Femtio nyanser av mörker

James, E L

| 2012

Femtio nyanser av mörker - uppföljaren finns äntligen på svenska. "50 nyanser av mörker" kommer inte att lämna dig oberörd. Fler intriger och ännu mer spänning. Hade du svårt att lägga ifrån dig första boken så får du inte missa uppföljaren till den erotiska bästsäljaren av EL James. Romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande. Bortskrämd av de mörka hemligheter som den vackre, men plågade, Christian Grey bär på har Anastasia Steele lämnat honom. Hon har nyligen tagit sin universitetsexamen och fått praktikplats på ett bokförlag i Seattle. Men Christian upptar oavbrutet hennes tankar. När han vill träffa henne igen kan Ana inte neka honom, och äntligen får hon veta mer om det mörka förflutna som har gjort honom så driven, kontrollerande och krävande. Men medan Christian brottas med sina inre demoner måste Ana ta ett av de viktigaste besluten hon någonsin ställts...

Väldigt långdragen och tråkig, mycket upprepningar och onödiga dialoger. Stundtals okej, men mycket tillför inget till historien.

Matilda Norberg

2016-06-22

Älskar den här serien

SOFIA LINDEQVIST

2016-01-15

Testar ljudboken, riktigt dålig uppläsare!!! Tråkigt!!!

Karin Löfstrand

2016-01-12

151230: Tjatigt....

Sara Forsman

2015-10-07

bok nummer två är nog ännu sämre skriven än bok 1. Den är som en sämre och mer kinky variant av twilightserien, och det säger en hel del om språket.. Men hjärnan är bra på att anpassa sig, ett hiskeligt språk glider så småningom förbi obemärkt om jag bestämmer mig för att inte tänka så mycket. Men det är svårt att ge sig in i en redan kass bok med VÄRLDENS SÄMTA UPPLÄSARE. Jag är inte kräsen, de flesta uppläsare är ju skådespelare eller författare och är de inte bra kan de oftast hitta en anonym ton. Den här bruden försöker verkligen att ge sig hän och herregud vad hemskt det blir. Jag förstår att det är svårt att läsa upp erotiska scener, eller härma maskulina sexiga röster. Därför kan det ju vara en bra idé att INTE försöka härma karaktärerna. Förfataren driver texten med mycket dialog, vilket i sig hade kunnat slopats och ett mer berättande persp. hade kunnat få ta plats. Men nu är det så. Men varför i hela världen försöker den kivnnliga uppläsaren att förställa rösten till en mansröst? Det är helt omöjligt att ta det seriöst, jag har aldrig varit med om att en uppläsare ändrar tonläge på ett så parodiskt sätt. Det hjälper ju inte heller att dialogen redan är så fruktansvärt dålig.

Elli H

2015-07-18

Seg

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Fifty shades of shit?! Nej, gav den ett försök men får se om jag ens läser den sista delen.

Therese Östman

2015-04-15

Helt okej, kändes som boken aldrig skulle ta slut. Men kommer ändå läsa sista, vill ju veta vad som händer med dem. Betyg: 3

Inger Jonsson

2015-03-16

Kanske, kanske något bättre än den första eftersom den ger en viss förklaring till Breys beteende. Dock långt från verkligheten. Ingen bok jag kan rekommendera.

Maria Linder

2015-01-14

Tänkte från början ge den en etta. Men på ett eller två ställen blir det cliffhangers i slutet av kapitlet där jag vill läsa vidare. Men näe, ingen bok jag rekommenderar till någon.

Evelina Austen

2014-11-18

I ettan hade man pyttelite överseende med det usla språket men de övriga delarna i denna trilogi är enbart usla.

Evelina Austen

2014-11-18

Erica S

2014-11-17

Ännu en fantastisk bok. Hon har gjort det igen åh denna trillogin rekomenderar jag starkt. Ser fram emot filmen i februari :D

SteffySivA .

2014-09-25

Så mycket mer än bara sex. Hade egentligen inga förväntningar på denna trilogin mer än att det var överreklamerat tantsnusk. Ack så fel jag hade!

Jasmine Samuelsson

2014-08-13

Grym

Jenny Jansson

2014-07-30

Känns lite tjatig sämre än första.

Matilda Krig

2014-07-24

Spännande, intressant och beroendeframkallande. Skulle överleva utan tantsnusket, men annars överraskande bra, helt klart över mina förväntningar. Sjukt intressant att lära känna Mr Grey.

Louise Olsson

2014-07-09

En väldigt bra serie! Nu blir det sista delen....

