Fädernas missgärningar

Larsson, Åsa

| 2021

Tilldelad Svenska Deckarakademins pris för Årets Bästa Svenska Deckare 2021? Jag ber dig, Martinsson. Jag orkar inte göra det här. Du måste hjälpa mig. Det är en döende mans sista önskan.Rättsläkare Lars Pohjanen ber Rebecka Martinsson att utreda ett preskriberat mord. Hon går motvilligt med på detta, fast hon egentligen är arbetstrött och slutkörd.Snart har hon även en ny mordutredning på sitt bord. Spåren löper samman och leder också till mörka hemligheter i hennes egen familjehistoria.Äntligen är den sista boken om Rebecka Martinsson här!

2024-01-03

Serien om Rebecka Martinsson har varit bland det bästa jag har läst. Femte delen kom 2012 och jag läste den faktiskt redan någon månad senare, så väntan på den här sjätte och sista delen, Fädernas missgärningar, har varit lång. Väldigt lång. Ändå fick den stå i hyllan och vänta i drygt två år. Men nu var det dags, i min Finish That Series-utmaning.

Direkt när jag börjar läsa så märker jag hur pulsen går ner. Det är märkligt hur stressnivån sjunker med en gång, när jag placeras i den här miljön i händerna på Åsa Larsson. De första hundra sidorna eller så är helt fantastiska. Jag trivs så utomordentligt bra här. Sedan blir det både hackat och malet.

Fädernas missgärningar är en mycket fin och riktigt värdig avslutning på en magnifik serie. Det känns tryggt att lämna alla här. Rent språkmässigt har jag absolut ingenting att klaga på. Allt är mycket välskrivet, men det är för många ord. Mer specifikt; för många ord som inte har med grundberättelsen att göra. Egentligen så är detta mer en roman än en deckare och det är gott så. Det är bara inte alls vad jag förväntade mig.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/01/bok-fadernas-missgarningar-av-asa.html

2023-11-18

Startade starkt men det blir lite väl mycket beskrivningar, boken hade lätt kunnat vara något tunnare. Men på det stora hela läsvärd.

Ingrid

2022-10-29

Bra serie. Härlig skildring av natur och människor. Trovärdig.

Kajsastinas

2022-08-31

Helt ok men tyvärr inte bättre än så

Katarina Nord

2022-08-10

Underbar bok som jag tycker ska lyssnas på så essensen av boken med Åsa Larsson kommer till sin rätt!

Anna Piippolainen

2022-05-15

En helt fantastisk bok. Finstämd och vacker. Otroliga personskildringar. Levande beskrivningar. Otroliga liknelser. Allt griper tag i en och man känner att man är närvarande. Det känns äkta.
Fenomenalt uppläst av författaren Åsa Larsson själv.
Lite sorgligt att det ska vara den sista i serien, men kanske om vi har tur kommer det en del sju också.

Riktigt bra!

Kerstin Kolm

2022-03-26

Tillhör en klar minoritet- tycker boken är både seg och tråkig.
Tycker inte författaruppläsningen är så bra heller.

Solveig Andersson

2022-02-11

Förträfflig avslutning på serien tillika den bästa boken. Läs den!

2022-02-06

En ren njutning! Åsa Larsson har en förmåga att måla naturen med både doft, färg och känsla. Hennes ofta karga landskapsbeskrivningar har en motsvarighet i människorna, starka och naturnära. De kriminella gåtorna blir nästan underordnade men är lika väl en spännande story. Denna deckare har till och med en varm och gripande kärlekshistoria, wow!

Ulla Englund

2022-01-17

Jan Svensson

2021-12-01

Håller samma nivå som de andra böckerna i serien men blir lite feel good på slutet när alla lösa trådar ska avslutas inför avslutningen av serien. Gör den kanske lite längre än vad som skulle behöves för just denna historien. Men visst är det välskrivet.

2021-11-08

En värdig och bra avslutning på serien om Rebecka Martinsson. Betyg 3,5

2021-09-30

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Boken Fädernas missgärningar är den sjätte och sista delen i bokserien om åklagaren Rebecka Martinsson i Kiruna. Jag har läst dom fem tidigare böckerna, och tyckt väldigt mycket om dom alla. Och den här avslutande boken var precis lika bra som dom tidigare böckerna i serien. Mycket välskriven med väldigt bra karaktärer och härliga naturskildringar. Riktigt spännande och oförutsägbara mordfall. Gripande berättelser om människoöden, både i nutid och tillbakablickar till sextio- och sjuttiotalet. Jag blev väldigt berörd av vissa delar av boken. Kan varmt rekommendera boken, som säkert kan läsas fristående, men rekommenderar allra helst hela bokserien.

2021-09-20

Stundtals helt fantastiska miljö- och personskildringar! Blir dock alltför långrandigt, med flera återkommande beskrivningar utan betydelse.