Fifty Shades of Grey

James, E L

| 2012

Romantic, liberating and totally addictive, this is a novel that will obsess you, possess you, and stay with you for ever. When literature student Anastasia Steele interviews successful entrepreneur Christian Grey, she finds him very attractive and deeply intimidating. Convinced that their meeting went badly, she tries to put him out of her mind - until he turns up at the store where she works part-time, and invites her out. Unworldly and innocent, Ana is shocked to find she wants this man. And, when he warns her to keep her distance, it only makes her want him more. But Grey is tormented by inner demons, and consumed by the need to control. As they embark on a passionate love affair, Ana discovers more about her own desires, as well as the dark secrets Grey keeps hidden away from public view...

Skapa konto f鰎 att s鋞ta betyg och recensera b鯿ker

Matilda Norberg

2016-06-22

膌skar den

amanda hildur

2016-04-03

Wow, vad jag har battlat med mig sj鋖v i mitt eget huvud vad g鋖ler betygss鋞tandet p den h鋜 boken. Jag vill alltid s鋞ta mina betyg efter hur en bok k鋘ns. Ett h鰃t betyg ska vara en bok som jag hela tiden vill ta upp och forts鋞ta l鋝a i, den ska helst inneh錶la ett problem eller karakt鋜er som f錼 mig att grubbla och som f錼 mig att vilja diskutera, eller veta mer. Jag vill att en bok k鋘ns. D鋜emot m鋜ker jag att ju fler b鯿ker jag l鋝er, desto mer kr鋝en blir jag, och b鰎jar v鋠a in 鋠en andra saker i mitt betygss鋞tande. Jag b鰎jar j鋗f鰎a b鯿ker med varandra. "Den 鋜 bra, men inte S bra som den f鰎ra boken jag l鋝te". Jag b鰎jar t鋘ka p stil och p flyt i texten. Men 鋜 en bok riktigt medryckande k鋘slom鋝sigt s spelar inte felstavningar n錱on roll. S k鋘des det n鋗ligen med Femtio nyanser. F鰎 herregud, vilken d錶ig korrigering som (inte) skett innan den h鋜 boken gavs ut. Felstavningar, uteblivna ord. Mail som skickas 22,10 men besvaras 19,30. 臫ERKOMMANDE. Jo jag lovar, n鋝tan varenda mailkonversation hade olika tider f鰎 n鋜 den som skickade mailen s鋘de dem, och n鋜 den som svarade svarade. Med den senares tidpunkt f鰎 svaret bel鋑en INNAN det f鰎sta mailet ens skickats! Som tur var r鋎dades boken upp av karakt鋜spelet. Men de tv kommande l鋝er jag definitivt p engelska.

F鰎 grejen 鋜, att jag k鰌er Anastasias s鋞t att se p Grey, och se p relationen som de har. Jag var skeptisk innan (vem var inte det?), men n鋜 jag inser att hon inte bara tackar och tar emot utan faktiskt IFR臛AS腡TER, s鋞ter gr鋘ser och s鋑er ifr錸, blir jag trygg i att f鰈ja henne som karakt鋜. Jag k鋘ner med henne och f鰎 henne, och f鰎st錼 verkligen varf鰎 hon p samma g錸g dras till, och slits ifr錸, Christian Grey. 膙en Christian 鋜 komplex p ett trov鋜digt, eggande och avskr鋍kande s鋞t. Han 鋜 inte en platt karakt鋜, utan v鋖digt m錸gbottnad. Jag 鋜 fascinerad 鰒er hur de b錮a huvudkarakt鋜erna v鋠s ihop, hur deras relation omvandlas och f鰎鋘dras, blir omsmidd och st鰌t igen flera g錸ger om, f鰎 att hela tiden 鋘d f鰎bli passionerad, trov鋜dig och vacker.

Christian 腞 s錵lart skadad. Det m錽te jag skriva, f鰎 att inte helt lura folk som eventuellt l鋝er detta, att tro att han 鋜 charmant och trevlig. Han har big issues, och 鋜 psykotisk. Att han f鰈jer efter sin flickv鋘, vill 鋑a henne och tvinga henne att sluta umg錽 med sina v鋘ner 鋜 problematiskt. En s錮an h鋜 roman s鋘der ut signaler likt de fr錸 Sk鰊heten och Odjuret, att farliga m鋘 鋜 eggande och att de g錼 att omvandla, bara man stannar hos dem och 鰏er k鋜lek 鰒er dem. Det 鋜 s錵lart en farlig utg錸gspunkt. Samtidigt kan inte allt vara politiskt korrekt. Allt kan inte vara oklanderligt utifr錸 feministiska, politiska eller m鋘skliga grunder. D hade inte b鯿ker eller filmer kunnat existera 鰒er huvud taget. Och just den f鰎vridna verkligheten 鋜 ju den man vill uppleva i b鯿ker. Det som kanske inte fungerar p riktigt, kan v鋖 iallafall f fungera i bokens v鋜ld. S k鋘ner jag.

Boken l鋗nade mig med en extrem book hangover. Jag kan inte ens se 錿 n錱on annan bok. Jag vill l鋝a uppf鰈jaren direkt och veta hur det h鋜 f鰎h錶landet kommer forts鋞ta. En s錮an k鋘sla uppst錼 endast efter en fempo鋘gare, och en fempo鋘gare 鋜 precis vad det 鋜. Jag trodde aldrig jag skulle s鋑a att jag 鋖skar Fifty shades of Grey, men det g鰎 jag.

Karin L鰂strand

2016-01-12

151229: Skr鋚 egentligen men det k鋘ns som om man m錽te ha l鋝t/lyssnat p denna uppm鋜ksammade serie.

Solveig Andersson

2015-09-08

Jag l鋝te inte ut den. Och kan inte f鰎st att f鰎nedring kan vara s upphetsande f鰎 vissa.

Johan Arvidsson

2015-07-10

Jag f鰎s鰇te se det som ett fint fenomen eller n錿t s錸t skit. Men nej. L鋝te hundra sidor och det 鋜 det s鋗sta t鋘kbara spr錵 som g錼 att ha. Historien 鋜 bara smygporr. Har h鰎t att den ska bli b鋞tre senare men just nu s kan den bara dra 錿 helvete.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Det som var bra tas 鰒er av det som inte var det. Oskyldig flicka m鰐er en auktorit鋜 pojke... Nja, det finns b鋞tre b鯿ker. L鋝er kanske tv錫n f鰎 att se om det blir b鋞tre.

Anders Zorn

2015-05-22

G鋝p

jasmin lundh

2015-04-11

B鋝t

Sanna T <3

2015-04-09

Nja denna var d inget f鰎 mig

jasmin lundh

2015-04-07

膌skar boken. B鋝ta boken jag har l鋝t

Therese 謘tman

2015-03-31

Helt okej bok, men inte den b鋝ta jag l鋝t. Tycker spr錵et var lite tr錵igt, boken kunde kortas ner och 鋠en kapitlen, blir ganska seg med s l錸ga kapitel. Betyg: 3

Karin Nilsson

2015-03-14

S 鰒erskattad! F鰎st錼 inte hur denna bok kan hyllas av s m錸ga, jag blev mest bara arg och illa till mods n鋜 jag l鋝te den. Trots det l鋝te jag hela trilogin, och faktum 鋜 att jag tyckte de blev b鋞tre och b鋞tre

Inger Jonsson

2015-03-12

Hoppas verkligen att ingen flicka beh鰒t uts鋞ta sig f鰎 n錱ot liknande. Grey f鰎efaller gravt st鰎t och Anna bl弼gt naiv. En viss influens av Twilightb鯿kerna tycker jag mig ana. Hoppas de andra tv b鯿kerna i serien 鋜 b鋞tre.

Sanna

2015-02-18

Jag skulle inte rekommendera den h鋜 boken f鰎 n錱on som 鋜 yngre 鋘 15 eftersom det 鋜 ganska mycket sex i den. Jag gillade den, den var verkligen beroendeframkallande. Man ville hela tiden veta vad som h鋘de och jag ser framemot andra boken i serien. Jag k鋘de stora liknelser med Twilight eftersom Ana precis som Bella 鋜 v鋖digt blyg och oskuldsfull och Christian precis som Edward 鋜 v鋖digt kontrollerande. N鋜 man l鋝er den m錽te man t鋘ka p att det 鋜 en historia och inte verklighet. E.L. James skrev verkligen j鋞tebra! Det var l鋞t att komma in i ber鋞telsen och gick hyfsat fort att l鋝a ut den.

Matilda S

2014-12-19

Sp盲nnande, mysig och lagom l盲ttsam bok. Blev dock inte helt uppslukad av den. Den k盲ndes inte helt 枚vertygande f枚r min del. Den var liksom lite f枚r mycket av allt. Slutet lyckades dock ber枚ra mig p氓 djupet och jag slog ihop boken i t氓rar - love it!

