Fatta eld

Collins, Suzanne

| 2009

1936

Starkt efterlängtad uppföljare till den internationella succén "Hungerspelen". En cynisk teve-värld där deltagarna tävlar med livet som insats. Detta kan vara verklighetens underhållning i framtiden...Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan och att hon blev ökänd. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna ? och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar ? inklusive de två killar som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla..."Fatta eld" är den andra delen i den gastkaramande trilogin om "Hungerpelen".

bra serie

Nästan lika bra som första

Emelie Östborg

2017-05-11

Hungerspelen är bra..... läs dom säger ja bara, du kommer att fastna!!

2017-04-28

Lika bra som ettan. Jag tycker om Katniss som är mänsklig och får visa både styrkor och svagheter trots att hon är kvinna. Peeta är också en fin karaktär som för ovanlighetens skull får vara en lite mer tillgiven man än vad kvinnan är.

Ebbe K

2017-01-09

Bra uppföljare till Hungerspelen. Nådde inte riktigt samma nivå som den första.

Helena R

2016-01-29

Jag tyckte den var lite sämre än ettan, men vet inte varför. Däremot så kunde jag inte sluta läsa, varför jag ger den en femma. Den kändes lite som en transportsträcka och upprepning, men jag gillade första delen i boken där jag lärde känna karaktärerna bättre. Dessutom är den väldigt tankeväckande. Vidare mot Mockingjay!

Izabela Kosznik

2015-12-01

Spelar ingen roll att jag har sett filmerna och känner till handlingen, fatta eld är spännande och fångar en från första sida.

Johannah Persson

2015-04-13

Helt ok

Erica S

2015-03-10

en mycket bra serie.

Emelie Skarstedt

2015-02-27

Av de tre böckerna i trilogin så är detta min absoluta favorit.

Catrin ....

2014-08-23

Nästan lika bra som första boken. Men betydligt mer brutal..

Therese Östman

2014-06-26

Läste den direkt efter första, tycker den var riktigt bra även jag läste lite för snabbt, som jag inte skulle ha gjort. Betyg: 4

2014-03-06

Jag kunde inte låta bli utan kände att det inte fick dröja för länge innan jag läste del två. Även om jag kanske inte var helsåld på första boken så vill jag ju ändå veta. Det fick jag dock inte... Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/03/fatta-eld-av-suzanne-collins.html

Marica Källner

2014-02-02

Tog tid för mig att läsa Fatta eld. De första två delarna kändes långsamma, men när allt väl satte fart satte det fart ordentligt och jag läste de sista hundra sidorna på några kvällar!

Som vanligt är tvåan mycket svagare än ettan.

Simon S

2013-10-08

Min favorit i trilogin. Helt fantastisk!

Sara Frimodig

2013-09-23

Man är ju alltid lite skeptisk till uppföljare, men jag tycker faktiskt att den här var riktigt bra! Vissa saker tycker jag var lite för lika det som hände i ettan, medan andra verkligen fick mig att dra efter andan och fortsätta läsa! En väldigt spännande bok om modiga människor som vågar stå upp för det de tror på!

Stig Svåren

2013-09-03

I grunden en bra historia berättat på ett slarvigt sätt

Anders Hildingsson

2013-08-31

Inte lika spännande som första boken men ändå bra. På nåt sätt och av någon anledning blir man engagerad i historien.

PL *

2013-04-17

Förväntningarna var höga, men den var inte alls lika bra som första boken. Kändes mest som en upprepning.

Lena Sköld

2013-03-31

De må va en ungdomsbok. Även vuxen uppskattar boken mycket.

Cecilia Grip

2013-03-10

Ruskigt spännande fortsättning på hungerspelen. Gillar skarpt denna berättelse och hoppar raskt vidare till sista delen som är revolt!

Lina Henriksson

2013-02-21

Något seg i början, men värd att läsa om man följer serien.

