Fifty Shades Darker

James, E L

| 2012

MORE THAN 150 MILLION COPIES SOLD WORLDWIDE Look for E L James's passionate new love story, The Mister, available now. Daunted by the singular tastes and dark secrets of the beautiful, tormented young entrepreneur Christian Grey, Anastasia Steele has broken off their relationship to start a new career with a Seattle publishing house. But desire for Christian still dominates her every waking thought, and when he proposes a new arrangement, Anastasia cannot resist. They rekindle their searing sensual affair, and Anastasia learns more about the harrowing past of her damaged, driven and demanding Fifty Shades. While Christian wrestles with his inner demons, Anastasia must confront the anger and envy of the women who came before her, and make the most important decision of her life. This book is intended for mature audiences.

Jenny Kallin

2022-12-30

Bästa boken i denna bokserie

Cecilia Lundin

2021-08-10

Romantik när den är som bäst!

Elin Peiser

2021-07-27

Jag är lite splitrad, bra men inte helt.

Therese Persson

2020-09-20

Sträck läste

Jag är ganska splittrad i mina tankar om den här boken. Jag gillar hur karaktärerna utvecklas och relationen tar form ju mer de lär känna varandra. Däremot lessnar jag fort på sexscenerna som jag till sist inte läser alls utan hoppar över för att endast stanna upp vid dialog. De känns mest insprängda för att de ”måste” vara där, efter att första boken satte standarden. Jag kan köpa en och annan, men närmare 30 stycken blir förbannat långtråkigt. Samma gäller mailkontakten. Jag får lite panik över det kärlekskranka mailandet trots att jag själv gör exakt samma sak när jag är kär - jag pallar dock inte läsa andras cheesy småtjafs. Snark på det. Överhuvudtaget känner jag lite ”get a room” över hela boken, som att det ibland blir som att lyssna på två stycken som berättar om sin egen fantastiska kärleksrelation samtidigt som de inte kan hålla fingrarna från varandra utan typ halvslafsandes småhånglar samtidigt som man pratar med dem. Ointressant för någon annan än de själva med andra ord. Anastasia (eller ja författaren egentligen) gör lite väl stor grej över någonting som egentligen ”bara” är en relation. Dock en spännande relation (med det inte sagt att jag approvar över detta sätt att behandla partners osv men det får stå för dem). Slutet känns väldigt krystat - hade det inte passat att avsluta serien här? Måste vi nödvändigtvis dra in en svartsjuk våldtäktsman som funderar på mord för att få något att skriva en tredje bok om? Tydligen. Money talks antar jag. Känner mig dock ganska så nöjd så här. Behöver inte bli fifty shades freed, iallafall inte än på länge.

Linnea No

2017-09-16

👍

Karoline Norheim

2017-06-18

Hur bra som helst! Bästa!

Alexsandra Larsson

2017-05-16

Therese Dahlberg

2017-02-12

Madeleine

2017-01-23

Väldigt långdragen och tråkig, mycket upprepningar och onödiga dialoger. Stundtals okej, men mycket tillför inget till historien.

Matilda Norberg

2016-06-22

Älskar den här serien

SOFIA LINDEQVIST

2016-01-15

Testar ljudboken, riktigt dålig uppläsare!!! Tråkigt!!!

Karin Löfstrand

2016-01-12

151230: Tjatigt....

Sara Krondahl

2015-10-07

bok nummer två är nog ännu sämre skriven än bok 1. Den är som en sämre och mer kinky variant av twilightserien, och det säger en hel del om språket.. Men hjärnan är bra på att anpassa sig, ett hiskeligt språk glider så småningom förbi obemärkt om jag bestämmer mig för att inte tänka så mycket. Men det är svårt att ge sig in i en redan kass bok med VÄRLDENS SÄMTA UPPLÄSARE. Jag är inte kräsen, de flesta uppläsare är ju skådespelare eller författare och är de inte bra kan de oftast hitta en anonym ton. Den här bruden försöker verkligen att ge sig hän och herregud vad hemskt det blir. Jag förstår att det är svårt att läsa upp erotiska scener, eller härma maskulina sexiga röster. Därför kan det ju vara en bra idé att INTE försöka härma karaktärerna. Förfataren driver texten med mycket dialog, vilket i sig hade kunnat slopats och ett mer berättande persp. hade kunnat få ta plats. Men nu är det så. Men varför i hela världen försöker den kivnnliga uppläsaren att förställa rösten till en mansröst? Det är helt omöjligt att ta det seriöst, jag har aldrig varit med om att en uppläsare ändrar tonläge på ett så parodiskt sätt. Det hjälper ju inte heller att dialogen redan är så fruktansvärt dålig.