Evelina Austen

2014-11-18

Allts, okej jag kan f鰎st att man dras till sj鋖va historien, men spr錵et 鋜 s uselt att denna bok borde bannlysas. De h鋜 upprepningarna och banala meningarna ger mig krypningar. F鰎fattarens ordf鰎r錮 m錽te vara extremt lite och fantasin k鋘ns som den tillh鰎 en 16 錼ing som 鋜 i stort behov av en pojkv鋘.
Hoppas f鰎fattaren anv鋘t sina miljoner till att g X antal skrivkurser f鰎 skriva kan hon inte.

Linda Dahlstr鰉

2014-10-31

Skr鋚, egentligen beh鰒s inte mer kommentar 鋘 s, men jag ska utveckla. 1. Ingen som helst handling. 2. Irriterande upprepningar. 3. Klich efter klich. 4. Tr錵iga sexscener (vilket 鋜 ganska illa i en erotisk bok). 5. Irriterande huvudperson, och Christian Grey 鋜 mest dryg. 6. Det m鋜ks att det b鰎jade som Twilight fanfiction, och att likna Twilight 鋜 ingen komplimang f鰎 en bok.
Skippa den och l鋝 n錱ot bra ist鋖let.

SteffySivA .

2014-09-25

Hade helt andra uppfattningar om vad jag trodde boken skulle vara. Till en b鰎jan var den otroligt seg. Kanske f鰎 att jag f鰎v鋘tade mig hejdundrandes sex och passion med en g錸g. Visade sig vara s mycket mer 鋘 s. Jag blev otroligt positivt 鰒erraskad.Trots att jag blir st鰎d p Anastasia flera g錸ger under bokens g錸g kunde jag inte sluta l鋝a och ville bara ha mer..

Linda V

2014-08-05

F錸gar en direkt.

Erica S

2014-07-29

Rn riktigt rolig bok som jag inte kunde l鋑ga ifr錸 mig. Rekommenderar varmt

Louise Olsson

2014-07-07

Blev direkt beroende!

Ewa Mattsson

2014-05-10

Skulle vilja att det fanns m鰆lighet att kryssa 鰒er stj鋜nor. P min top 5 lista 鰒er de s鋗sta b鯿kerna jag l鋝t! D錶igt spr錵, fjantig ton錼sromantik som k鋘ns som en kopia av Twilightsagan och s tr錵iga sexscener- tekniskt och ingen k鋘sla. En bok f鰎 dem som inte har ett eget fungerande sexliv?

Maria Th鋜ning

2014-04-21

Trots allt snusk s vill jag veta vad som h鋘der med dessa tv onormala m鋘niskor.

Johanna Sand

2014-04-16

upprepande oc barnsligt spr錵. F鰎uts鋑bar historia som inte ens kittlade min fantasi. Mycket besviken, men inte f鰎v錸ad

Lotta Berlin

2014-03-02

Jag tycker som s m錸ga andra att det 鋜 oerh鰎t tjatigt om hur "vacker han 鋜" och alla olika sexscener som utspelar sig. Det blir lite som Ida tidigare skrivit lika tjatigt som n鋜 Bella tjatar p om Edward i Twilight-sagan. Det hade g鋜na f錿t vara mer handling ut鰒er sex och tjat om Anas underd錸ighet och Greys idioti...
Dock 鋜 jag ju nyfiken p hur han (Grey) kommer att utvecklas, har inte best鋗t mig om jag ska forts鋞ta l鋝a 鋘. M錽te l錿a irritationen sl鋚pa f鰎st...

2014-02-19

Betyg: 3,5 av 5.

Ja, nu har jag ocks l鋝t den! ;-)

Jag kunde ju inte l錿a bli, efter allt jag har h鰎t och l鋝t om trilogin ?Femtio nyanser?. Extra roligt 鋜 det ju med b鯿ker som l鋝arna tycker s olika om. Om man tittar p betygen p Boktipset till exempel, s 鋜 den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen 鋜 n鋝tan j鋗t f鰎delade med cirka tv録undra p varje betyg fr錸 ett till fem.

Och vad tyckte jag d?

Ja, av mig f錼 den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, v鋖digt l鋞tl鋝t, och 鋠en beroendeframkallande som m錸ga har skrivit om den. Jag ska definitivt l鋝a dom tv andra b鯿kerna i serien, f鰎 jag m錽te ju bara l鋝a vidare och se hur det g錼 f鰎 huvudpersonerna.

Sen m錽te jag ju dock 鋘d s鋑a, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite f鋜re sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, s tycker jag att boken hade varit 鋘nu b鋞tre.

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha l鋞tsam underh錶lning. Fast man f錼 verkligen inte vara pryd om man l鋝er den. ;-)

Liselotte Johansson

2014-01-11

Bland det s鋗sta jag lyssnat p, lyssnade p boken i Mp3 format. D vet jag inte om uppl鋝aren som s f鰎s鋗rade boken f鰎 denna r鰏t var s entonig och sl鋚ig s man blev tr鰐t av att h鰎a henne. Har aldrig l鋝t en s錮an bok med s m錸ga upprepningar som denna. Vart fanns handlingen i boken? Jag st鰎s inte av sk tantsnusk alls men inte ens denna boken kunde f鋘gsla mig som lyssnare/l鋝are

Liselotte Johansson

2014-01-11

Linda L

2014-01-09

Toppen bra bok!! Har redan l鋝t den 2 ggr!! L鋝er den nog en 3:e g錸g snart!!!

Maia Ros閚

2014-01-08

L錸ade denna "tant snusk" boken av en v鋘 och erk鋘ner att jag hade f鰎utfattade meningar om litter鋜 erotik...Riktigt bra bok blev positivt 鰒erraskad!.

Sofia Pobog

2013-12-25

Nu har jag tvingat mig igenom dessa om錿tligt popul鋜a och s鋖lsynt uselt skrivna b鯿ker som bortsett fr錸 sina ms-pornografiska inslag handlar om absolut ingenting. Bara att gratulera till en av de absolut b鋝t marknadsf鰎da b鯿kerna genom tiderna.

Emelie -

2013-12-11

Gillar inte alls det h鋜 att den osynliga alldagliga unga tjejen pl鰐sligt f鰎vandlas till en erotisk kvinna n鋜 en rik snygg man f錼 syn p henne. Usch s ytligt. Men sen 鋜 det ju 鋘d n錱ot som g鰎 att man vill veta hur det g錼 f鰎 dem. Plus all hysteri kring boken s vill man ju g鋜na h鋘ga med i diskussionerna.

Therese Lindskog

2013-12-08

D alla i min omkrets l鋝t denna bok (serie) och pratat om hur bra de skulle vara, fick jag l錸at dem av min syster och b鰎jade l鋝a.

F錼 s鋑a att de inte levde upp till det ryktet som gick kring dem. Tyckte det saknade mycket i handling och att det kunde varit mer djup i karakt鋜ernas historik. Men den var l鋞t att ta sig igenom d det 鋜 oerh鰎t enkelt spr錵 i den, tror att ett b鋞ter spr錵 hade kunnat lyfta den en del. De som l鋝t b鯿kerna p sve och eng, s鋑er att den svenska 鰒ers鋞tningen 鋜 under all kritik, s skall man l鋝a den och inte har problem med engelska, s v鋖j det ist鋖let....

Ida Holm閚

2013-10-28

Jag l鋝er alltid ut de serier jag p錬鰎jat, men Fifty shades blir ett s鋖lsynt undantag. Jag tycker inte om f鰎fattarens spr錵 och sj鋖va handlingen (finns det ens n錱on?) tilltalar mig inte p n錱ot som helst vis - vilket jag i f鰎 sig var medveten om redan fr錸 b鰎jan. Den har varit sm鋜tsamt uttr錵ande att 鰒er huvud taget avsluta och jag irriterade mig n錱ot otroligt p Anas st鋘digt 錿erkommande "inner goddess" och "subconscious", liksom hennes uttryck "Holy cow/shit/fuck/crap"... Nej, den h鋜 boken har varit a total waste of time.

Maria Blomkvist

2013-10-24

Det 鋜 bortom mitt f鰎st錸d hur detta kan vara f鰎sta boken i en triologi d inte ens denna f鰎sta bok har en handling. Karakt鋜erna 鋜 totalt orealistiska, spr錵et 鋜 fruktansv鋜t och jag k鋘de flertalet tillf鋖len att jag ville kasta boken genom f鰊stret om jag 鋘nu en g錸g beh鰒de l鋝a om Anas "inner goddess", "subconscious" och hur hon 24/7 "is biting her lip". Det som g鰎 mig mest uppr鰎d med boken 鋜 dock att den beskrivs som sexig och sensuell. Vi har en kvinna som g錼 med p saker helt bortom vad hon sj鋖v vill och 鋜 bekv鋗 med f鰎 att hon k鋘ner att det 鋜 enda s鋞tet att beh錶la sin pojkv鋘. Hur 鋜 detta t鋘dande f鰎 n錱on? Jag har noll erfarenhet av BDSM-f鰎h錶landen men som jag har f鰎st錿t det bygger de p total tillit och att b錮a parter ger uttryck f鰎 sin sexualitet p villkor de b錮a 鋜 bekv鋗a med. Det 鋜 definitivt inte vad som illustreras i Fifty shades of Grey.

