-03-23

Strcklstes! Kunde nska lite mer av sprket men r man medveten om det s r boken vldigt bra! Ibland blev beskrivningarna lite fr mycket men det gjorde inte mig s mycket. Ska absolut lsa andra och tredje boken!

Anki Lektorp

2013-03-10

Jsses vilken tradig bok, frstr inte hur den hr boken kan ha blivit s omtalad. Trkig redan frn brjan men gav det en chans och lyssnade mer n hlften men samma malande alltigenom. Knde att det skulle vara slseri med tid att lyssna igenom hela boken.

Maria Hjelm

2013-03-03

Jag lyssnade inte klart p den, men tvivlar starkt p att betyget skulle bli hgre om jag stod ut lngre. Jag frstr inte var den positiva kritiken kommer frn. Karaktrerna r stereotypa och trkiga. Jag blir irriterad p dem och boken r lngtrkig. Ja, det finns en historia frutom allt snusk men den r verhuvudtaget inte intressant.

Ingrid Durhem

2013-03-02

Absolut inte s bra som alla verkar tro, tantporr p hg niv, en bok p 20 timmar och det gr endast 2 veckor i hela boken... N, inte den bsta boken jag lst/lyssnat p, dock en rtt s duktig berttare :-)

Maria B Hansson

2013-02-27

Vilket dravel. Barbara Cartland goes S/M. Klicher staplas p varandra. RFSU sliter frmodligen sitt hr ver den hopplsa bild som ges av kvinnans sexualitet. Tvi.

Marina Trenkoska

2013-02-26

Ljlig. Kunde inte ens lsa klart den.

emmakicki

2013-02-25

En tva r egentligen ett alltfr generst betyg till det hr taffligt skriva spektaklet. I brjan strde jag mig enbart p hur dligt skriven den r (och jag r inte krsen!) men sedan vande jag mig kanske eller s blev det helt enkelt lite bttre. Ibland mdde jag bara illa ver huvudpersonerna och funderade p att sluta lsa men jag ville nd veta hur det skulle g. Nu r jag lite i valet och kvalet om jag ska lsa nsta bok. Tanken p att lsa nnu mer om hur Anas "inre gudinna" hjular och gr volter ger mig kvljningar. Kanske jag r redo efter att ha lst ngot annat emellan.

Natalia Siaulys

2013-02-24

Om ni ndvndigtvis mste lsa den hr boken kp den tminstone inte, lna istllet. Pengarna ni sparar kan ni med frdel anvnda p att kpa en porrtidning och forskningslitteratur om genus/makt.

Eva Bill

2013-02-12

Fattar inte riktigt tjusningen, tittar under lugg och biter sig i lppen r det som hnder.

Ingrid Lindblad

2013-02-10

Twilight fast med sex. Typ.

Den gav mig i alla fall ett gott skratt.

Cecilia Fredriksson

2013-02-05

Sknt att varva med lttuggat ibland, den fyller sitt syfte. Blir dock ganska ofta enormt irriterad p karaktrerna som r vansinnigt stereotypa.

Linda V

2013-02-03

Intressant bok, inte bara snusk, finns en historia bakom ocks.

Okay, jag lste inte mnga kapitel men kom igen. Hon rodnar eller r frbryllad i var och varannan mening och hennes inre monolog kallas att det r hennes undermedvetna som talar. Hjlp, vad dligt!

Camilla Lundberg

2013-01-31

Jag tycker den r bra. Sexet blev kanske lite tjatigt, det var liksom samma. Sen att det r fel i det gramatiska eller saknar ord beror vl p versttaren och ngon trtt korrekturlsare.

Anna Kreissl

2013-01-28

Helt ok i brjan sen blev det riktigt lngtrkigt. Email dialogerna var ok.

Books I love

2013-01-27

Okej, men inte mer. Karaktrerna knns verdrivna och vissa bitar i boken r vldigt utdragna. Kommer nog lsa de bgge uppfljarna men det Lr drja!

Monica Carlsson

2013-01-26

Trodde jag bar hem en godispse men fy farao vilken skit rent ut sagt!

Amelie Adrielsson

2013-01-25

KOM HJLP MIG ATT D!
Rent litterrt r detta ett skmt. Smre frfattande fr man leta efter. Det knns som att lsa en fjortis dagbok (det r nivn p sprket) och de sexuella akterna r osannolika och oinspirerande. Storyn som ligger i bakgrunden r torftig och svande, den egentliga anledningen till att boken skrevs torde vara ett enormt behov av att stta sina egna sexuella fantasier p prnt och tanken p att andra ska lsa dessa och evenuellt bli upphetsade.
Att den ens passerat frlggarens skrivbord och in i tryckpressarna gr det nnu mer skrattretande. Mste ha varit en riktigt sexuellt frustrerad stackare...