Maria Thärning

2014-04-23

Bättre än första, men jag bläddrade förbi sexscenerna då de inte för handlingen framåt.

Annelie Andersson

2014-03-25

Tja hyffsad ,den hade fått högre om hon : INTE hade tjatat så förbannat om sin inre gudinna .INTE kallat honom Femtio --han heter Christian.Jag velar mellan 2o3 i betyg

Lotta Berlin

2014-03-06

Ja, alltså, den här boken hade ju faktiskt lite handling och var bitvis riktigt spännande. Inte lika mycket (grovt) sex som gör den mer "normal" (för mig i alla fall!) i relationen mellan Ana och Mr Grey.
En del scener ur boken är riktigt omskakande.
Tyvärr upprepas det även i denna bok gång på gång om hur vacker och sexig Mr Grey är, det har vi ju fattat för länge sedan i bok nr 1, samt att jag tycker att det är så märkligt att det är Ana som har detta mindervärdeeskomplex och inte kan fatta att hon är något att ha. Fortfarande finns Bella-Edward-syndromet (Twilight) kvar i den här boken.
Hoppas att sista boken kan ge mer substans.

2014-02-24

Betyg: 3,5 av 5.

Så här skrev jag om den första boken i trilogin, ?Femtio nyanser av honom?, som jag läste för ett par dagar sedan:

?Ja, nu har jag också läst den! ;-)

Jag kunde ju inte låta bli, efter allt jag har hört och läst om trilogin ?Femtio nyanser?. Extra roligt är det ju med böcker som läsarna tycker så olika om. Om man tittar på betygen på Boktipset till exempel, så är den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen är nästan jämt fördelade med cirka tvåhundra på varje betyg från ett till fem.

Och vad tyckte jag då?

Ja, av mig får den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, väldigt lättläst, och även beroendeframkallande som många har skrivit om den. Jag ska definitivt läsa dom två andra böckerna i serien, för jag måste ju bara läsa vidare och se hur det går för huvudpersonerna.

Sen måste jag ju dock ändå säga, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite färre sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, så tycker jag att boken hade varit ännu bättre.

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha lättsam underhållning. Fast man får verkligen inte vara pryd om man läser den. ;-)?

Och omdömena om den andra boken blir precis som dom om den första boken! :-D

Den här låg på ungefär samma nivå som den första: inte någon av de bästa böcker som jag har läst, men det finns visst "läsa-vidare-lust" eftersom den emellanåt är rätt underhållande att läsa. Fast särskilt intressanta sexscener är det inte - har man läst en, har man läst i princip alla. Man hade kunnat hoppa över större delen av dem.

Helena Rasmusson

2014-01-28

Dålig!!! Tramsig, dåligt språk, ointressant historia!

Klara Marklinder

2013-12-05

Fick tragla mig igenom den häe boken, tarvlig handling och inte speciellt spännande.

Likheten till twilight-böckerna är pinsam, allt från karaktärerna till handlingen. Jag har inget sug efter att läsa sista delen.

Laim Laim

2013-08-13

An extra good book..

2013-08-08

Sisådär, det tog nästan halva boken innan jag kände att jag började tycka om den. Jag älskade verkligen del 1 - det känslomässiga spelet mellan dem ,ryggsäckar som visade sig i längtan efter kärlek och bekräftelse men som i samma andetag fick dem att bygga upp murar för att skydda sig och minska sårbarheten, och som då skrämde bort den kärlek och innerlighet som faktiskt står till förfogande. Första halvan här var ett stort jasså, en jäspning, sen blev den lite bättre, lite mer intressant, men svalt är intresset, det känns alltför mycket som en transportsträcka till del nummer tre...

Emma Ask-Tindberg

2013-08-06

Något av de sämsta jag läst, och jag är sällan kritisk till böcker.
Jag försökte verkligen med alla böckerna men denna sista läste jag inte ens ut, finns inget som helst intresse i att veta vad som händer med karaktärerna. Jag hoppas dem inte får barn i alla fall...

Cecilia Magnusson

2013-08-04

Mkt bättre än den första.

emmakicki

2013-06-04

Tog för evigt att läsa. Den var inte bra skriven, kändes förutsägbar och slutet var ju bara hur störigt som helst!

