Femtio nyanser av frihet

James, E L

| 2012

Femtio nyanser av frihet r den avslutande delen i E.L James vrldsucc. Mt Christian Grey och Anastasia Steel en sista gng. Precis som de tidigare delarna r 50 nyanser av frihet fylld av passionerad krlek, sex och intriger. Romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande. Nr den unga litteraturstudenten Anastasia Steele trffade den drivne fretagaren Christian Grey fll hon handlst, och de inledde ett passionerat frhllande. Ana blev bde chockad och skrmd av hans sexuella preferenser och komplicerade historia- deras relation r en stndig kamp mellan begr, svartsjuka och villkorsls krlek. Nu har de allt: passion, nrhet, rikedom och en vrld full av mjligheter. Men Ana vet att det inte kommer att bli ltt att lska Christian- hon mste p ngot stt lra sig att dela Christians livsstil utan att frlora sig sjlv. Samtidigt mste Christian kmpa med sitt...

En riktig bladvndare!

Matilda Norberg

2016-06-22

Vet inte hur mnga gnger jag har lst dom hr bckerna

Therese stman

2015-04-21

Kom ca 180 sidor in i boken, sedan gav jag upp. Hela serien fr en 3:a men denna, ven om jag inte lste ut den, bara en 2:a. Vldigt lik Twilight (som jag tycker r bttre bcker), utan allt vernaturligt. Sprket i femtio nyanser serien r inte s jtte bra, mycket upprepningar. Det r vldigt lnga kapitel tycker jag, vilket gr att boken knns seg och lng.

Inger Jonsson

2015-03-18

Inte mycket bttre n de tv tidigare bckerna. Det mest intressanta var frsket att beskriva hur ett barns uppvxt kan pverka dess vuxenliv.

Erica S

2015-01-10

h s spnnande bok, nu har jag lst ut den sista delen och jag vill ha meeeeeeeeeeeeeer.. *Rekomenderar denna boken starkt. Denna serien fick alla tre 5 stjrnor fr hela serien r som en sngfgel love it

Jasmine Samuelsson

2014-12-30

Grym

Evelina Austen

2014-11-18

I ettan hade man pyttelite verseende med det usla sprket men de vriga delarna i denna trilogi r enbart usla.

Evelina Austen

2014-11-18

SteffySivA .

2014-09-25

Fantastisk serie tog tyvrr slut och kvar fanns man. Tom och utelmnad. lskade historian och E. L. James skriver s att det berr hela mig.

Matilda Krig

2014-08-09

Fortfarande spnnande, men lite vl frutsgbar och "perfekt" p ngot stt..

Louise Olsson

2014-07-13

En galet bra serie! Ibland blev det lite mycket snusk, men jag gillar handlingen!

Emma jak

2014-06-29

Frsta boken var super men sen nu nr jag brjade p sista vart det lite trgt och lngtrkigt/ ver dramatiskt

Maria Thrning

2014-04-25

Hela serien r nu lst och jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka. Nu r det gjort och jag skippade de sista 100 sidorna fr de var ganska ointressanta. Men av ngon anledning ville jag ju lsa klart alla bcker och det mste ha varit nyfikenhet, men det ndde inte riktigt nda fram. Jag undrar fortfarande ver vissa saker och jag mste sga att Ana r nog en av de karaktrer som jag tyckt minst om, hon rodnar ta mig tusan hela tiden, hon knns overklig.

Annelie Andersson

2014-04-12

Nja

2014-04-05

Betyg: 3,5 av 5.

S hr skrev jag om den frsta boken i trilogin, ?Femtio nyanser av honom?, som jag lste fr ett par mnader sedan:

?Ja, nu har jag ocks lst den! ;-)

Jag kunde ju inte lta bli, efter allt jag har hrt och lst om trilogin ?Femtio nyanser?. Extra roligt r det ju med bcker som lsarna tycker s olika om. Om man tittar p betygen p Boktipset till exempel, s r den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen r nstan jmt frdelade med cirka tvhundra p varje betyg frn ett till fem.

Och vad tyckte jag d?

Ja, av mig fr den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, vldigt lttlst, och ven beroendeframkallande som mnga har skrivit om den. Jag ska definitivt lsa dom tv andra bckerna i serien, fr jag mste ju bara lsa vidare och se hur det gr fr huvudpersonerna.

Sen mste jag ju dock nd sga, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite frre sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, s tycker jag att boken hade varit nnu bttre.

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha lttsam underhllning. Fast man fr verkligen inte vara pryd om man lser den. ;-)?

Och om den andra boken, ?Femtio nyanser av mrker? skrev jag s hr:

?Och omdmena om den andra boken blir precis som dom om den frsta boken! :-D?

Nu har jag lst den tredje boken, ?Femtio nyanser av frihet?. Och jag tycker precis samma om den. Och det knns rtt s bra att det inte finns fler bcker i serien, fr nu knns det verkligen som om det rcker. Fr det blir lite samma, samma i bckerna. Sexscenerna blir rtt s tjatiga efter ett tag. Och handlingen runt omkring knns lite tunn.

