Fattigt folk

Fattigt folk ? Fjodor Dostojevskijs lysande debutroman ? publicerades 1846 och blev författarens första stora litterära triumf. Boken, som med hänsynslös realism skildrade fattigdomen i 1800-talets Petersburg, hälsades med hänförelse av kritiker och läsare. Den ledande litteraturkritiker V. Belinskij profeterade att Dostojevskij skulle bli en litterär gigant. Det är inte svårt att se hur han kom till denna slutsats, och i efterhand, hade han rätt.

Kristina Simar

2011-08-26

Fjodor Dostojevskij skrev ofta dialoger eller monologer i början av sin karriär. Det var nog ganska vanligt bland ryska författare under realismens epok. Som vanligt tyckte jag mycket om denna bok av Dostojevskij också. Jag kan dock se en skillnad på hans sätt att skriva eftersom jag inte läst denna debutbok innan. Den är inte lika välskriven som hans senare romaner, den innehåller en del upprepningar som han inte gör i senare böcker, men som debutroman är den ändå mycket läsvärd. Dostojevskij är en ordkonstnär som inte många författare ens kommer i närheten av. Undrar hur många ord han får in i en bok? Hans berättande och gestaltningar är som alltid suveräna och jag blir aldrig besviken på det han skriver. Är väldigt glad att jag fick kontakt med Irina Tahir på Akvilon Förlag och fått förtroende att recensera deras böcker. Denna gång ger jag givetvis också en eloge till översättaren och efterordsskrivaren Lars-Erik Blomqvist. Det syns så väl när en bok är bra översatt och det var denna.