Julia kesson

2013-01-25

Spnnande och sexig i brjan. Resten av boken r lngtrkig. Anastasia r sjukt velig, vilket man trttnar p. Ingen handling direkt. Lttlst. Lkig versttning av "dirty talket" ... h himmel.. Jisses... ? (Kom igen!)

Farbror Barbro

2013-01-24

ljligt dlig bok! Karaktrerna r inte trovrdiga ver huvud taget

Madeleine Dovrn

2013-01-23

Kan inte riktigt bestmma mig fr vad jag tycker. Sprket r inget vidare och den blir lite trist och repetitiv mot slutet, men man vill nd inte riktigt sluta lsa.

Jessica Nilsson

2013-01-23

Gillar denna bok. Lttlst och ger mersmak .

Helena Nielsen

2013-01-22

Tyckte boken var mycket bra och d menar jag inte sexscenerna, d jag tycker att de r verreklamerade i medier. Det r spelet mellan Ana och Grey och hans dolda frflutna som driver historien framt.

Ola Janker

2013-01-21

Gav den 100 sidor och ven om en bok r en bok r en bok r jag nog inte riktigt i mlgruppen...eller s r den bara bedrvlig. :-)

Madelene Helgesson

2013-01-18

Fr det mestadels trist, lngdragen och med mycket upprepningar. Sexet r helt okej, men jag gillar inte sttet EL James visar upp BDSM, d hon endast verkar ha sneglat p grunderna utan att frst BDSM-vrlden p ett djupare plan, och det r det som gr att jag knner att boken r lite som en frolmpning mot dem som faktiskt lever i den. Som en fanfic r den mer intressant, men som bok i sig sjlv faller den platt.

Anette Hkerberg

2013-01-17

Annorlunda men klart lsvrd. Kanske inte s spnnande men intressant att f en inblick i den vrlden, hur man tnker dr. Nrmare n s hr tror jag inte jag vill komma.
Jag kommer definitivt att lsa de andra tv bckerna ocks.

Katarina B.

2013-01-16

Efter att ha hrt andras sikter, bde vnner och det media frmedlar, verraskades jag ver hur mycket mindre sexorienterad boken r n jag vntade mig. Hade vntat mig att detta skulle vara huvudstoryn och resten utfyllnad. Tycker dock att den knslomssiga historien r fngslande och fr den sakens skulle skulle jag kunna tnka mig lsa del tv. Dock trttnar jag lite p den tillrttalagdhet som blir nr allt sex bara r underbart, fantastiskt och ffa frekvent beskrivet. Det ger mig inget. Dessutom att Mr Grey r s stereotyp.

Agneta Rosengren

Gsp!
Har i skrivande stund nnu inte lst igenom boken. Lr nog drja om det nu verhuvudtaget kommer att hnda.
Tog mig vl igen om en si s dr 100-150 sidor men kunde inte lta bli att komma p mig sjlv med att stndigt ligga och snegla p en annan nyinfrskaffad bok av Dean Koontz, som slogs om platsen p mitt nattduksbord. Tillslut segrade Koontz.

Kristina Algesten

2013-01-16

"Min inre gudinna" hit och dit. Strtlarvigt!

Felicia Dahlqvist

2013-01-10

En porrig version av Twilight tycker jag sammanfattar boken bra! Hon r ganska opersonlig, trkig och ven om hon har manliga beundrare r det ingen som duger frrn mr Grey dyker upp d. Han r svr, komplicerad och jttesnygg. De frsta 200 sidorna visste jag inte om jag skulle skratta eller grta men jag tycker att den blir bttre drefter. ven om jag vill sga att jag aldrig skulle lsa fortsttningen kan jag nog inte lova det, ven om det lr drja. r man nyfiken p hypade bcker s ls den!

Josefin Bohman

2013-01-09

Ja lite mot mitt bttre vetande brjade jag lsa denna bok. Hade samma knsla som nr jag frskte ta mig igenom frsta twilight boken, ltt illamende och i stort behov av att om jag ngonsin fr en dotter ska jag anvnda denna som avskrckande exempel.

