Femtio nyanser av mrker

James, E L

| 2012

Femtio nyanser av mrker - uppfljaren finns ntligen p svenska. "50 nyanser av mrker" kommer inte att lmna dig oberrd. Fler intriger och nnu mer spnning. Hade du svrt att lgga ifrn dig frsta boken s fr du inte missa uppfljaren till den erotiska bstsljaren av EL James. Romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande. Bortskrmd av de mrka hemligheter som den vackre, men plgade, Christian Grey br p har Anastasia Steele lmnat honom. Hon har nyligen tagit sin universitetsexamen och ftt praktikplats p ett bokfrlag i Seattle. Men Christian upptar oavbrutet hennes tankar. Nr han vill trffa henne igen kan Ana inte neka honom, och ntligen fr hon veta mer om det mrka frflutna som har gjort honom s driven, kontrollerande och krvande. Men medan Christian brottas med sina inre demoner mste Ana ta ett av de viktigaste besluten hon ngonsin stllts...

Hur bra som helst! Bsta!

Therese Dahlberg

2017-02-12

Madeleine Evaldsson

2017-01-23

Vldigt lngdragen och trkig, mycket upprepningar och ondiga dialoger. Stundtals okej, men mycket tillfr inget till historien.

Matilda Norberg

2016-06-22

lskar den hr serien

SOFIA LINDEQVIST

2016-01-15

Testar ljudboken, riktigt dlig upplsare!!! Trkigt!!!

Karin Lfstrand

2016-01-12

151230: Tjatigt....

Sara Forsman

2015-10-07

bok nummer tv r nog nnu smre skriven n bok 1. Den r som en smre och mer kinky variant av twilightserien, och det sger en hel del om sprket.. Men hjrnan r bra p att anpassa sig, ett hiskeligt sprk glider s smningom frbi obemrkt om jag bestmmer mig fr att inte tnka s mycket. Men det r svrt att ge sig in i en redan kass bok med VRLDENS SMTA UPPLSARE. Jag r inte krsen, de flesta upplsare r ju skdespelare eller frfattare och r de inte bra kan de oftast hitta en anonym ton. Den hr bruden frsker verkligen att ge sig hn och herregud vad hemskt det blir. Jag frstr att det r svrt att lsa upp erotiska scener, eller hrma maskulina sexiga rster. Drfr kan det ju vara en bra id att INTE frska hrma karaktrerna. Frfataren driver texten med mycket dialog, vilket i sig hade kunnat slopats och ett mer berttande persp. hade kunnat f ta plats. Men nu r det s. Men varfr i hela vrlden frsker den kivnnliga upplsaren att frstlla rsten till en mansrst? Det r helt omjligt att ta det serist, jag har aldrig varit med om att en upplsare ndrar tonlge p ett s parodiskt stt. Det hjlper ju inte heller att dialogen redan r s fruktansvrt dlig.

Elli H

2015-07-18

Seg

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Fifty shades of shit?! Nej, gav den ett frsk men fr se om jag ens lser den sista delen.

Therese stman

2015-04-15

Helt okej, kndes som boken aldrig skulle ta slut. Men kommer nd lsa sista, vill ju veta vad som hnder med dem. Betyg: 3

Inger Jonsson

2015-03-16

Kanske, kanske ngot bttre n den frsta eftersom den ger en viss frklaring till Breys beteende. Dock lngt frn verkligheten. Ingen bok jag kan rekommendera.

Maria Linder

2015-01-14

Tnkte frn brjan ge den en etta. Men p ett eller tv stllen blir det cliffhangers i slutet av kapitlet dr jag vill lsa vidare. Men ne, ingen bok jag rekommenderar till ngon.

Evelina Austen

2014-11-18

I ettan hade man pyttelite verseende med det usla sprket men de vriga delarna i denna trilogi r enbart usla.

Evelina Austen

2014-11-18

Erica S

2014-11-17

nnu en fantastisk bok. Hon har gjort det igen h denna trillogin rekomenderar jag starkt. Ser fram emot filmen i februari :D

SteffySivA .

2014-09-25

S mycket mer n bara sex. Hade egentligen inga frvntningar p denna trilogin mer n att det var verreklamerat tantsnusk. Ack s fel jag hade!

Jasmine Samuelsson

2014-08-13

Grym

Jenny Jansson

2014-07-30

Knns lite tjatig smre n frsta.

Matilda Krig

2014-07-24

Spnnande, intressant och beroendeframkallande. Skulle verleva utan tantsnusket, men annars verraskande bra, helt klart ver mina frvntningar. Sjukt intressant att lra knna Mr Grey.