Elli H

2015-07-18

Seg

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Fifty shades of shit?! Nej, gav den ett försök men får se om jag ens läser den sista delen.

Therese Östman

2015-04-15

Helt okej, kändes som boken aldrig skulle ta slut. Men kommer ändå läsa sista, vill ju veta vad som händer med dem. Betyg: 3

Inger Jonsson

2015-03-16

Kanske, kanske något bättre än den första eftersom den ger en viss förklaring till Breys beteende. Dock långt från verkligheten. Ingen bok jag kan rekommendera.

Maria Linder

2015-01-14

Tänkte från början ge den en etta. Men på ett eller två ställen blir det cliffhangers i slutet av kapitlet där jag vill läsa vidare. Men näe, ingen bok jag rekommenderar till någon.

Evelina Austen

2014-11-18

I ettan hade man pyttelite överseende med det usla språket men de övriga delarna i denna trilogi är enbart usla.

Evelina Austen

2014-11-18

Erica S

2014-11-17

Ännu en fantastisk bok. Hon har gjort det igen åh denna trillogin rekomenderar jag starkt. Ser fram emot filmen i februari :D

SteffySivA .

2014-09-25

Så mycket mer än bara sex. Hade egentligen inga förväntningar på denna trilogin mer än att det var överreklamerat tantsnusk. Ack så fel jag hade!

Jasmine Samuelsson

2014-08-13

Grym

Jenny Jansson

2014-07-30

Känns lite tjatig sämre än första.

Matilda Krig

2014-07-24

Spännande, intressant och beroendeframkallande. Skulle överleva utan tantsnusket, men annars överraskande bra, helt klart över mina förväntningar. Sjukt intressant att lära känna Mr Grey.

Louise Olsson

2014-07-09

En väldigt bra serie! Nu blir det sista delen....

Maria Thärning

2014-04-23

Bättre än första, men jag bläddrade förbi sexscenerna då de inte för handlingen framåt.

Annelie Andersson

2014-03-25

Tja hyffsad ,den hade fått högre om hon : INTE hade tjatat så förbannat om sin inre gudinna .INTE kallat honom Femtio --han heter Christian.Jag velar mellan 2o3 i betyg

Lotta Berlin

2014-03-06

Ja, alltså, den här boken hade ju faktiskt lite handling och var bitvis riktigt spännande. Inte lika mycket (grovt) sex som gör den mer "normal" (för mig i alla fall!) i relationen mellan Ana och Mr Grey.
En del scener ur boken är riktigt omskakande.
Tyvärr upprepas det även i denna bok gång på gång om hur vacker och sexig Mr Grey är, det har vi ju fattat för länge sedan i bok nr 1, samt att jag tycker att det är så märkligt att det är Ana som har detta mindervärdeeskomplex och inte kan fatta att hon är något att ha. Fortfarande finns Bella-Edward-syndromet (Twilight) kvar i den här boken.
Hoppas att sista boken kan ge mer substans.

2014-02-24

Betyg: 3,5 av 5.

Så här skrev jag om den första boken i trilogin, ?Femtio nyanser av honom?, som jag läste för ett par dagar sedan:

?Ja, nu har jag också läst den! ;-)

Jag kunde ju inte låta bli, efter allt jag har hört och läst om trilogin ?Femtio nyanser?. Extra roligt är det ju med böcker som läsarna tycker så olika om. Om man tittar på betygen på Boktipset till exempel, så är den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen är nästan jämt fördelade med cirka tvåhundra på varje betyg från ett till fem.

Och vad tyckte jag då?

Ja, av mig får den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, väldigt lättläst, och även beroendeframkallande som många har skrivit om den. Jag ska definitivt läsa dom två andra böckerna i serien, för jag måste ju bara läsa vidare och se hur det går för huvudpersonerna.

Sen måste jag ju dock ändå säga, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite färre sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, så tycker jag att boken hade varit ännu bättre.

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha lättsam underhållning. Fast man får verkligen inte vara pryd om man läser den. ;-)?

Och omdömena om den andra boken blir precis som dom om den första boken! :-D

Den här låg på ungefär samma nivå som den första: inte någon av de bästa böcker som jag har läst, men det finns visst "läsa-vidare-lust" eftersom den emellanåt är rätt underhållande att läsa. Fast särskilt intressanta sexscener är det inte - har man läst en, har man läst i princip alla. Man hade kunnat hoppa över större delen av dem.