Ida Holmén

2013-02-17

Nej, den andra delen i trilogin håller inte samma nivå som första boken. Man skulle kunna tro och hoppas på att allt ska eskalera och bli fruktansvärt dödligt spännande, men jag skulle snarare vilja påstå att man blir smått besviken. Fatta eld har sina höjdpunkter, men den är för mig mest en mindre lyckad upprepning på Hungerspelen.

My.loved.books

2013-02-06

En Väldigt bra fortsättning på "Hungerspelen" ser framemot sista och avslutande delen "Revolt" :)

Eftersom del 1 var så fruktansvärt bra, tänkte jag att nu kör jag vidare med tvåan. Hon åker ju in i spelen igen tillsammans Peeta och med tidigare vinnare.Den är spännande som sjutton stundvis men det blir lite samma som ettan tyvärr.Ofta är det så med uppföljare det blir inte riktigt lika bra som den första.

Matilda Krig

2012-12-25

Nu jävlar börjar det bli spännande. O som jag trodde, det blev lite bättre än ettan. Nu måste jag kasta mig in i trean, spännande!

Ingrid Durhem

2012-11-24

Håller samma kvalité! Längtar efter att den tredje boken också kommer som ljudbok på Storytel....

Björn Math

2012-11-19

Mycket bra uppföljare. Dock retar man ihäl sig på en viss person.

Honey =)

2012-11-14

fantastisk, fängslande bok! en klar femma på den!

Lasse Nordenhem

2012-10-14

Lyssande på den och själva uppläsaren var den värsta jag utsatts för, en oerhört monoton röst som får huvudpersonen att låta så in i helvete trivial och mjäkig. Men själva boken är ju inte bra heller, det är som att man kokat en soppa på harry potter, battle royale och twilight och låter en person med bristande fantasi och skrivarförmåga författa det hela.

Maria Jönsson

2012-10-10

Spännande och oförutsägbart. Del ett bleknar totalt efter denna del. Fortsättning följer.

Jenny Majgren

2012-09-30

Skönt att man får lära känna de andra karaktärerna lite mer.
Dock inte lika bra som första boken, men bygger upp för nåt som skulle kunna bli bra.

Carina Rejmus Cohen

2012-09-19

Bra men tyvärr inte lika fängslande som Hungerspelen.

Ola Janåker

2012-08-12

Upprepande transportsträcka...

Anett Mattisson

2012-08-08

Lika spännande som bok ett!

Kajsa lindberg

2012-07-22

Ganska lik den första men ändå inte, bra slut som vanligt. ;P

Kajsa lindberg

2012-07-22

Ganska lik den första men ändå inte, bra slut som vanligt. ;P

Johanna Hellström

2012-07-16

Nästan lika bra som första delen, jag sträckläste andra halvan med andan i halsen.

Karin Andersson

2012-07-09

De tog 100 sidor innan boken blev lika spännande som ettan,

amanda hildur

2012-07-08

Tvåan i serien var även den fantastiskt bra - det "låga" betyget beror nog främst på att jag jämför den med del 1 som var så himla enastående att ingen av de två följande böckerna hade en chans att hänga efter. Att huvudpersonerna återigen hamnade i spelen var lite.. halvmärkligt kanske men det blir ändå väldigt bra och den här boken är en värdig uppföljare som håller spänningen i schack.

Jag tyckte att boken var bra, men jag hade förväntad mig mer efter den första boken. Del 1 och 2 var lite så där. Främst tyckte jag att det var jobbigt att det kändes som om man snabb-spolade genom många viktiga saker.
Men jag tycker att del 3 var bra! Förväntar mig mycket av revolt

Annie Arvidson

2012-06-27

Innan jag började läsa den här serien var jag övertygad om att jag inte skulle tycka om den, och trodde hela tiden att den skulle vara på ungefär samma nivå som Twilightserien, som inte tillhör mina favoritböcker. Men jag slutar inte förvånas, för trots ett ganska stort antal översättningsfel, så tycker jag faktiskt väldigt mycket om den här berättelsen. :)

Paul Karlsson

2012-06-19

Nu har jag precis läst ut den andra boken i "Hungerspelen" trilogin.

