Fatelessness

Kertsz, Imre

At the age of fourteen, Gyorgy Koves is plucked from his home in a Jewish section of Budapest and, without any particular malice, placed on a train to Auschwitz. He does not understand the reason for his fate. He doesn't particularly think of himself as Jewish. And his fellow prisoners, who decry his lack of Yiddish, keep telling him, You are no Jew. In the lowest circle of the Holocaust, Gyorgy remains an outsider.The genius of Imre Kertesz's unblinking novel lies in its refusal to mitigate the strangeness of its events-not least of which is Gyorgy's dogmatic insistence on making sense of what he witnesses, or pretending that what he witnesses makes sense. Haunting, evocative, and all the more horrifying for its rigorous avoidance of sentiment, Fatelessness is a masterpiece in the traditions of Primo Levi, Elie Wiesel, and Tadeusz Borowski.

Anna Bjrk

2021-10-04

Mikaela Metafor

2019-10-03

Svr att betygstta fr mig. Objektivt berttat. Rdslan finns inte dr vilket gr att han bara finner sig. Lycka? Den biten vcker tankar men knns mrklig. Unik i sitt slag.

Bjrn ijer

2019-06-17

Det unika med nobelpristagaren Imre Kertszskildring av frintelselgren r troskyldigheten hos huvudpersonen, en fjortonrig judisk pojke som tror gott om alla och anpassar sig till den ohyggliga hndelseutvecklingen med ett slags rationell tillfrsikt. Hans frmga att se en glimt av ljus ven i de dystraste av stunder leder honom till slutsatsen att det r "om koncentrationslgrens lycka jag borde bertta"

"Fr till och med dr vid skorstenarna fanns det ngot som liknade lycka i uppehllen mellan plgorna."

Kanske r det sdana verlevare som orkade g vidare i livet med bibehllen tro p mnskligheten.

Charlotte Skogh

2018-02-16

Det var lngesedan jag lste den men jag kommer ihg att den var fngslande.

Lena Wallsten

2017-09-19

Mrklig.

Kerstin Hellgren

2016-08-09

Svrt att frst men mycket otck!

John C

2014-06-07

En skildring av livet i koncentrationslägret där författaren berättar på ett ganska objektivt och registrerande sätt, vilket gör historien lite mer obehaglig än vad man kan förvänta sig. Misstänker att han gör det för att visa hur huvudpersonen försöker klara sig och överleva en absurd tillvaro. Greppet är intressant, men något tröttsamt ibland vilket gör att betyget inte blir en så stark 4. Men ämnet är viktigt och Kertesz skriver bra. Berättelsen börjar i Ungern, och hur ser det ut där idag?

Oerhrt personligt skriven, ingende och verklig. Ogillar slutet men tynger inte ner betyget fr sen sakens skull.

greger andersson

2012-11-16

Mycket speciell skildring av frintelsen som skiljer sig frn allt jag lst i mnet. Boken r ett slags tidsdokument dr frfattaren med betraktarens gon objektivt skildrar processen och dynamiken fritt frn vrderingar. Grnsar till hgre betyg men saknade bitvis lite tempo, annars ypperlig!

Marcus Sohl

2012-04-11

Den kompletta frintelseboken. P ngot stt r detta den enda nyanserade och fullt ut trovrdiga skildringen av frintelsen som jag lst eller sett p film. Den saknar det svartvita och frenklade som ofta medfljer temat, men behver det samtidigt inte d ondskan talar fr sig sjlv utan karaktrsfrenklingar som leder lsaren.

Jakob Nylin

2012-03-25

Steg fr steg, ven en omnsklig milj har sina spelregler. En djupt mnsklig berttelse.