Med det menar jag inte att jag str mig p inslaget av BDSM utan snarare att karaktrerna r totalt intetsgande. Den kvinnliga huvudkaraktren r s blaskig och ointressant att man orkar inte med henne, den manliga karaktren r fr verdriven.

Som rubriken nmner r det 2012s upptrappning av Harlequin.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Detta var det vrsta skit jag lst p lnge. S uselt skrivet. Orkade inte lsa ut den. Sknt att jag inte la ner ngra pengar p den utan lnade den istllet. Hade helst satt minusbetyg men det gr ju inte.

Alex Selldin

2013-01-08

nskar att det gick att ge bcker minus betyg. Frstr inte varfr den blivit s omtalad, vill en lsa erotisk litteratur finns det andra, vlskrivna verk.

Edith Jacobson

2013-01-07

Ja, det hr var nog den trkigaste boken jag ngonsin har lst. Den var inte bra skriven, den hade en otroligt trkig handling och man mrker verkligen att EL James har spenderat mycket tid p att skriva fan fiction till Twilight...

Karin Jilsn

2013-01-05

Slsa inte tid med att lsa den hr finns s mnga bra bcker att lsa istllet!

karin svrd

2013-01-02

Skitbra. Man bara mste lsa vidare.

Alekzandra K.

2013-01-02

Hemskt. S ofantligt uselt sprk, man kan undra ifall ngon korrlste denna bok ver huvudtaget. Platta karaktrer, trkig story (fanns det ens ngon story?), inte sexig eller "romantisk" alls. Hur man kan benmna denna berttelse fr romantisk frstr jag mig inte p. Slseri med tiden.

2013-01-02

Vilket skrp! Sprket pminner om en "Mitt Livs Novell"- berttelse (om ngon minns den tidningen). Dessutom str jag mig p Anastasias eviga velande. Urkel:-(

Helt ny typ av roman fr min del, mycket erotisk, sjuk, spnnande, skrmmande och romantisk. Allt p en gng. Strcklste. Ogillar Anastacias acceptans direkt av mr Greya perversa fantasier och lekar. Men utver det (orimligt beteende av A) var den kanon!

Sara Bentfors

2012-12-17

Lite fr mycket sex och fr lite handling/krlek fr min smak. Trots verdrivet mnga sexscener och ett ganska torftigt sprk s lyckas den nd fngsla. Lngtar efter att ge mig i kast med nsta bok fr att f veta mer om Greys mrka frflutna.

Cecilia Grip

2012-12-17

Den hr boken strcklste jag. Bsta boken jag lst p lnge. Inte bara fr sexet och det men den vl spunna trden flyter s bra och jag nstan kan knna lukten av r sex nr jag lser. Helt enkelt en krringbok men den bsta!! Ls om du vill ha lite njutning p egen hand hihi.

En riktig mysbok!

En riktig mysbok!

2012-12-11

Mste sga att efter ett tag s handlade bara om samma sak om om igen. Den var bra i brjan med skulle hnda lite mer i handlingen.

Miranda X---------

2012-12-09

Motsvarade inte frvntningarna.
Mail-konversationerna huvudrollsinnehavarna har r vldigt dryga och jag vill bara blddra frbi dem (men eftersom jag lyssnar som ljudbok kan jag dessvrre inte det)

Frresten; finns det ngon i denna verkiga vrld som rodnar s mycket och ofta som Anastacia Steele??! S trttsamt......

Anna Sandstedt

2012-12-07

Frst tyckte jag att den hr killen var strd,en riktig manschovenist men allteftersom jag lste boken s frstod jag att han rdsla fr att tex bli berrd grundades i en traumatisk hndelse frn hans barndom, han vill igentligen ingenting annat bli lskad men vet inte hur han ska visa krlek. Sexet i boken tycker jag r rtt ointressant, hade jag varit yngre kanske jag hade tyckt att det varit upphetsande, jag skulle grna vilja lsa resten av bokserien!

Kerstin Eriksson

2012-12-06

Att det kan vara s hypat att skriva om sex r 2012...? Hade varit ungefr lika intressant om det varit en bok med utdragna beskrivningar av matrtter och kulinariska upplevelser. Lever inte upp till ngot av det utlovade i beskrivningen "romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande".

emilie johansson

2012-12-03

den hade varit bttre om den hade skrivits med lite finess.

Annione H

2012-12-02

Gillar den, flyter p bra och jag vill lsa vidare.

Josefine Andersson

2012-11-27

Besviken, dligt sprk och trttsam! Det enda som var okej var mailkonversationerna.

Sussie S

2012-11-27

Im speechless .. haha.