I Andra boken som heter "Fatta Eld" får man följa Katniss och Peetas liv efter att de vann Hungerspelen i första boken. De förväntar sig fördelar med berömmelsen som segrare. Men så blir det inte. Framför allt Katniss prestationer i Hungerspelen har gjutit hopp hos de rebellstyrkor i de olika distrikten som vill göra uppror mot regimen. Regimens enda metod att försöka krossa alla tankar kring uppror är att starta en kvartalskuvning där alla segrare från de tidigare Hungerspelen återigen får ge sig ut på arenan och kämpa för sina liv.

När man väl kommit in i boken är den så spännande att man inte kan lägga den ifrån sig. Man vill hela tiden får veta svaret på vem som kommer att lämna arenan levande den här gången. Och då boken nått sitt slut så vill man genast kasta sig in i den sista och avslutande boken för att få veta hur det hela slutar.

Riktigt spännande läsning. Boken kan starkt rekommenderas!

Katarina Strid

2012-06-10

Spännande fortsättning på Hungerspelen, jag sträckläste även denna. Andra halvan av boken bäst.

Victoria Antonsson

2012-06-09

Känns bara som en transportsträcka till tredje boken. Känns utdragen och tråkig. Hoppas att tredje och sista delen tar sig.

Karin Löfstrand

2012-06-04

120601: Tyvärr stod det lite och stampade i denna andra del i serien. Boken är lättläst men inte lika fängslande spännande som första delen.

Karin Lundberg

2012-06-03

Spännande uppföljare till The Hunger Games. Gillar denna andra del bättre än den första.

Elisabeth E

2012-05-25

Riktigt, riktigt bra. Tyckte om första boken, Hunger Games, också. Får 1984 och Kallocain-känsla. Rekommenderas varmt!

B Kiddo

2012-05-21

Fortsättning på hungerspelen. Något rörigare och inte riktigt lika bra.

Sarah Marklund

2012-05-08

RIktigt bra fortsättning på Hungerspelen. Spännande från början till slut.

Maria B Hansson

2012-04-30

Hungerspelens efterspel tappade lite i tempo jfrt med första boken. Nu var det mer politiska spel och taktik. Men fortfarande spännande.

Hanna Bragberg

2012-04-29

Ja det var ju bara att fortsätta in på arenan igen, gastkramande.

Emelie A

2012-04-20

Inte riktigt lika bra som man förväntade sig, men helt OK, speciellt slutet.

Pernilla Lindholm

2012-04-05

Andra halvan är minst lika bra som den första boken, men under den första halvan känns det som att författaren inte alls har någon plan för vart boken ska leda. Det är synd. Sjukt spännande i slutet dock...

Carolina E

2012-03-30

Peeta och Katniss är tillbaka i distrikt 12
efter att faktiskt ha lyckats ta sig ur
Hungerspelen levande båda två.
Men spelet tar inte slut där,
för de måste fortsätta att övertyga regeringen
att deras förälskelse var äkta
och inte en revolt.

Och ni som tror att spänningen
och överraskningsmomenten är över
har väldigt mycket fel.
Den här uppföljaren gör ingen
som gillar Hungerspelen besviken.

Dock gillar jag inte Fatta eld
exakt lika mycket som Hungerspelen,
det är något speciellt med den första boken
och så är det alltid.
En uppföljare är alltid en uppföljare.

Men jag tycker: Läs den!

Stefan Antonsson

2012-03-28

En typisk andra del i en serie. Spännande men samtidigt en transportsträcka för en final i sista boken.

Kamali 

2012-03-24

Riktigt spännande med ett klassiskt cliff hanger-slut.

Maria Lindén

2012-03-20

Jag blev gång på gång förvånad när jag läste denna bok och var aldrig riktigt beredd på vad som skulle hända. Däremot kändes den inte helt genomtänkt för att kunna få en 5:a, men otroligt bra i alla fall!