2012-03-22

En bok om fasorna i koncentrationslgrens Tyskland under andra vrldskriget. Det som skiljer denna bok frn andra jag lst om detta mne r den objektiva betraktelsen av vad som hnder. Frfattaren konstaterar med ett skrmmande frnuft och kylighet vad som utspelar sig omkring honom. Jag tycker om hans stt att skriva. I brjan r det ett glttigt nstan lite naivt betraktande av verkligheten som sedan skickligt skruvas ver till att betrakta fasorna men ocks "lyckan" i lgret. Sprket fljer skickligt med i frndringen av hans upplevelser. Jag frstr att han ftt Nobelpriset. Det enda som gr att jag inte stter en 5:a r att den kyliga objektiviteten gr att jag fr en liten avstndsknsla till berttaren men fr er som gillar att lsa riktigt bra littteratur r denna bok att rekomendera.

Jag vet att den borde berra mig, men den gr inte det. Misstnker att det r mig det r fel p och inte boken fr jag kan inte hitta ngot att klaga p. Den nr bara inte in.

Andreas Eriksson

2011-08-01

Stark berttelse dr sista kaptilen var bde ovntade och vckte mycket knslor och frgor.

Amelie Adrielsson

2011-02-09

En helt ok bok. Dock tycks frfattaren ha en frestllning om att alla kan tyska d mnga meningar r p just tyska och utan ngon vidare frklaring till vad de betyder. Detta drar ner betyget ngot tyvrr....

Katarina Sj

2011-02-01

skulle kunna ge slutraden en femma men hela boken fr en medioker fyra. fantastisk p mnga stt, men inte helt hundra.

Anna Lindstrm

2011-01-08

Jsses, vilken bok! Kertesz r en ny bekantskap fr mig och jag blev glatt verraskad nr jag brjade med boken. Tyckte mycket om sprket och sttet att skriva, frst i brjan nstan provocerande glatt aningslst och mot slutet mer dmpat. Jag mste genast kpa mitt eget ex som jag kan stryka under i!

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Den bsta skildringen av arbetslger jag lst. Den r torr, kronologisk, rak, och berttar inte fr mig vad jag ska knna. Ett par fantastiska slutrader, och en vrdig filmatisering, ska tillggas.

Nils Thor

2010-09-07

En gripande skildring av en ung pojkes upplevelser i koncentrationslger. Att han berttar sin historia med distans och utan knslor gr lsupplevelsen desto mer ptrngande.

2010-07-31

Hrde inte klart.

Liza Bolin

2010-07-21

uppskattade att den inte var sdr "stackars mig, jag r jude", utan rakare, kronologisk och mycket vlskriven.

2010-02-22

En oerhrt smrtsam lsupplevelse. Boken frutstter, tycker jag, att man ocks har frkunskaper om judeutrotningen och bilder p nthinnan om det fruktansvrda. Berttaren r en ung knslig pojke som vill att mnniskorna ska vara goda och att detta ska vara den bsta av vrldar. Livslgnen blir en verlevnadsstrategi.

Den hr boken var en stor lsupplevelse och slukades helt av mig. Intressant r berttarperspektivet som skildras med en distans och utan knslsor. Just drfr lmnas alla knslor ver till lsaren som lever sig in i den gastkramande historein om en pojke som ensam hamnar i Auschwitch och hans reaktion vid hemkomsten. Ofrglmlig lsning.

Nedhal Pirababi

2009-12-04

Kertesz kan inte vertrffa Primo levi i beskrivningen av nasizmsn helvete. Primo besriver allt i detalj i sin bok "r detta ett liv".

Henrik R.

2009-11-06

En ungersk judisk kille skickas till koncentrationslger i Tyskland. Vldigt effektivt att skildra detta ur den unga mannens initialt ganska naiva syn. Det r ocks intressant att boken helst saknar ett svart-vitt tnkande; hr finns inga sadistiska lgervakter, inga tyska monster. Tyckte det tog en stund innan man verkligen fastnade i boken, mjligen bara ett resultat av mina hga frvntningar - fast ganska snart sgs man fast.

Lena Lorentzen

2009-09-24

Pojke verlever konc.lger. Allt svrt blir fr honom normalt. Vnder allt positivt. Det ofattbara uppfattas inte. Svr att komma in i, sen bra.

Sara .

2009-09-03

Underbar bok som lever kvar i r.

Mats Finn

2009-06-13

Vad jag n sger om den hr boken s kommer det att lta ynkligt, i jmfrelse.