Fem söker en skatt

Blyton, Enid

| 2004

CD-bok 3 CD - ca 3,5 timmar Uppläsare: Anna-Maria Käll Femgänget närmade sig Kirrinön. Mitt på ön reste sig slottsruinen. Trasiga valv och halvt nerrasade torn och murar var allt som fanns kvar av byggnaden, som en gång i tiden hade varit ett imponerande slott. Nu bodde bara kajorna i det och på murkrönen och tornen satt måsarna i flockar. ?Det ser hemskt mystiskt ut?, sa Julian. Det skulle vara roligt att gå i land och titta på det. Och tänk vad kul om vi kunde övernatta på ön!? Men hade de anat vad de skulle råka ut för hade de nog aktat sig för den gamla slottsruinen ? Översättning: Kerstin Lennerthson

2016-02-22

Jag har aldrig läst fem-böckerna och insåg att det helt enkelt var dags. Underbar högläsningsbok.

2015-06-12

Lättlyssnad och småspännande ungdomsdeckare som enligt mig, håller än! Väldigt bra uppläsning av Anna Maria Käll dessutom! Stark 3:a!

Lars B.

2013-05-26

Första boken i serien ger mersmak. Här presenteras alla karaktärerna och äventyret på den lilla ön Kirrin Island berättas effektfullt. Det är något med små öar som gör dem särskilt lämpade som kuliss i spänningsromaner. Man har liksom koll på de geografiska gränserna, var skurkarna kan tänkas vara och vart de inte kan ta sig. En vän till mig tycker inte att Fem-böckerna funkar för högläsning. Jag håller inte med! Mina barn satt som klistrade och vill nu genast ge sig i kast med nästa bok i sviten. Kan förresten George/Georgina vara litteraturhistoriens första "butch"?

Kenneth Nord

2011-10-03

Läste alla fem-böcker på 60-talet, älskade dem.

Maria Johnson

2011-02-15

Trevligt att få lite ungdomsnostalgi på litteraturkurs.

A Bookaholic Swede

2010-02-09

Den första Fem-boken och det var trevlig att läsa om hur de för första gången träffades, det första äventyret.

Ann Jensen

2010-01-21

Jag betygssätter efter vad jag tyckte om boken när jag läste den. Vissa böcker älskade jag som barn/ungdom och skulle kanske inte sätta samma betyg idag. Men eftersom de är skrivna för barn/ungdomar anser jag att det är viktigt att tala om vad man tyckte om boken när man tillhörde den målgruppen!

M W

2009-12-01