Fias dolda kraft

Sofia är kär. I hemlighet, men vågar absolut inte gå fram och prata med Hugo, utan smygtittar mest på avstånd. Hon är en gamer och älskar också att ligga på sitt rum och läsa fantasy. Hon bor i en lägenhet i en förort med sin sjuka mamma. Sofia funderar mycket och lyssnar hellre än pratar. Vissa säger att hon är svår. I klassrummet uppskattar inte lärarna de tysta och inåtvända. Räcker man inte upp handen, påverkas betygen, säger dem. Sofia kan svaren. Men hon vill bara inte säga dem högt.Fias dolda kraft handlar om att gå i skolan och vara en av de tysta eleverna. Om att introvert inte är samma sak som blyg, utan bara en spegling av hur samhället ser på utåtriktade personer. Boken är tänkt som ett stöd till tysta ungar samt till skolpersonal."Författaren har lyckats förstå och beskriva en inåtvänd gryende flickas dilemma att möta den stormiga yttervärlden, på ett insiktsfullt och empatiskt...

Stinas_boksida

2020-11-08

Sofia, som går på högstadiet, lyssnar och funderar mycket, men hon säger inte mycket. I skolan är det jobbigt, för hon kan svaren, men räcker inte upp handen. Några lärare i skolan blir oroliga, tycker hon är lite väl blyg, och måste gå utanför sin komfortzon och ta mer plats.

Åsa är en lärare som förstår henne, och försvarar henne. Hon tror inte att det handlar om blyghet, utan mer att hon är introvert. Åsa märker att hon är duktig och kan mycket.

Detta är en bok att känna igen sig i. En bok som på ett fint sätt förklarar vad det innebär att vara introvert. Hur viktigt det är att vi lyssnar även på de tysta barnen.

Dessa barn blir så ofta missförstådda. Lärare som inte förstår vad det innebär.
Ofta känner sig barnen utanför och udda. Känner att de inte passar in i det normala.

Introvert innebär att man har en tyst personlighet, och har inget med blyghet att göra.

En bok alla som jobbar med barn borde läsa. Den beskriver så man förstår hur det är.
Det är en mycket viktig bok.

villa-freja.se

2020-02-06

Fia hade lika gärna kunnat vara jag. Jag är också introvert och en tänkare, snarare än en talare. Under dåtidens kvartssamtal fick jag ständigt till mig att räcka upp handen oftare. Då mättes mycket kunskap i vad man kunde uttrycka i ord och verbalt visa att man kunde. Redovisa, svara på frågor, höras, ta plats ... Idag vill jag tro, och hoppas, att lärare eller arbetsgivare inte är lika trångsynta. Visserligen uppskattas fortfarande en egenskap att "kunna äga rummet", men jag vågar påstå att ihärdig vinner. En egenskap som att arbeta noggrant, lyssna och minnas, inte prata bredvid mun och så vidare uppskattas högre och att trägen vinner. De som tar sig tid och lär känna en introvert person får oftast en aha-upplevelse. Jag lovar!

Roca Ahlgren har i sin bok målat upp oerhört oförstående lärare, men det säkerligen för att belysa de svårigheter och motgångar en introvert person kan behöva handskas med och på så vis låta boken vara en ögonöppnare för många. Introvert är inte samma sak som blyg. En oerhört fin bok som jag gärna hade sett omfattas av fler sidor.

@barnbokstips

2020-02-02

Fias dolda kraft är en bok för 9-12 år och handlar om Sofia som är en av de tysta eleverna i skolan. I klassen finns många som pratar och tar för sig, som vågar redovisa framför klassen utan problem medan Sofia tycker det är jobbigt att prata med andra och hemskt att redovisa inför klassen. Sofia gillar att spela och Fortnite är ett favoritspel. Där är hon bra, där kan hon vara en ledare, där kan hon umgås utifrån sina förutsättningar. Ibland spelar hon med andra från klassen och hon är hemligt kär i Hugo, men vågar inte prata med honom i skolan.
Hemma finns mamma som bara är trött, trött och sover. Sofia får ta mycket ansvar, handla, tvätta mm och så finns pappa i en annan stad med sin nya familj som hon hälsar på ibland. Boken berör sånt som många barn kan känna igen sig i. Skolvardag, kompisar, spelande, skilda föräldrar och också psykisk ohälsa hos en förälder och oron det innebär för barnet. Malin Roca Ahlgren skriver böcker om barn och unga med exempelvis ADHD, ADD, ångest, om introverta barn osv. Böcker för barn att känna igen sig i, men också att känna igen andra i och få en ökad förståelse för våra likheter och olikheter. Den passar bra att läsa i skolan tänker jag. I boken finns lärare som har förståelse för Sofias svårigheter och hjälper henne hitta lösningar för att kunna visa sina kunskaper, men också lärare som inte alls förstår Sofia och hennes behov.
En bra bok! Min 10-åring vill läsa den sen, mest för att den har med Fortnite, men jag tror det är en bok han kan tycka om.