Fem pärlor till jungfruns krona : änkan

Tredje och avslutande delen av Fem pärlor till jungfruns krona om Gertraud som levde i Kalmar på 1500-talet medan jorden fortfarande var platt. Gertrauds älskade make Nils Skräddare får blodförgiftning och dör och Gertraud är mycket olycklig. Hon hamnar i opposition när familjen hittar en friare till henne ...

Fiolsparv

2017-01-11

Fem av Fem stjärnor får även denna.

Irene Malmeling

2016-06-24

Älskar Maria Gustavssons trilogi om Gertraud. 1500-talets Kalmar stiger fram ur boksidorna. Dofter, bilder och ett språk som också skänker trovärdighet. Som att åka tidsmaskin!

Detta är den avslutande delen i serien och även denna del var lika bra som de tidigare i serien

Marita Ryen

2013-01-10

Bok nr 3 om Gertraud och om hennes liv på 1500-talet i Kalmar. Mycket lättläst. Gillar man historiska romaner ska man läsa dessa böcker.

2012-11-02

Nu har jag läst alla tre böckerna. Kanske har jag varit lite för snål som satt 3.or. Därför får det nu bli en 4:a. De är välskrivna, fängslande och med en story att berätta. Intressant också att läsa om hur livet var och hur kvinnorna hade det på 1500-talet.

Carin Lundberg Papp

2011-10-16

åh, vad jag kommer sakna Gertraud och 1500 talets Kalmar. Känner en stark önskan att kunna gå i hennes fotspår o se Kalmar som det var då. Tidsmaskin..JA TACK