Födelsemärket

Vad gör du om du en dag får lära dig att du inte är den du trodde och den du egentligen är kanske inte är den du vill vara? Märket på Erikas hals har alltid fått henne att känna sig annorlunda. När hon får veta att jorden inte är hennes hem och återvänder till planeten Lavida, en planet befolkad av varelser hon bara trott fanns i sagorna, hoppas hon på att äntligen få passa in. Men trots att hon har formskiftarnas märke verkar det inte vara det hon är. Krafterna hon bär inom sig är allt för mörka. Dessutom dras hon till en av de förvisade vampyrerna. Hon kastas in mitt i en uråldrig strid mellan ont och gott där det är svårt att skilja vän från fiende, med ett öde som väger tungt på hennes axlar. De vill att hon väljer sida. Ett val som visar sig vara svårare än hon trott. "Ett riktigt guldkorn!" - Kim M Kimselius "Det var ett sånt himla skönt flyt i denna bok med en massa bra...

Håkan Carlsson

2022-11-01

Mellody Looh - Födelsemärket är Gabriella P. Kjeilens debutbok och första boken om formskiftaren Mellody Looh, en ung kvinna som blev av med sitt minne och sattes på jorden. Andra boken heter Mellody Looh - Flykten. Om man skall sätta den i en genre så är det fantasy, men det är inte den vanliga medeltida världen med magi och drakar vi möts av. Skulle nästan slå ihop många av fantastikens undergenre och kalla det för en urban sf fantasy-bok.

Vi möts av en utvecklad värld i stil med vår egen som är berikad med formskiftare av olika slag och andra varelser. Den innehåller klassiska tema som en kamp mellan det goda och det onda, men allt är inte så svart och vitt, det är en stor gråzon om vem som är ond och vem är god och till vilken grad de är det och kanske kan de vara både och.

Erika/Mellody är en intressant karaktär. En stark kvinna men som är förvirrad över vem hon är då hon blivit av med sitt minne. Vi får tillsammans med henne ta del om vad som hände innan minnesförlusten och hon får svårt med att avgöra vem hon innerst inne är, den innan eller den efter minnesförlusten. Det blir en komplex karaktär som känns levande då hon inte är perfekt och vet allt, samt att hon inte alltid klarar av att styra sina känslor.

Språket är lättläst och handlingen flyter på bra. Det är spännande och medryckande och man bryr sig om Mellody och känner för henne och vad som händer henne och omgivningen runt omkring.

Rekommenderar den till alla som gillar fantasy och kanske känner att de vill ha en liten annan typ av värld än den vanliga fantasyvärlden. Jag kommer absolut att läsa mera om Mellody, har faktiskt redan börjat läsa andra delen.

Jennifer Johansson

2020-05-20

Tack så hjärtligt för recensionsexemplar Seraf Förlag och TACK så mycket för en fantastisk bok Gabriella P. Kjeilen!

"Men kan det verkligen vara så svart och vitt?"
"Vad menar du?"
"Att de som tillhör ljus är hundra procent goda och de som tillhör mörker är hundra procent onda. Kan det verkligen vara så?"

Den här boken handlar om en tjej som heter Mellody som har ett märke på halsen. Detta märke är en tiger som även kan röra på sig - och som också har samma isblå ögonfärg som huvudpersonen själv har. En dag uppenbarar sig en person med röda ögon som säger sig vara Mellodys syster och att hon i själva verket kommer från en helt annan planet och är en formskiftare - och att hennes andra form är den vita tigern hon har på sin hals. Hon bestämmer sig för att följa med sin syster och upptäcker då en helt ny värld där världen är uppdelad med mörker och ljus, och hon hamnar mitt i en konflikt mellan de mörka och de ljusa.

WOW! Jag ÄLSKADE den här boken. Världen är full av olika väsen från formskiftare till vampyrer till gudar. Jag uppskattade både kartan i boken och person-ras och platser och seder registret längst bak i boken, då jag är rätt ny in på området att läsa om jättar, feer och dylikt. Jag tycker att författaren beskriver dessa varelser väldigt bra och du som läsare förstår precis vad de innebär att vara en sådan typ av ras genom enkla och träffsäkra beskrivningar. Platserna är beskrivna lättsamt och lätta att måla upp i huvudet hur allting ser ut - samma med karaktärerna. Boken har både karaktärsdrivenhet och plotdrivenhet, då den med jämna mellanrum stannar upp så man får chans att lära känna karaktärerna. Men den stannar ändå upp så pass korta stunder så att du ständigt hänger med i ploten och jag blev i alla fall lite förvånad över vissa twister, såg dock de mesta komma.

Det enda negativa jag har att säga om denna bok är att jag tycker att ibland tar Mellody för förhastade beslut. De känns ibland inte så genomtänka och mycket lämnas öppet för frågor. Om jag hade varit med om att det kom en person från en helt annan planet som sa att hon var min syster, hade jag nog tänkt efter någon fler gång innan jag följde med. Detta gjorde så att Mellody i vissa fall kändes väldigt naiv, något som jag inte uppskattade i alla lägen. Det var flera gånger genom boken som huvudkaraktären genomförde naiva beslut som kändes korkade för mig som läsare. Men hon utvecklades genom boken.

Jag kommer absolut fortsätta läsa denna serie. SÅ SÅ SÅ spännande på att få veta vad som händer med världen och karaktärerna. När kommer nästa nyutvåga ut!?

