Fem år senare

Serle, Rebecca

| 2021

Hämta bokcirkelfrågor till Fem år senare här >> Dannie Kohans liv går precis som hon planerat, och hon har inga problem att leverera ett perfekt svar på frågan. Hon får jobbet och tackar dessutom ja till sin pojkväns frieri senare på kvällen.  Men när hon vaknar nästa morgon ligger en helt annan man bredvid henne. Nyheterna visas på tv:n och datumet i rutan är fortfarande den 15 december men året är 2025.  Efter en chockartad timme vaknar Dannie igen år 2020. Hon kan inte skaka av sig vad som har hänt. Det kändes annorlunda mot en vanlig dröm. Men hon är en framgångsrik advokat, och lever i verkligheten. Drömtydning och annat trams får new age-typer, som hennes bästa kompis Bella, hålla på med. Övertygad om att det inte betyder något lägger Dannie det hela bakom sig. Tills hon fyra...

Hade på känn att jag skulle gilla denna New York Times bestseller och det gjorde jag verkligen. Den har så mycket! Vänskap, kärlek, sorg, karriär, framtid, dilemman, samvete, sjukdom och död. Jag var fast från första till… nästan sista sidan. Vet inte riktigt vad jag började känna då, men det är också det jag gillar på nåt sätt. Att få tänka efter och reflektera efteråt. En riktig bladvändare av rang. Obs triggervarning - cancer och att förlora en närstående

Bettan_bokprataren

2021-06-30

Rebecca Serle har skrivit sex romaner men det här är den första som är översatt till svenska. Jag fastade från första sidan och slutade inte läsa för ens den sista meningen var läst. En lätt tomhet fanns kvar i mig och jag kommer bära med mig innehållet länge.

En bok som inte är förutsägbar, inte sötsliskig utan en bok som snarare har ett djup. Den är välskriven och den är väldigt gripande och trots tragiska öden känns den inte övermäktigt tung. Det är trots allt en feelgood.

Jag säger bara att den här boken var inte som jag trodde utan den var så mycket mer.
LÄS, rekommenderar den varmt!

2021-06-18

En fantastiskt bra bok som jag hade svårt att släppa taget om. Historien växer ju längre i boken jag läser och det går inte att förutsäga hur det ska sluta.

Det är en varm, kärleksfull och sorglig berättelse som ger eftertanke. Vad gör man med den tid man har i livet? Vilka människor väljer man att spendera den tiden med?

”Fem år senare” är en fin bok om vänskap och kärlek. Jag tycker om att vänskapen mellan huvudkaraktären Dannie och hennes bästa vän Bella får ta plats och att den gestaltas så fint. De går igenom mycket och tar hand om varandra.

Den här boken utvecklade sig till något helt annat än vad jag trodde att den skulle göra. Till något ännu bättre. Jag kunde inte sluta läsa och rekommenderar den varmt!

2021-06-04

En bladvändare som jag plöjde snabbt. Gav egentligen ingenting utom en överraskning.

Eva Pettersson

2021-05-29

Ett stort plus för den annorlunda handlingen och en del oväntade vändningar!