Julia Desdemona

2012-11-26

Smsta boken ngonsin.

2012-11-23

Har nog aldrig tidigare varit så kluven till en bok. Jag både gillade den och inte. Den blev bättre ju mer mot slutet den kom, men slutet blev lite konstigt. Störde mig på alla detaljer som kändes så tagna från Twilight (mystisk, rik och kontrollerande Adonisliknande man som spelar piano, plus klumpig, självklandrande tjej med en tystlåten fadersgestalt och en förvirrad men kärleksfull mor som skaffat ny man och bor nere i värmen) Osv. Detaljerna kan fortsätta i evighet. Även repliker känns kopierade. Det är som Twilight uppskruvad till max, i början var jag mer irriterad än mot slutet. Relaterade ofta till relationen mellan en misshandlande och kontrollerande man och den "utvalda" kvinnan. Ibland kunde greppet med "undermedvetna" och "inre gudinnan" vara lite kul men oftast var det bara irriterande. Ändå får den en tvåa och det är nog på grund av att den ganska bra beskriver hur komplex människan är. Också mycket på grund av humorn i mailavsnitten, samt relationen mellan Ana och Christian när den blev lite mer fördjupad. Desperationen gick stundvis att verkligen leva sig in i. Känslan av att vilja mer än det kanske är möjligt att åstadkomma berörde mig. Mörk berättelse. Hade varit mycket bättre om den slutat med bok ett. Vad jag förstått blir det bara värre och värre i efterkommande böcker.

PL *

2012-11-22

Som en Harlequin p steroider. Typ. Det gr vldigt hett till, i princip hela tiden. Man undrar liksom; trttnar de aldrig? Sprkligt r den riktigt dlig, med fraser som upprepas hela tiden, och jag str mig grymt p "the inner goddess" och "jeez" som frekommer p var och varannan sida. Skulle dock vara intressant att lsa boken ur Mr Grey's synvinkel. Intressant att lsa fr att frst varfr den blivit s omtalad, trots att den inte r ngot litterrt msterverk. Eller det r kanske just drfr den blivit s hypad, fr att den tilltalar den stora massan som inte krver mycket mer.

Elina Backeby

2012-11-21

Jag frstr varfr folk sger att den liknar Twilight, fr det gr den och nd inte. Jag tycker den r vldigt bra. Fast det blev lite fr mycket ibland, men jag tnker fortstta lsa serien. Det jag strde mej mest p var att de upprepa "min inre gudinna" p varannan sida.

Ja vad ska man sga. Handlingen r ju ett srskilt kapitel. Men den var otroligt lttlst och d blir det en 4.

Sara Johansson

2012-11-20

En vldigt speciell bok. E L James skriver vldigt bra, allts t om en fika blir intressan s dr blir de en fyra men fr sjlva handlingen ca en trea. Men just av sprket sugs man in och de blir betyg 3,5-4

Maria Strmqvist

2012-11-19

Oh. Herre. Gud. Jag. Dr.

Malin Palm

2012-11-18

Skms nstan ver att stta betyg p den hr. Vill en lsa erotisk litteratur finns annat, bttre.

Malin H

2012-11-18

lttsmlt och underhllande. men mycket problematiskt med sjlva projektet: kontrollerande man, oskuldsfull flicka. rdda stora stygga vargen-projektet. hade svrt fr sprket, greppet med den inre gudinnan funkar inte fr mig!

Thony Glans

2012-11-17

Innehller allt vad litterra schabloner heter.

Elisabeth J

2012-11-14

D var den hr vldigt omtalade boken utlst och den gr vldigt fort att lsa. Sprket r lttlst och handlingen r inte heller srskilt tung. Jag tror inte ens att jag behver bertta desto mer om vad den handlar om? I alla fall, jag hrde av min kollega att Fifty Shades of Grey frn brjan var fanfiction p Twilight. Det mrks p flera stt:

- Christian Grey och Edward uppvisar samma stalker-tendenser. Exempel: Christian sprar hennes mobiltelefon. Edward hller koll p vilka Bella umgs med.

- Anastasia r vldigt klumpig. Det r Bella ocks.

- Anastasia blir nstan pkrd av en bil i brjan av berttelsen. Det blir Bella ocks. Och bda blir d rddade av Christian/Edward.

