Fear and Loathing in Las Vegas : a savage journey to the heart of the Ameri

Thompson, Hunter S.

| 2005

'We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold. I remember saying something like, "I feel a bit lightheaded; maybe you should drive ..."'

Marcus Rothoff

2018-01-21

Skruvad och helt idiotiskt underbar. Och hur kan man inte älska en människa vars sista önskan var att bli utskjuten ur en kanon.

Danje Förlag

2017-01-10

Ah, den var väl värd att läsa på svenska... speciellt inledningen är så rolig att jag kiknar vid ett tillfälle... därefter flummar den ut mer filosofiskt. Blir till en sociologisk studie.
Men med transkriptionen av dialogen från baren blir det återigen fantastiskt.

Jens Jonsson

2015-03-17

Mycket underhållande och givetvis oändligt skruvad. Språket är ändå helt okej även om den förmodligen är smidigare på engelska.

Sebastian Ersson

2014-09-26

Galen och underhållande, men det blir lite för mycket av det goda och den blir lite seg mot slutet.

Kamali 

2012-02-27

Fantastiskt rolig! Inser dessutom att filmen följer boken otroligt bra och båda är så sjukt bizarra. Skrattade så tårarna rann.

Robin Magnusson

2012-01-11

Gå in med ett öppet hjärta samt sinne och du kommer komma ut ur denna galna resa med en helt ny förståelse. Gå in med fördomar och slarvigt hopsatta åsikter och du kommer inte klara dig förbi första illustrationen. Gonzo-stilens finaste exemplar.

Johan Kingberg

2011-12-06

Det ö r den bästa bok jag. Har läst, så filmen några år innan jag läste boken filmen är grymt bra och ligger på min 10 bästa filmerna jag har sätt..,

Efter att ha läst och dyrkat originalet i flera års tid så är den svenska översättningen en rejäl besvikelse. Einar Heckscher får Raoul Duke och Dr. Gonzo att framstå som Stefan & Krister...

Paul Karlsson

2011-10-07

Mästerverket som ligger till grund för en sjukt rolig och underhållande film med Johnny Depp i huvudrollen. Mycket är sig likt från filmen som jag såg innan jag läste boken. Ja man kan i princip säga att Terry Gilliam bild för bild illustrera den flummig nedknarkade hjärna som boken handlar om. Gonzo journalist var det som Hunter S Thompson gjorde sig känd som. Så vad jag kan säga är läs boken och se filmen. Härliga flummigheter. Underhållande helt enkelt med risk för att ibland bli lite enformigt.

astro cyt

2011-08-04

Jag har inte läst den på svenska, men på engelska är den fantastisk! Politisk (den amerikanska drömmen har brunnit ner! kriget! Nixon! Korruptionen!), filosofisk, såå rolig och humoristisk. god's mercy on you swine!

Ida

2011-08-04

när man läser boken känns det som man har tagit något. man hänger inte riktigt med i svängarna. å vad gick boken ut på? jag är inte riktigt säker på att jag vet det. förutom att de ständigt var höga.

Katarina Sjöö

2011-04-18

tippar en solklar femma på engelska, för den är lysande på svenska

Louise A

2011-03-23

Läste en tredjedel, det räckte. Inte min grej alls. Jag hade nog uppskattat den för 20 år sen.

Mattias Renström

2011-02-22

Den första bok jag givit upp! Bla bla bla knark knark bla bla bla.
*bläddrar 150 sidor framåt*
Bla bla bla eter bla bla syra bla bla knark knark knark knark.

Robin Harrysson

2010-10-11

En bok som i all sin vansinniga överdrivenhet säger något relevant om drogkulturen på 60 och 70-talet samtidigt som den är väldigt underhållande.

Thomas Karolin

2010-08-03

Hunter S och hans "advokat" åker till Las Vegas för att rapportera från ett rally. Och - enligt dem själva - för att leta efter The American Dream. Själva handlingen sedan går väl i korta drag ut på att de tar enorma mängder olagliga och synnerligen ohälsosamma preparat och ägnar sig åt diverse märkligheter. Jag tycker det är väldigt underhållande skrivet. Det är skrivet i första person och berättarjaget benämner sig själv "Hunter Thompson". Man kan som vanligt i de fallen frestas att sätta likhetstecken rakt av mellan berättaren och författaren, men det är väl tveksamt? Om inte annat verkar det märkligt att man så pass detaljerat kan återge vad som händer efter man varit vaken i 80 timmar i sträck och tryckt i sig litervis med starksprit. Dvs helt oräknat de kopiösa mängerna "sinnesvidgande" droger man också sätter i sig i den här berättelsen. Rekommenderas ialllafall. Hade sett filmen och föga förvånande så var det här bättre. .

C L

2010-02-03

Tyvärr gör inte filmen boken rätta.