2012-03-16

Asså denna bok var lite trög i början men sen lättade det när hungerspelet kom igång.
Men den är helt klart värd sin 5a =)

Sina Ar

2012-03-11

Fortsättningen är lite förutsägbar tycker jag. Och historien är inte lika intressant och tyvärr räcker då inte Suzanne's sätt att skriva på för att hålla boken uppe på samma sätt som i första delen. Det jag dessutom tycker är att allt blir för mycket. Tröttsamt och stundtals orealistiskt (även om boken nu inte är menad att vara det...) Men värd att läsas är den. Om inte för bokens skull så för att se hur det går för Katniss och Peeta, eller för att komma fram till Revolt.

Simon S

2012-01-15

Hade höga förväntningar, men trodde aldrig att den skulle vara så bra som den faktiskt var. Gillar det hastiga tempot i slutet, och de oväntade twistarna i boken.

Maria Klingberg

2012-01-04

En uppföljare som höll måttet då förväntningarna var höga.

Daniel Majling

2012-01-03

Aningen spretigare upplevelse än förra boken och tempot kändes ojämnt. Kärlekshistorien blir också aningen tröttsam med dessa trånande viljelösa pojkar.

Rebecka Angelin

2011-11-26

Maxine Ljungdahl

2011-11-24

Jag tyckte inte den var lika spännande som den andra var...

Ida

2011-11-22

en spännande fortsättning på hungerspelen. jag sträckläser och gillar boken mkt. har emellanåt något svårt att se hungerspelarenan framför mig, annars så målas distrikten och miljöerna framför mig när jag läser. efter den här vill jag bara läsa slutet på hela historien!

Jonna Stenlund

2011-09-17

Inte riktigt lika bra som ettan. Dock är jag vid det här laget så trollbunden av storyn att jag inte heller kunde lägga ifrån mig den här boken när jag väl börjat läsa. De har någon slags dragningskraft.

Marie Rös

2011-09-16

Tycker definitivt att det är en värdig fortsättning på första boken även om jag hade mina tvivel i början. På sina ställen till och med hemskare än den första. Jag funderar hela tiden på vad som kommer att hända härnäst. Längtar efter att få läsa den sista delen nu!

Magnus Bergström

2011-09-03

Ett rejält steg upp från den första delen! Även om språket fortfarande känns lite platt så lyckas Collins nyttja berättelsens möjligheter på ett bättre sätt och bjuda läsaren på en och annan vändning i storyn som engagerar och får oss att känns för karaktärerna. Gjorde mig, till skillnad från första delen, rejält sugen på filmversionerna.

Henrik Fogelberg

2011-08-29

Ömsom vin ömsom vatten. Boken är, som flera skriver, segare än den första delen. Dessutom är det en hel del upprepning och inte lika engagerande eller spännande. Första delen slukade jag i ett nafs, men den här blev liggande ett tag. Vad som däremot har förstärkts en hel del är det samhällskritiska draget. Det krävs inte mycket fantasi för att se parallellerna til I-världen (Capitol) och U-länderna (Districts).

Litet Monster

2011-08-16

Hungerspelstrilogin är en serie alla borde läsa! Den har allt en bok ska ha för att bli omöjlig att lägga ifrån sig.

Iris Eriksson

2011-08-14

Också bra. Lika bra som ettan. Jag har fortfarande blandade känslor om Katniss och jag tycker synd om Gale.. Men jag ska läsa trean snart.. (Även om jag fått massa spoilers, jag gillar dem faktiskt, så jag är lite motvillig.. det kommer hända saker i den som jag inte vill ska hända... Blev ni nyfikna nu?)

Lina Viklund

2011-08-03

Sämre än första och sista boken då den är, som det så ofta blir med andra boken i en trilogi, transport till upplösningen i avslutande delen. Spännande dock, men jag sträckläste den inte som den första.

Freddy K

2011-07-05

Inledningsvis mycket seg, men tar sig ordentligt och blir mot mitten nästan än mer spännande än föregångaren.