Ibland s glimtar sjlva berttelsen till och jag tycker att det r ganska intressant men s dyker det upp vissa irritationsmoment som jag mest troligt hade verlevt utan. Allt det hr tjatet om att hon mste ta hela tiden. Jag tror inte ens att det gr tre sidor mellan gngerna nr Christian sger Eat. You must eat. Sedan pratar han om att hon ska leva nyttigt men ordinerar henne att ta pannkakor och bacon till frukost. Ehum? En annan sak som jag (och flera andra visade det sig) str mig p r den dr inner goddess som dyker upp hela tiden. Vad r meningen med henne egentligen? Och bitandet p lppen. S mycket som Ana biter p sin lpp s kan hon inte ha ngon lpp kvar snart.

Jepp. Det var det jag strde mig mest p tror jag. Till det positiva d Jag lste ut boken och jag kommer att lsa nsta del ocks (mest fr att den finns hr hemma i bokhyllan). Jag vill veta mer om Christians dystra frflutna och hans frhllande till sina adoptivfrldrar och bror. Sedan hoppas jag att Ana slutar bita sin lpp.

Elisabeth J

2012-11-14

Inner goddess hit och dit och massa tjat om att Ana mste ta ordentligt s att hon ska orka vara med p Christians sm lekar. Ibland glimtar berttelsen till men fr det mesta inte.

Nadja Nygren

2012-11-11

Herregud vilken bok! r totalt knockad.

Malin Nilsson

2012-11-10

Inget fr den pryda typen, men jag fullkomligt lskar den!

Emma Bjrklund

2012-11-10

Har nu lst ut den frsta delen E.L James " klassiker" Femtio nyanser av honom. Hmm vet inte riktigt vad jag ska sga om denna bok som p ett stt r beroendeframkallande men ocks lite svr att frst, tycker jag. Fr mig knns det som att Anastasia inte har ngot "eget" liv utan bara ska vara med Christian Grey och uppfylla hans behov som jag ser det, men i sjlva verket r det Anastasias behov.. Konstigt. r det bra att ha en sdan krlek, tnker jag. Kan man inte ha bgge delarna?

Emma Bjrklund

2012-11-09

Jag vet inte riktigt vad jag ska sga om denna bok som handlar om ett " sexuellt maktspel" mellan Christian Grey och Anastasia Steel. P ett stt tyckte jag att den kndes fr lng, kom till sidan 400 och sen kndes det som att jag kunde lsa slutet s var jag frdig.. P ett annat plan s kndes det som att jag blev alldeles beroende av denna bok, vilket jag inte frstr varfr. Kanske var det att jag inte riktigt frstod vare sig Christian och Anastasia i sina sexuella lekar, men det kanske ocks var det som var pongen. Jag vet inte. Fr kanske fundera vidare p det, helt enkelt.

Paul Karlsson

2012-11-08

FIFTY SHADES OF GREY

S var d ntligen frsta delen i E.L. James trilogi om sexuellt maktspel utlst. Nu ska jag med denna recension skriva lite om vad jag tyckte om boken. Men fst ska jag bertta lite om vad boken handlar om fr de som mot all frmodan har lyckats missa det.

"Fyra nyanser av honom" som frsta boken heter p svenska handlar om den oskuldsfulla litteraturstudenten Anastasia Steele som hoppar in istllet fr sin rumskamrat d den rika och framgngsrika vd:n Christian Grey ska intervjuas till en studenttidning. Anastasia vet inte vad det r fr knslor den mystiska Mr. Grey vcker hos henne. Men frn deras frsta mte har hon en dragningskraft till honom som inte gr att motst. Detta trots att en varningsklocka ringer och att hennes rumskamrat varnar henne. Dessutom varnar Christan Grey sjlv henne genom att sga att hon br hlla sig borta frn honom. Det visar sig att han br p mrka hemligheter som innefattar ngot i hennes gon vldigt konstiga sexuella bjelser som bygger p kvinnlig underkastelse. Dessutom r han ett riktigt kontroll freak. Det hela blir inte heller bttre genom att Christan har samma dragningskraft till Miss Steele. Anastasia stlls nu allts infr sitt livs strsta val. Ska hon g vidare med relationen som hon har svrt att sga nej till eller br hon lyssna p varningarna frn sina vnner och sitt undermedvetna?