Ida Hvalgren

2013-05-12

Jag läste de första 70 sidorna, sedan orkade jag inte med Christian som fräser åt minsta lilla, får Ana att be om ursäkt om allt och har ett sådant sjukligt kontrollbehov. Jag var förbannad från första kapitlet och framåt. Istället läste jag slutet och kände att jag inte hade missat något alls. Första boken gick att läsa eftersom allt var nyhetens behag, att vilja veta vad alla tycker är så bra. Jag ville fortsätta läsa bok 2 men när författaren inte kan göra Christian mer verklighetstrogen och dessutom som en narcisistisk psykopat så lägger jag ner!

Lisette Bergh

2013-05-09

Valde att lyssna på del två bara för att se om det blev någon utveckling, och nja gillar fortfarande inte storyn men skönt att få bekräftat att Mr Grey ändå kan tänkas vara lite mänsklig ;-)

Annica johansson

2013-05-08

Toppenbra även denna del. Interurbant o följa hans utvecling

Anna Nyman

2013-04-27

Visst finns det fortfarande en "läsa-vidare-faktor", men det är också ganska tråkigt. Och så är jag väldigt trött på män och kvinnor som ska räddas av det motsatta könet (i det här fallet är christians behov av räddning mest provocerande)

Helena Nielsen

2013-04-27

Man kunde hoppat över hälften av sexscenerna i boken, de blev ganska tråkiga i längden. Boken får en 4 då man ändå är nyfiken på hur det ska gå för Ana och Christian.

Elin Nilsson

2013-04-20

Dåligt, enkelt språk, tunn historia. Blev något bättre mot slutet - mer intressant att veta hur det går än jag trodde efter de första 100 sidorna. Dock inte riktigt lockad att läsa uppföljarna.

Emma Kindholm

2013-04-10

Mycket bra bok. Mindre sub - dom och mer kärlek! Språket är bättre än i första!

Ingrid Durhem

2013-04-06

Bättre än ettan då det faktiskt handlar om lite mer än sex i tvåan, får se om jag ger mig på tredje men jag avvaktar nog en stund.

Inte lika erotisk som den första boken, utan mer emotionell - vilket inte är sämre utan minst lika bra. Det vinner författaren på, eftersom det minskar risken att bli långtråkigt. Dålig översättning dock!

Linda V

2013-02-14

Sämre än första, sex hit och dit, flera gånger per dag och allt är såååå fantastiskt varje gång. Kändes överdrivet!

Om möjligt sämre än första boken. Känns som en lång transport strecka inför da grand final.
Men jag ska ge författaren det, att hon skriver så att man vill fortsätta läsa, trots allt refererande till den inre gudinnan och allt sex som bara känns som stora transportsträckor

emilie johansson

2013-01-13

bättre än första, men fortf rätt mycket upprepningar och halvtråkigt språk.

Gunilla Jönsson

2013-01-06

Varför väljer en kvinnlig författare att beskiva sina kvinnliga karaktärer som sinnesvaga våp??

Elin Cidh

2013-01-06

Zzzzzz... upprepningar, upprepningar, upprepningar.

Sussie S

2013-01-05

Boken var bättre än 1:an men jag fann mig bläddra förbi vissa sidor för att det blev för mycket...

Jenny Sjöström

2013-01-03

Det är sällan jag blir arg när jag läser en bok. Men denna lyckades. Värdelöst språk och skrämmande korkad "hjältinna". Inte ens sexet var särskilt spännande. Totalt slöseri av tid och papper. Trean kommer jag inte läsa om jag så får den slängd efter mig .

Kickie Boman

2013-01-02

Nja, nu börjar väl lite tröttna på det här...

Paul Karlsson

2012-12-30

Nu har jag även läst ut andra delen i "Shades of Grey" trilogin. Den boken heter på svenska "Femtio nyanser av mörker'" och jag ska nu med denna bokrecension berätta vad jag tyckte om boken. Men först lite om handlingen.

Som bekant från förra boken så blev Anastasia Steele bortskrämd av de mörka hemligheter som den vackre, men plågade, Christian Grey bär på. Hon har nu lämnat honom. Hon har nyligen tagit sin universitetsexamen och fått praktikplats på ett bokförlag i Seattle.
Men Christian upptar oavbrutet hennes tankar. När han vill träffa henne igen kan Ana inte neka honom, och äntligen får hon veta mer detaljer kring det mörka förflutna som har gjort honom så driven, kontrollerande och krävande. Men medan Christian brottas med sina inre demoner måste Ana ta ett av de viktigaste besluten hon någonsin ställts inför.