Louise Olsson

2014-07-09

En vldigt bra serie! Nu blir det sista delen....

Maria Thrning

2014-04-23

Bttre n frsta, men jag blddrade frbi sexscenerna d de inte fr handlingen framt.

Annelie Andersson

2014-03-25

Tja hyffsad ,den hade ftt hgre om hon : INTE hade tjatat s frbannat om sin inre gudinna .INTE kallat honom Femtio --han heter Christian.Jag velar mellan 2o3 i betyg

Lotta Berlin

2014-03-06

Ja, allts, den hr boken hade ju faktiskt lite handling och var bitvis riktigt spnnande. Inte lika mycket (grovt) sex som gr den mer "normal" (fr mig i alla fall!) i relationen mellan Ana och Mr Grey.
En del scener ur boken r riktigt omskakande.
Tyvrr upprepas det ven i denna bok gng p gng om hur vacker och sexig Mr Grey r, det har vi ju fattat fr lnge sedan i bok nr 1, samt att jag tycker att det r s mrkligt att det r Ana som har detta mindervrdeeskomplex och inte kan fatta att hon r ngot att ha. Fortfarande finns Bella-Edward-syndromet (Twilight) kvar i den hr boken.
Hoppas att sista boken kan ge mer substans.

2014-02-24

Betyg: 3,5 av 5.

S hr skrev jag om den frsta boken i trilogin, ?Femtio nyanser av honom?, som jag lste fr ett par dagar sedan:

?Ja, nu har jag ocks lst den! ;-)

Jag kunde ju inte lta bli, efter allt jag har hrt och lst om trilogin ?Femtio nyanser?. Extra roligt r det ju med bcker som lsarna tycker s olika om. Om man tittar p betygen p Boktipset till exempel, s r den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen r nstan jmt frdelade med cirka tvhundra p varje betyg frn ett till fem.

Och vad tyckte jag d?

Ja, av mig fr den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, vldigt lttlst, och ven beroendeframkallande som mnga har skrivit om den. Jag ska definitivt lsa dom tv andra bckerna i serien, fr jag mste ju bara lsa vidare och se hur det gr fr huvudpersonerna.

Sen mste jag ju dock nd sga, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite frre sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, s tycker jag att boken hade varit nnu bttre.

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha lttsam underhllning. Fast man fr verkligen inte vara pryd om man lser den. ;-)?

Och omdmena om den andra boken blir precis som dom om den frsta boken! :-D

Den hr lg p ungefr samma niv som den frsta: inte ngon av de bsta bcker som jag har lst, men det finns visst "lsa-vidare-lust" eftersom den emellant r rtt underhllande att lsa. Fast srskilt intressanta sexscener r det inte - har man lst en, har man lst i princip alla. Man hade kunnat hoppa ver strre delen av dem.

Helena Rasmusson

2014-01-28

Dlig!!! Tramsig, dligt sprk, ointressant historia!

Klara Marklinder

2013-12-05

Fick tragla mig igenom den he boken, tarvlig handling och inte speciellt spnnande.

Likheten till twilight-bckerna r pinsam, allt frn karaktrerna till handlingen. Jag har inget sug efter att lsa sista delen.

Laim Laim

2013-08-13

An extra good book..

2013-08-08

Sisdr, det tog nstan halva boken innan jag knde att jag brjade tycka om den. Jag lskade verkligen del 1 - det knslomssiga spelet mellan dem ,ryggsckar som visade sig i lngtan efter krlek och bekrftelse men som i samma andetag fick dem att bygga upp murar fr att skydda sig och minska srbarheten, och som d skrmde bort den krlek och innerlighet som faktiskt str till frfogande. Frsta halvan hr var ett stort jass, en jspning, sen blev den lite bttre, lite mer intressant, men svalt r intresset, det knns alltfr mycket som en transportstrcka till del nummer tre...

Emma Ask-Tindberg

2013-08-06

Ngot av de smsta jag lst, och jag r sllan kritisk till bcker.
Jag frskte verkligen med alla bckerna men denna sista lste jag inte ens ut, finns inget som helst intresse i att veta vad som hnder med karaktrerna. Jag hoppas dem inte fr barn i alla fall...

Cecilia Magnusson

2013-08-04

Mkt bttre n den frsta.

emmakicki

2013-06-04

Tog fr evigt att lsa. Den var inte bra skriven, kndes frutsgbar och slutet var ju bara hur strigt som helst!