Anna Nyman

2011-06-15

Första boken sög in mig på nåt sätt, trots att jag störde mig på språket. Fatta eld är sämre och faktiskt riktigt dåligt skriven.

Sofie Petersson

2011-06-06

Känns mestadels som en transportsträcka mellan ettan och trean men jag måste medge att suget efter att läsa sista delen är starkare än förut.

Natasha Illyés

2011-05-28

Full av oväntade vändningar och skarpare samhällskritik.

Elin Möllerstedt

2011-04-27

Gillar fortfarande Hungerspelen och kastade mig över tredje delen när den här var färdigläst. Fatta Eld var nästan ännu mer spännande än den första boken och jag hoppas att trilogin knyts ihop på ett snyggt sätt i den sista delen "Revolt" som ligger på bordet bredvid mig just nu.

Elin Folkesson

2011-03-31

Inget språkligt mästerverk men otroligt spännande, precis som den första delen. Nu måste jag läsa del tre.

amorina ahlsell

2011-03-31

Fatta eld är uppföljaren till Hungerspelen. Hungerspelen var ju så sjukt bra så det blev förstås höga förväntningar på Fatta eld. Fatta eld är också väldigt bra, men tyvärr tycker inte jag att den lyckades komma upp riktigt i samma nivå som första boken. Men den är fortfarande en klart läsvärd och superspännande bok. Det stör mig bara lite att de måste vara med i hungerspelen igen, det blir lite överdrivet - även om det såklart är jätte spännande..

R Lindqvist

2011-03-17

Riktigt bra bladvändare. Jag blev ordentligt överraskad över mitt sug att läsa vidare för jag har väldigt svårt för våldet som ärväldigt explicit. Men det var längesedan som jag läste en bok som drog i mig som Fatta eld gjorde.

Anna Johansson

2011-03-04

En bra och spännande uppföljare, dock är den första boken snäppet vassare. För mig blir delar av boken lite långdragna. Boken är ändå värd en fyra.

Eva Bohman

2011-03-03

Ännu mer spännande än första boken, tur att den tredje redan hade kommit ut så jag kunde läsa den direkt för slutet är en riktig cliffhanger!

Yonna Lövgren

2011-02-09

Jag vet att det kanske egentligen är en ungdomsbok, men jag kan verkligen inte sluta läsa...
Och den slutar ju så dumt med så det enda jag vill nu är att få tag på sista boken så jag kan fortsätta med min sträckläsning.

Rebecka Gedin

2011-01-24

Lika bra som ettan, och ettan ägde juh!

Patricia B

2010-07-14

Riktigt taffligt skrivet.

Stefan Hall

2010-04-03

Gillade du den första är detta mer i samma stil.

Helena S

2010-03-25

Känns lite som en upprepning av ettan, men väldigt bra. Väntar med spänning på del 3. Kommer i oktober har jag för mig att jag läst någonstans.

Christina Nilsson

2010-03-15

Jag tyckte att den här var lika bra som Hungerspelen. Oerhört spännande. Handlingen är kittlande och olik det mesta jag läst tidigare. Jag kan knappt vänta tills trean släpps.

Kristina S

2010-03-02

När jag lade vantarna på "Fatta eld" gjorde jag som jag alltid gör: jag skummade de första sidorna, och jag bläddrade lite planlöst i slutet och fångade upp lite meningar här och var. (Förr om åren läste jag ALLTID de sista meningarna för att sedan våndas hela boken i undran över hur den skulle ta sig från A till B. Anyhow.) Med den blixtsnabba värderingen som grund gissade jag att uppföljaren till Hungerspelen skulle vara en lite halvtrist repetition.

Det var den inte. Jag skulle inte påstå att den var riktigt lika bra, men bra var den.

Madelene Helgesson

2010-01-10

Mycket bra fortsättning. När jag började denna hade jag inställningen att Collins antagligen tappat glöden, men inte då! Ploten är minst lika spännande som första, ett måste för fans till ettan.