Helena Rasmusson

2013-10-03

Motsvarade inte mina f鰎v鋘tningar! D錶igt spr錵 och ingen egentlig historia! Tyckte den stundtals var tr錵ig! Grep inte tag i mig. Trots allt blir jag nyfiken hur det ska g f鰎 dem(blir s鋕ert ett happy ending)! Har inte best鋗t mig om jag ska l鋝a dom andra tv b鯿kerna. Mycket svag trea.

Beatrice Axaeus

2013-09-25

Borde vara en 鰒erkryssad stj鋜na :)

Sara Frimodig

2013-09-23

"Sex-boken" kallas den, och ja, det inneh錶ler onekligen mycket sex. Sj鋖v tyckte jag mest att den var d錶igt skriven och jag irriterade mig n錱ot o鋘dligt p Anastasias naiva inst鋖lning och hennes os鋕erhet. Visst var den f錸gande och jag str鋍kl鋝te den, mer eller mindre, men 鋘d inte en bok jag rekommenderar. Jag kommer inte l鋝a forts鋞tningen.

Elli H

2013-09-18

Varken bra eller d錶ig. I b鰎jan tyckte jag att boken var v鋖digt kvinnof鰎nedrande. Huvudkarakt鋜erna har sex p hans villkor och hon m錽te lyda. Men mot slutet v鋢te boken lite i mina 鰃on d de faktiskt visade att de hade k鋘slor f鰎 varandra och han var villig att f鰎s鰇a 鋘dra sig f鰎 hennes skull. Jag tror inte att jag kommer l鋝a forts鋞tningarna. Spr錵et var inte heller det b鋝ta, v滗滗ldigt l鋞tl鋝t.

Anna Lindgren

Lite f鰎 mycket av allt!

O

Olle pung

2013-09-04

Typisk tjejbok. Gillar inte serien alls.

Linda Eriksson

2013-09-04

Inte s鋜skilt v鋖skriven, spr錵et 鋜 鋜 ovanligt onyanserat. Sexscenerna blir snabbt tr錵iga. Handlingen 鋜 r鋞t tunn.

Och trots det s str鋍kl鋝te jag boken. Har sv錼t att s鋞ta fingret p varf鰎 jag 鋘d fastnade,

Susanne Honkanen

2013-09-02

B鰎jade bra, men lite f鰎 鰒erdrivet sedan f鰎 min smak.

Laim Laim

2013-08-13

Underbar bok..

Elias Chougui

2013-07-28

Jag m錽te faktiskt 鋜ligt s鋑a att det h鋜 var en av de absolut s鋗sta b鯿kerna jag l鋝t. Verkligen uruselt skriven.Inte v鋜d fem 鰎e.

Linnea Lofj鋜d

2013-07-08

膌skar den h鋜 serien!

Bintou Savage

2013-06-15

Hahahah jag bara 鋖skar den h鋜 trilogin! Jag fnissade mig igenom b鯿kerna och dom 鋜 s himla bra!!

2013-06-04

Barnslig och l鰆lig. V鋖digt d錶igt skriven. Inget att rekommendera!

Beata Brunner

2013-06-02

Sexistiskt skr鋚, d錶igt spr錵, mycket f鰎uts鋑bara handlingar, brist p nyanser, inget l鋗nas 錿 fantasin...Kiosk literatur.!

L鋝te lite i den n鋜 jag var p bokm鋝san och slog igen boken. Tilltalade mig inte alls. P sidan jag l鋝te k鋘des det mest som en bok fokuserad p sex och kontroll 鰒er annan m鋘niska. K鋘ns inte som en story v鋜d att l鋝a. H鰎t mig f鰎 kring v鋘ner som l鋝t den och insett jag gjort r鋞t i att hoppa den. S blir inget mer l鋝ande av denna f鰎 min del 鋘 sidan jag l鋝te p m鋝san,

Sara 舖an

2013-05-29

Erotisk roman, f鰎sta och andra boken mest sex, om man gillar det.. I serien gillar jag f鰎sta och sista boken mest! P錷inner lite om twilight-b鯿kerna

Ida Hvalgren

2013-05-11

Har haft kompisar som läst ut böcker väldigt fort och sagt att speciellt första var bra. Nu har jag avslutat första boken och det har tagit mig några månader förutom sista halvan som jag läste ut nu i helgen. När jag väl läser är jag inne i berättelsen men så fort jag lägger ifrån mig boken så försvinner hela alltet från mitt medvetande. Kan vara anledning till att det har tagit sådan tid. Boken har inte haft någon dragningskraft på mig, så som en riktigt bra bok har.

Det märks att Twilight ligger till grund för denna bok. Ana är lika naiv, oskuldsfull och grubblande som Bella, dock stör jag mig mer på Ana än Bella. Ana är så skild från verkligheten man kan komma. Hon är oskuld, osäker, rodnar för minsta lilla, blyg etc. men ändå kan hon få en rik man som Grey på fall. Vad han ser hos henne? Hon har flera röster i huvudet som säger åt henne vad hon bör göra, hur hon ska reagera, hur dum hon är. Vilken funktion har dessa? Jag slutar att läsa dem rätt fort eftersom de inte tillför något.

Grey är även han en man som inte känns särskilt verklighetstrogen. Han verkar ha stora psykiska problem och ett sjukligt kontrollbehov. Han vill bestämma vad hon ska äta, när hon ska äta, vad hon ska ha för kläder, vilken bil hon ska köra, när de ska ha sex, hur de ska ha sex. Hade jag träffat en sådan hade jag snarare sprungit åt andra hållet än in i hans armar, som Ana gör.

Jag antar att folk läser denna bok för att den har fått sådan publicitet, andra läser den för sexet. Är det för det sistnämnda så finns det bättre erotikböcker. Jag ger den en två och jag kommer att läsa fortsättningen. Jag vill trots allt veta vad som händer med Ana och Christian.

Lisette Bergh

2013-05-09

F鰎st錼 inte denna boks popularitet, att man som kvinna (oskuld och allt) skulle l錿a sig kontrolleras p detta s鋞t gjorde mig bara f鰎bannad.

Annica johansson

2013-05-08

J鋞tebra. Gick knappt att l鋑ga ifr錸 sig boken

Jenny Majgren

2013-05-06

Tog mig m錸ader att komma igenom boken. "/
Den b鰎jar lockande med tappar otroligt mycket p v鋑en. Har sina ljuspunkter.

Jag har inte l鋝t twilight b鯿kerna men tyv鋜r sett n錱ra av filmerna och man m鋜ker, s鋜skilt i b鰎jan, att den ligger som inspiration (EL James b鰎jade ju med att skriva ett fanfiction till Twiligth och sedan blev den omskriven till Fifthy Shades).

Dessutom...;
Anastasia s鋑er v鋖digt ofta "Oh my" och jag kan inte l錿a bli att h鰎a George Takeis r鰏t i mitt huvud varje g錸g jag l鋝er det.

Handlingen lovar stort. Spr錵et 鋜 simpelt och huvudkarakt鋜en tr鰐tsamt os鋕er p sig sj鋖v. N鋜 och varf鰎 blev Mr Gray s betagen? Historien h錶ler sig uppe p ytan, jag f鰎v鋘tade mig mer m鰎ker och djup i karakt鋜erna. Ja, de ligger med varann men det ber鰎 mig inte ett sp錼. Spr錵et f鰎 mina tankar till ungdomsb鯿kerna fr錸 bokklubben L鋝lusen, som jag l鋝te i 9-12 錼s錶dern.

Heidi T

2013-04-24

Hm...!

Insidanavenros .

2013-04-14

En ber鋞telse i total avsaknad av psykologiskt djup, trots mitt undermedvetna hit och inre gudinna dit. Personerna saknar all s鋜pr鋑el och detd鋜 som f錼 de att bli intagande och minnesv鋜da. N鋜 spr錵et inte h錶ler m錿ten och man ger inneh錶let en chans, men uppt鋍ker hur underm錶ig den 鋜 d mister man hoppet om den h鋜 boken. Av den anledningen l鋝te jag inte mer 鋘 ett par kapitel i den (trots att jag brukar vilja ge alla b鯿ker en chans genom att l鋝a klart dem).

Vill man l鋝a om erotik (bdsm) 鋜 det b鋞tre att leta efter andra b鯿ker 鋘 att l鋝a den h鋜 boken. Spr錵et f鰎st鰎 l鋝upplevelsen och ist鋖let f鰎 att leva sig in i ber鋞telsen sitter jag mest och r鋕nar 錿erkommande formuleringar och 鰒erfl鰀iga beskrivningar. Slutligen 鋜 hela historien med huvudpersonerna n錱ot f鰎uts鋑bart.

(L鋝te den p engelska)
Den f錼 2 f鰎 att jag av n錱on konstig anledning lyckades l鋝a hela, och 鋘nu konstigare- svagt 鰒erv鋑er att l鋝a n鋝ta. Usch. S鋗re spr錵 f錼 man leta efter! Karakt鋜erna 鋜 platta, tr錵iga, irriterande och inte s鋜skilt trov鋜diga. Storyn 鋜 d鋜emot absolut tillr鋍kligt djup f鰎 genren (pornografi allts). Men kvaliteten kanske 鋜 enligt rimlig f鰎v鋘tan av en f鰎fattare som bara skrivit fan-fiction om Twilight tidigare...

