Fienden inom oss

Guillou, Jan

| 2007

Klockan tre på morgonen gör säkerhetspolisen och terroristpolisen tillslag mot ett antal familjer i en Stockholmsförort. Ett femtiotal personer grips och transporteras bort. De gripna får ingen vetskap om vad de är misstänkta för. Men nästa dag exploderar nyheten att ?al-Qaida i Sverige? har oskadliggjorts och att landet räddats från den största katastrofen någonsin. Nio personer häktas som terrorister och därefter utbryter den stora tystnaden. Ingen vet vad som sker i polisutredningen. Polisintendent Eva Johnsén-Tanguy, som är förhörsexpert på Ekobrottsmyndigheten, får till sin förvåning ett helt nytt jobb, att leda förhören med de misstänkta terroristerna. Därmed förändras hennes liv, bland annat innebär det att vänskapen med journalisten Erik Ponti utsätts för svåra slitningar. I kriget mot terrorismen hamnar Eva Johnsén-Tanguy och Erik Ponti på helt olika sidor. Jan Guillou...

Anders S

2019-10-19

Bra fristående fortsättning av tjuvarnas marknad. Samhällskritik deluxe men inget nytt där när det gäller Guillou.

Malin Sundman

2016-10-12

Lite märklig

Denna bok var rätt såå okej

Erik M

2013-12-03

Helt klart den sämsta boken som jag har läst av Guillou. Handlingen är rätt så oinressant, men det märks ändå att den är Jan som har skrivit den. Om det inte hade varit för det dåliga slutet så hade den kanske fått en svag 3:a.

Fredrik Andersson

2011-04-28

Tänkvärd bok om våra innersta tankar! Bra läsning tycker jag!

Sofia Åkerberg

2010-02-12

Givetvis välskriven och sådär lite ironiskt rolig som Guillou otvetydigt gör mycket bra. Också ämnet är angeläget men efter att ha läs ungefär hälften börjar det bli lite tröttsamt. Bland annat därför att Giollou gör det lite väl lätt för sig vad gäller att befolka sin berättelse, nästan varenda lite mer känd person har maskerats mer eller mindre subtilt, från hans eget alter ego Erik Ponti (som naturligtvis gör briljata radioreportage på löpande band i sin karakterisktiska ironiska stil) till advokaterna Silberman och Alpin. Kul i och för sig men ibland vacklar det hela på löjets gräns.

Dessutom känns det efter ett tag som Guillou är kanske är lite väl självbelåtet övertygad om att han har rätt i sin beskrivning av hur vi själva och vårt samhälle är på väg att skapa de allra farligaste terroristerna. Med en minimal karaktärsutveckling och nidbilder av, om inte korrumperade, ohederliga (säkerhets)poliser, åklagare, poltiker och medier blir det hela till ett gigantiskt retoriskt experiment som förvisso är intressant men som inte håller i bokform enligt min mening.

Monika Häägg

2010-01-18

En oehört skarp bok från första till sista raden. Absolut Guillous bästa!

Anchi L

2009-09-20

Kan det här hända eller har det till och med redan hänt? Ruskigt otäckt scenario.

Å

Åsa Svensson

2009-06-16

Mycket intressant,verkar väldigt insatt. kul att nosa på den världen