Fattigfällan

"Det är så välskrivet och så viktigt att den här boken borde bli en grundbok i ekonomi för alla svenskar." Dagens Nyheter"En av årets viktigaste böcker" Gotlands Tidningar"Fattigfällan är en bok som skulle kunna bli politisk dynamit om nån tar upp den till diskussion, om nån tar människorna det handlar om på allvar - förr eller senare kan det vara vem som helst av oss." Åsa Linderborg, AftonbladetVI SVENSKAR TROR gärna att det finns ett tryggt skyddsnät om något händer. Socialförsäkringar och inte minst socialtjänsten ser till att inga blir vräkta eller behöver svälta. Men sanningen är att alltfler glider igenom skyddsnätet, att socialtjänsten på många platser havererat totalt och att den växande skaran fattiga i Sverige möter ett system som misstänkliggör och kontrollerar dem, snarare än att erbjuda hjälp. >/p> Beata har en ordentlig utbildning, en fin lägenhet och...

Solveig Andersson

2018-01-07

Skrämmande läsning, mer som en litteraturform inom skräckgenren, men tyvärr inte särskilt förvånande. Bör läsas av alla som ännu inte öppnat upp ögonen om hur det ser ut inom det s.k. "välfärdssverige" av idag. Läs den!

Lotta Strandberg

2017-10-21

Ganska dåligt skriven men väldigt lärorik. Med en son som snart är socionom har vi haft många långa diskussioner. Förstår att det är den ena sidan av saken men också att man aldrig kan säga till en patient som inte kan arbeta att det där ekonomiska, det ordnar sig alltid! Stämmer inte och efter den här lösningen har jag kunnat förstå mina patienters sits mycket bättre. Läsvärd!

Bokmalin

2017-09-07

Fattigfällan är en viktig och verklighetsbaserad bok som väcker ilska, frustration och medkänsla. Boken handlar om Beata, en kvinna vars problem börjar med en sjukskrivning. Eftersom Beata har eget företag blir det snabbt väldigt svårt och krångligt för henne. Vi får följa Beatas väg genom systemet, och den vägen är sannerligen varken enkel, human eller rak. Att invänta besked gällande ersättning från Försäkringskassan samtidigt som Skatteverket väntar inbetalningar för skatt och sociala avgifter gör att Beata snabbt hamnar i skuldfällan. Eftersom hon tvingas betala skatt, trots att hon inte jobbar, behöver Beata ta lån. Ganska snabbt börjar räkningarna hopas på hög och den lilla energi sjuka Beata har går åt att reda ut den snåriga stigen och försöka lösa den ekonomiska situationen. Krångliga vägar, avslag och detaljkontroll av kontoutdrag och kvitton är några av de hinder som Beata möter. Från att vara en välfungerande medborgare får vi följa Beatas väg mot ren fattigdom.
Jag läser och lär mig otroligt mycket om det samhälle vi lever i. Jag lär mig hur komplext och svårt det är att få bidrag. Vad fattigdom gör med en människa. Men även om omvärldens syn på fattigdom. När Beata inte kan betala hyran får hon kommentarer om att hon ”måste prioritera hyran, hon kan ju bli vräkt”. Men hur ska hon kunna prioritera något hon inte har? Fattigdom är inte att inte kunna åka till Thailand i vinter. Fattigdom är att inte ha pengar alls. Zero, zilch, zip, nada, nothing.
Pressen ökar och Beata hamnar på psyket. Men hon lider inte av någon psykisk störning. Hon lider av brist på pengar – vilket i sin tur skapar en stress och oro och gör henne sjuk. Och då är det redan en sjukskrivning som i botten ligger till grund för att Beata ens hamnat i denna situation.
Fattigfällan går rakt in i magen. Vi kan alla hamna där. Mitt råd till alla följare: LÄS DEN! Mitt råd till att politiker: SE TILL HELHETEN! GÖR MER!

Sorlig bok men sann

Sorlig bok men sann

2016-12-21

Vilken stark, gripande, otäck & även deprimerande berättelse det här var. Och att den dessutom bygger på en sann historia gör det hela bara bättre. Det här är en bok som alla, speciellt makthavarna i vårt land borde läsa. Jag har verkligen tack vare den här boken fått upp ögonen för fattigdomen i Sverige som kan drabba oss alla, men som så få vill tala om.
Sverige är ju ett sådant rikt land!

2016-11-08

Beata har varit egenföretagare i 20 år. Aldrig misskött en skatteinbetalning eller andra räkningar. Men så blir hon sjuk. När skåpen är tomma och hon inte har mat för dagen och räkningarna hopar sig söker hon hjälp av soc. Då börjar ännu ett helvete. Skrämmande läsning om att vara fattig i välfärdssverige!!!

Solveig Lindkvist

2016-09-22

Väldigt intressant i början men sedan ideliga upprepningar. Väldigt långrandig.