Annimoure Nilsson

2013-04-02

B鋞tre 鋘 jag trodde, men 鋘d inte "bra" bra. En extra stj鋜na fick den f鰎 att ha eldat p erotikgenren.
"Don't bite your lip" n鋜mare 35 g錸ger i en bok k鋘ns annars inte s ber鋞telseutvecklande. ;-)

Maria Johansson

2013-04-01

F鰎st錼 inte populariteten. D錶igt spr錵, 錿erupprepningar, d錶ig fantasi och tr錵ig.

christina gr鰄n

2013-03-30

Jisses, vet inte vad jag ska s鋑a - denna l鋝te jag ut till skillnad fr錸 twilightbok- orkade bara ett kapitel i den...
Huvudpersonen har minst fyra inre r鰏ter.... ?? D鋜 f鰎fattaren inte har n錱on struktur eller ordning p dem.
Och huvudpersonen 鋜 extremt osannolik och det finns ingen konsekvens fr錸 f鰎fattaren ang henne heller...
Tantsnusk - ja lite i b鰎jan d beskrivningarna var bra men efter n錱ra sidor blev det extremt tjatigt.
Det enda jag kan ge ett pluss f鰎 鋜 deras email konversation som emellan錿 鋜 humoristisk, m鋘gden s錮an 鋜 dock p niv med chattriga ton錼sflickor. I 鰒rigt inneh錶ler faktiskt boken inte mycket mer.
Den g錼 superfort att l鋝a dock.

Emma Kindholm

2013-03-23

Str鋍kl鋝tes! Kunde 鰊ska lite mer av spr錵et men 鋜 man medveten om det s 鋜 boken v鋖digt bra! Ibland blev beskrivningarna lite f鰎 mycket men det gjorde inte mig s mycket. Ska absolut l鋝a andra och tredje boken!

Anki Lektorp

2013-03-10

J鰏ses vilken tradig bok, f鰎st錼 inte hur den h鋜 boken kan ha blivit s omtalad. Tr錵ig redan fr錸 b鰎jan men gav det en chans och lyssnade mer 鋘 h鋖ften men samma malande alltigenom. K鋘de att det skulle vara sl鰏eri med tid att lyssna igenom hela boken.

Maria Hjelm

2013-03-03

Jag lyssnade inte klart p den, men tvivlar starkt p att betyget skulle bli h鰃re om jag stod ut l鋘gre. Jag f鰎st錼 inte var den positiva kritiken kommer fr錸. Karakt鋜erna 鋜 stereotypa och tr錵iga. Jag blir irriterad p dem och boken 鋜 l錸gtr錵ig. Ja, det finns en historia f鰎utom allt snusk men den 鋜 鰒erhuvudtaget inte intressant.

Ingrid Durhem

2013-03-02

Absolut inte s bra som alla verkar tro, tantporr p h鰃 niv, en bok p 20 timmar och det g錼 endast 2 veckor i hela boken... N, inte den b鋝ta boken jag l鋝t/lyssnat p, dock en r鋞t s duktig ber鋞tare :-)

Maria B Hansson

2013-02-27

Vilket dravel. Barbara Cartland goes S/M. Klich閑r staplas p varandra. RFSU sliter f鰎modligen sitt h錼 鰒er den hoppl鰏a bild som ges av kvinnans sexualitet. Tvi.

Marina Trenkoska

2013-02-26

L鰆lig. Kunde inte ens l鋝a klart den.

Emma Lind

2013-02-25

En tv錫 鋜 egentligen ett alltf鰎 gener鰏t betyg till det h鋜 taffligt skriva spektaklet. I b鰎jan st鰎de jag mig enbart p hur d錶igt skriven den 鋜 (och jag 鋜 inte kr鋝en!) men sedan vande jag mig kanske eller s blev det helt enkelt lite b鋞tre. Ibland m錮de jag bara illa 鰒er huvudpersonerna och funderade p att sluta l鋝a men jag ville 鋘d veta hur det skulle g. Nu 鋜 jag lite i valet och kvalet om jag ska l鋝a n鋝ta bok. Tanken p att l鋝a 鋘nu mer om hur Anas "inre gudinna" hjular och g鰎 volter ger mig kv鋖jningar. Kanske jag 鋜 redo efter att ha l鋝t n錱ot annat emellan.

Marica K鋖lner

2013-02-24

jamen lite kul 鋜 den ju trots allt!

Natalia Siaulys

2013-02-24

Om ni n鰀v鋘digtvis m錽te l鋝a den h鋜 boken k鰌 den 錿minstone inte, l錸a ist鋖let. Pengarna ni sparar kan ni med f鰎del anv鋘da p att k鰌a en porrtidning och forskningslitteratur om genus/makt.

Pernilla Wigholm

2013-02-20

Ja, vad ska man s鋑a. Fick mig ett och annat gott skratt n鋜 jag l鋝te boken. Men tror att boken skulle kunnat bli betydligt b鋞tre med n錱ra sm 鋘dringar i personernas karakt鋜!

Eva Bill

2013-02-12

Fattar inte riktigt tjusningen, tittar under lugg och biter sig i l鋚pen 鋜 det som h鋘der.

Ingrid Lindblad

2013-02-10

Twilight fast med sex. Typ.

Den gav mig i alla fall ett gott skratt.

Cecilia Fredriksson

2013-02-05

Sk鰊t att varva med l鋞tuggat ibland, den fyller sitt syfte. Blir dock ganska ofta enormt irriterad p karakt鋜erna som 鋜 vansinnigt stereotypa.

Linda V

2013-02-03

Intressant bok, inte bara snusk, finns en historia bakom ocks.

Okay, jag l鋝te inte m錸ga kapitel men kom igen. Hon rodnar eller 鋜 f鰎bryllad i var och varannan mening och hennes inre monolog kallas att det 鋜 hennes undermedvetna som talar. Hj鋖p, vad d錶igt!

Camilla Lundberg

2013-01-31

Jag tycker den 鋜 bra. Sexet blev kanske lite tjatigt, det var liksom samma. Sen att det 鋜 fel i det gramatiska eller saknar ord beror v鋖 p 鰒ers鋞taren och n錱on tr鰐t korrekturl鋝are.

Anna Kreissl

2013-01-28

Helt ok i b鰎jan sen blev det riktigt l錸gtr錵igt. Email dialogerna var ok.

Books I love

2013-01-27

Okej, men inte mer. Karakt鋜erna k鋘ns 鰒erdrivna och vissa bitar i boken 鋜 v鋖digt utdragna. Kommer nog l鋝a de b鋑ge uppf鰈jarna men det L鋜 dr鰆a!

astrid elander

2013-01-26

Kanske beror det p 鰒ers鋞tningen men spr錵et 鋜 inte l鋝bart. M錸ga utav liknelserna framkallar rent ut sagt illam錯nde, vilket inte hj鋖per om man 鰊skat bli lite t鋘d. Oj鋗likheten st鰎 mig ocks.

Monica Carlsson

2013-01-26

Trodde jag bar hem en godisp錽e men fy farao vilken skit rent ut sagt!

Amelie Adrielsson

2013-01-25

KOM HJ腖P MIG ATT D!
Rent litter鋜t 鋜 detta ett sk鋗t. S鋗re f鰎fattande f錼 man leta efter. Det k鋘ns som att l鋝a en fjortis dagbok (det 鋜 niv錸 p spr錵et) och de sexuella akterna 鋜 osannolika och oinspirerande. Storyn som ligger i bakgrunden 鋜 torftig och s鰒ande, den egentliga anledningen till att boken skrevs torde vara ett enormt behov av att s鋞ta sina egna sexuella fantasier p pr鋘t och tanken p att andra ska l鋝a dessa och evenuellt bli upphetsade.
Att den ens passerat f鰎l鋑garens skrivbord och in i tryckpressarna g鰎 det 鋘nu mer skrattretande. M錽te ha varit en riktigt sexuellt frustrerad stackare...

Julia 舓esson

2013-01-25

Sp鋘nande och sexig i b鰎jan. Resten av boken 鋜 l錸gtr錵ig. Anastasia 鋜 sjukt velig, vilket man tr鰐tnar p. Ingen handling direkt. L鋞tl鋝t. L鰇ig 鰒ers鋞tning av "dirty talket" ... 舎 himmel.. Jisses... ? (Kom igen!)

Farbror Barbro

2013-01-24

l鰆ligt d錶ig bok! Karakt鋜erna 鋜 inte trov鋜diga 鰒er huvud taget

Madeleine Dovr閚

2013-01-23

Kan inte riktigt best鋗ma mig f鰎 vad jag tycker. Spr錵et 鋜 inget vidare och den blir lite trist och repetitiv mot slutet, men man vill 鋘d inte riktigt sluta l鋝a.

Jessica Nilsson

2013-01-23

Gillar denna bok. L鋞tl鋝t och ger mersmak .

Helena Nielsen

2013-01-22

Tyckte boken var mycket bra och d menar jag inte sexscenerna, d jag tycker att de 鋜 鰒erreklamerade i medier. Det 鋜 spelet mellan Ana och Grey och hans dolda f鰎flutna som driver historien fram錿.

