Fatherland

Harris, Robert

| 1992

It is April 1964 and one week before Hitler's 75th birthday, Xavier March, a detective of the Kriminalpolizei, is called out to investigate the discovery of a dead body in a lake near Berlin's most prestigious suburb. As March discovers the identity of the body, he uncovers signs of a conspiracy that could go to the very top of the German Reich.

Rama Pujara

2020-08-06

Hade större förväntningar, men en helt ok bok!

2019-10-18

Fascinerande - och fruktansvärt! Harris fantasi kring den stora frågan OM tyskarna vunnit kriget är oerhört skrämmande. Samtidigt faktiskt en trovärdig idé och en spännande thriller.

Josefine Ejebjörk

2015-07-16

jättebra, spännande. En av mina favoritgenre att läsa 'Tänk om...'

Jag hade rätt höga förväntningar på den här boken eftersom jag tyckte att historien var intressant - Hitler och nazisterna vann andra världskriget. Men det blev ganska tråkigt i längden.

Kerstin Eriksson

2013-08-25

Spännande som deckare och en fascinerande story om hur världen i allmänhet och Berlin i synnerhet kunde ha sett ut 1964 - om Hitler hade vunnit. God detaljrikedom kompenserar för några förutsägbara klichéer i själva berättelsen.

Mathias Sundin

2012-07-28

Grundidén är suverän - hur hade det varit om Hitler vunnit kriget - och storyn är spännande, men inte exeptionell.

Mylar .

2010-12-15

Ganska tråkig bok som har grunderna för en riktigt gastkramande historia, men som inte lyckas få till någon stämning att tala om.

Liza Bolin

2010-07-22

Hade varit SÅ mycket mer intressant om huvudkaraktären började boken som engagerad nazist. Nu blir det lite för uppenbart att det här inte alls är en alternativ verklighet utan att Harris vet precis hur evul nazismen är.

Liza Bolin

2010-06-19

Intressant "alternative history"-bok där tyskarna vann andra världskriget. Relativt historiskt korrekt, och däri ligger dess styrka. Själva fiktionen är platt, stereotyp och amerikansk (vilket är lite märkligt då den utspelar sig i tyska riket). Den hade vunnit på en mer "Ulrike och Kriget"-vändning, där huvudkaraktären upptäcker nazismens fel istället för att tycka det redan från början.

Bengt Månsson

2010-04-04

"Faderland" på svenska. Kontrafaktisk historieskrivning - tänk om Hitler inte hade förlorat kriget...