Jag gillade verkligen boken. Storyn knns inte helt obekant. Det r som en mer vuxen version av "Twilight" bckerna. En oskuldsfull kvinna som aldrig upplevt krlek och frlskelse som faller fr en farlig man. Skillnaden r bara den att hr finns inget vernaturligt om varulvar och vampyrer. Istllet bygger man p med det sexuella temat som saknades i "Twilight" bckerna. Men historien r liknande uppbyggd. Storyn utformas som en lngt utdragen orgasm. 100 sidor in i boken s handlar det om tr och sexuell vntan fr bokens huvudperson. Nr frspelet sedan r passerat och bokens klimax r ndd s grs det i princip inte annat n att knullas i boken. Det r bara ngra sidor dremellan som laddar infr varje samlag. Vldigt detaljerat, snuskigt men ocks romantiskt r sexscenerna beskrivna. Det mrks att det r en kvinna som har skrivit boken.

Det enda man kan klaga lite p r karaktren Christian Grey. Han r lite vl stereotyp och fr att heta Grey i efternamn s saknas det verkligen en grskala i hans karaktrsdrag. Titelns syftar frvisso p nyanserna i hans frstrda psyke. Just vad som ligger till grund fr de 50 gra nyanserna kanske man fr svar p i ngon av de efterfljande 2 bckerna.

Men vad jag menar r att det inte finns ngot mellanting fr Christian Grey vad gller hans udda sexuella intressen.
Antingen kper man hela paketet eller fr man inget alls. Om jag ska utg frn mig sjlv som blev lite nyfiken p vissa bondage grejer och annat efter att ha lst boken s tycker jag att Grey r lite vl kompromissls. Jag skulle bara intressera mig av sdana dr skumma sexgrejer om min partner skulle dela samma intresse. S p s vis r Christian Grey ganska endimensionell. Men det kanske utvecklas i de andra tv bckerna som sagt.. Anastasia Steele och mnga andra karaktrer fattar man tycker fr direkt dremot.

Jag kan starkt rekommendera boken. Nr man brjat lsa den r den svr att lgga ifrn sig. Inte enbart fr att man r nyfiken p de eggande sexscener som det talats om mycket i hypen kring bckerna. Man r ven nyfiken p hur det ska sluta fr det hr ganska osannolika krleksparet. Och nr man lst sista sidan i "Fyra nyanser av honom" s lngtar man verkligen efter att lsa bok 2.

Jennifer Tydn

2012-11-07

Hoppls bok, fixade bara 150 sidor...

Aida Beganovic

2012-11-01

En bra bok. Nr jag brjade lsa den var jag bara tvungen att fortstta eftersom jag var hela tiden nyfiken p vad som kommer att hnda.

Ceen E

2012-10-28

Lste boken p engelska och vill lsa de andra tv..En del upprepningar och en del som jag ville hoppa ver men slutet gr att jag vill lsa nsta fr att se vad som hnder med Grey och Ana.

Sabina T

2012-10-26

Urfnig bok. Orkade inte ens lsa klart den.

Natalie Nordstrm

2012-10-25

Var tvungen att f en egen uppfattning av denna hypade bok. Jag lskade inte den. Tyckte mycket i boken drygades ut till det maximala. Pga slutet knner jag mig tvingad att lsa uppfljaren. Vldigt bra snuskiga delar!

Ida Bjrkman

2012-10-23

Mycket speciell - men fascinerande!

Mari J

2012-10-22

Hller fullstndigt med recensionen skriven av Anna Lindstrm (kunde inte skrivit den bttre sjlv). En riktig "skitbok" p ren svenska. Frtjnar inte ens en stjrna.

Maria Larsson

2012-10-22

Nr bcker blir verhypade lmnar de inte sllan mig med en eftersmak av besvikelse och en knsla av att vara blst p konfekten (tv bra exempel p detta r Dan Browns "Da Vinci-koden" och svenska "Hypnotisren").

Den senaste tidens stora "snackis" har varit EL James "Fifty shades"-triologi som utlovar erotisk litteratur av sllan skdat slag.

Och sjlvklart blir jag nyfiken. Efter de senaste rens deckarvg var kanske erotik precis det vi behvde som motvikt. Man vill ju liksom veta orsaken till att dessa bcker skapat s stor uppstndelse.

S jag brjar lsa "Femtio nyanser av honom". Och jag lser och lser. Frvisso gr det fort eftersom sprket r banalt och mnga sidor gnas t mailkonversation mellan de tv huvudrollsinnehavarna som bara r sidutfyllnad (kanske fr EL James betalt per sida istllet fr ord?).

Men det hnder ingenting. "Femtio nyanser av honom" r som ett lngt frspel utan klimax.

Att boken inte faller mig i smaken r en sak. Det som verkligen skrmmer mig r att kvinnor p 2010-talet faktiskt finner den revolutionerande.