Ola Jan錵er

2013-01-21

Gav den 100 sidor och 鋠en om en bok 鋜 en bok 鋜 en bok 鋜 jag nog inte riktigt i m錶gruppen...eller s 鋜 den bara bedr鰒lig. :-)

Madelene Helgesson

2013-01-18

F鰎 det mestadels trist, l錸gdragen och med mycket upprepningar. Sexet 鋜 helt okej, men jag gillar inte s鋞tet EL James visar upp BDSM, d hon endast verkar ha sneglat p grunderna utan att f鰎st BDSM-v鋜lden p ett djupare plan, och det 鋜 det som g鰎 att jag k鋘ner att boken 鋜 lite som en f鰎ol鋗pning mot dem som faktiskt lever i den. Som en fanfic 鋜 den mer intressant, men som bok i sig sj鋖v faller den platt.

Anette H鰇erberg

2013-01-17

Annorlunda men klart l鋝v鋜d. Kanske inte s sp鋘nande men intressant att f en inblick i den v鋜lden, hur man t鋘ker d鋜. N鋜mare 鋘 s h鋜 tror jag inte jag vill komma.
Jag kommer definitivt att l鋝a de andra tv b鯿kerna ocks.

Katarina B.

2013-01-16

Efter att ha h鰎t andras 錽ikter, b錮e v鋘ner och det media f鰎medlar, 鰒erraskades jag 鰒er hur mycket mindre sexorienterad boken 鋜 鋘 jag v鋘tade mig. Hade v鋘tat mig att detta skulle vara huvudstoryn och resten utfyllnad. Tycker dock att den k鋘slom鋝siga historien 鋜 f鋘gslande och f鰎 den sakens skulle skulle jag kunna t鋘ka mig l鋝a del tv. Dock tr鰐tnar jag lite p den tillr鋞talagdhet som blir n鋜 allt sex bara 鋜 underbart, fantastiskt och ffa frekvent beskrivet. Det ger mig inget. Dessutom att Mr Grey 鋜 s stereotyp.

Agneta Rosengren

G鋝p!
Har i skrivande stund 鋘nu inte l鋝t igenom boken. L鋜 nog dr鰆a om det nu 鰒erhuvudtaget kommer att h鋘da.
Tog mig v鋖 igen om en si s d鋜 100-150 sidor men kunde inte l錿a bli att komma p mig sj鋖v med att st鋘digt ligga och snegla p en annan nyinf鰎skaffad bok av Dean Koontz, som slogs om platsen p mitt nattduksbord. Tillslut segrade Koontz.

Kristina Algesten

2013-01-16

"Min inre gudinna" hit och dit. St鰎tlarvigt!

Felicia Dahlqvist

2013-01-10

En porrig version av Twilight tycker jag sammanfattar boken bra! Hon 鋜 ganska opersonlig, tr錵ig och 鋠en om hon har manliga beundrare 鋜 det ingen som duger f鰎r鋘 mr Grey dyker upp d. Han 鋜 sv錼, komplicerad och j鋞tesnygg. De f鰎sta 200 sidorna visste jag inte om jag skulle skratta eller gr錿a men jag tycker att den blir b鋞tre d鋜efter. 膙en om jag vill s鋑a att jag aldrig skulle l鋝a forts鋞tningen kan jag nog inte lova det, 鋠en om det l鋜 dr鰆a. 膔 man nyfiken p hypade b鯿ker s l鋝 den!

Josefin Bohman

2013-01-09

Ja lite mot mitt b鋞tre vetande b鰎jade jag l鋝a denna bok. Hade samma k鋘sla som n鋜 jag f鰎s鰇te ta mig igenom f鰎sta twilight boken, l鋞t illam錯nde och i stort behov av att om jag n錱onsin f錼 en dotter ska jag anv鋘da denna som avskr鋍kande exempel.

Med det menar jag inte att jag st鰎 mig p inslaget av BDSM utan snarare att karakt鋜erna 鋜 totalt intets鋑ande. Den kvinnliga huvudkarakt鋜en 鋜 s blaskig och ointressant att man orkar inte med henne, den manliga karakt鋜en 鋜 f鰎 鰒erdriven.

Som rubriken n鋗ner 鋜 det 2012s upptrappning av Harlequin.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Detta var det v鋜sta skit jag l鋝t p l鋘ge. S uselt skrivet. Orkade inte l鋝a ut den. Sk鰊t att jag inte la ner n錱ra pengar p den utan l錸ade den ist鋖let. Hade helst satt minusbetyg men det g錼 ju inte.

Alex Selldin

2013-01-08

謓skar att det gick att ge b鯿ker minus betyg. F鰎st錼 inte varf鰎 den blivit s omtalad, vill en l鋝a erotisk litteratur finns det andra, v鋖skrivna verk.

Edith Jacobson

2013-01-07

Ja, det h鋜 var nog den tr錵igaste boken jag n錱onsin har l鋝t. Den var inte bra skriven, den hade en otroligt tr錵ig handling och man m鋜ker verkligen att EL James har spenderat mycket tid p att skriva fan fiction till Twilight...

Karin Jils閚

2013-01-05

Sl鰏a inte tid med att l鋝a den h鋜 finns s邋 m錸ga bra b鯿ker att l鋝a ist鋖let!

karin sv鋜d

2013-01-02

Skitbra. Man bara m錽te l鋝a vidare.

Alekzandra K.

2013-01-02

Hemskt. S ofantligt uselt spr錵, man kan undra ifall n錱on korrl鋝te denna bok 鰒er huvudtaget. Platta karakt鋜er, tr錵ig story (fanns det ens n錱on story?), inte sexig eller "romantisk" alls. Hur man kan ben鋗na denna ber鋞telse f鰎 romantisk f鰎st錼 jag mig inte p. Sl鰏eri med tiden.

2013-01-02

Vilket skr鋚! Spr錵et p錷inner om en "Mitt Livs Novell"- ber鋞telse (om n錱on minns den tidningen). Dessutom st鰎 jag mig p Anastasias eviga velande. Urkel:-(

Helt ny typ av roman f鰎 min del, mycket erotisk, sjuk, sp鋘nande, skr鋗mande och romantisk. Allt p en g錸g. Str鋍kl鋝te. Ogillar Anastacias acceptans direkt av mr Greya perversa fantasier och lekar. Men ut鰒er det (orimligt beteende av A) var den kanon!

Sara Bentfors

2012-12-17

Lite f鰎 mycket sex och f鰎 lite handling/k鋜lek f鰎 min smak. Trots 鰒erdrivet m錸ga sexscener och ett ganska torftigt spr錵 s lyckas den 鋘d f鋘gsla. L鋘gtar efter att ge mig i kast med n鋝ta bok f鰎 att f veta mer om Greys m鰎ka f鰎flutna.

Cecilia Grip

2012-12-17

Den h鋜 boken str鋍kl鋝te jag. B鋝ta boken jag l鋝t p l鋘ge. Inte bara f鰎 sexet och det men den v鋖 spunna tr錮en flyter s bra och jag n鋝tan kan k鋘na lukten av r sex n鋜 jag l鋝er. Helt enkelt en k鋜ringbok men den b鋝ta!! L鋝 om du vill ha lite njutning p egen hand hihi.

En riktig mysbok!

En riktig mysbok!

2012-12-11

M錽te s鋑a att efter ett tag s handlade bara om samma sak om om igen. Den var bra i b鰎jan med skulle h鋘da lite mer i handlingen.

Miranda X---------

2012-12-09

Motsvarade inte f鰎v鋘tningarna.
Mail-konversationerna huvudrollsinnehavarna har 鋜 v鋖digt dryga och jag vill bara bl鋎dra f鰎bi dem (men eftersom jag lyssnar som ljudbok kan jag dessv鋜re inte det)

F鰎resten; finns det n錱on i denna verkiga v鋜ld som rodnar s mycket och ofta som Anastacia Steele??! S tr鰐tsamt......

Anna Sandstedt

2012-12-07

F鰎st tyckte jag att den h鋜 killen var st鰎d,en riktig manschovenist men allteftersom jag l鋝te boken s f鰎stod jag att han r鋎sla f鰎 att tex bli ber鰎d grundades i en traumatisk h鋘delse fr錸 hans barndom, han vill igentligen ingenting annat bli 鋖skad men vet inte hur han ska visa k鋜lek. Sexet i boken tycker jag 鋜 r鋞t ointressant, hade jag varit yngre kanske jag hade tyckt att det varit upphetsande, jag skulle g鋜na vilja l鋝a resten av bokserien!

Kerstin Eriksson

2012-12-06

Att det kan vara s hypat att skriva om sex 錼 2012...? Hade varit ungef鋜 lika intressant om det varit en bok med utdragna beskrivningar av matr鋞ter och kulinariska upplevelser. Lever inte upp till n錱ot av det utlovade i beskrivningen "romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande".

emilie johansson

2012-12-03

den hade varit b鋞tre om den hade skrivits med lite finess.

Annione H

2012-12-02

Gillar den, flyter p bra och jag vill l鋝a vidare.