Helena Rasmusson

2014-01-28

Dålig!!! Tramsig, dåligt språk, ointressant historia!

Klara Marklinder

2013-12-05

Fick tragla mig igenom den häe boken, tarvlig handling och inte speciellt spännande.

Likheten till twilight-böckerna är pinsam, allt från karaktärerna till handlingen. Jag har inget sug efter att läsa sista delen.

Laim Laim

2013-08-13

An extra good book..

Maria Klamas

2013-08-08

Sisådär, det tog nästan halva boken innan jag kände att jag började tycka om den. Jag älskade verkligen del 1 - det känslomässiga spelet mellan dem ,ryggsäckar som visade sig i längtan efter kärlek och bekräftelse men som i samma andetag fick dem att bygga upp murar för att skydda sig och minska sårbarheten, och som då skrämde bort den kärlek och innerlighet som faktiskt står till förfogande. Första halvan här var ett stort jasså, en jäspning, sen blev den lite bättre, lite mer intressant, men svalt är intresset, det känns alltför mycket som en transportsträcka till del nummer tre...

Emma Ask-Tindberg

2013-08-06

Något av de sämsta jag läst, och jag är sällan kritisk till böcker.
Jag försökte verkligen med alla böckerna men denna sista läste jag inte ens ut, finns inget som helst intresse i att veta vad som händer med karaktärerna. Jag hoppas dem inte får barn i alla fall...

Cecilia Magnusson

2013-08-04

Mkt bättre än den första.

2013-06-04

Tog för evigt att läsa. Den var inte bra skriven, kändes förutsägbar och slutet var ju bara hur störigt som helst!

Ida

2013-05-12

Jag läste de första 70 sidorna, sedan orkade jag inte med Christian som fräser åt minsta lilla, får Ana att be om ursäkt om allt och har ett sådant sjukligt kontrollbehov. Jag var förbannad från första kapitlet och framåt. Istället läste jag slutet och kände att jag inte hade missat något alls. Första boken gick att läsa eftersom allt var nyhetens behag, att vilja veta vad alla tycker är så bra. Jag ville fortsätta läsa bok 2 men när författaren inte kan göra Christian mer verklighetstrogen och dessutom som en narcisistisk psykopat så lägger jag ner!

Lisette Bergh

2013-05-09

Valde att lyssna på del två bara för att se om det blev någon utveckling, och nja gillar fortfarande inte storyn men skönt att få bekräftat att Mr Grey ändå kan tänkas vara lite mänsklig ;-)

Annica johansson

2013-05-08

Toppenbra även denna del. Interurbant o följa hans utvecling

Anna Nyman

2013-04-27

Visst finns det fortfarande en "läsa-vidare-faktor", men det är också ganska tråkigt. Och så är jag väldigt trött på män och kvinnor som ska räddas av det motsatta könet (i det här fallet är christians behov av räddning mest provocerande)

Helena Nielsen

2013-04-27

Man kunde hoppat över hälften av sexscenerna i boken, de blev ganska tråkiga i längden. Boken får en 4 då man ändå är nyfiken på hur det ska gå för Ana och Christian.

Elin Nilsson

2013-04-20

Dåligt, enkelt språk, tunn historia. Blev något bättre mot slutet - mer intressant att veta hur det går än jag trodde efter de första 100 sidorna. Dock inte riktigt lockad att läsa uppföljarna.

Emma Kindholm

2013-04-10

Mycket bra bok. Mindre sub - dom och mer kärlek! Språket är bättre än i första!

Ingrid Durhem

2013-04-06

Bättre än ettan då det faktiskt handlar om lite mer än sex i tvåan, får se om jag ger mig på tredje men jag avvaktar nog en stund.

Inte lika erotisk som den första boken, utan mer emotionell - vilket inte är sämre utan minst lika bra. Det vinner författaren på, eftersom det minskar risken att bli långtråkigt. Dålig översättning dock!

Linda V

2013-02-14

Sämre än första, sex hit och dit, flera gånger per dag och allt är såååå fantastiskt varje gång. Kändes överdrivet!

Om möjligt sämre än första boken. Känns som en lång transport strecka inför da grand final.
Men jag ska ge författaren det, att hon skriver så att man vill fortsätta läsa, trots allt refererande till den inre gudinnan och allt sex som bara känns som stora transportsträckor