P den svenska upplagan har man till och med citerat recensionen frn The Telegraph med orden: "Utan tvivel kommer kvinnor att diskutera den under r framver".

Verkligen? Vad exakt r det vi kommer att diskutera? Hur man lyckas slja 35 miljoner exemplar av dynga med hjlp av bra marknadsfring? Det har vi faktiskt varit med om frut.

"Femtio nyanser av honom" gr mig bara uttrkad och jag betvivlar starkt att jag kommer att lsa de tv andra bcker i triologin - det vore bara slseri med tid.

Vill man lsa tantsnusk rekommenderar jag istllet att man dammar av gamla Jackie Collins-bcker.

Maria Larsson

554 sidor av tristess.

Synnve Hallberg

2012-10-21

Som ljudbok va den, hmmm intressant

Nettan Holmr

2012-10-16

En uppdaterad harlequinroman. Snygg, rik man mter oerfaren ung kvinna. Han vill bestmma och hon finner sig i det. Knns det igen?

Jenny Jansson

2012-10-15

Bra bok vldigt mycket erotik med krlek. Vntar p fortsttningen! Kan dom f varandra?

Anna Lindstrm

2012-10-12

Vad ska man sga? Herregud, vilken fnig bok. Eller fr att anvnda favorituttrycket i boken: "Holy crap!". I brjan skrattar jag, efter ett tag blir jag mest frbannad och lite sorgsen. ver att kvinnor ska nja sig med svin och ver deras hopplsa frsk att "rdda honom" (vilket man vet hnder verallt i verkliga livet). Att de p direkten "hhh, han r s komplicerad och fucked up men lilla jag ska nog f honom p bttre tankar. Han R ju lite elak men jag smlter ju s fort han sger 'Jeez, you look hot in that dress'". Dialogen r fnig och karaktrerna stereotypa: asrik, skitsnygg (tjatas det om hela tiden), dominant snubbe med mrkt inre och kontrollbehov vill ga ung, oerfaren oskuld (sjlvklart r hon det!) som sexslav. Men vad vet jag? Det kanske r den ultimata drmmen?

Kickie Boman

2012-10-10

ndrar mig nu, den r nog inte vrd mer n en 3:a iaf... Men visst kommer jag lsa nsta ocks

Fatima Andersson

2012-10-09

Svaga personligheter. Tycker inte man fr grepp om ngon av dem. Det r mycket sex men platt och trkigt tom en normal Harlequinroman har bttre beskrivna och medryckande sexscener!!! Den S

Carin Lundberg Papp

2012-10-08

Wow! Ls den!!

Kickie Boman

2012-10-07

Ja, jag fll fr nyfikenheten och mste ocks jag lsa denna bok.
Svr att betygstta... men det blev en 4 till fr att den var underhllande. Tyckte bitvis att den var usel och tnkte sluta lsa... men det goda vervgde nd

Otroligt bindande bok, ger en otrolig tankestllare fr ens eget liv!

Elin Lnnholm

2012-10-01

Lste boken fr alla pratade om den. Inte srskilt minnesvrd, tunn historia och sexscenerna var s dliga att jag skrattade medan jag lste. Sprket ska vi inte ens tala om, tyvrr har jag en frmga att ta ver sprk frn bcker jag lser och av ngon anledning har jag sagt "jeez, holy, crap" x antal gnger idag. Pinsamt!
Men den r lttlst och svr att lgga ifrn sig. Hoppas de tv andra bckerna r bttre,

Carolina E

2012-09-27

Vissa personer tror jag bara r kritiska till den hr boken "bara fr att de ska vara kritiska till allt som r hypat". Jag tycker att boken fyller sitt syfte, det r underhllning. Lite som vilken krlekstramshistoria som helst. Den mktiga mannen och den oskyldiga kvinnan, hur mnga bcker har man inte lst om det?
Visst, det finns ett "Red room om pain... or pleasure?" Men BDSM, njaa..
Dremot kan jag hlla med om att sprket r katastrofalt dligt! Men det har ju aldrig hindrat folk frn att tycka att en bok r bra frut.

"Chick lit med feministiska frtecken". Gud hjlpe.
Fast det r rtt kul att lsa genomusla bcker ibland. Min vn Merit har skrivit bra om boken hr:

Pernilla Andersson

2012-09-26

Allfr r och fr lite romantik fr min smak.