Josefine Andersson

2012-11-27

Besviken, d錶igt spr錵 och tr鰐tsam! Det enda som var okej var mailkonversationerna.

Sussie S

2012-11-27

I磎 speechless .. haha.

Julia Desdemona

2012-11-26

S鋗sta boken n錱onsin.

2012-11-23

Har nog aldrig tidigare varit s氓 kluven till en bok. Jag b氓de gillade den och inte. Den blev b盲ttre ju mer mot slutet den kom, men slutet blev lite konstigt. St枚rde mig p氓 alla detaljer som k盲ndes s氓 tagna fr氓n Twilight (mystisk, rik och kontrollerande Adonisliknande man som spelar piano, plus klumpig, sj盲lvklandrande tjej med en tystl氓ten fadersgestalt och en f枚rvirrad men k盲rleksfull mor som skaffat ny man och bor nere i v盲rmen) Osv. Detaljerna kan forts盲tta i evighet. 脛ven repliker k盲nns kopierade. Det 盲r som Twilight uppskruvad till max, i b枚rjan var jag mer irriterad 盲n mot slutet. Relaterade ofta till relationen mellan en misshandlande och kontrollerande man och den "utvalda" kvinnan. Ibland kunde greppet med "undermedvetna" och "inre gudinnan" vara lite kul men oftast var det bara irriterande. 脛nd氓 f氓r den en tv氓a och det 盲r nog p氓 grund av att den ganska bra beskriver hur komplex m盲nniskan 盲r. Ocks氓 mycket p氓 grund av humorn i mailavsnitten, samt relationen mellan Ana och Christian n盲r den blev lite mer f枚rdjupad. Desperationen gick stundvis att verkligen leva sig in i. K盲nslan av att vilja mer 盲n det kanske 盲r m枚jligt att 氓stadkomma ber枚rde mig. M枚rk ber盲ttelse. Hade varit mycket b盲ttre om den slutat med bok ett. Vad jag f枚rst氓tt blir det bara v盲rre och v盲rre i efterkommande b枚cker.

PL *

2012-11-22

Som en Harlequin p steroider. Typ. Det g錼 v鋖digt hett till, i princip hela tiden. Man undrar liksom; tr鰐tnar de aldrig? Spr錵ligt 鋜 den riktigt d錶ig, med fraser som upprepas hela tiden, och jag st鰎 mig grymt p "the inner goddess" och "jeez" som f鰎ekommer p var och varannan sida. Skulle dock vara intressant att l鋝a boken ur Mr Grey's synvinkel. Intressant att l鋝a f鰎 att f鰎st varf鰎 den blivit s omtalad, trots att den inte 鋜 n錱ot litter鋜t m鋝terverk. Eller det 鋜 kanske just d鋜f鰎 den blivit s hypad, f鰎 att den tilltalar den stora massan som inte kr鋠er mycket mer.

Elina Backeby

2012-11-21

Jag f鰎st錼 varf鰎 folk s鋑er att den liknar Twilight, f鰎 det g鰎 den och 鋘d inte. Jag tycker den 鋜 v鋖digt bra. Fast det blev lite f鰎 mycket ibland, men jag t鋘ker forts鋞ta l鋝a serien. Det jag st鰎de mej mest p var att de upprepa "min inre gudinna" p varannan sida.

Veronika S

2012-11-20

F鰎fattaren sa att hon blivit inspirerad av Twilight-b鯿kerna och det m鋜ks. Otroligt d錶igt skriven och det 鋜 rent ut sagt bara pinsamt att l鋝a den.
Synd.

Ja vad ska man s鋑a. Handlingen 鋜 ju ett s鋜skilt kapitel. Men den var otroligt l鋞tl鋝t och d blir det en 4.

Sara Johansson

2012-11-20

En v鋖digt speciell bok. E L James skriver v鋖digt bra, allts t om en fika blir intressan s d鋜 blir de en fyra men f鰎 sj鋖va handlingen ca en trea. Men just av spr錵et sugs man in och de blir betyg 3,5-4

Maria Str鰉qvist

2012-11-19

Oh. Herre. Gud. Jag. D鰎.

Malin Palm

2012-11-18

Sk鋗s n鋝tan 鰒er att s鋞ta betyg p den h鋜. Vill en l鋝a erotisk litteratur finns annat, b鋞tre.

Malin H

2012-11-18

l鋞tsm鋖t och underh錶lande. men mycket problematiskt med sj鋖va projektet: kontrollerande man, oskuldsfull flicka. r鋎da stora stygga vargen-projektet. hade sv錼t f鰎 spr錵et, greppet med den inre gudinnan funkar inte f鰎 mig!

Thony Glans

2012-11-17

Inneh錶ler allt vad litter鋜a schabloner heter.

Elisabeth J

2012-11-14

D var den h鋜 v鋖digt omtalade boken utl鋝t och den g錼 v鋖digt fort att l鋝a. Spr錵et 鋜 l鋞tl鋝t och handlingen 鋜 inte heller s鋜skilt tung. Jag tror inte ens att jag beh鰒er ber鋞ta desto mer om vad den handlar om? I alla fall, jag h鰎de av min kollega att Fifty Shades of Grey fr錸 b鰎jan var fanfiction p Twilight. Det m鋜ks p flera s鋞t:

- Christian Grey och Edward uppvisar samma stalker-tendenser. Exempel: Christian sp錼ar hennes mobiltelefon. Edward h錶ler koll p vilka Bella umg錽 med.

- Anastasia 鋜 v鋖digt klumpig. Det 鋜 Bella ocks.

- Anastasia blir n鋝tan p錵鰎d av en bil i b鰎jan av ber鋞telsen. Det blir Bella ocks. Och b錮a blir d r鋎dade av Christian/Edward.

Ibland s glimtar sj鋖va ber鋞telsen till och jag tycker att det 鋜 ganska intressant men s dyker det upp vissa irritationsmoment som jag mest troligt hade 鰒erlevt utan. Allt det h鋜 tjatet om att hon m錽te 鋞a hela tiden. Jag tror inte ens att det g錼 tre sidor mellan g錸gerna n鋜 Christian s鋑er 擡at. You must eat. Sedan pratar han om att hon ska leva nyttigt men ordinerar henne att 鋞a pannkakor och bacon till frukost. Ehum? En annan sak som jag (och flera andra visade det sig) st鰎 mig p 鋜 den d鋜 inner goddess som dyker upp hela tiden. Vad 鋜 meningen med henne egentligen? Och bitandet p l鋚pen. S mycket som Ana biter p sin l鋚p s kan hon inte ha n錱on l鋚p kvar snart.

Jepp. Det var det jag st鰎de mig mest p tror jag. Till det positiva d Jag l鋝te ut boken och jag kommer att l鋝a n鋝ta del ocks (mest f鰎 att den finns h鋜 hemma i bokhyllan). Jag vill veta mer om Christians dystra f鰎flutna och hans f鰎h錶lande till sina adoptivf鰎鋖drar och bror. Sedan hoppas jag att Ana slutar bita sin l鋚p.

Elisabeth J

2012-11-14

Inner goddess hit och dit och massa tjat om att Ana m錽te 鋞a ordentligt s att hon ska orka vara med p Christians sm lekar. Ibland glimtar ber鋞telsen till men f鰎 det mesta inte.

Nadja Nygren

2012-11-11

Herregud vilken bok! 膔 totalt knockad.

Malin Nilsson

2012-11-10

Inget f鰎 den pryda typen, men jag fullkomligt 鋖skar den!

Emma Bj鰎klund

2012-11-10

Har nu l鋝t ut den f鰎sta delen E.L James " klassiker" Femtio nyanser av honom. Hmm vet inte riktigt vad jag ska s鋑a om denna bok som p ett s鋞t 鋜 beroendeframkallande men ocks lite sv錼 att f鰎st, tycker jag. F鰎 mig k鋘ns det som att Anastasia inte har n錱ot "eget" liv utan bara ska vara med Christian Grey och uppfylla hans behov som jag ser det, men i sj鋖va verket 鋜 det Anastasias behov.. Konstigt. 膔 det bra att ha en s錮an k鋜lek, t鋘ker jag. Kan man inte ha b鋑ge delarna?

Emma Bj鰎klund

2012-11-09

Jag vet inte riktigt vad jag ska s鋑a om denna bok som handlar om ett " sexuellt maktspel" mellan Christian Grey och Anastasia Steel. P ett s鋞t tyckte jag att den k鋘des f鰎 l錸g, kom till sidan 400 och sen k鋘des det som att jag kunde l鋝a slutet s var jag f鋜dig.. P ett annat plan s k鋘des det som att jag blev alldeles beroende av denna bok, vilket jag inte f鰎st錼 varf鰎. Kanske var det att jag inte riktigt f鰎stod vare sig Christian och Anastasia i sina sexuella lekar, men det kanske ocks var det som var po鋘gen. Jag vet inte. F錼 kanske fundera vidare p det, helt enkelt.

Paul Karlsson

2012-11-08

FIFTY SHADES OF GREY

S var d 鋘tligen f鰎sta delen i E.L. James trilogi om sexuellt maktspel utl鋝t. Nu ska jag med denna recension skriva lite om vad jag tyckte om boken. Men f鰏t ska jag ber鋞ta lite om vad boken handlar om f鰎 de som mot all f鰎modan har lyckats missa det.