4,5/5

En flicka i människornas värld är inte vad hon verkar, och hon vet inte om det … än. Hon har samma återkommande dröm i flera år och plötsligt manifesteras en av personerna från drömmen och ska ta med henne hem. Hem, till ett liv som prinsessa.

Så börjar serien om Mellody Looh och jag måste säga att det här är en väldigt bra start på en serie. Det är ett driv och det händer väldigt mycket rakt genom hela boken vilket gör det väldigt svårt att lägga ner den.

I mångt och mycket påminner den här seriestarten om serien Drakens Dotter av Ulrica Edvinsson Sundin, och det är bara ett gott betyg. Antagligen har det mycket att göra med att det är en kvinnlig stark huvudkaraktär som är i fokus, som har krafter som hon inte borde, som är i människornas värld fastän hon inte hör dit och det finns många olika fantasyvarelser runt henne men i övrigt har böckerna vitt skilda innehåll. Skulle ändock säga att har man gillat den ena, så är chansen mycket stor att man också gillar den andra.

Jag måste säga att jag älskar Mellody som karaktär. Hon är stark men svag och naiv, känslosam fast hård och kall och det är svårt att veta om hon är ond eller god. Jag gillar också Rose, Triton och Leo och hoppas få se mer om dem i kommande delar. I övrigt är det ett ganska gediget persongalleri men de skiljer sig så mycket åt i namn och karaktär att det ändå inte är svårt att hålla dem isär. Blade som karaktär är fantastisk för jag vet aldrig var jag har honom. Går han att lita på eller styrs han helt av en annan agenda? Han skrämmer mig samtidigt som han fascinerar mig. Ni vet, på det där sättet som något som är småfarligt och förbjudet ofta gör.

Jag gillar att Mellodys delar är i förstaperson (jag) medan delarna där vi får följa Rose eller Triton är i tredjeperson (han/hon). Det gör det lätt att följa vem det handlar om och gör också att man fokuserar på Mellody som huvudkaraktär. Men det gör också att vi får en helt annan känsla för

Språket är bra och varierat, passar genre och ålder väldigt bra.

Mycket lovande seriestart, längtar efter att få veta fortsättningen!

D

Denise Kylvik

2019-06-24

Vi träffar Erika i människornas värld, där hon går omkring med känslan av att inte riktigt passa in. Saker händer med henne, fysiskt och mentalt, som hon varken kan kontrollera eller förklara. Så får hon veta att hon egentligen är från en planet där det bor en mängd magiska väsen som vi endast mött i sagornas värld, en kungadotter vid namn Mellody, och hela hennes världsbild ställs på ända. Hon tvingas tillbaka till ett liv av intriger, människor och händelser hon knappt minns och snart dras hon in i samma problem som fick henne utvisad till att börja med. Kampen, valet, mellan det ljusa och det mörka är kanske inte så svartvit som man kan tro.

Jag ska vara ärlig, igen - för det ska man ju, har jag hört. Även om jag snabbt sögs in i boken och Mellodys liv fanns det passager som stundtals fick mitt intresse att sina. Det kom plötsligt fokus på utseende och saker, vilket irriterade mig och en passage där några män höll på att våldföra sig på en kvinna fick inte så stort fokus som jag hade hoppats. Alltså, det fick det i den passagen, men inte i resten av boken. Sedan gick det långa stycken där jag egentligen inte såg hur de passade in, för att saker sedan skulle gå väldigt snabbt (Mellody var sjukt accepterande för vissa saker som en annan hade sprungit skrikande ifrån och det var sjukt mycket svängande känslor).

Men! Det finns ett stort men i detta svamlande. Jag älskade också världen som Kjeilen har skapat. Den känns i sig unik och med stor potential att bli fantastisk. De varelser som hon vävt fram, tillsammans med deras krafter, tillsammans med miljöskildringarna gör berättelsen mer än väl värd att läsa. Det är ett stort fokus på karaktärerna, deras känslor, tankar och reaktioner, men det finns också en underliggande intrig som vi måste ha ett öga på så att den inte smiter iväg ifrån oss. Jag gillade också hur hon inte var rädd för att göra de mörka onda, men komplexa. Jag menar, Triton - Mellodys älskare, och hans syster suger blod från små föräldralösa barn! Det är ondska, om något. Ändå får vi se andra sidor av Triton, fina sidor som han själv knappt förstod och kanske inte gillade jättemycket. Jag gillade bikaraktärerna mer än huvudkaraktärer, då Mellody i början en ganska enkel person och jag kan störa mig mig på hennes beslut och reaktioner - lyssnar inte, sätter killen före familjen, rebell, osv. - men det är vad som senare gör henne mer mångfacetterad. Hon har krafter i sig som gör det svårt att se vad som är rätt och vad som är fel och att kastas tillbaka till en värld hon knappt minns gör det hela mer förvirrande.

Alltså, jag och recensioner, vi går inte ihop ^^ Vi vet alla vid det här laget att det är mer reaktion än recension. Det jag vill ha sagt är att jag rekommenderar denna bok till alla som vill läsa om familjer, intriger, kraftfulla kick-ass kvinnor och en ny tappning på varelser vi alla egentligen tror lever bland oss (erkänn nu). Denna bok kittlar fantasin, får dig att undra och håller dig på tårna till slutet och självklart lämnar dig väntande på fortsättningen. Detta är en ungdomsbok, men vad beredda på våld, blod och sex.

4 av 5 blåögda tigrar

/ Denise