Ida

2013-05-12

Jag lste de frsta 70 sidorna, sedan orkade jag inte med Christian som frser t minsta lilla, fr Ana att be om urskt om allt och har ett sdant sjukligt kontrollbehov. Jag var frbannad frn frsta kapitlet och framt. Istllet lste jag slutet och knde att jag inte hade missat ngot alls. Frsta boken gick att lsa eftersom allt var nyhetens behag, att vilja veta vad alla tycker r s bra. Jag ville fortstta lsa bok 2 men nr frfattaren inte kan gra Christian mer verklighetstrogen och dessutom som en narcisistisk psykopat s lgger jag ner!

Lisette Bergh

2013-05-09

Valde att lyssna p del tv bara fr att se om det blev ngon utveckling, och nja gillar fortfarande inte storyn men sknt att f bekrftat att Mr Grey nd kan tnkas vara lite mnsklig ;-)

Annica johansson

2013-05-08

Toppenbra ven denna del. Interurbant o flja hans utvecling

Anna Nyman

2013-04-27

Visst finns det fortfarande en "lsa-vidare-faktor", men det r ocks ganska trkigt. Och s r jag vldigt trtt p mn och kvinnor som ska rddas av det motsatta knet (i det hr fallet r christians behov av rddning mest provocerande)

Helena Nielsen

2013-04-27

Man kunde hoppat ver hlften av sexscenerna i boken, de blev ganska trkiga i lngden. Boken fr en 4 d man nd r nyfiken p hur det ska g fr Ana och Christian.

Elin Nilsson

2013-04-20

Dligt, enkelt sprk, tunn historia. Blev ngot bttre mot slutet - mer intressant att veta hur det gr n jag trodde efter de frsta 100 sidorna. Dock inte riktigt lockad att lsa uppfljarna.

Emma Kindholm

2013-04-10

Mycket bra bok. Mindre sub - dom och mer krlek! Sprket r bttre n i frsta!

Ingrid Durhem

2013-04-06

Bttre n ettan d det faktiskt handlar om lite mer n sex i tvan, fr se om jag ger mig p tredje men jag avvaktar nog en stund.

Inte lika erotisk som den frsta boken, utan mer emotionell - vilket inte r smre utan minst lika bra. Det vinner frfattaren p, eftersom det minskar risken att bli lngtrkigt. Dlig versttning dock!

Linda V

2013-02-14

Smre n frsta, sex hit och dit, flera gnger per dag och allt r s fantastiskt varje gng. Kndes verdrivet!

Om mjligt smre n frsta boken. Knns som en lng transport strecka infr da grand final.
Men jag ska ge frfattaren det, att hon skriver s att man vill fortstta lsa, trots allt refererande till den inre gudinnan och allt sex som bara knns som stora transportstrckor

emilie johansson

2013-01-13

bttre n frsta, men fortf rtt mycket upprepningar och halvtrkigt sprk.

Gunilla Jnsson

2013-01-06

Varfr vljer en kvinnlig frfattare att beskiva sina kvinnliga karaktrer som sinnesvaga vp??

Elin Cidh

2013-01-06

Zzzzzz... upprepningar, upprepningar, upprepningar.

Sussie S

2013-01-05

Boken var bttre n 1:an men jag fann mig blddra frbi vissa sidor fr att det blev fr mycket...

Jenny Sjstrm

2013-01-03

Det r sllan jag blir arg nr jag lser en bok. Men denna lyckades. Vrdelst sprk och skrmmande korkad "hjltinna". Inte ens sexet var srskilt spnnande. Totalt slseri av tid och papper. Trean kommer jag inte lsa om jag s fr den slngd efter mig .

Kickie Boman

2013-01-02

Nja, nu brjar vl lite trttna p det hr...

Paul Karlsson

2012-12-30

Nu har jag ven lst ut andra delen i "Shades of Grey" trilogin. Den boken heter p svenska "Femtio nyanser av mrker'" och jag ska nu med denna bokrecension bertta vad jag tyckte om boken. Men frst lite om handlingen.

Som bekant frn frra boken s blev Anastasia Steele bortskrmd av de mrka hemligheter som den vackre, men plgade, Christian Grey br p. Hon har nu lmnat honom. Hon har nyligen tagit sin universitetsexamen och ftt praktikplats p ett bokfrlag i Seattle.
Men Christian upptar oavbrutet hennes tankar. Nr han vill trffa henne igen kan Ana inte neka honom, och ntligen fr hon veta mer detaljer kring det mrka frflutna som har gjort honom s driven, kontrollerande och krvande. Men medan Christian brottas med sina inre demoner mste Ana ta ett av de viktigaste besluten hon ngonsin stllts infr.