"Fyra nyanser av honom" som f鰎sta boken heter p svenska handlar om den oskuldsfulla litteraturstudenten Anastasia Steele som hoppar in ist鋖let f鰎 sin rumskamrat d den rika och framg錸gsrika vd:n Christian Grey ska intervjuas till en studenttidning. Anastasia vet inte vad det 鋜 f鰎 k鋘slor den mystiska Mr. Grey v鋍ker hos henne. Men fr錸 deras f鰎sta m鰐e har hon en dragningskraft till honom som inte g錼 att motst. Detta trots att en varningsklocka ringer och att hennes rumskamrat varnar henne. Dessutom varnar Christan Grey sj鋖v henne genom att s鋑a att hon b鰎 h錶la sig borta fr錸 honom. Det visar sig att han b鋜 p m鰎ka hemligheter som innefattar n錱ot i hennes 鰃on v鋖digt konstiga sexuella b鰆elser som bygger p kvinnlig underkastelse. Dessutom 鋜 han ett riktigt kontroll freak. Det hela blir inte heller b鋞tre genom att Christan har samma dragningskraft till Miss Steele. Anastasia st鋖ls nu allts inf鰎 sitt livs st鰎sta val. Ska hon g vidare med relationen som hon har sv錼t att s鋑a nej till eller b鰎 hon lyssna p varningarna fr錸 sina v鋘ner och sitt undermedvetna?

Jag gillade verkligen boken. Storyn k鋘ns inte helt obekant. Det 鋜 som en mer vuxen version av "Twilight" b鯿kerna. En oskuldsfull kvinna som aldrig upplevt k鋜lek och f鰎鋖skelse som faller f鰎 en farlig man. Skillnaden 鋜 bara den att h鋜 finns inget 鰒ernaturligt om varulvar och vampyrer. Ist鋖let bygger man p med det sexuella temat som saknades i "Twilight" b鯿kerna. Men historien 鋜 liknande uppbyggd. Storyn utformas som en l錸gt utdragen orgasm. 100 sidor in i boken s handlar det om 錿r och sexuell v鋘tan f鰎 bokens huvudperson. N鋜 f鰎spelet sedan 鋜 passerat och bokens klimax 鋜 n錮d s g鰎s det i princip inte annat 鋘 att knullas i boken. Det 鋜 bara n錱ra sidor d鋜emellan som laddar inf鰎 varje samlag. V鋖digt detaljerat, snuskigt men ocks romantiskt 鋜 sexscenerna beskrivna. Det m鋜ks att det 鋜 en kvinna som har skrivit boken.

Det enda man kan klaga lite p 鋜 karakt鋜en Christian Grey. Han 鋜 lite v鋖 stereotyp och f鰎 att heta Grey i efternamn s saknas det verkligen en gr錽kala i hans karakt鋜sdrag. Titelns syftar f鰎visso p nyanserna i hans f鰎st鰎da psyke. Just vad som ligger till grund f鰎 de 50 gr錫 nyanserna kanske man f錼 svar p i n錱on av de efterf鰈jande 2 b鯿kerna.

Men vad jag menar 鋜 att det inte finns n錱ot mellanting f鰎 Christian Grey vad g鋖ler hans udda sexuella intressen.
Antingen k鰌er man hela paketet eller f錼 man inget alls. Om jag ska utg fr錸 mig sj鋖v som blev lite nyfiken p vissa bondage grejer och annat efter att ha l鋝t boken s tycker jag att Grey 鋜 lite v鋖 kompromissl鰏. Jag skulle bara intressera mig av s錮ana d鋜 skumma sexgrejer om min partner skulle dela samma intresse. S p s vis 鋜 Christian Grey ganska endimensionell. Men det kanske utvecklas i de andra tv b鯿kerna som sagt.. Anastasia Steele och m錸ga andra karakt鋜er fattar man tycker f鰎 direkt d鋜emot.

Jag kan starkt rekommendera boken. N鋜 man b鰎jat l鋝a den 鋜 den sv錼 att l鋑ga ifr錸 sig. Inte enbart f鰎 att man 鋜 nyfiken p de eggande sexscener som det talats om mycket i hypen kring b鯿kerna. Man 鋜 鋠en nyfiken p hur det ska sluta f鰎 det h鋜 ganska osannolika k鋜leksparet. Och n鋜 man l鋝t sista sidan i "Fyra nyanser av honom" s l鋘gtar man verkligen efter att l鋝a bok 2.

Jennifer Tyd閚

2012-11-07

Hoppl鰏 bok, fixade bara 150 sidor...

Aida Beganovic

2012-11-01

En bra bok. N鋜 jag b鰎jade l鋝a den var jag bara tvungen att forts鋞ta eftersom jag var hela tiden nyfiken p vad som kommer att h鋘da.

Ceen E

2012-10-28

L鋝te boken p engelska och vill l鋝a de andra tv..En del upprepningar och en del som jag ville hoppa 鰒er men slutet g鰎 att jag vill l鋝a n鋝ta f鰎 att se vad som h鋘der med Grey och Ana.

Sabina T

2012-10-26

Urf錸ig bok. Orkade inte ens l鋝a klart den.

Natalie Nordstr鰉

2012-10-25

Var tvungen att f en egen uppfattning av denna hypade bok. Jag 鋖skade inte den. Tyckte mycket i boken drygades ut till det maximala. Pga slutet k鋘ner jag mig tvingad att l鋝a uppf鰈jaren. V鋖digt bra snuskiga delar!

Ida Bj鰎kman

2012-10-23

Mycket speciell - men fascinerande!

Mari J

2012-10-22

H錶ler fullst鋘digt med recensionen skriven av Anna Lindstr鰉 (kunde inte skrivit den b鋞tre sj鋖v). En riktig "skitbok" p ren svenska. F鰎tj鋘ar inte ens en stj鋜na.

Maria Larsson

2012-10-22

N鋜 b鯿ker blir 鰒erhypade l鋗nar de inte s鋖lan mig med en eftersmak av besvikelse och en k鋘sla av att vara bl錽t p konfekten (tv bra exempel p detta 鋜 Dan Browns "Da Vinci-koden" och svenska "Hypnotis鰎en").

Den senaste tidens stora "snackis" har varit EL James "Fifty shades"-triologi som utlovar erotisk litteratur av s鋖lan sk錮at slag.

Och sj鋖vklart blir jag nyfiken. Efter de senaste 錼ens deckarv錱 var kanske erotik precis det vi beh鰒de som motvikt. Man vill ju liksom veta orsaken till att dessa b鯿ker skapat s stor uppst錸delse.

S jag b鰎jar l鋝a "Femtio nyanser av honom". Och jag l鋝er och l鋝er. F鰎visso g錼 det fort eftersom spr錵et 鋜 banalt och m錸ga sidor 鋑nas 錿 mailkonversation mellan de tv huvudrollsinnehavarna som bara 鋜 sidutfyllnad (kanske f錼 EL James betalt per sida ist鋖let f鰎 ord?).

Men det h鋘der ingenting. "Femtio nyanser av honom" 鋜 som ett l錸gt f鰎spel utan klimax.

Att boken inte faller mig i smaken 鋜 en sak. Det som verkligen skr鋗mer mig 鋜 att kvinnor p 2010-talet faktiskt finner den revolutionerande.

P den svenska upplagan har man till och med citerat recensionen fr錸 The Telegraph med orden: "Utan tvivel kommer kvinnor att diskutera den under 錼 fram鰒er".

Verkligen? Vad exakt 鋜 det vi kommer att diskutera? Hur man lyckas s鋖ja 35 miljoner exemplar av dynga med hj鋖p av bra marknadsf鰎ing? Det har vi faktiskt varit med om f鰎ut.

"Femtio nyanser av honom" g鰎 mig bara uttr錵ad och jag betvivlar starkt att jag kommer att l鋝a de tv andra b鯿ker i triologin - det vore bara sl鰏eri med tid.

Vill man l鋝a tantsnusk rekommenderar jag ist鋖let att man dammar av gamla Jackie Collins-b鯿ker.

Maria Larsson

554 sidor av tristess.

Synn鴙e Hallberg

2012-10-21

Som ljudbok va den, hmmm intressant

Nettan Holm閞

2012-10-16

En uppdaterad harlequinroman. Snygg, rik man m鰐er oerfaren ung kvinna. Han vill best鋗ma och hon finner sig i det. K鋘ns det igen?

Jenny Jansson

2012-10-15

Bra bok v鋖digt mycket erotik med k鋜lek. V鋘tar p forts鋞tningen! Kan dom f varandra?

