Fettpärlan

de Maupassant, Guy

| 1995

I serien Entimmesboken presenteras riktigt bra och engagerande noveller. Merparten är klassiker, men nyheterna i serien är skrivna av moderna författare. Fler kvinnliga och fler svenska författare kommer att vara representerade i kommande böcker. Varje bok i serien ska ge läsaren känslan av att ha läst en bra skönlitterär bok från pärm till pärm – på bara en timme!

Mikaelita Bovalius

2020-03-29

”Fettpärlan” är en klassisk novell skriven av fransmannen Guy de Maupassant, utgiven 1880. Boken är ynka 70 sidor lång och är perfekt att läsa vid en stund över på en tågresa. Boken handlar om ett franskt sällskap som inte känner varandra, men som delar diligens under det tysk-franska kriget 1870-1871. Verket målar upp en bild av de ”hemska” tyskarna/preussarna som ett hot mot Frankrike.

I denna diligens så sitter 6 borgerliga och högt uppsatta personer, två nunnor, en revolutionär och DEN UTSTÖTTA - till volymen stora och prostituerade Elisabeth, även kallad Fettpärlan. Det finns ett starkt hat och förakt mot Fettpärlan, men när människorna är i nöd - så utnyttjar de henne.

Boken visar hur rent av usel en människa kan vara eller hur usel mänskligheten i allmänhet är. Den berättar om bedrövliga män och om hur utsatt och nedtryckt i skorna en prostituerad är. Författaren Maupassant brukade själv besöka horhus och dog i syfilis, efter ett liv med psykisk sjukdom. Hans erfarenhet av denna värld gör dessvärre inte boken bättre eller ens kryddar den med intressant ”fakta”. Boken är lite platt, innehållslös och jag skulle ha önskat att författaren hade vågat tagit i mer och fördjupat porträtten och berättelsen. Maupassant, du lämnar mig och Fettpärlan besvikna.

Emma Svanberg

2014-10-08

Upprörande

Ronnie Kronblad

2012-06-05

Enkel bok om människans onda sidor. Och goda. Människan - så funkar den - allt man behöver veta på en timme.

Kamali 

2011-10-11

Mitt hjärta värker när jag läser denna novell.

Matilda Palmqvist

2011-06-23

Suverän, positiv överraskning.

Elisabeth E

2011-04-18

Riktigt bra trots att den inte är så lång. Gör en upprörd och illa berörd.

Detta är helt klart en bra bok som skapar många tankar.

Skrotmagnet

2010-03-16

Måste läsas, även om det gör ont att läsa den.

Ullis N

2010-03-09

Lever vi som vi lär? Gäller vår humanism bara oss och inte "dem"? Är en människa mer värd än en annan? Alla dessa frågor tar Maupassant upp på ett lysande sätt.