Precis som med frra boken s var den svr att lgga ifrn sig den d man brjat lsa den. Man slits vldigt snabbt in i den spnnande intrigen. Den ganska stereotypa karaktren Christan Grey fr mer frg och man frstr honom mer d man fr veta mer om hans bakgrund. Yttre hot mot Christians och Anas relation hller ocks uppe stmningen. Mycket sex innehller boken i vanlig ordning. Vilket ocks r en positiv detalj. Dock r det mer vaniljsex och mindre av varan bondage och andra sexuella fetisher som man hade kunnat vnta sig av denna bok. Men just att det r p det viset tycker jag bara att r bra. Det hela handlar om att Ana och Christian ska mtas p halva vgen. Drfr blir det vaniljsex med sm inslag av lite andra saker. Hrligt dessutom med lite romantik mitt upp i allt det andra. Och vissa bikaraktrer fr man lra knna lite mer. Framfr allt d Elena Lincoln (Mrs. Robinson) och en av Christians fre detta undergivna.

"Fifty Shades Darker" r en bok jag starkt kan rekommendera. Och sjlvklart s slutade den med en spnnande cliffhanger s att man nu spnt vntar p fortsttningen som finns i bokhandeln bara ngra dagar in p det nya ret.

Elin Lnnholm

2012-12-29

Boken r bttre n den frsta, det mste jag sga. Men jag spyr p karaktrerna och sexet tar slut p en-tv sidor. Det fanns en del positiva stunder, men allting r s tunt. Det hnder ngonting och s efter en sida r allt bra igen. Sen grlar de och sen blir det bra igen. Det gr aldrig in p djupet, inte ens i sexscenerna som bara r lama.

Josefine Andersson

2012-12-27

Ngot bttre n frsta men trkig och dligt sprk!

Elisabeth J

2012-12-22

Vldigt mycket bttre n frsta boken. Positivt verraskad.

Helena Helena

2012-12-18

Bttre n frsta!

Cecilia Grip

2012-12-16

Ojoj. Denna var nog den bsta bok jag lst i r. Inte bara fr just sexet utan den var s vlskriven och vlformad men en rd trd vl spunnen. Helt underbar!!

Carolina E

2012-12-15

Det r likvrdigt med sexdelar som i den frsta boken

och sprket r ungefr lika icke begvat

men dremot tycker jag att det r mer krlek.

Handlingen blir om mjligt dock nnu fnigare

med psykiskt sjuka ex och hmndlystna arbetsgivare.

Jag r kluven till vad jag tycker.

Jag tycker att den r upprepande och alldeles fr lng

och jag tycker att det hr med multipla orgasmer varje gng

och en stndig kthet str realismen i boken.

Men den r fortfarande okej som lttsam underhllning.

Mikaela Larsson

2012-12-07

Mycket strande avslut p en tyvrr alldeles fr repitativ fortsttning p en bra frsta bok. Sista sidan var dock lite spnnande, men det kommer nog drja ett tag innan jag lser sista boken.

Annelie S

2012-12-02

Jaha ja. S kvinnonedltande, s dligt, s harleqinroman. Det enda som var spnnande var de erotiska partierna, resten gav mig gshud av obehag. Krk.

Emma Bjrklund

2012-11-26

Vet inte riktigt vad jag ska sga om denna bok. Stmmer dock att det r lite mer spnning och intriger. P ett stt s gillar jag boken men ocks inte. Det r svrt att lgga ifrn sig den, men ibland s r det ltt med, med tanke p all erotik s det kan bli lite mycket fr mig.. Men det r dock fascinerande varfr man blir s intresserad av boken och att man har lite blandade knslor.. Det kanske r ngot att fundera ver?

PL *

2012-11-22

Snppet mindre dlig n frsta. Hr fr man mer insikt i varfr han r som han r, vilket jag efterlyste efter frsta boken. Men annars...nej. Men jag r inte frvnad ver hypen som blivit.

Caroline Karlsson

2012-11-22

Hr har vi en uppfljare som verkligen hller mttet!

Ellinor Classon

2012-11-18

Gillar att den kunde ha tagit slut men att dom tillsammans fr en utmaning i sista boken

Nadja Nygren

2012-11-15

Herremingud! T.om bttre n frsta, och det vill inte sga LITE!

Anna-klara Akar

2012-09-06

Amen askalas vad dligt. Liksom vgrar att tycka det r romantiskt med sociopatiska stalkare. Vgrar tyck att den r bra. Var r liksom humorn. Neeeeeej sger jag.

Nathalie Nilsson

2012-09-02

Fruktanslst beroendeframkallande! Jag var som fast frn frsta sidan till sista och boken framkallade trar svl som hysteriska skrattanfall blandat med oron fr vad som skulle ske! Underbar bok som r ett mste fr alla lslusar!

Elin T

2012-05-30

Och dr gick kvinnorrelsen tillbaka ca 100 r.