Anna Lindstr鰉

2012-10-12

Vad ska man s鋑a? Herregud, vilken f錸ig bok. Eller f鰎 att anv鋘da favorituttrycket i boken: "Holy crap!". I b鰎jan skrattar jag, efter ett tag blir jag mest f鰎bannad och lite sorgsen. 講er att kvinnor ska n鰆a sig med svin och 鰒er deras hoppl鰏a f鰎s鰇 att "r鋎da honom" (vilket man vet h鋘der 鰒erallt i verkliga livet). Att de p direkten "舎hh, han 鋜 s komplicerad och fucked up men lilla jag ska nog f honom p b鋞tre tankar. Han 腞 ju lite elak men jag sm鋖ter ju s fort han s鋑er 'Jeez, you look hot in that dress'". Dialogen 鋜 f錸ig och karakt鋜erna stereotypa: asrik, skitsnygg (tjatas det om hela tiden), dominant snubbe med m鰎kt inre och kontrollbehov vill 鋑a ung, oerfaren oskuld (sj鋖vklart 鋜 hon det!) som sexslav. Men vad vet jag? Det kanske 鋜 den ultimata dr鰉men?

Kickie Boman

2012-10-10

膎drar mig nu, den 鋜 nog inte v鋜d mer 鋘 en 3:a iaf... Men visst kommer jag l鋝a n鋝ta ocks

Fatima Andersson

2012-10-09

Svaga personligheter. Tycker inte man f錼 grepp om n錱on av dem. Det 鋜 mycket sex men platt och tr錵igt tom en normal Harlequinroman har b鋞tre beskrivna och medryckande sexscener!!! Den S

Carin Lundberg Papp

2012-10-08

Wow! L鋝 den!!

Kickie Boman

2012-10-07

Ja, jag f鰈l f鰎 nyfikenheten och m錽te ocks jag l鋝a denna bok.
Sv錼 att betygs鋞ta... men det blev en 4 till f鰎 att den var underh錶lande. Tyckte bitvis att den var usel och t鋘kte sluta l鋝a... men det goda 鰒erv鋑de 鋘d

Otroligt bindande bok, ger en otrolig tankest鋖lare f鰎 ens eget liv!

Elin L鋘nholm

2012-10-01

L鋝te boken f鰎 alla pratade om den. Inte s鋜skilt minnesv鋜d, tunn historia och sexscenerna var s d錶iga att jag skrattade medan jag l鋝te. Spr錵et ska vi inte ens tala om, tyv鋜r har jag en f鰎m錱a att ta 鰒er spr錵 fr錸 b鯿ker jag l鋝er och av n錱on anledning har jag sagt "jeez, holy, crap" x antal g錸ger idag. Pinsamt!
Men den 鋜 l鋞tl鋝t och sv錼 att l鋑ga ifr錸 sig. Hoppas de tv andra b鯿kerna 鋜 b鋞tre,

Carolina E

2012-09-27

Vissa personer tror jag bara 鋜 kritiska till den h鋜 boken "bara f鰎 att de ska vara kritiska till allt som 鋜 hypat". Jag tycker att boken fyller sitt syfte, det 鋜 underh錶lning. Lite som vilken k鋜lekstramshistoria som helst. Den m鋕tiga mannen och den oskyldiga kvinnan, hur m錸ga b鯿ker har man inte l鋝t om det?
Visst, det finns ett "Red room om pain... or pleasure?" Men BDSM, njaa..
D鋜emot kan jag h錶la med om att spr錵et 鋜 katastrofalt d錶igt! Men det har ju aldrig hindrat folk fr錸 att tycka att en bok 鋜 bra f鰎ut.

"Chick lit med feministiska f鰎tecken". Gud hj鋖pe.
Fast det 鋜 r鋞t kul att l鋝a genomusla b鯿ker ibland. Min v鋘 Merit har skrivit bra om boken h鋜:

Pernilla Andersson

2012-09-26

Allf鰎 r och f鰎 lite romantik f鰎 min smak.

Caroline Karlsson

2012-09-26

G錽hud!! Visserligen 鋜 detta p inget vis n錱ot spr錵ligt m鋝terverk (spr錵et 鋜 d錶igt nyanserat), men i det h鋜 fallet kunde jag inte brytt mig mindre! Storyn 鋜 genial och aldrig f鰎r har jag blivit s besatt av en bok att jag inte kan t鋘ka p annat 鋘 hur jag ska f tid att l鋝a vidare.

Vissa har kallat det h鋜 f鰎 "tantsnusk" och "usel litteratur", men om man ser bortom de detaljerade sexscenerna finns d鋜 en v鋖digt viktig historia. E L James visar p hur l錸gt m鋘niskor 鋜 beredda att g f鰎 att bli 鋖skade... och f鰎 att f sina behov tillfredsst鋖lda!

Jenny Sj鰏tr鰉

2012-09-25

L鋞tsm鋖t och underh錶lande

Karin S鰀er

2012-09-24

Ja ja, klart jag kommer att l鋝a de andra tv, men var den verkligen s邋 bra? N, inte alls. R鋞t f鰎uts鋑bara, men bra skriven.

Veronica Kamsten

2012-09-24

Mycket gripande k鋜lekshistoria som 鋜 sv錼 att l鋑ga ifr錸 sig.

Emelie A

2012-09-22

Tyckte boken b鰎jade bra med ett gott flyt, men tyv鋜r blir man road av den h鋜 boken p helt fel s鋞t. Jag har l鋝t b鯿ker som inte klassificerades som erotik som hade betydligt b鋞tre erotikpassager 鋘 den h鋜 boken. Dessutom vill jag b鰎ja skratta ett orov鋍kande stort antal g錸ger 鰒er att det blir s otroligt patetiskt, och l鰆ligt med larviga kontrakt och repliker. Och om jag ser ett enda "oh my" i tryck igen under de kommande 錼et s kommer jag f鰎modligen att spy. Jag anser att den enda anledningen till att det blivit ett s錸t himla hall om den h鋜 boken 鋜 S&M-sexet, f鰎 det 鋜 helt klart inte p grund utav att den 鋜 v鋖skriven eller har realistiska karakt鋜er som 鋜 l鋞ta att identifiera sig med och tycka om. Borde ha l鋜t mig vid det h鋜 laget att NY Times b鋝ts鋖jare allt som oftast 鋜 precis samma sak som skr鋚litteratur.

Karin Ljung

2012-09-09

F鰎 det f鰎sta f錼 du inte vara l鋞tgenerad ;)
Fifty Shades of Grey 鋜 l鋞tl鋝t, fascinerande och mkt mer 鋘 detaljerade sexscener. Det 鋜 鋠en en bok som beskriver relationer och vad som kan h鋘da n鋜 man tr鋐far r鋞t.

Nathalie Nilsson

2012-08-23

F鰎sta boken i en triologi om en ung kvinna, Anastasia som startar ett f鰎h錶lande med en rik man vid namn Christian Grey. Helt omedveten om vad hon beger sig in i och vilka m鰎ka hemligheter som finns i Greys liv 鋜 hon som besatt av Christian Grey. Som det st錼 p boken: Romantic, liberating and totally addictive, this is a novel that will obsess you, possess you, and stay with you forever.

Utan tvekan en bok som 鋜 v鋖skriven v鋖digt formulerande och sj鋖vklart sexig! Ser framemot att l鋝a bok nummer och tv och f鰎v鋘tningarna 鋜 h鰃re 鋘 p det var p denna boken.

Nathalie Nilsson

2012-08-23

L鋝v鋜d, v鋖skriven och fullst鋘digt fascinerande!

Elin Cidh

2012-07-24

Det var verkligen en "Stolthet & F鰎dom" f鰎 2000-talet. Det blev lite v鋖 mycket upprepningar och utplattat p slutet. Det ska bli intressant att se hur hon ska lyckats fylla hela tv b鯿ker till. I 鰒rigt tyckte jag om boken...

kristina W録lin

2012-07-19

Bra bok om man vill bryta ett m鰊ster av endast kriminalromaner. Man f錼 dock inte vara pryd, d de, n鋝tintill, alldeles f鰎 m錸ga sexscenerna 鋜 v鋖digt detaljerande.

Pernilla Lindholm

2012-07-05

Efter att ha snabbvalt den h鋜 boken p Budapests flygplats s visste jag inte alls vad det var jag tagit mig an, bara att det var den h鋜 boken de VILLE s鋖ja till mig eftersom den var mest skyltad. Jag irriterar mig p de platta karakt鋜erna och den upprepande handlingen, men eftersom den p n錱ot s鋞t 鋘d fascinerade mig kommer jag s鋕ert l鋝a hela trilogin.

FranZone c",)

2012-06-28

Mycket l鋞tl鋝t (p engelska) men blev lite tjatig...

Cime Larsson

2012-06-25

Tyv鋜r s g錼 storyn lite f鰎lorad i och med allt sex, men den 鋜 fortfarande l鋝v鋜d.

Linda Lou

2012-04-20

Jag ville verkligen 鋖ska den h鋜 boken och var helt inriktad p det, men n...orkade inte med de sista femtio sidorna f鰎 storyn f鰎svann helt i allt sex (vilket var bra, absolut, men n錸 m錿ta f錼 det vara)

Bia Sigge

2012-04-18

s jag 鋜 den f鰎sta att betygs鋞ta snuskboken f鰎 medel錶ders kvinnor p boktipset? 鋜 inte helt bekv鋗 med det.
passar de som l鋘gtat efter romantisk porr. kommer s鋕ert att hitta m錸ga l鋝are, inte bara kvinnor.