2013-12-27

Relationer... inte r det ltt inte... vad vill man, vad knner man, var gr grnsen, hur lngt ska man slppa in ngon i sitt liv? frgorna och dilemmana r mnga nr krleken ska p plats... Denna bok, den tredje tycker jag mycket mer om n tvan som fr mig var en transportstrcka... hr nrmar man sig ryggscken som han br med sig och som pverkar honom och hans relation till andra mnniskor, hr blir mr grey ox mer och mer ppen och nrmar sig sin kra...
Det hr med deras sexuella preferenser och dessa skildringar r inte s intressant fr mig, det r det relationella spelet som ger mig driv att lsa vidare och hur srbar man r i en relation dr man lskar och hur rdd man r fr att bli sviken, och att man mste slppa in, att man mste ppna sig fr att kunna lska och att lskas, men vilken risk det r, ett dilemma vi r mnga som kan knna igen oss i!

Anna Carlsson

2013-12-19

Dessvrre s r det den tristaste boken i hela triologin. Den r inte helt trovrdig, och deras frhllande lper ungefr som frvntat, ingen spnning. Omvlvande saker hnder i bckerna - men som vanligt s lser sig allt utan ngra strre problem. Vart finns mrkret i dessa bcker? Viss psykisk ngest finns, men det r vldigt grunt beskrivet i bckerna.
S kommer vi sklart till den Helande Faktorn - att Anastasias uppgift som Christians partner r att hela hans psykiska besvr. Ett trkigt och vanligt frekommande tema inom litteratur (Beauty and the Beast-syndromet).

I frsk att gra boken mer spnnande (gller alla 3 bcker egentligen) hnder livsomvlvande saker, olyckor m.m. - allt inom loppet av en kort tidsram. Det gr knappast boken mer spnnande det heller, jag rycks ur boken och tycker att den r totalt osannolik. Den fr en svag 2:a av mig.

Marie Larsson

2013-11-11

Frsta boken var intressant, andra sdr och tredje har jag trttnat helt p. Alla bckerna r skrivna likadant och utan variation. Nr det vl uppstr lite dramatik knns det tafatt och r lika snabbt ver som det brjade. Stter en trea fr att ge ngorlunda likt betyg till alla tre bcker.

Helena Nielsen

2013-10-12

S urdligt skriven och ogilla den

Laim Laim

2013-08-13

Besssssssssst.

Helena Nielsen

2013-07-25

Hade man dragit ner sexscenerna med 75% och gnat mer t att utveckla Christians frflutna hade trilogin varit bttre och kanske kortare.

Monica Magnusson

2013-07-04

Jag tyckte den blev tjatig. Frsta delen superbra. Andra boken halvbra. Den tredje sov jag nstan igenom. Inge bra alls.

Lotta F

2013-07-02

Jag gav upp orkade inte lyssna klart

Sara Johansson

2013-06-17

Inte lika bra som den frsta.. Va i mellan t vldigt seg att lsa o det va mycket "samma" hela tiden men en lg 3:a blir de nd.

Caroline Johansson

2013-05-18

Vilken tjatig bok, samma sak hela tiden nsta ju. Den frsta var bra, den andra okej men den har var bara fr seg tycker jag.

Lisette Bergh

2013-05-09

Tre bcker i denna serie blev alldelse fr mycket, tajtigt vrre.

Lotta Lettenstrm

2013-04-21

nnu vrre n de tv fregende. Hr frsker frfattaren sig p mer handling n sex. Det gr inget bra fr handlingen r urusel!

Emma Kindholm

2013-04-10

Vilken avslutning! Bst serien. Mycket bra! Ls :)

Paul Karlsson

2013-04-03

Nu har jag d efter ett litet break i lsandet av sista "Fifty shades of Grey" boken faktiskt ven lst ut den tredje och sista boken som har den svenska titeln "Femtio nyanser av frihet". Det var vrt mdan att ta sig till slutet. Jag ska nu bertta vad jag tyckte. Men frst lite om handlingen i boken.

Allt fortstter dr bok 2 slutade. Christian Grey har verlevt en flygkrasch med sin helikopter. Anastasia och Christian har ftt reda p att Jack Hyde ligger bakom det attentatet. Efter denna omtumlande hndelse bestmde de sig fr att gifta sig. S bok 3 brjar med deras brllop och smekmnad. Hela deras vrld r fylld av passion och gld. Detta enda tills de kommer hem ifrn smekmnaden och vardagen dyker upp. D gr Christian Greys kontrollbehov sig vldigt ptagligt. Men de brjar s smtt finna en balans dr Anastasia ger efter lite fr Christians kontrollbehov samtidigt som han fr minska p det. Dock r det inte s ltt fr Christian d Anastasia ofta r dumdristig och vermodig vad gller sin egen skerhet. De omges hela tiden av livvakter pga attentatet Jack Hyde gjorde sig skyldig till. Han fortstter nmligen med sina frsk att p alla stt skada Christan Grey. Men de finner som sagt en ganska bra balans i detta. Tills det sker en massa omtumlande saker som verkligen var det Anastasia Grey fruktat mest att skulle hnda.