Caroline Karlsson

2012-09-26

Gshud!! Visserligen r detta p inget vis ngot sprkligt msterverk (sprket r dligt nyanserat), men i det hr fallet kunde jag inte brytt mig mindre! Storyn r genial och aldrig frr har jag blivit s besatt av en bok att jag inte kan tnka p annat n hur jag ska f tid att lsa vidare.

Vissa har kallat det hr fr "tantsnusk" och "usel litteratur", men om man ser bortom de detaljerade sexscenerna finns dr en vldigt viktig historia. E L James visar p hur lngt mnniskor r beredda att g fr att bli lskade... och fr att f sina behov tillfredsstllda!

Jenny Sjstrm

2012-09-25

Lttsmlt och underhllande

Karin Sder

2012-09-24

Ja ja, klart jag kommer att lsa de andra tv, men var den verkligen s bra? N, inte alls. Rtt frutsgbara, men bra skriven.

Veronica Kamsten

2012-09-24

Mycket gripande krlekshistoria som r svr att lgga ifrn sig.

Emelie A

2012-09-22

Tyckte boken brjade bra med ett gott flyt, men tyvrr blir man road av den hr boken p helt fel stt. Jag har lst bcker som inte klassificerades som erotik som hade betydligt bttre erotikpassager n den hr boken. Dessutom vill jag brja skratta ett orovckande stort antal gnger ver att det blir s otroligt patetiskt, och ljligt med larviga kontrakt och repliker. Och om jag ser ett enda "oh my" i tryck igen under de kommande ret s kommer jag frmodligen att spy. Jag anser att den enda anledningen till att det blivit ett snt himla hall om den hr boken r S&M-sexet, fr det r helt klart inte p grund utav att den r vlskriven eller har realistiska karaktrer som r ltta att identifiera sig med och tycka om. Borde ha lrt mig vid det hr laget att NY Times bstsljare allt som oftast r precis samma sak som skrplitteratur.

Karin Ljung

2012-09-09

Fr det frsta fr du inte vara lttgenerad ;)
Fifty Shades of Grey r lttlst, fascinerande och mkt mer n detaljerade sexscener. Det r ven en bok som beskriver relationer och vad som kan hnda nr man trffar rtt.

Nathalie Nilsson

2012-08-23

Frsta boken i en triologi om en ung kvinna, Anastasia som startar ett frhllande med en rik man vid namn Christian Grey. Helt omedveten om vad hon beger sig in i och vilka mrka hemligheter som finns i Greys liv r hon som besatt av Christian Grey. Som det str p boken: Romantic, liberating and totally addictive, this is a novel that will obsess you, possess you, and stay with you forever.

Utan tvekan en bok som r vlskriven vldigt formulerande och sjlvklart sexig! Ser framemot att lsa bok nummer och tv och frvntningarna r hgre n p det var p denna boken.

Nathalie Nilsson

2012-08-23

Lsvrd, vlskriven och fullstndigt fascinerande!

Elin Cidh

2012-07-24

Det var verkligen en "Stolthet & Frdom" fr 2000-talet. Det blev lite vl mycket upprepningar och utplattat p slutet. Det ska bli intressant att se hur hon ska lyckats fylla hela tv bcker till. I vrigt tyckte jag om boken...

kristina Whlin

2012-07-19

Bra bok om man vill bryta ett mnster av endast kriminalromaner. Man fr dock inte vara pryd, d de, nstintill, alldeles fr mnga sexscenerna r vldigt detaljerande.

Pernilla Lindholm

2012-07-05

Efter att ha snabbvalt den hr boken p Budapests flygplats s visste jag inte alls vad det var jag tagit mig an, bara att det var den hr boken de VILLE slja till mig eftersom den var mest skyltad. Jag irriterar mig p de platta karaktrerna och den upprepande handlingen, men eftersom den p ngot stt nd fascinerade mig kommer jag skert lsa hela trilogin.

FranZone c",)

2012-06-28

Mycket lttlst (p engelska) men blev lite tjatig...

Cime Larsson

2012-06-25

Tyvrr s gr storyn lite frlorad i och med allt sex, men den r fortfarande lsvrd.

Linda Lou

2012-04-20

Jag ville verkligen lska den hr boken och var helt inriktad p det, men n...orkade inte med de sista femtio sidorna fr storyn frsvann helt i allt sex (vilket var bra, absolut, men nn mtta fr det vara)

Bia Sigge

2012-04-18

s jag r den frsta att betygstta snuskboken fr medellders kvinnor p boktipset? r inte helt bekvm med det.
passar de som lngtat efter romantisk porr. kommer skert att hitta mnga lsare, inte bara kvinnor.