Fädernas missgärningar

Larsson, Åsa

| 2021

? Jag ber dig, Martinsson. Jag orkar inte göra det här. Du måste hjälpa mig. Det är en döende mans sista önskan.Rättsläkare Lars Pohjanen ber Rebecka Martinsson att utreda ett preskriberat mord. Hon går motvilligt med på detta, fast hon egentligen är arbetstrött och slutkörd.Snart har hon även en ny mordutredning på sitt bord. Spåren löper samman och leder också till mörka hemligheter i hennes egen familjehistoria.Äntligen är den sista boken om Rebecka Martinsson här!

Håller samma nivå som de andra böckerna i serien men blir lite feel good på slutet när alla lösa trådar ska avslutas inför avslutningen av serien. Gör den kanske lite längre än vad som skulle behöves för just denna historien. Men visst är det välskrivet.

En värdig och bra avslutning på serien om Rebecka Martinsson. Betyg 3,5

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Boken Fädernas missgärningar är den sjätte och sista delen i bokserien om åklagaren Rebecka Martinsson i Kiruna. Jag har läst dom fem tidigare böckerna, och tyckt väldigt mycket om dom alla. Och den här avslutande boken var precis lika bra som dom tidigare böckerna i serien. Mycket välskriven med väldigt bra karaktärer och härliga naturskildringar. Riktigt spännande och oförutsägbara mordfall. Gripande berättelser om människoöden, både i nutid och tillbakablickar till sextio- och sjuttiotalet. Jag blev väldigt berörd av vissa delar av boken. Kan varmt rekommendera boken, som säkert kan läsas fristående, men rekommenderar allra helst hela bokserien.

2021-09-20

Stundtals helt fantastiska miljö- och personskildringar! Blir dock alltför långrandigt, med flera återkommande beskrivningar utan betydelse.