Att ta sig tid att lsa ut trilogins sista del visade sig vara vrd mdan. Man fr svar p alla de frgor som vckts under lsningen av bckerna. Jack Hydes bakgrund fr man veta om. Hela bakgrunden till Christian Greys mer kontrollerande drag och hans udda intresse fr minst sagt hrt sex. Men det som framfr all r fint med berttelsen r just det titeln talar om. Det r att Ana och Christian tillslut finner sig fria. Han lyckas slppa p sitt kontrollbehov. Hon lyckas att acceptera de sidorna hos sin nye make mer och mer. Men transportstrckan dit r ibland ganska seg om den inte r kryddad med vldigt mycket sex. Annars r det bara grl kring smgrejer som exempelvis att Anastasia fortfarande vill ha sitt efternamn Steele kvar p sin arbetsplats etc. Men d man passerat allt detta i boken s drar spnningen igng. Allting hnder efter vartannat och man kan omjligt lgga ifrn sig boken. Vldigt spnnande blir det hela att lsa.

Jag kan starkt rekommendera boken "Femtio nyanser av frihet". Gillar man bcker med passion, erotik och gld s r det hr precis rtt bok. Men att ha lst de andra bckerna frst r verkligen ndvndigt fr att kunna frst boken. Den hr delen innehller ocks de hetaste och mest upphetsande sexscenerna under hela trilogin. S det hrligaste har frfattarinnan sparat till sist.Historien fr allts en vldigt vrdig avslutning.

Bra avslut! Gillar att man fr se in i framtiden. I jmfrelse med frsta och andra boken bestr denna tredje av vldigt lite erotik men istllet av mer spnning och drama. Jag gillar variationen bckerna emellan!

Annione H

2013-03-14

Nja brjar s att jag knner "enda skillnaden r att de r gifta" sen knyts scken ihop fort som fasen p de sista sidorna. Jag vet inte riktigt, var det en bra serie?

Sussie S

2013-03-11

I mitten kndews den ngot seg men sen tog den fart igen... Absolut sista kapitlet tyckte jag var smtt fascinerande. hade grna lst om bckerna frn hans synvinkel. ;)

Sara Eriksson

2013-02-17

Fantastiskt bra! Jag uppskattade att fokuset var lite mer p deras frhllande n vad de gr i sovrummet. Vlskriven och underbar <3

Carolina E

2013-02-09

Inte alls s spnnande som baksidestexten utlovade. Dessutom har det blivit lite tjatigt att Ana gr ngot hon inte fr, Christian blir arg, de har sex och allt r bra - Allt p ett ftalsidor. Och sedan upprepas detta med jmna mellanrum..

Att det hr r en fanfiction p Twiligt mrks tydligt i just den hr boken och slutet var alldeles fr segdraget och vntat. Kort och gott r den hr boken lite av en gspning fr mig.

Det var ett definitivt avslut, vilket var bra, och nu sger jag hedj till Mr Grey. En bra sak med den hr boken var dock att Ana bara rodnade, sg till sin inre gudinna och bet sig i lppen endast ett ftal gnger i jmfrelse till de tidigare bckerna.

Josefine Andersson

2013-02-09

Ngot bttre n de tv frsta!

Denna var den bsta av de tre. Har vvdes allt samman och jag frlskade mig i "lilla Prick"!

Therese Norin

2013-02-05

Det r med sorg i hjrtat som jag slutade lyssna p denna bok. Har kommit att tycka om Karaktrerna i den vldigt mycket.

Maria Rudstrm

2013-01-22

Trots ett tillfixat sprk samt betydligt frre hoppande gudinnor i denna sista del av triologin var det svrt att uthrda. Jag har nog ftt min livstidsdos av femtio mer n vl tillgodosedd. Hoppas att det dyker upp bra erotisk litteratur i romanhyllorna snart!

Elin Lnnholm

2012-12-29

Har precis avslutat den hr sista boken i triologin och jag mste sga att det r bland det smsta jag lst. Allt, inklusive sexet, r tunt och trkigt. El James har dock frbttrat sprket till den hr boken och det tycker jag r positivt.

Ellinor Classon

2012-12-10

Ibland var den jtte bra och spnnande och ibland var den trkig. Jag tycker att hon kunde ha skrivit en mycket bttre bok efter att hon skrivit tv jtte bra bcker innan. Jag r besviken.

Nadja Nygren

2012-12-03

Love love love! Vilken lycka att man kan lsa om bcker hur mnga gnger man vill :)

PL *

2012-11-25

Men, vilket skrp! Patetiskt dlig.

Nathalie Nilsson

2012-09-06

OH. MY. GOD! Jag har skrattat, jag har grtit och jag har lst en av de bsta triologierna jag lst p lnge! Den m var klassad som erotisk novell men det r s mycket mer, det r krlek, intriger, oro och en massa annat! Ls ls ls ls! Jag fr vrigt ska lsa alla tre snart igen och hoppas att magin r kvar andra gngen gillt!