Precis som med förra boken så var den svår att lägga ifrån sig den då man börjat läsa den. Man slits väldigt snabbt in i den spännande intrigen. Den ganska stereotypa karaktären Christan Grey får mer färg och man förstår honom mer då man får veta mer om hans bakgrund. Yttre hot mot Christians och Anas relation håller också uppe stämningen. Mycket sex innehåller boken i vanlig ordning. Vilket också är en positiv detalj. Dock är det mer vaniljsex och mindre av varan bondage och andra sexuella fetisher som man hade kunnat vänta sig av denna bok. Men just att det är på det viset tycker jag bara att är bra. Det hela handlar om att Ana och Christian ska mötas på halva vägen. Därför blir det vaniljsex med små inslag av lite andra saker. Härligt dessutom med lite romantik mitt upp i allt det andra. Och vissa bikaraktärer får man lära känna lite mer. Framför allt då Elena Lincoln (Mrs. Robinson) och en av Christians före detta undergivna.

"Fifty Shades Darker" är en bok jag starkt kan rekommendera. Och självklart så slutade den med en spännande cliffhanger så att man nu spänt väntar på fortsättningen som finns i bokhandeln bara några dagar in på det nya året.

Elin Lännholm

2012-12-29

Boken är bättre än den första, det måste jag säga. Men jag spyr på karaktärerna och sexet tar slut på en-två sidor. Det fanns en del positiva stunder, men allting är så tunt. Det händer någonting och så efter en sida är allt bra igen. Sen grälar de och sen blir det bra igen. Det går aldrig in på djupet, inte ens i sexscenerna som bara är lama.

Josefine Andersson

2012-12-27

Något bättre än första men tråkig och dåligt språk!

Elisabeth J

2012-12-22

Väldigt mycket bättre än första boken. Positivt överraskad.

Helena Helena

2012-12-18

Bättre än första!

Cecilia Grip

2012-12-16

Ojoj. Denna var nog den bästa bok jag läst i år. Inte bara för just sexet utan den var sååå välskriven och välformad men en röd tråd väl spunnen. Helt underbar!!

Carolina E

2012-12-15

Det är likvärdigt med sexdelar som i den första boken

och språket är ungefär lika icke begåvat

men däremot tycker jag att det är mer kärlek.

Handlingen blir om möjligt dock ännu fånigare

med psykiskt sjuka ex och hämndlystna arbetsgivare.

Jag är kluven till vad jag tycker.

Jag tycker att den är upprepande och alldeles för lång

och jag tycker att det här med multipla orgasmer varje gång

och en ständig kåthet stör realismen i boken.

Men den är fortfarande okej som lättsam underhållning.

Mikaela Larsson

2012-12-07

Mycket störande avslut på en tyvärr alldeles för repitativ fortsättning på en bra första bok. Sista sidan var dock lite spännande, men det kommer nog dröja ett tag innan jag läser sista boken.

Annelie S

2012-12-02

Jaha ja. Så kvinnonedlåtande, så dåligt, så harleqinroman. Det enda som var spännande var de erotiska partierna, resten gav mig gåshud av obehag. Kräk.

Emma Björklund

2012-11-26

Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna bok. Stämmer dock att det är lite mer spänning och intriger. På ett sätt så gillar jag boken men också inte. Det är svårt att lägga ifrån sig den, men ibland så är det lätt med, med tanke på all erotik så det kan bli lite mycket för mig.. Men det är dock fascinerande varför man blir så intresserad av boken och att man har lite blandade känslor.. Det kanske är något att fundera över?

PL *

2012-11-22

Snäppet mindre dålig än första. Här får man mer insikt i varför han är som han är, vilket jag efterlyste efter första boken. Men annars...nej. Men jag är inte förvånad över hypen som blivit.

Caroline Karlsson

2012-11-22

Här har vi en uppföljare som verkligen håller måttet!

Ellinor Classon

2012-11-18

Gillar att den kunde ha tagit slut men att dom tillsammans får en utmaning i sista boken

Nadja Nygren

2012-11-15

Herremingud! T.om bättre än första, och det vill inte säga LITE!

Anna-klara Akar

2012-09-06

Amen askalas vad dåligt. Liksom vägrar att tycka det är romantiskt med sociopatiska stalkare. Vägrar tyck att den är bra. Var är liksom humorn. Neeeeeej säger jag.

Nathalie Nilsson

2012-09-02

Fruktanslöst beroendeframkallande! Jag var som fast från första sidan till sista och boken framkallade tårar såväl som hysteriska skrattanfall blandat med oron för vad som skulle ske! Underbar bok som är ett måste för alla läslusar!

Elin T

2012-05-30

Och där gick kvinnorörelsen tillbaka ca 100 år.